Elekma  Autoracing

940 (ilmastoitu) coolerin vaihto

  • 33 Vastauksia
  • 20420 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 (ilmastoitu) coolerin vaihto
« Vastaus #15 : 03.07.2011, 22:48:05 »
Cooleri paikallaan.

Ahdot eivät enää tipu yläkierroksilla. Lisäksi ilmastointi päällä kone ei puudu täysin, vaan ilmastoinnin päällä olemisen huomaa vain sen viemän tehon vuoksi.

Tuo "mallisopiva" Cooleri on todellakin mallisopiva. Ainoa ero on se, että tuo kl:n cooleri on reilun sentin korkeampi ja sen vuoksi jää hitusen ylemmäs. Paksuus on just niukin naukin sopiva (paksumpi ei sovi). Päädyt ovat samanlaiset kuin vakiossa.

Coolerin kiinnitystä joutuu hitusen muokkaamaan, koska se voilla vaikeaa saada riittävän alas.
Itse katkaisin kuulerin kannakeet (ne coolerin nokat tuleva niihin) ja laitoin coolerin pohjaan kumimattoa ja painoin coolerin palkkiin asti kiinni. Se jää silti muutaman millin ylemmäs kuin aikaisemmin. Koska syyläri jää hitusen takakenoon, joutuu syylärin kiinnikkeitä modifioimaan noin 50 mm pidemmiksi. Vaikkakin kennopaketti on hyvin tiukassa nipussa.

Lisäksi ilmastoinnin kennossa oli repsikan paikalla jokin ruuvi, joka otti cooleriin kiinni, joten nostin kennon pois kannakkeiltaan, joten se nojaa nyt kannakkeiden etureunoihin ja etusäleikön tiivistäviin kumeihin ja istuu muuten tiukassa nyt.

Pikatestin mukaan armottomalla polkemisella saa toisen päädyn coolerista kuumaksi toisen päädyn ollessa viileä.
Testiajon aikana lämpötila oli romahtanut asennuksen aloittamisen 30C asteesta mukavaan 22 celsiukseen.

Viime kesänä 25 asteen lämpötilassa vakiocoolerilla mitattu jopa 70 asteen imuilman lämpötiloja.
Pestuntumalla täytyy heti sanoa, ettei tuollaisiin lämpötiloihin päästä enää kuin saharassa tms. paikoissa.

 *taavih->    :3/4 jättää sen:

« Viimeksi muokattu: 03.07.2011, 22:54:16 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa jone

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
  • Epäselvännäkijä
Vs: 940 (ilmastoitu) coolerin vaihto
« Vastaus #16 : 05.07.2011, 19:05:42 »
joo ei ollu ihan "bolt on" tuo kl racingin cooleri ilmastoituun malliin. laitan myyntiosastolle jos joku jaksaa askarrella...

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 (ilmastoitu) coolerin vaihto
« Vastaus #17 : 05.07.2011, 20:45:08 »
joo ei ollu ihan "bolt on" tuo kl racingin cooleri ilmastoituun malliin. laitan myyntiosastolle jos joku jaksaa askarrella...

Oman coolerin vaihdon kolmessa tunnissa, vaikka siinä oli kaverin kanssa paskaakin jauhoin runsaasti, kaverin rassatessa pyöräänsä.


Joten ei se mikään mahdoton urakka ollut. 100% bolt on se ei ollut. Suurin muutos oli tuo kiinnikkeet.

        


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10036
  • Teiden tukko
Vs: 940 (ilmastoitu) coolerin vaihto
« Vastaus #18 : 22.07.2011, 08:39:15 »
Viime kesänä 25 asteen lämpötilassa vakiocoolerilla mitattu jopa 70 asteen imuilman lämpötiloja.
Pestuntumalla täytyy heti sanoa, ettei tuollaisiin lämpötiloihin päästä enää kuin saharassa tms. paikoissa.

Missähän omassa huiteli imulämmöt (siis coolerin ja imusarjan välissä) viimekesänä kun ulkona oli +36oC, ilmastointi täysin kylmällä puhalluksen ollessa kolmosasennossa, autossa neljä aikuista ja perässä ~1300kg asuntovaunu.  :idiot2: Saattoi olla auto hieman kovilla, ajettu matka oli ~330km.  :idiot2:
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 (ilmastoitu) coolerin vaihto
« Vastaus #19 : 22.07.2011, 12:57:36 »
Missähän omassa huiteli imulämmöt (siis coolerin ja imusarjan välissä) viimekesänä kun ulkona oli +36oC, ilmastointi täysin kylmällä puhalluksen ollessa kolmosasennossa, autossa neljä aikuista ja perässä ~1300kg asuntovaunu.  :idiot2: Saattoi olla auto hieman kovilla, ajettu matka oli ~330km.  :idiot2:

Tuo imuilman lämpötila on täysin riippuvainen ahtojesi asteesta (tai siis kaasupolkimen asennosta).
Kuormalla on lähinnä dynaaminen vaikutus tuohon imuilman lämpötilaan ja varsinkin, jos autossasi on automaagi loota.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 (ilmastoitu) coolerin vaihto
« Vastaus #20 : 25.07.2011, 17:00:16 »
Mittaillessani eilen automaagilootan öljyn lämpötiloja, mittasin samalla uuden coolerin vaikutuksen imuilman lämpötilaan.

Tuloksena +21C ulkoläpötilassa oli korkeimmillaan kylmästöinti päällä +40C vedon alussa, kunhan vauhti oli noussut kolminumeroisiin lukemiin, imuilma oli enää +34C lämpöistä.
Ilman kylmästöintiä korkein mitattu imuilman lämpötila oli +34C
Ns. normilämpötila oli siellä +30C kantturoissa ahdoilla (ei täysahdot).

Joten cooleri toimii, koska huippulämpötilat ovat laskeneet viimekesäisestä sellaiset +30 astetta.    *taavih->

 :3/4 jättää sen:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10036
  • Teiden tukko
Vs: 940 (ilmastoitu) coolerin vaihto
« Vastaus #21 : 27.07.2011, 12:17:53 »
Tuo imuilman lämpötila on täysin riippuvainen ahtojesi asteesta (tai siis kaasupolkimen asennosta).
Kuormalla on lähinnä dynaaminen vaikutus tuohon imuilman lämpötilaan ja varsinkin, jos autossasi on automaagi loota.

Ahdot on nostettu vain pykälän, 0,7 bariin. Itse pyrin ajamaan, jos vain mahdollista, alipaineen puolella mutta aina se ei tuommoisella kuormalla ole mahdollista. Kaasu pohjassa en kyllä vaunu perässä kytkimen takia raaski edes kokeilla. Eli kyseessä on siis manuaali, B230FT ja M90.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 (ilmastoitu) coolerin vaihto
« Vastaus #22 : 27.07.2011, 16:05:56 »
Ahdot on nostettu vain pykälän, 0,7 bariin. Itse pyrin ajamaan, jos vain mahdollista, alipaineen puolella mutta aina se ei tuommoisella kuormalla ole mahdollista. Kaasu pohjassa en kyllä vaunu perässä kytkimen takia raaski edes kokeilla. Eli kyseessä on siis manuaali, B230FT ja M90.

Kiihdytys se kaikkein rasittavin tekijä on, koska voimaa tarvitaan nopeuden nostamiseen. Tasanopeuden pitäminen ei sinällään vaadi suurestikkaan tehoa, ellei hinattavana ole heinälato.

En usko, että vakio kytkimellä tulee vielä raja vastaan niissä väännöissä, mitä se 0,1 baarin ahtojen nosto antaa. Voin olla käytännössä 100% varma, koska turbo+ sarjassakin on enemmän ahtoja (0,8bar).
« Viimeksi muokattu: 27.07.2011, 16:08:06 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa SirBBa

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 993
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 (ilmastoitu) coolerin vaihto
« Vastaus #23 : 11.10.2013, 21:40:03 »
Mahtaakohan tuossa LMR:n versiossa suurtakin eroa KL-racingin kennoon?
http://www.l-m-r.se/p/volvo/940960/intercooler-121/940-med-ac-60mm.html

Postikuluissa kun on noilla kahdella melko hyvä ero  :P

Poissa Half time

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 (ilmastoitu) coolerin vaihto
« Vastaus #24 : 16.10.2013, 22:01:17 »
Noissa LMR kennoissa on ainakin ollut levystä hitsatut päädyt aiemmin.  Niiden kenno ei meinaa mahtua runko aisojen väliin ellei leikkaa koloja aisoihin tai muuta kennoa.

KL-Racingin 240 ollut kenno oli jo valetuilla ponttooneilla ja passasi oikein hyvin. 9 satasen kennoa en oo tainnu nähä mutta voisi luulla että niissäkin on jo valetut kennon päädyt ja passaavat paremmin paikoilleen.

Aina ku ruotsista tilaa niin on syytä kysyä toimitus aika!. LMR on vähän sellainen firma että saattaa toimitus ajat venähtää.

Poissa B-Man

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 343
  • 940 230FT -98
Vs: 940 (ilmastoitu) coolerin vaihto
« Vastaus #25 : 18.10.2013, 19:29:59 »
KL-Racingin 240 ollut kenno oli jo valetuilla ponttooneilla ja passasi oikein hyvin. 9 satasen kennoa en oo tainnu nähä mutta voisi luulla että niissäkin on jo valetut kennon päädyt ja passaavat paremmin paikoilleen.

Valetut päädyt on myös tuossa KL-racingin ysisatkun coolerissa. Ja menee aika helposti paikalleen, coolerista joutuu vain alakiinnikkeitä vähän ohentamaan.

Poissa Juike

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 (ilmastoitu) coolerin vaihto
« Vastaus #26 : 24.10.2013, 00:53:29 »
Itelle kun laitoin tuon KL-Racingin cuulerin, niin molemmilta puolilta rälläköin jalkoja matalemmaksi pari milliä, jottei mene kuitenkaan liian kapeaksi, ja vänkärin puolelta joutu takapuolelta "ohentamaan" jalkaa, koska ilmastoinnin kennossa oli joku pultinkanta, joka otti cuuleriin kiinni, ja ilman ohentamista olisi jäänyt se jalka sen kumityynyn takimmaisen reunan päälle, jääden liian ylös.

Poissa mikko078

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 (ilmastoitu) coolerin vaihto
« Vastaus #27 : 20.12.2013, 17:16:06 »
Asentelin tänään tällaisen.   
http://www.do88.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&artgrp=196&artnr=ICM-150&visa=1-200&Sort=Beskr&Visn=Lista1
Oli täysin bolt on. Ja aikaa vei vajaa pari tuntia. Postikulut muutaman letkun kanssa kaikki 15€. Tosin kenno on vain 50 mm:nen. Ja toimitus on nopea vajaassa viikossa perille
Honda accord tourer 2.2 i-cdti -06
V90 d3a -17
Bmw 325ia avo
octavia 1.9tdi -06

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1195
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 (ilmastoitu) coolerin vaihto
« Vastaus #28 : 20.12.2013, 19:49:25 »
Kieli pitkällä odotetaan KL-racingin kimppatilausta ja model A/C cooleria  :tonttu:
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD2-vikalukijoita.

Poissa SirBBa

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 993
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 (ilmastoitu) coolerin vaihto
« Vastaus #29 : 20.12.2013, 19:51:31 »
Kieli pitkällä odotetaan KL-racingin kimppatilausta ja model A/C cooleria  :tonttu:
Jep  :)

 

Proturbo  Autodiagnoosi