Tämä antanee vihiä, millaisen päivityksen tein tänään taas uudelleen viime syksyn jälkeen, pitääkseni autoni ajokunnossa.

Eli vaihdoin laatikon elämän nesteen puhtaaseen versioon. 20tkm oli tehnyt entiselle tehtävänsä ja ölpän omituisuudet olivat hyvin lopussa!

Vaikka talvikaudella käytin avo-sandaalia maltillisesti, sytkä-kartta kokeiluni kertonevat siitä, että AW:n rajat ovat vastassa. 200Nm luokkaan suunniteltu laatikko ei vain kestä +2* kääntöä kuin hyvin rajallisen ajan.
Ahtojakin laskin juuri siksi, että pääsen ajamaan nykyisellä laatikollani siihen asti, että AW30-40 laitetaan alle.
Tuosta lievästi muokatulla vakio-sytkästä sen verran, että sillä pystyy ajamaan ropinoitta kaikissa ajamissani tilanteissa 0,8 ahdoilla riittävillä suuttimilla ja säädetyllä kartalla.
Tein testi-setin siksi, että sytkän säätäminen ilman aitoa jarrupenkkiä on yhtä säätö-helvettiä!
Saatanalliset säätäjät
tm voivat sitä rakastaa

, mutta aloittelevalle säätäjälle se voi olla ylivoimainen woimien ponnistus!
Tosin tuolta anopin tyttären puolelta, joka asuu meillä. Tuli semmoinen kommentti, että hänen mielestään säädöt alkavat olla siinä mallissa, ettei ole mitään säätämistä, vaikka kuinka haluaisin säätää. Eli tappi-rajat on hierottu moneen kertaan kohdalleen
(on, mutta kiistään asian kysyttäessä)....

Aikansa kutakin, sanoi pässi, kun päätä leikattiin.....

Mutta jos seuraavaksi sen AW30-40 laatikon orkkis purkin ottaisi työn alle?

Numeroina testaamani muokattu vakio-kartta on tälläinen (kierrostiedon alkaessa 1320 rpm kohdalta, kuorman noustessa alhaalta ylös ja kierrostiedon vasemmalta oikealle):
1320 1600 1800 2040 2360 2880 3520 3960 4520 5160 6080 6680
12.00 14.25 12.00 14.25 15.00 18.00 20.25 22.13 25.13 26.25 27.38 27.75
14.63 17.63 15.38 16.88 18.00 20.25 22.88 24.00 26.25 27.00 28.13 28.88
16.50 21.00 21.00 22.50 22.88 26.25 28.13 28.50 29.25 28.50 29.25 29.63
18.00 23.25 25.13 26.25 25.88 29.25 34.13 34.13 34.13 35.25 35.25 33.75
25.13 27.00 30.00 30.00 32.25 37.13 38.25 38.25 38.25 38.25 38.25 38.25
35.25 35.25 37.13 38.25 39.00 39.00 39.00 39.00 40.13 41.25 41.25 42.00
33.00 34.13 36.00 36.38 37.13 37.13 37.13 37.13 38.25 40.13 40.13 42.00
23.25 25.13 25.13 28.13 28.13 30.00 30.00 30.00 30.00 32.25 34.13 36.00
Optimaalinen tuo ei ole, mutta menettelee aloittelevilla säätäjillä!

Kannattaa sitten kokeilla myös torque-adjusterin vaikutusta asiaan.....

Ja jos löydän tuon myytynä karttana jostakin, niin saattaapi wiina kärytä!

Edit: Lisätty alkuperäinen EZK:n kierrolukutieto (binistä pöllittynä).