Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo V60 D6 Hybridi

  • 5094 Vastauksia
  • 1323100 Lukukerrat

aksim97 ja 6 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1914
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4905 : 28.07.2024, 19:23:01 »
Mä olen ymmärtänyt että ongelma on se että hybrideissä on sähköinen kylmäainekompressori.. siis periaatteessa kuten maalämpöpumpussa, jossa se sähkömoottori on hermeettisesti eristetyssä tilassa kylmäaineen ja kompuran voiteluöljyn kanssa. Normaalilla auton ilmastointihuoltolaitteella sinne kylmäkiertoon menee öljyä/uv-merkkiainetta tms, joka ei sovellu sähkömoottorin kanssa yhteen,  vaan saa siellä sähköeristeenä toimivan materiaalin liukenemaan, ja sitämyötä eristysvastus romahtaa. Itse kylmäaine ei aiheuta ongelmaa.

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 416
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4906 : 28.07.2024, 20:19:06 »
Kyllä kai siellä AC-kompressorissa on öjyä, minulla sitä lisättiin 5g. Näissä D6 hybrideissä on syyttety PAG-öljyä/väriainetta. Kuitenkin näillä on ajettu paljonkin yli 100 t km ja useimmilla vielä enemmänkin parhaillaan yli 300 t km ennen ensimmäistä kompressorin rikkoontumista...

Noh, jos minun AC menee rikki nyt vuoden sisällä niin voidaan keskustella onko Ilmastointihuollolla vuoden takuu, vaihtoehtoisesti AC-kompressorillakin on joku oletettu km kestoikä

Miksi sitten ensimmäisten vaihtojen jälkeen ei kompressorit kestänyt niin  on oletettu  syyksi epäpuhtaudet (mm.kosteus) väriaine ja PAG-öljy joka on ollut alkuperäisöljy, jos on Volvon tarroihin ja tietoihin uskomista, ja on kestänyt ensimmäisiin rikkoutumisiin asti, myöhemmin on alettu puhumaan POE-öljystä.

Niin hassulta kuin se kuulostaakin niin  näistä vaan näyttää karkaavan kylmäainetta, Suomen volvon mukaan 10-15% vuodessa (liekö jokin Suomilisä) jopa uusista laitteista. Ruotsalaiset ovat hieman maltillisempia kun puhuvat vain 5-8% kylmäineen karkaamisesta per vuosi.

Esim. Volvo XC60 Recharge näyttää AC-spexit 100 ml PAG SP-A2öljyä ja R1234yf kylmäainetta. Lieneekö kompressori sitten samanlainen, linkki toisella kotimaisella, kun suomeksi en löytänyt..

https://www.volvocars.com/se/support/car/xc60-recharge-plug-in-hybrid/article/9bb1517396cd0fb9c0a8015179bfa30d

« Viimeksi muokattu: 28.07.2024, 22:01:12 kirjoittanut gubbe »

Poissa Kallekalle2

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4907 : 02.08.2024, 13:10:56 »
Terve,

kohta kolme vuotta vm 2014 D6 kanssa ajelua, kertaalleen Volvon kustannuksella vaihdettu kompura, mutta muuten melko huoletonta ajelua. Pari viikkoa takaperin alkoi kuitenkin ilmaantua huolia. En tiedä liittyvätkö kaikki ongelmat toisiinsa, mutta viime kesänä kävi ensimmäisen kerran niin että ajoin auton ruutuun akku aivan tyhjänä, disukka hörähti käyntii juuri kun pysähdyin. Laitoin auton normaalisti lataukseen ja se vaikutti lähteneen käyntiin, mutta olikin pysähtynyt ehkä 0,2kWh:n jälkeen. Ilmeisesti puhallin oli kuitenkin jäänyt pyörimään käyttöakun voimalla, niin että akku meni totaalisen tyhjäksi. Varashälytin pärähti kesken päivää käyntiin ilmeisesti tuon akun tyhjenemisen vuoksi. Oli kyllä ilmeisesti alkuperäinen akku eli melko kypsässä iässä. No uusi akku uuniin ja homma jatkui normaalisti. Tämän jälkeen huomasin saman ongelman muutaman kerran, että lataus ei todellisuudessa lähtenyt käyntiin aivan tyhjällä akulla. Toinen asia minkä huomasin oli että auto ei koskaan ladannut täydellä 3,6 kW:n teholla vaan jotain maksimissaan 3,1-3,4 kW.

Tähän kesään asti auto kulki ilman ongelmia, kunnes vanha sukolaturi sanoi itsensä irti. Ajattelin että 3 vuotta sitten käytettynä ostettu vehje vain päätti päivänsä, mutta kun kärkkäisen motorwerk tai prisman Wave EV-1 eivät suostuneet lataamaan autoa 15 minuuttia pidempään aloin epäilemään että autossa olisi jotain vikaa. Wave EV 1 ilmoittaa errorin yhteydessä "sähkövuotosuojaus". Käytin auton sitten tämän vuoksi vikakoodien luvussa, jos sieltä olisi paljastunut jotain pahasti lompakkoa keventävää ongelmaa.
Vikakoodeja liittyen OBC:n tuli neljä:
OBC-P02800D akkulaturin tulojännite liian korkea
OBC-P0D9038 Akkulaturin syöttötaajuus väärä
OBC-U1A0087 Yksityinen tiedonsiirtoverkko - väylän signaali- / viestiviat - puuttuva viesti
OBC-U300316 Akun jännite - yleiset sähköviat - piirin jännite kynnyksen alapuolella

kaikki koodit oli passiivisia.

Mietin että voisiko vika olla latausportin ja laturin välisessä johtosarjassa, jos siellä on jotain hapettumaa tai vauriota, joka sitten päästää mahdollisesti lämpenemisen myötä vikavirtaa maihin. Eilen kävin testaamassa lähi S-marketilla ABC-latausta ja auto otti 20 minuutin aikana 0,5kWh vastaan eikä laturi ainakaan sinä aikana herjannut mitään. Wave sukolaturi ei kuitenkaan tunnu suostuvan enää latamaan lainkaan. Muuten auto toimii normaalisti, Save-mode lataa akkua tavalliseen tapaan jne.

Onko muilla ollut vastaavia ongelmia?

Poissa Odezo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • V60 D6 2015 R-Design
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4908 : 04.08.2024, 01:25:22 »
Moi,
Itselläni sama vekotin mutta vuosimallia 2015 (käyttöönotettu vuoden 2014 puolella) niin kävi itsellänikin viime kesänä kun pääsin autotallini eteen, niin juuri samalla sekunnilla hybridiakusto oli tyhjä ja diesel hörähti käyntiin ja saman tien sammutin ja jätin yöksi lataukseen. No, aamulla olikin yllätys kun piti töihin lähteä niin eipä auennut ovet eikä auto sanonut mitään. Sitten manuaaliavaimella autoon sisään ja konepelti auki, yleismittarilla 12V akun jännitteet ´mittaukseen aamurähmät silmissä, niin näytti jotain 11V, joten päivän selvää että auto ei hiiskukkaan. Ei muuta kuin vaimoa herättämään ja sanoa että "pidäppäs tänään etäpäivä, otan sun auton" ja niin mentiin Bemarilla töihin. Onneksi on tuttu akkukauppias, niin soitin työpäivän aikana että  katselisitko sopivan agm akun, niin tuun työpäivän jälkeen hakemaan. Sain uuden 12V agm akun ja ei muuta kuin kotiin vaihtamaan akkua Volvoon. Lopulta olikin hieman haastavampi homma kun oma ajopelini sattuu olemaan R-Design, niin siellä konepellin alla on poikittaistuki joka pitää irrottaa ennen kuin 12v akun voi poistaa. No, eiköhän sitten kuskin puoleinen M8 kierteellä oleva pultti sitten katkennut sinne rungon uumeniin :( Ei muuta kuin porakone käteen ja loppu on historiaa... Lopulta sain akun vaihdettua ja poikittaistuen hyvin kiinnitettyä takaisin niin auto alkoi toimia taas normaalisti. Luulen että omassanikin oli alkuperäinen akku, mutta kun itse vaihdoin niin ajattelin kuitenkin tutkia että oliko akku todella tiensä päässä. Laitoin akun modernilla automaattisella laturilla lataukseen niin ei tapahtunut mitään ja laturi tulkitsi akun 6V akuksi ja homma keskeytyi siihen. Sitten muistin etä minulla on joku isäni vanha akkulaturi jossa on sellainen analogisella ampeerimittarilla varustettu yksilö joka pitää surinaa kun lataa, ja päätin kokeilla sitä. Old School laturi alkoi tehdä taikojaan noin vuorokauden lataamisen jälkeen ja voila!, akku latautui täyteen ja pitää virran n.12,6V kuukauden päästä mittauksenkin jälkeen, joten taitaa olla ihan kunnossa tuo orkkis 12v akku. Summa summarum, noissa Volvoissa on ilmeisestikkin isomman luokan bugi, jos laittaa lataukseen "täysin" tyhjän hybridiakuston kanssa niin se imee 12v akun tyhjäksi.

Tosin noin puoli vuotta tuon jälkeen hajosi OBC (hinta vaihdettuna 2300€) mutta en usko kuitenkaan näiden asioiden liittyvän toisiinsa.
Tuo voi kuitenkin kuulostaa siltä että ekäpä tuo OBC alkaa olla tiensä päässä. Minun tapauksessa OBC meni kerrasta paskaksi, eli yhtenä aamuna alkoi latausportti vain näyttämää punaista valoa kun laitoin työpaikalla auton lataukseen. Toimi kuitenkin SAVE modella normaalisti lataus eikä auto herjannut mitään.
Volvo V60 D6 R-Design my-15

Poissa maurimikael

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4909 : 06.08.2024, 19:34:49 »
Tervehdys!
Kävin tänään katsastamassa autoni Volvo V60 D5 Hybridin. Katsastus meni muuten hyvin, mutta kun yritin lähteä pois katsastuspukilta niin kojetauluun tuli teksti "Hybridijärjestelmässä vakava häiriö, auto vietävä välittömästi huoltoon". Auto ei käynnistynyt, vaan se oli vietävä hinausautolla korjaamolle. Vikadiagnoosin mukaan ilmastointilaitteen kompressori ym. osia on uusittava. Kustannusarvio on 3500 €. Ennen katsastusta katsastusmies kyseli että miten auto on toiminut ja kertoi että näiden Volvojen ilmastointilaitteissa on ollut ongelmia. Kuulin myös että tänään oli myös joku toinenkin Volvo jollakin toisella katsastusasemalla oli jäänyt käynnistymättä katsastusasemalle. Tietäisikö joku, että onko tuolla katsastusaseman diagnosointilaitteella jotain yhteyttä hybridijärjestelmän ja ilmastointilaitteen kompressorin rikkoutumiseen? Käytän tätä foorumia ensimmäistä kertaa, joten en tiedä, onko tästä aiheesta keskusteltu aiemmin.

Poissa jmaatta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 577
  • V60 D6 AWD '13
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4910 : 06.08.2024, 20:06:03 »
Vaihda ainakin korjaamoa jos tuollaista hintaa yrittävät kompressorin vaihdosta nyhtää. Sen yhden minkä jouduin itse maksamaan vaihtohinta oli reilut 1200€. Enpä usko että katsastusasemalla sen rikkoutumiseen on ollut vaikutusta. Käytännössä on olemassa kahdenlaisia V60 D5/D6: niitä joihin kompura on vaihdettu (osaan useampaakin kertaa) ja niitä joihin se tullaan vaihtamaan.

Poissa maurimikael

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4911 : 07.08.2024, 18:29:55 »
Tällä vm 2018  V60 D5 Hybridillä on ajettu vasta 110 000 km. Mitä kilometrimääriä toiset ovat näillä päässeet ennen kompressoriremonttia? Ostin auton 4 kk sitten autoliikkeestä ja olen kyllä aikalailla pettynyt autoon. Missäpäin Suomea tuon remontin vois teettää 1200 €:llä.

Poissa Ande92

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 460
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4912 : 07.08.2024, 18:38:34 »
Tällä vm 2018  V60 D5 Hybridillä on ajettu vasta 110 000 km. Mitä kilometrimääriä toiset ovat näillä päässeet ennen kompressoriremonttia? Ostin auton 4 kk sitten autoliikkeestä ja olen kyllä aikalailla pettynyt autoon. Missäpäin Suomea tuon remontin vois teettää 1200 €:llä.

Tuota remonttia ei pysty alle 2000€ teettämään missään enää nykyään. Taitaa kompressorikin itsessään olla karvan alle 2000€ ja vaihtotyö päälle.
Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

Poissa jmaatta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 577
  • V60 D6 AWD '13
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4913 : 07.08.2024, 19:23:44 »
Tällä vm 2018  V60 D5 Hybridillä on ajettu vasta 110 000 km. Mitä kilometrimääriä toiset ovat näillä päässeet ennen kompressoriremonttia? Ostin auton 4 kk sitten autoliikkeestä ja olen kyllä aikalailla pettynyt autoon. Missäpäin Suomea tuon remontin vois teettää 1200 €:llä.

Oulussa Wetterillä, tämä tosin vuonna 2019. Sen jälkeiset meni kaikki takuuseen.

Poissa Defenssi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4914 : 07.08.2024, 20:35:40 »
Tuota remonttia ei pysty alle 2000€ teettämään missään enää nykyään. Taitaa kompressorikin itsessään olla karvan alle 2000€ ja vaihtotyö päälle.
Mikäköhän syy että hinnat nousseet, inflaatio, kompuroiden saatavuus? Autoliike mistä ostettu niin tuttu myyjä sanoi tosiaan että noin tonnin sekä työt että kompura.

Lueskellut täältä että ennen tosiaan porukka saanut vaihdettua kompurat töineen noin reiluun tonniin halvimmillaan.

Finn takuu lisäturva extra itellä 22 syyskuuta asti voimassa, jos on hajotakseen saa hajota lisäturvan aikana, se sisältää mm ton kompuran.
Itellä siis D5 2016 vuosmallia ja ajettu nyt karvan yli 140tkm (ostettaessa noin 132 500km).
Armosta pelastettu, Jeesuksen seuraaja
Evankeliumin työssä
YouTube: The Light Shines
Tiktok: mjohn.1992

Poissa Mepi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 781
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4915 : 09.08.2024, 09:03:51 »
Hybridin yksiköitä on korjattavissa ihan Suomessa:

Kokkolan Autohuolto & Sercap
https://youtu.be/sKdNpfLfe4w?si=K5JVkIl0yutYnJHj
Volvo XC60 2016 D3 - (150hp 350Nm) 230hp 500Nm
Ex. Volvo V70 2013 Summum D5 AWD Rica 275hp
Ex. Volvo V70 2007 Classic 2.5T AWD Rica +180kW # Ex. S40 T4

Poissa Ande92

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 460
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4916 : 09.08.2024, 10:37:06 »
Mikäköhän syy että hinnat nousseet, inflaatio, kompuroiden saatavuus? Autoliike mistä ostettu niin tuttu myyjä sanoi tosiaan että noin tonnin sekä työt että kompura.

Lueskellut täältä että ennen tosiaan porukka saanut vaihdettua kompurat töineen noin reiluun tonniin halvimmillaan.

Finn takuu lisäturva extra itellä 22 syyskuuta asti voimassa, jos on hajotakseen saa hajota lisäturvan aikana, se sisältää mm ton kompuran.
Itellä siis D5 2016 vuosmallia ja ajettu nyt karvan yli 140tkm (ostettaessa noin 132 500km).

Ennen koronaa noita taisi saada korjattua n.1500€, mutta koronan aikoihin tuntui hinta pikkuhiljaa nousevan. Mitä itse facen puolella olen lukenut, niin merkkiliikkeen kautta korjaus nykyään maksaa tuon ~3000€ ja nyrkkipajan kautta ~2500€.

Tuossa remontissa kannattaa myös puntaroida, että säästääkö sinisen ja nyrkkipajan välillä. Siniseltä kompressorille taisi ainakin saada "elinikäisen" takuun, joka on voimassa auton omistusajan.

Halvin vaihtoehto taitaa olla irroittaa kompura ja lähettää se Puolaan/Unkariin korjattavaksi. Tuossa vaihtoehdossa kyllä auto sitten seisoo paikoillaan äkkiä sen kuukauden. Muistelisin tuon kompuran korjauksen maksavan noin 500€.

Tämähän auto on kiinnostanut itseänikin paljon aikanaan ja kiinnostaa edelleenkin,  mutta juurikin kompressorin, ibc:n ja isg:n korjausten hinnat laskee ostohaluja.
« Viimeksi muokattu: 09.08.2024, 11:17:40 kirjoittanut Ande92 »
Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

Poissa maurimikael

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4917 : 09.08.2024, 18:58:05 »
Tosiaankin, olin yllättynyt kun lupasivat komprssorille elinikäisen takuun, niin kauan kuin pidän autoa. Ja auton myynyt Kamuxkin tarjoaa vielä 27% kustannuksista. Taitaa se sittenkin Volvo olla aika hyvä auto. :)

Poissa Defenssi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4918 : 12.08.2024, 14:30:16 »
Kiinnostaa muuten itseäni, miten tässä D6/D5 mallissa on moottorin öljynkierto toteutettu? Sähköltä kun polttomoottorille vaihtaa 120kmh vauhdissa niin reiluun 2000rpm nousee kierrokset :2funny: Kaipa on ns parempi ja nopeammin toimiva kuin perus polttomoottorissa?
Armosta pelastettu, Jeesuksen seuraaja
Evankeliumin työssä
YouTube: The Light Shines
Tiktok: mjohn.1992

Poissa jmaatta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 577
  • V60 D6 AWD '13
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4919 : 12.08.2024, 14:49:12 »
ISG pyörittää koneen haluttuun kierrosnopeuteen ennenkuin se liipaistaan käyntiin, kyllähän siinä öljytkin samalla lähtee kiertoon, kait. :)

 

Autoracing  KL-varaosat