Ihan hyvä jos jaksaa kokeilla noita eri nokkia muuten samalla paketilla ja kertoa sitten vielä puolueettomasti kokemukset ja toivottavasti myös kellolla mitatun eron. Se että ylistetään jotain ilman subjektiivista vertailukohdetta tai omakohtaista kokemusta aiheuttaa puolueellisen totuuden julistamisen.
No, mainitussa testisetissä on T-nokkaa hierottu paikoilleen Wiinalla, wiinamäenmiesten liki uskonnollisella hartaudella. Kartat saatu kohdilleen ja vedot tunnettuja. Wiinamäen miesten yli-pappina olen tarkkana siitä, että hartaus-harjoitukset on suoritettu riittävällä hartaudella!

W-nokka ajatusta on wiinamäenmiesten keskuudessa pyöritetty jo pitkälti kolmatta vuotta. Kenenkään testaamatta sitä lopultakaan (minä en enää jaksa olla se ensimmäinen aina), ennenkuin nyt, kinnostun asiasta!
Nyt sitten keskeisen Suomen yksi wiinamäenmies asiaa kokeili ilman ennakkoluuloja ja yllättyi tuloksesta itsekkin.
Tulos:
Vetoja vähemmän alle 2000rpm kuin T:llä. Ja kun W:llä ahdin spoolaa, tulos on karttaan on yli 20 numeroa lisää samalla kuorma rivillä, ettei vedä hoikalle. Mikä tarkoittaa sitä, että ilmaa menee sylinteriin enemmän kuin T:llä.
Ja suusanallisen raportin mukaan W-nokka aiheuttaa ihan potkun herättäessään ahtimen!

Ahtimen pakopuoli tulee (taas) vastaan. T-nokan hukkaportinkello (0,8 baaria) muuttuu 1,2 baarin tulokseksi. Bensalla se olisi sen, mitä jousi määrää, wiinalla tulos on satunnainen inhimillisen kokoisilla pakopesillä (alle #12).
Innolla odotetaan mitä kello kertoo eroksi nokkien kesken ja miltä se tuntuu käytännössä. Dokumentaatioon tulee todennäköisesti myös maininta mitä muutoksia softapuolelle tehtiin loputuloksen eteen. Ensimmäistä testiä/raporttia itse odotan ilman muokkausta softaan.
Kartat muuttuvat per setti ja nokka yllättävän paljon. Siinä yksi perus syy, miksi en tee "bulkki-lastuja".
Eli jokainen auto on yksilö, kun vakio-setistä aletaan nostamaan tehoja pidemmälle, kuin 10%.
Jokainen sekunnin kymmenys vartin ajasta on parannus prosenteissa yllättävän paljon vakio-koneessa. Noita olen lipsuvalla AW71L:llä tämän muutaman vuoden säätösession aikana tehnyt "muutaman".
Vapari automaatti V70 (I-koppainen 170hv versio sähkökaasulla. vakiona ja opetettuna) 150tkm ajettuna suorittaa seuraavasti: (paras aika)
60ft 3,3s 38km/h
1/8 11,4s 105km/h
1/4 17,4s 133km/h
0-100 10,6s
80-120 7,1s
60-120 9,2s
Minulla menee nyt (0,8 ahdoilla) toistettavasti: Ajat ovat toistettavissa, kunnes laatikon öljyt kuumenevat liikaa.
60ft 3s 51km/h (-2m)
1/8 10,3s 118km/h (-62m)
1/4 15,7s 146km/h (-78m) ja olen jo höllännyt kaasun. Ennen kaasun hölläystä matka eroa on 105m. (150/114km/h).
0-100 7,6s (-27m)
80-120 5,2s (-146m)
60-120 7,0s (-117m)
Suluissa etumatkani V70:n verrattuna.
Vastaavasti vakio B230FT (M90 askilla) tulee muuten todella kovaa perässäni nopealla kuskilla (suluissa kuinka paljon olen edellä matkassa). Tämä on mitattu 1Hz GPS:llä, joten pieniä heittoja sinne tänne on mahdollista (tulos on paras aika). Vedot tarkistetaan 10Hz gepsillä, mutta vaihdetulla coolerilla ja lastuillani. Normi-kuski ei noita aikoja tee, kuin sattumalta (lottovoitto).
60ft 3s 42km/h (+3m)
1/8 11,2s 107km/h (+24m)
1/4 17,4s 132km/h (+41m)
0-100 9,9s (+12m)
80-120 7,2s (+7m)
60-120 9,6s (+11m)
Vapari antaa kaiken voiman heti ja minulla (ja vakio B230FT) miettii alussa sen sekunnin tms. Vauhdissa erot sitten repeävät hitusen.
Tässäkin kysymys on vapariin verrattuna suurimman väännön ja tehon välisestä pinta-alan integraalista, mikä lopulta määrittelee käytännön suorituskyvyn.
Karttoja on pakko muokata tälläisissä nokan vaihdoissa, sillä vähintään sytty-kartta on persiillään, ellei molemmilla nokilla (W/T) kartta ole nakutus-rajalla. Polttoainekartta on persiillään, jos sylinteriin menevän ilman määrä muuttuu yhtään sillä hetkellisellä kuormalla (IMMun mittaama ilmamäärä).
Joten muokkaamattomilla kartoilla korkeintaan särkee koneen!

Suottaapi olla, että pääsen testaamaan KE/TO em. W-nokkaista katiskaa ja säätämäänkin sitä, aikatauluista riippuen!