Proturbo  Autodiagnoosi

Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu

  • 493 Vastauksia
  • 164121 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Jakkefp

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 588
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #75 : 05.10.2015, 20:42:12 »
92c:n laitoin ainakin itse, kun täällä niin kehotettiin

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2911
  • "Noku mä haluan"
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #76 : 05.10.2015, 20:45:27 »
Nyt vain pitäsi päättää kumman laitan tilalle, 88C vaiko 92C ? :(

Liekö mitään käytännön eroa.. Mutta silti  :D jos ajat paljon matkaa ja et halua palella (tykkäät saunasta) niin 92C

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4450
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #77 : 05.10.2015, 21:12:24 »
Liekö mitään käytännön eroa.. Mutta silti  :D jos ajat paljon matkaa ja et halua palella (tykkäät saunasta) niin 92C

Saunomisesta tykkään kyllä, mutten kuumasta autosta. Joten näin kuumaverisenä laitan sen 88C, sillä saatan hapettaa vanhusta ajoitta hitusen paremmmin, jotta vanhuksen happisaturaatio pysyy riittävänä.  :sundaydriver:





Juuri (minuutti sitten) saatu positiivinen raportti keskeisestä Suomesta W-nokan toimivuudesta.  :3/4 jättää sen:

Vetää oikein loistavasti mutta T-nokan kartoihin nähden yläpää menee hoikalle (+3500rpm). Tutkimme asiaa lisää.

Ja tämä ensiraportti aiheuttaa sen, että saatampa vaihdella loppuviikosta samaisen W-nokan paikoilleen. Koska sellainen on ollut odottelemassa inspiraation hetkeä!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4113
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #78 : 05.10.2015, 21:16:26 »
Onko tuo W-nokka kenties M-nokka ylösalaisin luettuna ?

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2911
  • "Noku mä haluan"
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #79 : 05.10.2015, 21:25:55 »
Onko tuo W-nokka kenties M-nokka ylösalaisin luettuna ?

Juurikin se  :D

Mikani tykkää alaväännöstä..  ::)

M-nokasta puhuttua;

Lainaus
vetoalue noin 1200-4000 rpm minkä jälkeen alkaa hyytyminen kiihtyvällä tahdilla

Josta herää kysymys mikä vika edellisessä raktorinokassa oli?  ???

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #80 : 05.10.2015, 21:36:06 »
katiskani toimi jonkusen kotvan sähkögeneraattorina, kun dremelöin eräästä autosta LH:n purkkia esiin.
On teilläkin harrastukset siellä pohjoisessa.  :idiot2:

Termariksi laittaisin itsekin juurikin 88 mallin.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4450
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #81 : 05.10.2015, 21:41:19 »
Juurikin se  :D

Mikani tykkää alaväännöstä..  ::)

M-nokasta puhuttua;

Josta herää kysymys mikä vika edellisessä raktorinokassa oli?  ???

Traktorinokan ainoa huono puoli on pakopuolen nostot. Bensalla se vetää hienosti, mutta wiinalla pakopuolella saa olla enemmän nostoa tai sitten aukioloaikaa tai mielummin molempia. Savua kun tulee 42% enemmän kuin bensalla.

Tuossa nokan ylätukkoisuudessa sytkä-kartta näyttelee äärimmäisen suurta osaa ja kaikki näkemäni sytkälastut ovat täysin erilaisia kuin wiinamäenmiesten käyttämissä.

Kaikissa bensavirilastuissa yläpää on hämmentävä siksi, että siellä on usein vakiokartan tapaan ennakot täsmälleen samassa asteluvussa 4000-rajoitin välissä. Josta syntyy tuntemus T:n tukkoisuudesta.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4113
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #82 : 06.10.2015, 14:41:35 »
Mulla oli B230FT+AW71L M-nokalla pari vuotta sitten kun joku valopää oli swapannut vissiin vaparista kannen sen kummemmin ajattelematta  >:(
Ihan perseestä oli ja tilalle vaihtui jotain muuta kun tajusin missä on vika kun ei kulje.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #83 : 06.10.2015, 14:56:16 »
Mulla oli B230FT+AW71L M-nokalla pari vuotta sitten kun joku valopää oli swapannut vissiin vaparista kannen sen kummemmin ajattelematta  >:(
Ihan perseestä oli ja tilalle vaihtui jotain muuta kun tajusin missä on vika kun ei kulje.

Mutta viinalla ja oikeilla lastuilla. Se tässä onkin juju.  ;)

Eihän T-nokkakaan vakiolastuilla mene mihinkään, mutta hipo lastulla ei lopu kuin seinään 4000rpm.

Sinänsä M(W)-nokka voisi toimia paremmin jos menee kerta hoikalle +3500rpm verrattuna T.  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #84 : 06.10.2015, 15:30:38 »
Sinänsä M(W)-nokka voisi toimia paremmin jos menee kerta hoikalle +3500rpm verrattuna T.  :)

Laihalle veto tosiaan veikkaisi siihen että ilmaa tulee enemmän kuin T:llä mikä kieltämättä kuulostaa oudolta koska imunostoa on vähemmän mutta toisaalta se mitä ei tiedetä on nokan profiili. Onko esimerkiksi M:n kärki tylpempi ja keskimääräinen nosto sittenkin suurempi kuin T:n vaikka maksimia on puolisen milliä vähemmän?

Jotenkin enteellinen tuo MW-kirjainyhdistelmä, tästäkin aiheesta on jo projektin kestäessä puhuttu. Jätetään hautumaan niille joilla saattaa olla tietoa ahtamisen historiasta. ;)

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #85 : 06.10.2015, 16:22:02 »
Laihalle veto tosiaan veikkaisi siihen että ilmaa tulee enemmän kuin T:llä mikä kieltämättä kuulostaa oudolta koska imunostoa on vähemmän mutta toisaalta se mitä ei tiedetä on nokan profiili. Onko esimerkiksi M:n kärki tylpempi ja keskimääräinen nosto sittenkin suurempi kuin T:n vaikka maksimia on puolisen milliä vähemmän?

Jotenkin enteellinen tuo MW-kirjainyhdistelmä, tästäkin aiheesta on jo projektin kestäessä puhuttu. Jätetään hautumaan niille joilla saattaa olla tietoa ahtamisen historiasta. ;)

Aika terävät on kulmat M-nokassa. Ja aukioloa 20astetta enemmän tuossa M. Mutta odotan mielenkiinnolla onko roskiskamaa vai toimiiko T:n korvaajana.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #86 : 06.10.2015, 18:37:42 »
Onhan vapari B230F M-nokalla ja manuaalilla myöskin "tuhnu", mutta vääntöä on tosiaan traktorimaisesti. Ei se maantiellä lujaa laukkaa, muttei myöskään pahemmin haukkaa. Esmes vx3 verrattuna ajaminen on tavallaan helpompaa koska 1500-4000 (vapari) on todella muikea vääntöalue.
Tuon yläpuolella sitten vx3 (vaparissa siis) vie äMmää kuin litran mittaa, mutta toisaalta edes minulla ei ole tapana ajaa kokoajan +4000rpm taulussa (paitsi ferrarilla ;D )

Ja jostain syystä 945 + M47 B230F vie ämmällä litran vähemmän kuin vx3:lla. Joissain tapauksissa melkein kaksi vähemmän.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4450
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #87 : 06.10.2015, 19:39:34 »
Kyllä se pirskatin termari oli särki. Lämpömittarin mukaan kone oli viisarin mitan alle puolivälin ja termostaatti oli kotelo avattaessa täysin selällään.

No, nyt sinne meni gate's merkillä varustettu termostaattiventtiili.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7976
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #88 : 06.10.2015, 21:48:55 »
Ihan hyvä jos jaksaa kokeilla noita eri nokkia muuten samalla paketilla ja kertoa sitten vielä puolueettomasti kokemukset ja toivottavasti myös kellolla mitatun eron. Se että ylistetään jotain ilman subjektiivista vertailukohdetta tai omakohtaista kokemusta aiheuttaa puolueellisen totuuden julistamisen.

Innolla odotetaan mitä kello kertoo eroksi nokkien kesken ja miltä se tuntuu käytännössä. Dokumentaatioon tulee todennäköisesti myös maininta mitä muutoksia softapuolelle tehtiin loputuloksen eteen. Ensimmäistä testiä/raporttia itse odotan ilman muokkausta softaan.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4450
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #89 : 07.10.2015, 02:26:08 »
Ihan hyvä jos jaksaa kokeilla noita eri nokkia muuten samalla paketilla ja kertoa sitten vielä puolueettomasti kokemukset ja toivottavasti myös kellolla mitatun eron. Se että ylistetään jotain ilman subjektiivista vertailukohdetta tai omakohtaista kokemusta aiheuttaa puolueellisen totuuden julistamisen.
No, mainitussa testisetissä on T-nokkaa hierottu paikoilleen Wiinalla, wiinamäenmiesten liki uskonnollisella hartaudella. Kartat saatu kohdilleen ja vedot tunnettuja. Wiinamäen miesten yli-pappina olen tarkkana siitä, että hartaus-harjoitukset on suoritettu riittävällä hartaudella!  :2funny:

W-nokka ajatusta on wiinamäenmiesten keskuudessa pyöritetty jo pitkälti kolmatta vuotta. Kenenkään testaamatta sitä lopultakaan (minä en enää jaksa olla se ensimmäinen aina), ennenkuin nyt, kinnostun asiasta!

Nyt sitten keskeisen Suomen yksi wiinamäenmies asiaa kokeili ilman ennakkoluuloja ja yllättyi tuloksesta itsekkin.

Tulos:

Vetoja vähemmän alle 2000rpm kuin T:llä. Ja kun W:llä ahdin spoolaa, tulos on karttaan on yli 20 numeroa lisää samalla kuorma rivillä, ettei vedä hoikalle. Mikä tarkoittaa sitä, että ilmaa menee sylinteriin enemmän kuin T:llä.

Ja suusanallisen raportin mukaan W-nokka aiheuttaa ihan potkun herättäessään ahtimen!  :o

Ahtimen pakopuoli tulee (taas) vastaan. T-nokan hukkaportinkello (0,8 baaria) muuttuu 1,2 baarin tulokseksi. Bensalla se olisi sen, mitä jousi määrää, wiinalla tulos on satunnainen inhimillisen kokoisilla pakopesillä (alle #12).

Innolla odotetaan mitä kello kertoo eroksi nokkien kesken ja miltä se tuntuu käytännössä. Dokumentaatioon tulee todennäköisesti myös maininta mitä muutoksia softapuolelle tehtiin loputuloksen eteen. Ensimmäistä testiä/raporttia itse odotan ilman muokkausta softaan.

Kartat muuttuvat per setti ja nokka yllättävän paljon. Siinä yksi perus syy, miksi en tee "bulkki-lastuja".
Eli jokainen auto on yksilö, kun vakio-setistä aletaan nostamaan tehoja pidemmälle, kuin 10%.

Jokainen sekunnin kymmenys vartin ajasta on parannus prosenteissa yllättävän paljon vakio-koneessa. Noita olen lipsuvalla AW71L:llä tämän muutaman vuoden säätösession aikana tehnyt "muutaman".


Vapari automaatti V70 (I-koppainen 170hv versio sähkökaasulla. vakiona ja opetettuna) 150tkm ajettuna suorittaa seuraavasti: (paras aika)
60ft 3,3s 38km/h
1/8 11,4s 105km/h
1/4 17,4s 133km/h
0-100 10,6s
80-120 7,1s
60-120 9,2s

Minulla menee nyt (0,8 ahdoilla) toistettavasti: Ajat ovat toistettavissa, kunnes laatikon öljyt kuumenevat liikaa.
60ft 3s 51km/h (-2m)
1/8 10,3s 118km/h (-62m)
1/4 15,7s 146km/h (-78m) ja olen jo höllännyt kaasun. Ennen kaasun hölläystä matka eroa on 105m. (150/114km/h).
0-100 7,6s (-27m)
80-120 5,2s (-146m)
60-120 7,0s (-117m)

Suluissa etumatkani V70:n verrattuna.

Vastaavasti vakio B230FT (M90 askilla) tulee muuten todella kovaa perässäni nopealla kuskilla (suluissa kuinka paljon olen edellä matkassa). Tämä on mitattu 1Hz GPS:llä, joten pieniä heittoja sinne tänne on mahdollista (tulos on paras aika). Vedot tarkistetaan 10Hz gepsillä, mutta vaihdetulla coolerilla ja lastuillani. Normi-kuski ei noita aikoja tee, kuin sattumalta (lottovoitto).
60ft 3s 42km/h (+3m)
1/8 11,2s 107km/h (+24m)
1/4 17,4s 132km/h (+41m)
0-100 9,9s (+12m)
80-120 7,2s (+7m)
60-120 9,6s (+11m)

Vapari antaa kaiken voiman heti ja minulla (ja vakio B230FT) miettii alussa sen sekunnin tms. Vauhdissa erot sitten repeävät hitusen.
Tässäkin kysymys on vapariin verrattuna suurimman väännön ja tehon välisestä pinta-alan integraalista, mikä lopulta määrittelee käytännön suorituskyvyn.

Karttoja on pakko muokata tälläisissä nokan vaihdoissa, sillä vähintään sytty-kartta on persiillään, ellei molemmilla nokilla (W/T) kartta ole nakutus-rajalla. Polttoainekartta on persiillään, jos sylinteriin menevän ilman määrä muuttuu yhtään sillä hetkellisellä kuormalla (IMMun mittaama ilmamäärä).

Joten muokkaamattomilla kartoilla korkeintaan särkee koneen!  :idiot2:

Suottaapi olla, että pääsen testaamaan KE/TO em. W-nokkaista katiskaa ja säätämäänkin sitä, aikatauluista riippuen!  :3/4 jättää sen:
« Viimeksi muokattu: 12.10.2015, 13:27:22 kirjoittanut Taavi.H »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

KL-varaosat  Race.fi