Pari kysymystä kuitenkin vielä koukkuun ja varsinkin sähköihin liittyen.
Minun autoni on facelift (S60 -05), mutta aivan ensimmäisiä malleja (eli mm moottorinohjain on apukuskin puolella), kuitenkin nähtävästi tämä väyläohjattu sähkösarja on se oikea? http://www.silmanntech.com/product/482/vetokoukku-kiintea--johtosarja--volvo-s60-072004-122007
Autossani on dstc -ajonvakautus. Riittäkö sähkösarjan boksi, vai tarvitseeko käyttää johdon päässä, että ajonvakautus toimii oikein kärrin kanssa?
Nähtävästi Silmanntechin koukku laadukkaampi kuin Motonetistä felox? Onko mites sähkösarjassa. Onko Silmanntech helpompi asentaa kuin Thule, jossa nähtävästi karsee ohje?
Toisaalta sain vastauksen ainakin muutamiin näistä kysmyksistä. Autoni on facelift ja siten tarvitsee tuon boksillisen (kalliimman) sähkösarjan. Volvolla on päivitys koukun asennuksen yhteyteen, mutta ei varsinaista tietoa että mikä sen funktio on. Koukun pitäisi toimia ilman päivitystäkin.
Tilasin Silmanntechin koukun keskiviikkona ja torstaina koukku oli jo noudettavissa. Ja koska olen kovin kärsimätön luonne niin en malttanut odottaa pääsiäiseen koukun asennusta (pahimmillaan se olisi sitten tapahtunut vesilammikossa pihalla), vaan suuntasin tänä aamuna parkkipaikalle. Luonnollisesti oli tietysti raikas kevät tuuli ja pakkasta sekä mukava katupöly pöllähteli.
Rautaosat näytti vähintäänkin, että vanhat pois ja uudet tilalle ja sitten voikin pitää jo kahvitauon. No ei ollutkaan aivan niin yksinkertaista. En meinannu saada pakoputken puolelta putken kiinnikettä pois. En tajunnut että ohjeessa porattava kohde oli alumiininen popniitti. Luulin sitä ruuviksi ja en rohjennut lähteä sitä poraamaan auki akkukoneella. Sain rikottua kuitenkin raudan siitä niitin ympäriltä sen verran että sain pois kiinnikkeen. Pönttön jätin pukin varaan.
Oli muuten kiinnikekumi himpun tiukassa. SAin pakoputkesta sen kammettua joillain työkaluilla, mutta minun voimat ja taidot ei riittäneet kumin irroittamiseen irtonaisesta pellinpalasta. Tulin sitten sisälle missä oli ruuvipenkki, johon sain raudan kiinni. Siinä kyllä kumi lähti helposti.
Uudet raudat koriin sitten kiinni. Repsikan puoli helposti. Myös viimeinen ruuvi meni helposti, avonainen kierre oli riittävän puhdas ja siisti. Kuskin puolella viimeinen avonainen reikä oli pahasti ruosteessa. En meinannut millään saada ruuvia vetämään. Luonnollisesti en omista 12mm kierretappiakaan. Sain ruuvin juuri ja juuri kierrettyä kunnolla paikalleen kun ensi viilasin yhden pulti kärjen kartioksi ja madalsin hieman kierrettä.
Raudat paikalleen, puskuri irti ja iso rauta paikalleen. Tämä oli yskin vähän hankala, rauta oli pukeilla jotta sain sen oikealle korkeudelle. Yhdellä m8 ruuvilla kiinni niin pysyi paikallaan. Sitten joten kuten sain ruuvit paikalleen, mutta tilaa oli todella vähän ja hylysyt ei meiananneet millään mahtua ja normaalit jatkovarret oli vähän väärän mittaisia. Jotenkin sitten sain ne vedettyä momenttiin asti. Sen jälkeen sitten korin kiinnikeraudat momenttiin. Takimmainen ruuvi oli todella ahdas. Millään ei meinannut saada avaimia mahtumaan. Lopulta jouduin laittamaan alkuperäisen 17mm kannalla olleen ruuvin repsikan puoelle. 17mm hylysn sain lyömällä ruuvin kantaan.
Puskurista rautasahalla ja poralla pala pois ja puskuri takaisin paikalleen. Itse koukun jätin vielä asentamatta, sen ehtii vaikka huomenna asentamaan. Samalla sitten sähköt.
Kaikkiaan taisi tähän palaa asennusaikaa 4-5h, vaikka kaikki asennusvaiheet oli periaatteessa tuttuja, eikä ihmettelyyn mennyt juurikaan aikaa.
En siis korottanut auton perää, kuin pakoputken puolelta muutaman sentin. Auto on madaltamaton S60.
Sen verran väsy tuossa taistellessa tuli, että päätin lyödä työkalut konttiin ja jatkaa sähköillä huomenna.
Sinällään Silmanntechin ohjeet oli ihan kohtuu helpot ymmärtää ja sähköt näytti myös aika helpoilta asentaa. Kiitokset toki kuuluu siihen jo täällä oleviin hyviin selostuksiin.