Proturbo  Autodiagnoosi

mikä ahdin

  • 209 Vastauksia
  • 110269 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #135 : 05.02.2012, 19:20:59 »
Nooo, vika on justiisa siinä että ne on heitä kiinni ja aja tyyppisiä ratkasuja , toisekseen eikös sen pakosarjan huulloksen poistolla avaudu aika laaja katekoria erilaisia ahtimia jotka soppii pultijaon puolesta suorilteen....

Eikös siihen vakiosarjaan pitäisi T3 laipalliset ahtimet sopia jos en ihan väärin muista? Joku tämän varmaan korjaa tai vahvistaa.
Itse ainakin arvostaisin nimenomaan heitä kiinni ja aja-ratkaisua, mutta jos löytyy intoa rassaamiseen niin ei kukaan kiellä laittamasta jotain vähemmän bolt-on ratkaisua. Taitaa vaan nuo ominaisuuksiltaan parhaat ratkaisut tuohon teholuokkaan olla niitä bolt-on tyyppisiä.. ;)
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #136 : 09.03.2012, 17:11:38 »
Pikku hilijaa lähenee tuo turbon hankkiminen, niin kysyisin vaan noista spekseistä.

Edelleen työn alla tuo 240 D24 johon ois tarkotus se turbo laittaa, isommalla nestepäällä, coolerilla yms. Tehotavotteet 200-220hp. Eli lähinnä käyttöautoksi, mutta ois kiva että se turboki vähä potkasis. On ehotettu mitsun 18T:tä ja T3/T4:sta yms. Mut lähinnä kyselisin tosta turbiinipuolen mitoista.

Esim. T3/T4:ssa ois tämmöstä mittaa:
Compressor:
Trim: 55
A/R: .5
Inducer: 50.5
Exducer: 76

Turbine:
Trim: 73
A/R: .63
Inducer: 65.5
Exducer: 55.9

Oisko toi passeli tolle deekulle?

Missä haarukassa liikutaan noiden mittojen suhteen, jos tarkotus ois saada deekuun noilla osilla 200-220hp, suotuisat pakopaineet ja vielä että turbo heräis jostai 2500 kieppeiltä. Käyttöautoa tässä enimmäkseen rakennetaan, mutta tehotavote on tuo.

En oo vielä mtn turboa lyöny lukkoon, mutta ku tietäis vähä spekseistä niin sitte osaa hakea oikeanlaista.
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #137 : 09.03.2012, 17:46:07 »
Mikäs hyrrä laitetaan tilaukseen ???

Koneen specsit:
- B230FT, 2,3 litraa, h-profiilit, takomännät noin 8,5 puristukset.
- Siistitty B234F- kansi tuplajousilla.
- Tehot noin 450-550hv.. Ei ainakaan enempää.

Auto tulee tieliikenteeseen ja kesäisin miltei jokapäiväiseen käyttöön.

Iten oon ny viimeaikoina venkslannu päässäni joko holsun 40hx superia tai Garretin GT3582R. Pakopesän koosta  ollukkin paljon jo puhetta vinokoneessa, niin ilmeisesti ei kannata holsuunkaan tosiaan 16" pienempää ajatella. Mielipiteitä ja ehdotuksia kiitos. :)
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8015
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #138 : 09.03.2012, 19:05:19 »
Mikäs hyrrä laitetaan tilaukseen ???

Auto tulee tieliikenteeseen ja kesäisin miltei jokapäiväiseen käyttöön.

Iten oon ny viimeaikoina venkslannu päässäni joko holsun 40hx superia tai Garretin GT3582R. Pakopesän koosta  ollukkin paljon jo puhetta vinokoneessa, niin ilmeisesti ei kannata holsuunkaan tosiaan 16" pienempää ajatella. Mielipiteitä ja ehdotuksia kiitos. :)

Itse laittaisin tuon Garretin kuuliksen. Heräilee hienosti ja tuottoa piisaa todella pitkälle. Garret antaanee paremman hyötysuhteen pienemmällä paineellakin.

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #139 : 09.03.2012, 19:25:00 »
Itse laittaisin tuon Garretin kuuliksen. Heräilee hienosti ja tuottoa piisaa todella pitkälle. Garret antaanee paremman hyötysuhteen pienemmällä paineellakin.
Jep..  Se onkin hyvä puoli. Hinta hiukan kalliimpi ja holsetti taas kestää ainakin vaikka isältä pojalle. Mitenkähän noiden kuulalaakeri vehkeiden kanssa?
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa BuuBBa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • Recycle Racing #05
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #140 : 09.03.2012, 21:06:11 »
Jep..  Se onkin hyvä puoli. Hinta hiukan kalliimpi ja holsetti taas kestää ainakin vaikka isältä pojalle. Mitenkähän noiden kuulalaakeri vehkeiden kanssa?

Eiköhän kuulalaakeritkin kestä, kunhan käyttö järkevää..

Holset huomattavasti halvempi, mutta jos garrettia katsoisin, niin GT3076R tai mielummin GTX3076R olis passeli tohon tehohaarukkaan..

Jos haluais hifistellä ja laittaa vielä muutaman satasen lisää, niin BW:n EFR-sarjalaisia olis siistiä nähdä toiminnassa (volvoissakin).
MYYDÄÄN: Suuttimia (KLIK), Uusi 1045(multilink) lukkoperä, 700-sarjan silotettu takaluukku.
Ex:Volvo 760 -88 Tbo x3, 960 2.5 -95, V70 2.0T -01, V70R -98 C70 T5 -00, S80 D5 AWD -07, S60 T3 -10, V70 T4 -11

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #141 : 09.03.2012, 21:17:49 »
Eiköhän kuulalaakeritkin kestä, kunhan käyttö järkevää..

Holset huomattavasti halvempi, mutta jos garrettia katsoisin, niin GT3076R tai mielummin GTX3076R olis passeli tohon tehohaarukkaan..

Jos haluais hifistellä ja laittaa vielä muutaman satasen lisää, niin BW:n EFR-sarjalaisia olis siistiä nähdä toiminnassa (volvoissakin).
Onvaan niin viitteellisiä nuo ilmoitetut teholukemat.. Varmasti saavutetaankin kyseiset arvot jossain modernimmassa moottorissa, mutta onko silloin enää hyötysuhde kohillaan kun otetaan ahtimesta kaikki irti? Mieluummin ostan vähän turhan ison ku liian pienen.
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa BuuBBa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • Recycle Racing #05
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #142 : 09.03.2012, 21:34:55 »
Onvaan niin viitteellisiä nuo ilmoitetut teholukemat.. Varmasti saavutetaankin kyseiset arvot jossain modernimmassa moottorissa, mutta onko silloin enää hyötysuhde kohillaan kun otetaan ahtimesta kaikki irti? Mieluummin ostan vähän turhan ison ku liian pienen.

Itselläsi 100hv toleranssi, joka VALTAVA  ;)

Tuo GTX3076R riittää varmasti lähelle 550hv volvossakin, epäilisin ylikin..

Holseteissa tietysti etuna, että saa halvalla/helposti jaettuja pesiä, joista saa hyötyä..
MYYDÄÄN: Suuttimia (KLIK), Uusi 1045(multilink) lukkoperä, 700-sarjan silotettu takaluukku.
Ex:Volvo 760 -88 Tbo x3, 960 2.5 -95, V70 2.0T -01, V70R -98 C70 T5 -00, S80 D5 AWD -07, S60 T3 -10, V70 T4 -11

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #143 : 09.03.2012, 21:41:44 »
Itselläsi 100hv toleranssi, joka VALTAVA  ;)

Tuo GTX3076R riittää varmasti lähelle 550hv volvossakin, epäilisin ylikin..

Holseteissa tietysti etuna, että saa halvalla/helposti jaettuja pesiä, joista saa hyötyä..
Niimpä.. Kunnon pulssisarja tarvis olla. Tuleekohan ens yöstä taas uneton. :D
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #144 : 10.03.2012, 01:20:10 »
Pikku hilijaa lähenee tuo turbon hankkiminen, niin kysyisin vaan noista spekseistä.

Edelleen työn alla tuo 240 D24 johon ois tarkotus se turbo laittaa, isommalla nestepäällä, coolerilla yms. Tehotavotteet 200-220hp. Eli lähinnä käyttöautoksi, mutta ois kiva että se turboki vähä potkasis. On ehotettu mitsun 18T:tä ja T3/T4:sta yms. Mut lähinnä kyselisin tosta turbiinipuolen mitoista.

Esim. T3/T4:ssa ois tämmöstä mittaa:
Compressor:
Trim: 55
A/R: .5
Inducer: 50.5
Exducer: 76

Turbine:
Trim: 73
A/R: .63
Inducer: 65.5
Exducer: 55.9

Oisko toi passeli tolle deekulle?

Missä haarukassa liikutaan noiden mittojen suhteen, jos tarkotus ois saada deekuun noilla osilla 200-220hp, suotuisat pakopaineet ja vielä että turbo heräis jostai 2500 kieppeiltä. Käyttöautoa tässä enimmäkseen rakennetaan, mutta tehotavote on tuo.

En oo vielä mtn turboa lyöny lukkoon, mutta ku tietäis vähä spekseistä niin sitte osaa hakea oikeanlaista.

Voisko joku viisaampi kertoa sopivista mitoista?
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #145 : 10.03.2012, 09:17:18 »
Voisko joku viisaampi kertoa sopivista mitoista?

Kellään viisaammilla ei varmaan ole kokemusta d24:sta, mutta mun veikkaus on että kyllä se 200hv pitäisi irrota jos muuten on paikat kunnossa. Jostain ton kokoluokan ahtimesta lähtisin itse liikkeelle.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #146 : 10.03.2012, 09:17:49 »
Garretin sivujen mukaan vasta GT3788R malliin saa jaettua pesää. Oiskohan toi jo liian iso ??? ::)
http://www.turbobygarrett.com/turbobygarrett/turbocharger
« Viimeksi muokattu: 10.03.2012, 09:21:14 kirjoittanut Rusakko »
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa BuuBBa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • Recycle Racing #05
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #147 : 10.03.2012, 10:28:08 »
Garretin sivujen mukaan vasta GT3788R malliin saa jaettua pesää. Oiskohan toi jo liian iso ??? ::)
http://www.turbobygarrett.com/turbobygarrett/turbocharger

Jää vetoalue melko lyhyeksi tollasella.. Jos mailiajo harrasta, niin varmaankin ok ahdin.

Noihin garretteihin saa jaettuja pesiä, esim. Tialilta, ATP:ltä ja varmasti monelta muultakin "aftermarket"-myyjältä.

Esim: KLIK

Tuo GTX3076r olisi edelleen se oma ehdotus. 12,5 mm pienempi pakosiipi ja 5,5 mm (vrt. 3788r) vaikuttaa jo jonkun verran siihen heräämiseen, mutta silti ilmamäärät on aikas samoissa..
MYYDÄÄN: Suuttimia (KLIK), Uusi 1045(multilink) lukkoperä, 700-sarjan silotettu takaluukku.
Ex:Volvo 760 -88 Tbo x3, 960 2.5 -95, V70 2.0T -01, V70R -98 C70 T5 -00, S80 D5 AWD -07, S60 T3 -10, V70 T4 -11

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #148 : 10.03.2012, 10:36:39 »
Garretin sivujen mukaan vasta GT3788R malliin saa jaettua pesää. Oiskohan toi jo liian iso ??? ::)
http://www.turbobygarrett.com/turbobygarrett/turbocharger

No ehkä tuo gt2052 tai GT2252 vois olla ok.. toi 2252 on lähempänä tuota T3/T4:sta, ja se ainaki pitäs riittää 200heppaan saakka, ja viel paineetki pysyy alle 1,5 bar. Yhdellä foorumilaisella tääl muistaakseni oli 187hp/360Nm lukemat farkku d24tic:stä T3/T4 ja noilla spekseilla ja osilla. Mut se oli automaatti. Paineita oli joku 1,2 bar..

Siks vaan kyselin noista T3/T4 spekseistä..ku joku on varottanu niistä turboista, ettei osta semmosta mikä on mitoitettu bensakoneelle. Sitte sitä onki kusessa pakopaineiden kanssa, jos A/R luku on kovin pieni turbiinipuolella. Mut jos tuo .63 ois ok..?
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #149 : 10.03.2012, 10:46:17 »
On vain hieman kalliita nuo uudet aidot garretit, tohon volleen menee tota rahaa muutenki niin paljon, ettei viitti hirveesti turboon sijottaa. :/ Siks oon miettiny käytettyä tai rempattua mitsun 18T/7 ahdinta tai sitte uutta kinuski T3/T4:sta.

Yks montturalliharrastelija ja yks joka on kans turbottanu paljon näitä volleja, niin sanovat että kyllä kinukit kestää ihan hyvin kun pienemmissä kokoluokissa liikutaan. Että just tämmöseen käyttöautoon kinuskiturbo on iha hyvä. Kunhan vaan on tasapainotettu.
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron