Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo V60 D6 Hybridi

  • 1118 Vastauksia
  • 140910 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TOK

  • Hallitus - Rahastonhoitaja Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5734
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #30 : 29.06.2015, 17:08:01 »
Öö, en minä omaani verrannut, vaan yleisesti kirjoitin, että onko järkeä olla kuinka monen kilon verran akkukapaa verrattuna siihen, että vastaavan toimintasäteen saa noin kolmella kymmenellä polttoainekilolla.

Kilometrin hintahan se siinä. Edelleen, jos kiihtyvyyttä silti riittää eteen ja sivulle niin mitäs se pohjapaino haittaa.

Toimintasädekilometri (eli energiasisältö) per kg on aika eri nykyakuissa ja vaikkapa bensassa.

On on, mutta tuo yhtälö on keikahtamassa nopeasti.

Onko tuo Teslan akkumassa muuten muuttunut, kun vielä viime vuonna Tuulilasissa luki näin: Koska kori on alumiinia ja raskaimmat komponentit on sijoitettu auton pohjaan, painopiste on erittäin matalalla. Ilmoitettu omamassa on 2 175 kiloa, josta noin 950 kiloa tulee Panasonicin valmistamista akuista.

Minkä sukupolven laitteista nyt kukanenkin puhuu ja mitä kaikkea on missäkin luvussa mukana. Wikipedian lähde Model S:n osalta on http://www.roperld.com/science/TeslaModelS.htm josta

Lainaus
Battery weight: 1200 lb/544 kg (85 kWh)
745 B230F -89, 765 B280 -85, 765 B28E -85, XC90 T8 -17
Talvimiitti Toijala 23.2.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1049
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #31 : 29.06.2015, 21:08:29 »
Ihan totta kyllä.

Tosin kiinnostaa tietää mihin viittaat sillä, että akkuteknologia on pian menossa energiasisällössä bensiinin ohi? Teslan li-ion -akutkin tekniikaltaan vanhaa kuin mikä.

Teslasta voisi vielä mainita, että tekee 15 000 dollaria tappiota per auto. Hinta on siis vielä "subventoitu". Ymmärtääkseni jopa Volvo on nykyään voitollinen yhtiö.

Poissa Ribbe

  • Pehmeän beige
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9210
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #32 : 29.06.2015, 21:52:25 »
Kuulostaisi villiltä että ihan hetkeen päästäis siihen että kiloin akkuun saatais sama energia kuin kiloon bensaa ja miksi pitäisi. Jos on lataus mahdollisuus niin nykyiselläänkin esim. just Tesla olisi helkkarin hyvä.
Tekeekö kukaan valmistaja voittoa tällä hetkellä sähköautoilla? Taitaa vain tällä hetkellä Tesla olla ylivoimaisesti paras sähköauto. Näin maallikon silmin.

Poissa TOK

  • Hallitus - Rahastonhoitaja Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5734
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #33 : 29.06.2015, 21:52:47 »
Tosin kiinnostaa tietää mihin viittaat sillä, että akkuteknologia on pian menossa energiasisällössä bensiinin ohi? Teslan li-ion -akutkin tekniikaltaan vanhaa kuin mikä.

Li-ion on vanha keksintö, mutta siinäkinhän on se "ion"-osa keksitty jo monta kertaa uudestaan.

Ohittamiseen on vielä matkaa, mutta kun Teslakin alkaa olla jo käytännöllinen auto ja akkutekniikka on nyt nopeasti etenevä ala, niin ero tulee vähintäänkin supistumaan nopeasti. Tähän kun lisätään se, että sähkö on bensaan tai dieseliin verraten hyvin halpaa siellä missä on kunnollinen sähköverkko, niin läheskään samalla energiatiheydellä sähköakku on aivan ylivertainen vaihtoehto. Olettaen toki että niille akuille saadaan myös hyvä elinikä ja kohtuullinen hinta.

Teslasta voisi vielä mainita, että tekee 15 000 dollaria tappiota per auto. Hinta on siis vielä "subventoitu".

Hmm, olikohan tuo siis pelkän valmistuksen tuottolaskelma vai jyvitetty NRE:t mukaan?
745 B230F -89, 765 B280 -85, 765 B28E -85, XC90 T8 -17
Talvimiitti Toijala 23.2.

Poissa völvöxc60

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4040
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #34 : 30.06.2015, 10:39:50 »
Kyllä tuollainen D6 kelpaisi. Paljonkohan akut menettävät varauskyvystä esim.200tkm ajetuissa yksilöissä ::)
XC40 D3 R-Design autom.

Poissa Ribbe

  • Pehmeän beige
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9210
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #35 : 30.06.2015, 10:47:57 »
Piti ihan huvikseen laskeskella. Ehkä vääristynyt kuva kun Chättiautossa oli tasan 2 deekua, mutta ruotsista about 50kiloa vähän käytetty ja veroa siihen päälle 5 tonnia. Toinen yksilö suomessa 59 tuhatta http://www.nettiauto.com/volvo/v60/7212582

Ja liikkessä sitten jotain ihan muuta http://www.nettiauto.com/volvo/v60/7094447

Jos tyytyisi välimallin yksilöön niin saisi alle 40 kilpiin.
http://bytbil.com/bilar/volvo/v60/6v2gmuvg/B0QBUDIAAY8c3voFMhsAHAA_!
« Viimeksi muokattu: 30.06.2015, 10:50:13 kirjoittanut Ribbe »

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1049
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #36 : 30.06.2015, 12:11:59 »
Hmm, olikohan tuo siis pelkän valmistuksen tuottolaskelma vai jyvitetty NRE:t mukaan?

Kyllä se oli ihan vain tappio kokonaisuudessaan ja toimitetut autot kokonaisuudessaan :)

Sähkö on Suomessa halpaa ja monessa länsimaassa, mutta ei kaikkialla. Lisäksi eipä tässä kauaksi tarvitse mennä kun öljykin oli halpaa. Toki jos sähkön kallistumista ennen ehditään luoda sähköautoteollisuus kunnolla pystyyn ja markkinat niille, seuraa sähkönhinnannoususta vain energiatehokkuuden parantamista jatkossa.

Poissa TOK

  • Hallitus - Rahastonhoitaja Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5734
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #37 : 30.06.2015, 12:58:55 »
Kyllä se oli ihan vain tappio kokonaisuudessaan ja toimitetut autot kokonaisuudessaan :)

Silloin on hyvinkin mahdollista että tappion voi kompensoida volyymillä :) 

Sähkö on Suomessa halpaa ja monessa länsimaassa, mutta ei kaikkialla. Lisäksi eipä tässä kauaksi tarvitse mennä kun öljykin oli halpaa.

Aika vähän kuitenkaan näkyy bensa- tai dieselaggregaatteja sähköä tekemässä paikoissa joissa on kunnollinen sähköverkko. Ei tainneet olla Suomessakaan suosittuja edes kultaisella 60-luvulla ennen öljykriisiä. Tahtoo olla tuo pienen polttomoottorin käyttö energiantuottoon suosittua vain siellä mihin sähköä ei saa, joko ei ole verkkoa esim. mökille tai sähkön mukaan ottaminen on vaikeaa (= ajoneuvo).
745 B230F -89, 765 B280 -85, 765 B28E -85, XC90 T8 -17
Talvimiitti Toijala 23.2.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1049
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #38 : 30.06.2015, 14:41:16 »
Aika vähän kuitenkaan näkyy bensa- tai dieselaggregaatteja sähköä tekemässä paikoissa joissa on kunnollinen sähköverkko. Ei tainneet olla Suomessakaan suosittuja edes kultaisella 60-luvulla ennen öljykriisiä. Tahtoo olla tuo pienen polttomoottorin käyttö energiantuottoon suosittua vain siellä mihin sähköä ei saa, joko ei ole verkkoa esim. mökille tai sähkön mukaan ottaminen on vaikeaa (= ajoneuvo).

Jos tosiaan ajattelee Suomea, niin noin joo, mutta jos ajattelee globaalisti, niin ei tarvitse katsoa kuin vaikkapa MAN Dieselin ja Wärtsilän voimalaitosprojekteja, niin kyllä se öljy on vielä kova sana sähkönkin tekemisessä :)

https://www.youtube.com/watch?v=vxb6UGXGv40

https://www.youtube.com/watch?v=cIk7zsKKofo

Toki noissakin on multifuel-ratkaisua, että kaasukin esimerkiksi kelpaa polttoaineeksi.

Ja kyllä sitä itse vähän hirvittäisi olla jossain mökillä, jos sähköt meneekin poikki eikä pääse latamaan autoa jolla tuli paikalle -> sinne jäät. Eli pieni polttomoottori on ihan "huoltovarmuuden" kannalta hyvä.

Poissa völvöxc60

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4040
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #39 : 30.06.2015, 15:22:38 »
V60 hybrid ei taida kumminkaan olla ihmeissään, vaikka sähköä ei tulisikaan mökille, jos vaan löpöä on tankissa ;)
XC40 D3 R-Design autom.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1049
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #40 : 30.06.2015, 15:32:01 »
V60 hybrid ei taida kumminkaan olla ihmeissään, vaikka sähköä ei tulisikaan mökille, jos vaan löpöä on tankissa ;)

Niin juuri. Ja hyvä niin :)

Lentokoneitakaan ei vielä ole paljon sähköllä näkynyt lentävän liikennelentoja? Veneissäkin joitain hybridejä, ja olisikin hyvä, kun olisi sähköakut satamanöövereihin, mutta ulapalla menisi polttomoottorivoimalla generaattorien kautta.

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #41 : 30.06.2015, 20:19:50 »
Sähköautolle ei omassa ajelussa oikein ole käyttöä, edes Teslan toimintasäde ei riitä. Tai ongelma on se että varmaan 75%:sesti riittäisi mutta mitä tehdä silloin kun se ei riitä? Jos Suomessa voisi järkikustannuksin pitää kahta autoa niin toinen auto voisi ollakin sähköauto. Mutta kun autot maksavat helvet**** ja lisäksi niiden pitäminen pihassa maksaa paljon vaikket ajaisi yhtään, niin vaihtoehtona V60 D6:sen kaltainen auto kiinnostaa. Vihreät arvot eivät ole määräävä tekijä auton valinnassa minun tapauksessani, lähinnä kiinnostaa oman lompsan sisällön säästäminen tai sitten auton suorituskyvyn paraneminen tai molemmat.
Tesla S75D '17

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #42 : 07.07.2015, 08:29:54 »
Kävin mielenkiinnosta vilkaisemassa Mitsubishi Outlander Phevn, kun oli ihan työpaikan lähellä liikkeessä vähän ajettu. Sisätiloissa yllätti materiaalien laatu, odotin paljon mitsumaisempaa, eikä tuo ollut edes paras varustelutaso vaan puolinahat penkeissä. Onkohan noissa Phev:ssä paremmat materiaalit kuin tavallisissa Outlandereissa? Tuossa on sähkömoottori molemmilla akseleilla eli sillä voi ajaa sähköllä nelikkona. Nelivedon saa myös lukittua napista. Kontti oli ihan kohtuullisen kokoinen verrattuna V60:een. Tuota voisi olla jopa hyvä koeajaa ja katsoa millaiseen keskikulutukseen työmatka-ajossa päätyy. Istuimet ja niiden säädöt oli kyllä ankeat, Volvo menee noissa kevyesti ohi.
Tesla S75D '17

Poissa Mariini

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #43 : 07.07.2015, 16:09:38 »
Tarkalleen ottaen siinä ei ole "sähkömoottoria molemmilla akseleilla" vaan jokaisessa pyörässä on oma sähkömoottorinsa. PHEV kulkee aina pelkästään sähkömoottoreillaan, bensakone toimii agrikaattina jos tarvitaan lisää voimaa ja akustossa oleva paukku ei riitä. Ja tietääkseni ainoa (ladattava) maasturihybridi, joka ei kärsi vetomassojen puutteesta.
BMW 530xd Touring -15
Ducati 999S
Ex:Volvo S80 D5 AWD Executive -11
Ex:Volvo S80 D5 AWD Summum -08

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #44 : 07.07.2015, 19:21:16 »
Ok. Itselläni on tieto että Phev:ssä on molemmilla akseleilla yksi sähkömoottori. Lisäksi bensamoottori voisi välittää voimaa myös suoraan etuakselilla. Mutta ehkä olen saanut väärää tietoa.
Tesla S75D '17

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy