Minä kokeilin tuon apulaitehihnan räpsähtämisen vaikeimman kautta.
Autoa on huollettu Kemin Wetterillä:
Reilun 2000e Jakopäähuolto jossa vaihdettiin kaikki+ vaihteisto öljyt yms. 180tkm 24.1.2019
Auto jätti välille n. 204tkm kohdalla 10.11.2019 moniurahihnan katkeamiseen jonka syynä oli hihnankiristimen apurungon pultin katkeamisesta johtunut hihnan virheasento. (Tähän ei kuulemma tarvitse koskea huollossa)
Huollossa vaihdettiin minun piikkiini katkennut apurungon pultti, moniurahihna ja sen kiristin.
Auto saatiin ajoon 3vko kuluttua (huollossa ruuhkaa) 24.11.2019
6.3.2020 Moniurahihna katkesi, meni jakopäähän jonka "jako hyppäsi" (pakokaasut imupuolelle ja ilmastoinnin kautta matkustamoon) mittarilukema 212tkm.
Auto hinattiin Wetterille joka tutki että:
"moniurahihnan katkeamisen syy on "räjähtänyt" moniurahihnan kampiakselin pyörä. (irronnut vulkanoinnista) (vaurioina siis ainakin sylinterikansi, jonka vaihto wetterillä 7000€)
Wetterin mukaan hihnapyörä on kuluva osa jonka vaurioitumiseen heidän toimensa tai tekemättä jättämisensä ei ole voinut vaikuttaa ja se on luonnollisesti tarkistettu ehjäksi aiemman korjauksen yhteydessä.
Autolla oli siis ajettu korjauksen jälkeen 3kk ja 8tkm, siitäkin puolet sähköllä...
Tarinalla sen verran onnellinen loppu että alakerta säilyi ehjänä joten helpolla vaihtotyöllä Ruotsista moottori josta kansi ja muita osia 2000e+Jakopää+työt= auto takasin ajoon alle 3500e.
Arvata saattaa että minun autoani ei enää Kemissä/koko ketjussa huolleta tai että uutta autoa sieltä ostaisin... Toki on täysin ymmärrettävää että ei se heidän ongelmansa ole se hajonnut värinänvaimennin mutta olisi jonkinlaista vastaantuloa voinut edes harkita kun vauriomekanismiä on mahdotonta selvittää, voihan se olla että katkennut hihna on jumittanut ja repinyt hihnapyörän irti 
Nämä on näitä autoilun mukanaan tuomia iloja. Apulaitehihnan katkeaminen on volvon 5-mukisen dieselin tunnettu vitsaus. Eikä siinä sinänsä mitään, mutta puutteellisen jakopään suojauksen takia 10 euron hihnarikko johtaa 7000 euron kansiremonttiin. Sama on käynyt monelle muulle kanssa-volvoilijalle. Ilmeisesti kuitenkin riittävän harvinainen ja vähän maineen menetystä aiheuttava vaiva, että Volvo ei ole tehnyt mitään kampanjaa vaurion estämiseksi. Tai sitten se on vaan niin tavattoman hyvää businesta myydä uusia kansia. Jälkimarkkinat kuitenkin myyvät suojarautaa, joka pienentää merkittävästi kansiremontin riskiä.
Uusia autoja ostetaan muun muassa siksi, että niissä on tehdastakuu. Jotain Volvon laadusta ja uskosta omiin tuotteisiin kertoo takuun pituus (2 vuotta, kun monilla kilpailijoilla useita vuosia pidempi).
Toinen taktiikka on vaihtaa autoa niin usein, että vaihtoauton takuu (oston yhteydessä maksettu vakuutus) kattaa vastaavat vauriot.
Kolmas vaihtoehto on laittaa leuka rintaan, kättä kupeelle ja jatkaa eteen päin.
Aika hankala on saada edellistä korjaamoa maksumieheksi, sillä autolla oli ajettu jo varsin paljon edellisen huollon jälkeen. 70-luvulla 8 tkm aikana olisi jo vaihdettu moottorin öljyt jo vähintään kertaalleen. Tilanne olisi aivan toinen, jos kone porsii matkalla huollosta kotiin.