Autoracing  KL-varaosat

Volvo V60 D6 Hybridi

  • 1398 Vastauksia
  • 166256 Lukukerrat

taffu, Goldr ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #15 : 29.06.2015, 13:33:36 »
Taidan jäädä "hollille" odottelemaan kun firmojen pari kolme vuotta käytettyjä tulee markkinoille. Uutena en joka tapauksessa autoa osta.
Tesla S75D '17

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9685
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #16 : 29.06.2015, 13:38:30 »
Ruotsissa on toki inasen suurempi ALVi :)

Mutta silti, kyllä se sähköauto pitäisi firman kautta ostaa... kun muutaman vuoden päästä tuettuja autoja myydään käytettynä, asettaa se omat hintapaineensa yleisesti saman mallin käytetyn hinnalle ja silloin yksityisenä täyden rahan maksaneena kärsii.
ero taitaa olla pari prosentti yksikköä :)

En ole katsellu mitä maksais vähän käytettynä nuo deekut ulkomailla, se vois olla kannattava.
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #17 : 29.06.2015, 13:59:06 »
Ei ole semmoista nappulaa vaan taka-akseli vetää tarvittaessa. Tai siis on siinä Power-moodi jolloin takapää lykää koko ajan että saadaan maksimi tehot ulos.

Kyllä tuollainen AWD nappi näyttäisi olevan autossa. Kolmitilaisen ajotilavalinnan lisäksi.
Tesla S75D '17

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9685
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #18 : 29.06.2015, 14:33:34 »
Kyllä tuollainen AWD nappi näyttäisi olevan autossa. Kolmitilaisen ajotilavalinnan lisäksi.
Googlella löytyi kuva tuommoisesta napista, joten perun omat puheeni :)
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD

Poissa TOK

  • Hallitus - Rahastonhoitaja Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5966
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #19 : 29.06.2015, 14:41:55 »
ero taitaa olla pari prosentti yksikköä :)

Suomi 24, Ruotsi 25?

Olis kyllä mielenkiintonen konsepti tommonen takaveto/nelikko  :)  Tosin sisältä pientä autoa en ostais vaikka se menis pyhällä hengellä. Ja 50 km on aika säälittävä toimintamatka kun normi kaupunkipyörintää helposti tulee sata kilsaa päivässä vaikkei käy ihmeemmin kaukana.

Tehoreserviäkin taitaa löytyä pikkusen enempi Teslasta, joka myös kulkee hippasen pitemmälle kuin 50 km... Olisko oikea ratkaisu heivata se valaanrasvakone tästäkin mäkeen ja akkuja tilalle.

Paikalla Ristus

  • Kaksonen Jr. - Kujeilija
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7748
  • Mörkö
    • Kotisivut
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #20 : 29.06.2015, 14:44:56 »
Tehoreserviäkin taitaa löytyä pikkusen enempi Teslasta, joka myös kulkee hippasen pitemmälle kuin 50 km... Olisko oikea ratkaisu heivata se valaanrasvakone tästäkin mäkeen ja akkuja tilalle.
Ei mutta jos vaihdelaatikon tunkis hevon huitukkoon ja korvais kunnon generaattorila kuten teslassakin ja napamoottorit eteen ja täys sähköinen nelikko...( tää siis tuskin parantaa akuston kestoa mutta ns järkevämpi sähköauto kun agrekaattorina toimiva moottori kävis vakiokiekoilla saastuttamatta sen enempää kaupungissa kuin maantiellä...)
« Viimeksi muokattu: 29.06.2015, 14:46:50 kirjoittanut Ristus »
855 2.5 10V -96, V40 T4 -98 ja XC90 -04 D5 AWD geartronic

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1049
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #21 : 29.06.2015, 14:47:50 »
Olis kyllä mielenkiintonen konsepti tommonen takaveto/nelikko  :)  Tosin sisältä pientä autoa en ostais vaikka se menis pyhällä hengellä. Ja 50 km on aika säälittävä toimintamatka kun normi kaupunkipyörintää helposti tulee sata kilsaa päivässä vaikkei käy ihmeemmin kaukana.

Nyt ei tule mieleen, joten kysyn yleisesti, onko näitä ollut jo kunnollisessa testissä esimerkiksi TM:n talviautovertailussa? Muistaakseni Start! -ohjelmassa juontaja ihmetteli, kun pösön "sähkönelivedolla" jäi jumiin pihaan lumihankeen. Tai jotain tällaista muistuu mieleen :)

Miksi autoissa ei ole yleistynyt sama kuin laivoissa: polttomoottorit tuottavat sähköä ja propulsio hoidetaan sähkön kautta... tai, onhan näitä muutama, mutta ei kovin kovaa menestystä ainakana vielä.

Paikalla TPK1980

  • Hallitus - Pyykkääjä
  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: -3983
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #22 : 29.06.2015, 14:48:29 »
Suomi 24, Ruotsi 25?

Olis kyllä mielenkiintonen konsepti tommonen takaveto/nelikko  :)  Tosin sisältä pientä autoa en ostais vaikka se menis pyhällä hengellä. Ja 50 km on aika säälittävä toimintamatka kun normi kaupunkipyörintää helposti tulee sata kilsaa päivässä vaikkei käy ihmeemmin kaukana.

Tehoreserviäkin taitaa löytyä pikkusen enempi Teslasta, joka myös kulkee hippasen pitemmälle kuin 50 km... Olisko oikea ratkaisu heivata se valaanrasvakone tästäkin mäkeen ja akkuja tilalle.
Meinaat että niillä ~70hp sähkösysteemeillä sit pärjää painon ehkä lisääntyessä :D
Tossa on se hyvä puoli että sähkön loppuessa pääsee jatkamaan "löpöllä", eikä tartte odotella useampaa tuntia akkuja ladaten.

Mitenkähän tossa toi nelivedon toiminta ääritilanteissa? Onko käytös loogista?
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Ei diesel, ei valkoinen, ei farmari SDI -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #23 : 29.06.2015, 14:52:37 »
Mitenkähän tossa toi nelivedon toiminta ääritilanteissa? Onko käytös loogista?

Tuota mietin minäkin. Pitäisi ainakin perusteellisesti koeajaa talvikelissä. Lisäksi saattaa hetken ottaa aikaa että tottuu siihen että auto on tilanteesta riippuen 100% etuveto, jotain siltä väliltä tai 100% takaveto  :)
Tesla S75D '17

Poissa TOK

  • Hallitus - Rahastonhoitaja Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5966
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #24 : 29.06.2015, 15:22:52 »
Meinaat että niillä ~70hp sähkösysteemeillä sit pärjää painon ehkä lisääntyessä :D

Ihan aattelin että Teslan tekniikka vaikka suoraan siltään, mutta isoon farkkuun.

Reilun 400 hepan sähkösysteemeillä pärjännee.

Tossa on se hyvä puoli että sähkön loppuessa pääsee jatkamaan "löpöllä", eikä tartte odotella useampaa tuntia akkuja ladaten.

Kai sitä 500 km ajon jälkeen jo jonkunlaisen paussin pitäis joka tapauksessa. Nopeempaa se Tesla olis tankata kuin kiisseli, jos vaan olis akunvaihtoasema reitin varrella. 90 sekunnissa täys akku tilalle ja matka jatkuu... tarvii vaan muistaa odottaa että vänkäri ehtii takeaway-kahvien kanssa takas ulos ettei jää kyydistä.

Tai superchargerilla puolen tunnin lataus ja hörppii ne kahvit rauhassa kahviossa.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1049
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #25 : 29.06.2015, 15:38:04 »
Ihan aattelin että Teslan tekniikka vaikka suoraan siltään, mutta isoon farkkuun.


Niin, onko järkevämpää pitää 30 kg polttoainetta tankissa vai tonnin painoisia akustoja, kun toimintasäde on suunnilleen sama.

Poissa TOK

  • Hallitus - Rahastonhoitaja Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5966
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #26 : 29.06.2015, 15:55:43 »
Niin, onko järkevämpää pitää 30 kg polttoainetta tankissa vai tonnin painoisia akustoja, kun toimintasäde on suunnilleen sama.

No ei ne ole kun 500 kg ja toisaalta polttomoottoria ei sitten tarvita. Halvemmaksi niitten akkujen täyttäminen ainakin tulee. 85 kWh @ 10 snt/kWh = 8,50 euroa "tankillinen" jolla ajaa sen 500 km. Kiisseliä sais jotain 6,5 litraa tuohon rahaan, pääsee sata kilsaa tai vähän yli?

Ei se paino tunnu ainakaan hidastavan menoa kun nollasta sataan aika on 3.3 sekuntia, teehän kiisselibemarilla perässä  ;)  Samalla painopiste on hyvin alhaalla kun ne akut on auton pohjassa.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1049
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #27 : 29.06.2015, 16:12:42 »
No ei ne ole kun 500 kg ja toisaalta polttomoottoria ei sitten tarvita. Halvemmaksi niitten akkujen täyttäminen ainakin tulee. 85 kWh @ 10 snt/kWh = 8,50 euroa "tankillinen" jolla ajaa sen 500 km. Kiisseliä sais jotain 6,5 litraa tuohon rahaan, pääsee sata kilsaa tai vähän yli?

Ei se paino tunnu ainakaan hidastavan menoa kun nollasta sataan aika on 3.3 sekuntia, teehän kiisselibemarilla perässä  ;)  Samalla painopiste on hyvin alhaalla kun ne akut on auton pohjassa.

Tokihan se kulkee, kun on sähkömoottorit, joissa tehoa 700 hv. Massa on yli kaksi tonnia, ilmeisesti voimalinja muuten tuo sen lopun massan, eli siis akut ja voimalinja (sis. moottorit) on sen tonnin verran?

Saan minäkin painopisteen alas, kun laitan 400 kg lyijyä pohjapanssariin kiinni :) Toki ei sitten kulje samaa tahtia  :)

Edelleen laittaisin omat rahani nykyakkuteknologialla enemmänkin sähköautoihin, joissa on myös polttomoottori. Tavallisena esimerkkinä nyt vaikka BMW i3.  Tai otsikon V60 hybridi...

Superautot erikseen, mutta perhautoissa tuollainen 7 sekunnin nollasta sataan alkaa olla luokkaa "riittävä"?

Poissa TOK

  • Hallitus - Rahastonhoitaja Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5966
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #28 : 29.06.2015, 16:42:11 »
Saan minäkin painopisteen alas, kun laitan 400 kg lyijyä pohjapanssariin kiinni :) Toki ei sitten kulje samaa tahtia  :)

Ei varmaan kun ei ilmankaan.

Se vaan että tuo Tesla on melkoinen sporttinen niistä akuista huolimatta, ja osittain niiden ansiosta.

Superautot erikseen, mutta perhautoissa tuollainen 7 sekunnin nollasta sataan alkaa olla luokkaa "riittävä"?

Riittää useimmille, mutta ei tarvi keulia painoista jos ei pysy perässä suoralla eikä mutkassa ja polttoaineestakin maksaa moninkerroin enemmän. Ts. mitä väliä kun sillä pääsee sekä nopeammin että halvemmalla.

Kyllä itsekin mieluummin vaihtaisin ison osan tehoista toimintasäteeksi, niin olis molempia riittämiin.

Pointti oli lähinnä se että polttomoottori mäkeen niin niitä tehojakin on helposti enemmän ja toimintasäde radikaalisti parempi kuin 50 km. Alitehoinenkin sähkömoottori on turha tilasyöppö jos ei sille ole akkukapasiteettia kaveriksi.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1049
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #29 : 29.06.2015, 16:52:03 »
Riittää useimmille, mutta ei tarvi keulia painoista jos ei pysy perässä suoralla eikä mutkassa ja polttoaineestakin maksaa moninkerroin enemmän. Ts. mitä väliä kun sillä pääsee sekä nopeammin että halvemmalla.


Öö, en minä omaani verrannut, vaan yleisesti kirjoitin, että onko järkeä olla kuinka monen kilon verran akkukapaa verrattuna siihen, että vastaavan toimintasäteen saa noin kolmella kymmenellä polttoainekilolla.

Toimintasädekilometri (eli energiasisältö) per kg on aika eri nykyakuissa ja vaikkapa bensassa.

Onko tuo Teslan akkumassa muuten muuttunut, kun vielä viime vuonna Tuulilasissa luki näin: Koska kori on alumiinia ja raskaimmat komponentit on sijoitettu auton pohjaan, painopiste on erittäin matalalla. Ilmoitettu omamassa on 2 175 kiloa, josta noin 950 kiloa tulee Panasonicin valmistamista akuista.

Tässä vielä pari pointtia jutusta:

Vaikka Teslalle luvataan parhaimmillaan 500 km:n ajomatka yhdellä latauksella, jäi noin 300 km pitkä maantiekulutuslenkkimme talvikelillä haaveeksi. Ajoimme latauksella noin 250 kilometriä, mikä on sinällään hieno saavutus nykysähköautolle. Reitti piti sisällään ajoa taajamassa ja moottori- sekä maanteillä lämpötilan ollessa –8 °C. Sähköä lenkkiin kului noin 70 kWh. Laskennallisesti akuston kapasiteetilla (85 kWh) olisi päässyt noin 300 km:n matkan. Noin 30-kilometrisen kaupunkikulutuslenkkimme Tesla selvitti luonnollisesti leikiten, ja kulutti sillä sähköä 15,8 kWh. Kaupunkilenkki ajettiin kuitenkin melko leudossa –3 °C lämpötilassa. Kovemmilla pakkasilla sähkönkulutus olisi ollut suurempi.

Todennäköisesti Suomessa tällaisen auton ostajalla on lämmin talli ja mahdollisuus kolmivaihevirtalataukseen, mutta teroitetaan nyt kuitenkin: talvella Tesla vaatii ehdottomasti molemmat. Jos auto seisoo kylmässä, se menettää akkujen varauksesta ja siten myös ajokantamasta noin 10–20 prosenttia riippuen lämpötilasta ja seisonta-ajasta.

Varsinainen ongelma on se, että kylmä akku ei ota virtaa vastaan. Tällöin latausajat karkaavat pitkiksi jopa voimavirralla. Tilanne on sama, vaikka auto olisi lämpimässä, jos käytössä on ainoastaan valovirtaliitäntä.
« Viimeksi muokattu: 29.06.2015, 16:55:53 kirjoittanut Rodion »

 

Futurez  Proturbo