Autodiagnoosi  Carcom Oy

mikä ahdin

  • 209 Vastauksia
  • 110303 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa vigge

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #45 : 09.07.2011, 18:00:53 »
Minkäs ahtimen Vigge laittas Volvoon?
Aika paljolti riippuu siitä mitkä tavoitteen on tehon/rekisterin suhteen.

Poissa v4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #46 : 21.08.2011, 14:42:11 »
Mahd alhaalta vääntävä ja noin 400-450hv.
« Viimeksi muokattu: 21.08.2011, 14:44:11 kirjoittanut v4 »

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #47 : 21.08.2011, 17:30:13 »
Mahd alhaalta vääntävä ja noin 400-450hv.

hx35 super  ;)

Poissa kenax

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • www.vrcf.fi
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #48 : 07.11.2011, 23:01:23 »
Tähän Holsun syttymis keskusteluun vähän faktaa. Eli 1.878cc B4194T2 T4 motissa Hx40Super 60/65/16# syttyy 3sella näin jaetulla pakosarjalla. Ei voi kyllä sano lagiseksi näitä kuorma-auton ahtimia.  ;D Tämän kun pistää tollasen 2.3litraseen T5:sen kylkeen niin syttyy varmasti täydet 500-1000rpm alempaa eli tosi alhaalta jo.  ;)

Ei se mahda ihan niin paljoa alempaa syttyä. Jos syttyy ylipäätänsäkään tuon 4000 alle. Ite en vastaavaa ahtia saanut hereille kuin 1bar @ 3700, 2bar @ 4200. 2281cc vitosmosassa.

Poissa 3barboost

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #49 : 11.12.2011, 20:47:24 »
Ite olen ekaa kertaa valkkaamassa ns oikeaa viriahdinta. Kone on B230FT ja alkujaan tuumasin että HX35 voisi olla hyvä, koska näkyy olevan paljon käytetty. Kun tosiaan ekaa kertaa tälläistä valintaa tekemässä ja homma ei niin hyvin hallussa, ajattelin kirjautua ja tulla kysymään typeriä. Tässä olen nyt jotain kuukauden päivät arponut ja pari päivää sitten löysin Master Power MPR ahtimet, siellä on malli R545-2, joka pistää nyt miettimään onko tuo Holsetti nyt sittenkään se juttu.
Kysyinkin näistä jo tuolla, mutta kukaan ei tunnu tietävän asiasta, kuitenkin topikkia on luettu. Onko nää niin uusia vielä vai?
Tavoitteena tosiaan jotain 400-450hv laajalla rekisterillä, paremmat kanget tulossa yms. palikkaa.

Poissa 3barboost

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #50 : 11.12.2011, 21:42:24 »
Toi mainitsemasi ahdin R545-2 on vastaava kuin Holsetin HX35 siiviltään eli varmasti toimiva ahdin. Noi on ihan uusia Mastereita ja siksi noista ei vielä ole paljoa tietoa mutta takuulla ei mene metsään jos ton valitset Holsetin sijaan. Ainut mikä tossa pistää itseä silmään on että sulla 2.3litranen moottori joten toi 9 pakopesä voi olla vähän pieni siihen. Jos Holsun valitset niin ota 54/60 ja 12 pesällä ja jos masterin niin kysy saako siihen isompaa pakopesää kuin se 9. :) Mutta laadukkaita ahtimia noi masterit ja viimeistelyltään parempia kuin holsut. Itellä on yksi masteri ollut ja tyytyväinen olin siihen vaikka holsetteja on sen jälkeen ollutkin. Noi molemmat ahtimet menee sinne +400hv.
Kiitos vastauksesta! Ai ne on niin uusia, ilmankos ei kellään mitään tietoa :)
Katsoin noitten katalogista, niin onhan siellä valikoimaa pesien suhteen. Mut en usko, että noilla tehoilla tulee ongelmaa, ku tavoiteltu massavirta mikä enemmän määrää pako puolenkin mitoitusta, kuin koneen koko. Tai näin olen ymmärtänyt. Ala- ja keskialueet on enemmän painotuksessa tässä joka tapauksessa.
Tuolla Master Powerin facebookissa oli jotain kuvia ja ainakin pakosiivet näyttää nykyaikaisemmilta kuin holsetin. Mene ja tiedä sit. Tällä tietoa taidan taipua masteriin, pitää vielä kysellä tyhmiä tuolta hevosvoimasta ja vähän kuutioida lisää muutenkin.

Poissa antonmies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • Mestareille Mastereita
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #51 : 12.12.2011, 14:46:35 »
Joo moni jannu mitoittaa turbon 30% tavoitteen mukaan ja 70% koneen kokoa painoarvoina käyttäen. Lopputolos voi olla hyvä tai vähemmän hyvä. "pahimmillaan" amerikan sahapukkiin laitetaan 2kpl HX40 tai vastaavaa tavoitteen ollessa 600hv luokassa, koska "moottori on iso".
Itse suosittelen ensisijaisesti tavoitteen ja käyttöarvopainoitusten mukaan ja pakopesää kaytetään tarvittaessa hienosäätöön ala, keski, yläkierrosalueiden arvotuksen mukaan. Tai, jos tulee sakkausta. Näkisin, ettei tuolla MPR 9 pesällä tule mitään ongelmia alle 500hv bensakoneissa. Ja onhan sillä Holsetin kasillakin ruuvattu reilu 500hv

Teho ja toteutuvat massavirrat määrittävät enemmän turbon riittävyyttä kuin koneen koko. Moni miettii tässä kohtaa "mites ne pakopaineet, jos isoon koneeseen laitetaan "liian pieni" hyrrä?". Luonnollisesti isossa koneessa on yleensä aina enemmän helppoa potentiaalia kuin pienessä ja em. paineasia muodostuu "ongelmaksi", jos potentiaalia jätetään tarkoituksella käyttämättä ja kuitenkin ahdin ruuvataan "rajojensa yli" joko nälän kasvaessa tai tarpeen muuttuessa.
Sinänsä pakopaine ei ole niin ihmeellinen ja kauhistuttava asia kuin mitä porukka yleisesti tuntuu tuumaavan, eikä hyvä turbomoottori ole siitä "moksiskaan" (esim. Viggen Saappi Garrettilla). Ongelman pilvihattaroita alkaa ilmestyä etenkin, jos overlap aika on iso ja ja pahimmassa tapauksessa virtausnopeudet pieniä kanavan koosta, muodosta, kierrosnopeudesta yms. seikasta johtuen, jolloin kone käy omalla ulosteellaan ja mm. nakutusherkkyys kasvaa.
Kuten myös aiemmin kirjoitin, epäsuhta pako- ja ahtopaineen välillä käy painelaakerin päälle. Ei ole yksi eikä kaksi laakeria, mitä olen nähnyt paskottuina ja "ei ne vaan kestä" "onko pakopainetta" "no ei"  :2funny:

Se todennäköisesti jää ainaiseksi väännön aiheeksi, että laittaakko isomman turbon sen takia, että on potentiaalia, vai valitseeko pienemmän esim. käyttömukavuuden nimissä.

Aiemmin tässä ketjussa mainittiin, että nk. kisamiesten pitäisi valita Holset eikä Garrettia. Tuo on ehkä vähän suppea näkemys, koska väittäisin esim. maailmanluokan kiihdytysvehkeistä ei paljoa Holsetteja bongaa. Ehkä siksikin, että maailmanluokan kärryissä käytettävien ahtimen paino ei saa olla tyyliin 60kg/kpl  ;D Toki siellä budjetitkin ovat tyystin erinäköisiä ja ei paljoa ahdista, jos 3000€ laakerikeskiö menee vaihtoon huoltokelvottomuuden takia...
« Viimeksi muokattu: 12.12.2011, 14:48:06 kirjoittanut antonmies »

Poissa 3barboost

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #52 : 12.12.2011, 23:16:38 »
Oho, tulipa asiaa! Selkeyttää tuota valintaa

Poissa antonmies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • Mestareille Mastereita
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #53 : 15.12.2011, 19:09:58 »
Niin ja eikä näitä "isompiakaan" mörkö holsetteja tarvi pelätä. :) Mukavampihan se on ku ei tarvi "pelätä" sitä isoa pahaa pakopainetta. ;)
Holseteista tulee näppylöitä  :D
Ei vais. Hyyvin on varaa nostaa vielä! Portti näkyy jäävän noilla ahdoilla inan pieneksi ku ahto nousee yläpäässä?
MP58-R2 masterilla jeemun diisselilietsossa oli 3bar ahdolla jotain 2,5 pakosta. Pakorobellos 68mm. Voimaa tuli jotain luokkaa 550hv. 40 superi meni hengettömäksi jo n.460 meiningeillä ja abaut 2,2bar kohalla painekäyrät leikkas. Superi oli muistaakseni 14 tai 16 pesällä, masteri jotain 19. Lopen hirvittävää eroa kuitenkaan lopputulokseen nähden.

Aika paljon elää tuo mappisignaali ja rpm. Menee kyllä jotenkin käsi kädessä, onkohan se ahto-ohjaus ihan ookoo?

Poissa antonmies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • Mestareille Mastereita
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #54 : 15.12.2011, 19:40:06 »
Se on jännä, mikä sen tekee. Ilmaa diisseli ei tarvi enempää ku bensakaan ja jeemullakin rpm bensakoneen luokkaa...

Poissa Pro Turbo

  • Yhteistyökumppani
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #55 : 16.12.2011, 10:01:25 »
Holseteista tulee näppylöitä  :D
Ei vais. Hyyvin on varaa nostaa vielä! Portti näkyy jäävän noilla ahdoilla inan pieneksi ku ahto nousee yläpäässä?
MP58-R2 masterilla jeemun diisselilietsossa oli 3bar ahdolla jotain 2,5 pakosta. Pakorobellos 68mm. Voimaa tuli jotain luokkaa 550hv. 40 superi meni hengettömäksi jo n.460 meiningeillä ja abaut 2,2bar kohalla painekäyrät leikkas. Superi oli muistaakseni 14 tai 16 pesällä, masteri jotain 19. Lopen hirvittävää eroa kuitenkaan lopputulokseen nähden.

Aika paljon elää tuo mappisignaali ja rpm. Menee kyllä jotenkin käsi kädessä, onkohan se ahto-ohjaus ihan ookoo?

Olisihan tuon mittauksen voinut tehdä samankokoisella ahtimella niin näkisi onko valmistajien välillä eroja?
Holsetilla löytyy HX40 sarjasta kyllä myös ahdin jossa on 68mm pakoreikä, turbiinikoteloita on myös #19 ja vaikkapa #22 niin voisi olla enemmin vertailukelpoista tietoa.
Onhan se itsestäänselvä asia että #14 pesä ei riitä yhtä pitkälle kuin #19.
« Viimeksi muokattu: 16.12.2011, 10:07:33 kirjoittanut Pro Turbo »

Poissa antonmies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • Mestareille Mastereita
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #56 : 16.12.2011, 11:46:00 »
En niitä varsinaisesti vertaillutkaan, lähinnä, että aavistuksen isommalla tuli yllättävänkin paljon lisää ugaa.
Se tuossa ihmetyttää, että massavirta ei tuossa 460hv hujakoillla(rajotin jossain 6200-6500) ja ole vielä niin iso, että 14 pesän pitäisi mennä tukkoon 64 robelloksellakaan. Kuitenkin 64 reijästä menee reilu 600hv "helposti" tuollaisella rpm rekisterillä. Ehkei siinä akselissa riitä voima ja/tai virtauskyky 14 pesällä. Mene ja tiedä... Sinänsä tuolla ole ulkosynnyttimenkään väliä, koska pesiä on saatavilla. Painoa toki tulee lisää...
Itse asiassa 14 pesällä (.84) ja 64,5mm ropellisella MP T70 pallerolla veivattiin 3,8l M5 pannusta 657hv/870Nm. Rajoitin oli laitettu 6500 tuntumaan, ahtoa oli 0,9 ja pakopainetta jotain 1,1-1,3 rekisterin yläpäässä. 12cm pesälläkin (.70) ugaa tuli 624hv. Nämä siis massavirtavertailuna.
Tuolla noi "kirotun" dynolaput. Oli hieno auto ajaa: 400Nm ~2600rpm, miinuspuolena oli, että isogetrakkeja kului jokusia.

Korkeapuristeinen ja hyvin virtaava turbomoottori  S* Dynolappu4 kuosissa siis jäi "tuotantoon".

Poissa antonmies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • Mestareille Mastereita
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #57 : 16.12.2011, 17:46:32 »
Niin, unohtui sanoa. Bimmerissä oli saman halkaisijaiset, mutta pidemmät primäärit pakosarjassa. Tuo tuo tilavuutta lisää ja osaltaan selittänee isoa massavirtaa pienellä pesällä.

Poissa antonmies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • Mestareille Mastereita
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #58 : 16.12.2011, 23:13:32 »
Onkos Pro Turbolla tarjota esille esim. HX40 Superin 16# pesän turbiinikarttaa? Eli vastaavaa ku kompurakartta mutta vaan pakopuolelta.
Entäs Antonmiehellä Masterin turbiinin vastaavaa? :) Noista pääsis vähän käsiksi aiheeseen ja tollaset ainakin Holsetilta on olemassa joillakin turbopajoilla. ;)
masterilla on kartat, mutta en tiedä tuleeko yleiseen jakoon muille kuin OE kumppaneille. Melko homoa.
Holsetista en tiedä, mutta, jos ne on yhtä "hyviä" kuin kompurakartatkin, niin kai niistä just jotain saattais selvitä  :D

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
    • Instagram kuvat
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #59 : 31.12.2011, 12:35:59 »
Mikäs pakopesä olis sopiva HX40 superin kanssa tuollaisessa 2,5l vinokoneessa.. Sais kuitenkin alhaalta herätä..

 

Proturbo  Autodiagnoosi