Houkutteleva vaihtoehto.. Taidan mennä kuitenkin niin että nyt tää laitetaan kuntoon ja sen jälkeen autokauppaan. Mulla on ainakin menny maku tuohon rahastukseen. Kierrätys on ok ja hyvinkin järkevää mutta uuden hinnalla myyminen ei. Hyvä esimerkki on Unkarilainen volvopaja, myy kunnostettuja kompuroita, obc-yksiköitä ja muita sähköosia kunnostettuina (ja antaa jopa takuun) paljon volvoa edullisemmin vaikka toimintaperiaate on täsmälleen sama.
Mun roposet tai niiden poisjäämiset ei varmasti Volvoa paljon hetkauta, ite en kyllä sulata tuollaista toimintaa ja kannan rahani jatkossa muualle.
Nonii, saaga saa jatkoa..
Tilasin siis Ruotsista osan joka vastasi Volvon alkuperäisnumeroa 36003020. Tarra Ruotsin OBC:n kyljessä kertoo osan olevan 32202164. Auto kävi läheisessä Volvokorjaamossa laitettavana ja tuli sieltä takaisin ilman että OBC:tä oli vaihdettu. Syynä oli että ostetussa OBC:ssä oli liian lyhyet kaapelit (kuva). Autossa oli osanumerolla 31394702 varustettu OBC ja sitä seuraamalla sain eri moottorikoodin kuin autossani on (D82PHEV). Oletan että OBC on jo kerran vaihdettu.
Kysymys kuuluukin, onko raatilaisilla tietoa onko osat keskenään yhteensopivat jos kaapelit vaan vaihtaa päikseen? OBC:n toiminta on sitä että hybridiakkua ladatessa lataantuu 12V akku samalla ja OBC:n kaapeleista päättelemällä nuo ohuemmat lataa nimenomaan sitä 12V akkua ja paksummat 100% varmuudella hybridiakkua. Ulkoisesti tuo ostettu 3220614 ja autossa oleva 31394702 on identtiset ellei noita lyhyempiä kaapeleita lasketa.
En suostu uskomaan että Volvolla olisi massatuotettu auto jossa käytetään vähintään 4:ää erilaista OBC:tä. Jos näin on, on Volvon ympäristötietoisuus pelkkä vitsi ja varaosilla rahastus pahemman luokan ryöstö. 4:ää erilaista siksi että osanumeroa 36003020 hakemalla löytyy nyt vähintään neljällä eri tarralla varustettuja, ulkoisesti identtisiä OBC:tä.
