Kandee avata se bensarele ja juotella kailki uusiksi. Just tossa syksyllä korjasin naapurin ysin bensareleen. Se oli täynnä tinaruttoa. Loopilla näkee jos silmä ei muuten erota. Molemmista 70:stäni olen myös tavannut samanlaista ruttoa vaikka täysin erilaiset releet onkin kyseessä.
Tuskin on tinaus-vika, sillä rele on suhteellisen tuore (alle 5 vuotta) tai sitten nykyiset tinat ovat vielä huonompia kuin lyijyttömän tinan alkuaikoina ysini valmistumisen aikoihin.
Ennemminkin siellä on kärjet palaneet tai rele-sokkeli mätinyt.
Jos releen kärjissä on piikki, niin rele menee vaihtoon, sillä viilaus tms. ei sitä enää pelasta, sillä kärkien iridium tms. pinnoitteet ovat pilalla ja tuho on pysyvää ja kiihtyvää.
Jos näin on käynyt, teen uuden kaapeloinnin bensapumpulle ihan omalla 40A releellä, sillä AEM speksaa pumpun vievän maksimissaan 32A verran virtaa. Mikä ei minulla kyllä toteudu, sillä en käytä 8 baarin wiinan painetta.
Jos kaikki on LH:n ulkopuolella ehjää, alan tutkimaan LH:n piirilevyä luupin keralla. Laiskuuttani olen vältellyt sitä, sillä ilman kunnollista LH:n kytkentäkaaviota homma on pirun työläs.