Mitä ihmettä täällä nyt sekoillaan?
Aika vähän tässä sekoillaan....

Monet muut sekoilevat ja tekevät tyhmiä temppuja.

Pontikkapäiden klaanilla on kuitenkin reilusti yli miljoonan kilometrin kokemus wiinavinokoneista, joista minä vastaan vain osasta.

Me teemme käyttöviritettyjä autoja, emmekä rata-autoja, useimmilla meistä on turbo-vinokone, muutamalla vapari.
Niistä lähtökohdista kannattaa pysähtyä ajattelemaan asiaa, sillä tämä projekti on vain minun osuuteni muiden kokemuksilla höystettynä.
Kyllähän viinalla nimenomaan pitääkin käyttää kovia purkkareita että saa sen hyödyn kunnolla esiin siitä aineesta.
Puristukset vaparissa ovat täysin jees asia. Ahdetussa 60-luvun moottorissa saattaa olla erinäisiä kokemusperäisiä havaintoja asioiden tilasta, joka poikkeaa vaparista.
Minun projektissani puhutaan nimenomaisesti käyttöauton moottorista, eikä kisakoneesta, joka saa räjähtää seuraavassa vedossa.
Kannattaa lukaista myös arkistoitu alkuosa tästä prokkiksesta (linkki löytyy allekirjoituksesta).
Tiedän moottoreita jolla ajetaan +14 puristussuhteilla re85:lla, eikä tietoakaan ongelmista. Rata-autoja kaikenlisäksi eli leipääkin saavat.
Mitsubishi oli kuuluisa aikoinaan siitä, että se onnistui räjäyttämään tuotantoautojen GDI koneita bensiinillä.
Rata-autoilla, joihin viittaat ei ole tiettävästi yli miljoonan kilometrin kokemusta etanolista, josta tässä projektissa on kysymys. Meilläpä on!

Puhun nimenomaisesti yhdestä moottori-tyypistä, enkä koko kilpa-autojen kirjosta.
Harva kilpamoottori on nipussa edes 450 000km jälkeen avaamatta (ei mikään). Minulla oli, kunnes se porsi!
Kenkää sille oli 100% varmasti annettu yhden tai kymmenen kilpamoottorin edestä tuolla matkalla.
Emmekä me (pontikkapäiden klaani) aja kisaa kokoajan maantiellä, vaan me teemme jotain, minkä kuka tahansa voi tehdä uudelleen.
Näytäppäs meille ne +14 puristuksilla olevat ahdetut etanoli-käyttöautot kahdella venttiilillä per sylinteri? Tai edes bensiinillä toimivat?
Etanoli kun ei nakuta likikään niin herkästi mitä bensa ja palaa viileämminkin mitä bensa niin melko seppä saa olla että etanolla saa ongelmia aikaan.
Etanoli=Wiina! Tuo kaiken pahan alku ja juuri!

Sillä on aloitettu sotia, tehty murhia ja rakennettu maailman hienoimpia asioita...
Kemiallisesti se on erittäin hyvä tekninen liuotin ja sopii myös ikkunoiden pesemiseen oikein hyvin sopivien tensidien keralla.
Moottoripolttoaineena se on mitä oivallisin, lukuunottamatta kylmiä olosuhteita.
Etanolin oktaaniluku on merkittävästi korkeampi kuin bensiinin, mutta sillä on niitä negatiivisia omituisuuksia bensiiniin nähden, joka on wiinamäenmiesten näkökulmasta kiisseliä.
Wiinan oktaaniluku on korkea, kuten sen energiasisältö on matala, kuten sen itse-syttymislämpötilakin on matalampi kuin bensiinillä, vastaavassa suhteessa kuin itsesyttymislämpötila/energiasisältö on bensiinillä korkeampi.
Sanotaan tämä nyt suhteellisen suoraan:
Kokemuksesta tiedän, että wiinalla saa vinokoneessa nakutusta aikaiseksi yllättävän herkästi tietyissä tilanteissa.
Tämä on oma empiirinen kokemukseni, kuten monen muunkin pontikkapäiden klaanissa.
Paljerako ja monet muut asiat kun vaikuttaa tuohon aika paljon, pakopainekkin on sellainen tekijä että ongelmia saa jos sitä on enemmälti.
Nyt puhut ensimmäisen kerran asiaa...
Paljerako, pakopaine yms.
Lähinnä siis paljerako, palotilan muotoilu ja sen muut omituisuudet!
Ja moottorinohjaus asiathan melkeimpä kannattaa laittaa ensimmäisenä kuntoon niin saa ne vehkeet kunnolla säädettyäkkin.
Tässä heitit bensaa liekkeihin!

Mikä on kunnolla säädetty ja mitä siihen tarvitaan?
Mitä pitäisi säätää vielä enemmän kuin nyt on säädetty?

Kerro ihan seikkaperäisesti mitä tarkoitat?
Rikkaalla pyöriessään viina vie öljykalvot mennessään koneesta. Jotenkin epäilen että oikeasti säädettävällä ohjauksella saisit kunnollisen hyödyn irtikkin moottorista...
Puhut itsestään selvyyksiä tuosta öljykalvosta, tosin wiina ei kovin hyvin sitä öljyä liuota. Jos et usko, kokeile itse!

Minullahan on se tuotantoauton loppuun kehitetty täysin säädettävä moottorin ohjaus!
LH2.4.4 Jetronic ja EZ116K sytytyksen ohjauksena. Joten mitä enemmän pitäisi vaatia?

Toki Lambda-säädön kohdekartta rpm/kuorma funktiona voisi olla kiva kaikkialla muualla, paitsi päästömittauksessa!

Heitin siis vain mielipiteeni, kenenkään on aika turha kimmastua
Minä en kimmastu!
Nauran pirusti tälle toistuvalle teemalle!

Aina löytyy joku, joka lukee tämän arkistoimattoman projekti-osion nopeasti, ymmärtämättä, että tämä on jatkunut jo vuosia useiden henkilöiden toimesta!

Ps. Minulle wiinasta bensiiniin vaihtaminen on kytkimen kääntö jos huoltoasemalta ei wiinaa saa. Tai jos Ostrich:t on kiinni, läppärin kaivaminen repusta, jolloin on täysin sama, onko polttoaineen oktaaniluku 106 vaiko 90.
