KL-varaosat  Race.fi

Vetokoukun asennus S60 / V70 -05->"Facelift". Thule:n sähkösarja

  • 50 Vastauksia
  • 40134 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Projektina on asentaa -05 malliseen S60:iin koukku.

Kiinteä Westfalian koukku (Motonet) n.200e ja Thulen sähkösarja n. 100e. (Osanumero 759191)

Koukku nyt on yksinkertainen, vaikka ilman ohjeita menee paikoilleen -näytti melko "täydelliseltä", jopa kuulan suojakuppi oli mukana. Puskurin/lokasuojan popniitit pitää hommata jostain (laskin tarpeeksi about 6kpl?, orggis sarjassa mukana on 12..) Ohjeet melko epäselvät, mut eipä väliä, ehkä.

EDIT: Paketissa on kuulemma 1 popniitti.

Thulen sähkösarja -edelleen surkeat ohjeet. Joku lisä/ohjainboxi (valmistaja Tremas) tuli mukana, pääasiassa plug n play. Paitsi..

-Pistokkeen päässä piuhat kiristetään ruuvien alle.

-Sumuvalon johto neuvotaan katkaisemaan ja kytkemään "tietyssä" järjestyksessä ohjainboxille meneviin johtoihin. (ilmeisesti pätkäisee auton sumuvalon, kun kärry on perässä?)

-Joku kummallinen lenkki, johonkin nastojen 1 ja 5 välille ja/tai niiden kahden jäljelläolevan (harmaa/pun ja harmaa/musta) kytkeminen ryöstämällä alkuperäiseen harmaa/valkoiseen. En tiedä miksi, mitä noi tekee tai onko tarpeellisia, jos ja kun sumari on käytössä.. Selvinnee kun pääsee ottamaan savut kytkennöistä ennen noiden asennusta.

Jos vinkkejä tulee mieleen, niin kertokaa. Muutoin jatkan tarinaa, kunhan projekti etenee jos ja kun olen mukana "projektiryhmässä".
« Viimeksi muokattu: 05.07.2011, 16:02:52 kirjoittanut D5GT »

Poissa VOLL€

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
S60:een käymisestä en tiedä mutta V70 -06 malliseen asentui hienosti ja helpostikin tuolta ( http://www.silmanntech.com/category/62/volvo ) tilattu kiinteä koukku ( Kovil) johtosarjoineen (245€). Ei vaadi ohjelmointia, boksi mukana. Takasumuvalon johdot (2kpl) pitää katkaista ja kierrättää "boksin" kautta, mukana liittimet joilla tuo hoituu. Johtosarjan koukunpuoleisessa päässä myös ruuvien alle kiristettävät johdot, muut pistoikkeilla liittämällä. Puskurin joutuu irroittamaan ja ohjeen mukaan loveamaan, mukana pop-niitit joita siis ei tuossa tarvitse porata pois. Rahti 12 €, ei paha. Suosittelen!

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Kovin samanlaiselta kuullostaa toi sähkösarja.. Hylättiin toi putiikki toimittajana, koska tuotekuvaukset on suoraansanoen huonot. -Pyörin työkseni tämän tyyppisten asioiden kanssa, olen ehken hivenen kriittinen- (ei höpönettikään paljoa parempi ole. Tunnetumpi kyllä)

S60/V70 koukut lienee eri -AWD vehkeille on omat. Tosin normaali koukku käy niihin, vetokuula tulee vain hivenen korkeammalle kuin AWD:n "omalla" koukulla -menee kuulemma suositeltuihin toleransseihin. Sähköt ilmeisesti samat kaikissa.

Muistatko VOLL€ mistä pätkäisit sumarin piuhan? -ettei se palaneen polttimon merkkivalo syttyisi.. / muistatko kenen tekemä se ohjainboxi on. (Tietääkö kukaan kenen tekemä "Volvon" oma on?)

« Viimeksi muokattu: 04.07.2011, 20:07:32 kirjoittanut D5GT »

Poissa bensalenkkari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Itse asensin -01 vuosimallin S60 feloxin koukun muutama viikko sitten,motonetistä koukku 149e ja johtosarja muistaakseni 35e. Ei tarvinnut irroittaa puskuria,eikä tarvinnut leikata näkyvälle osalle lovea puskuriin. Joku rele piti tökätä sulaketauluun ja hienosti on pelannut.

mitenkä se johtosarja voi maksaa 100e!? onko tosiaankin noin paljon eroa sit kun on -05 mallin auto?
« Viimeksi muokattu: 04.07.2011, 20:16:46 kirjoittanut bensalenkkari »

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
-05 mallin facelift vehkeissä on täysin eri sähköt. Can-väylä... En edes kysynyt Bilian hintaa pelkille sähköille 5-900e+asennus tais olla tarjous koukusta.

Tossa muuten koukun asennuksesta, mallia jenkki. Quick and dirty:
http://www.youtube.com/watch?v=Izeqsgynvv4

Jos kuokku näytti pahalta, niin tämä on hirveää. Jenkki-sähkösarja, pelkästään Dirty.
http://www.youtube.com/watch?v=6uJoM81478g&feature=relmfu

Luulen että tähän uuteenkin voisi onnistua puskuria irroittamatta, tekee leikkauksen ja varovasti uittaa koukun rakenteet sisään. Muttei viitsi kokeilla pysyykö maalit taitettaessa.

Missä toi yleisesti aukuttu Felox on tehty? -jäi haukkujen takia hyllyyn. Väittävät että ruostuu, en kyllä usko että valmistusmenetelmät eroaa. Pitää seurata reaalielämässä Vestfalia vs. Felox. Jos toi ikinä saadaan kiinni.
« Viimeksi muokattu: 04.07.2011, 20:56:18 kirjoittanut D5GT »

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Pelkästään se 05-> TRM (perävaunumoduli) näkyy maksavan tämän verran
http://verkkokauppa.bilia.fi/epages/SSP.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/13022008-35531/Products/30664974

Siihen sitten johtosarja osanumerolla 30681976, jonka hintaa en löytänyt, mutta se on tuola ameriikan yhdysvalloissakin tämän verran
http://www.volvopartswebstore.com/products/Volvo/V70/Cable-harness-kit-for-towbar--05-/1252330/30681976-4.html

Joten en usko, että riittä dollareiden muutto euroiksi.

Poissa Henkka863

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
Pelkästään se 05-> TRM (perävaunumoduli) näkyy maksavan tämän verran
http://verkkokauppa.bilia.fi/epages/SSP.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/13022008-35531/Products/30664974

Siihen sitten johtosarja osanumerolla 30681976, jonka hintaa en löytänyt, mutta se on tuola ameriikan yhdysvalloissakin tämän verran
http://www.volvopartswebstore.com/products/Volvo/V70/Cable-harness-kit-for-towbar--05-/1252330/30681976-4.html

Joten en usko, että riittä dollareiden muutto euroiksi.


jenkeillä kuuluu näköjään yksikkö samaan hintaan
http://www.volvopartswebstore.com/images/parts/volvo/fullsize/0900c8af81a2d1c1.jpg
suomessa johtosarja jotain 79€ plus yksikkö ja softa.

Ainoa kunnollinen johtosarja tuo orkkis.
« Viimeksi muokattu: 04.07.2011, 22:00:43 kirjoittanut Henkka863 »
Volvo 850 STW GLT -95
Volvo V70 -99 TDI
Renault 19 16v tuning (ACS 2010)  

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Oli ihan hyvä ettei kysynyt noiden kilkkeiden erillishintaa Biliasta.. No katsotaan mitä noilla 2-3 harrastelijaa saa aikaan. 500e tuhot, kun käräyttää jotain ;D Oli Thulen setti kunnollinen tai ei -hintaero on kova. Kympin autoon ei enää kannata laittaa tonnin varusteita. 99e vs. (79+149+50) n. 280e..

Ohjainboksin hinta selittää noi korkeat hinnat -kiinnteä koukku n. 500e +asennus n. 250e, jos en väärin ymmärtänyt/muista.

Tietty oma johtosarja+boxi ilmeisesti huutaa myös päivitystä ohjelmiin? Itseasennettuna ohjelmointi n. 50e? Siis ohjelmoidaan auton sumuvalo pysymään pimeänä, kun kärry on kytketty.


Poissa makekin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
  • www.vrcf.fi
Moro!
Tulipahan vaan mieleen jos liikkuu ruotsissa päin niin voihan sieltäkin noita rojuja ostaa. Tässä hinnat vm.-05  v70 ruotsissa ja sinisellä  kolme vuotta sitten (helmikuu 2008):


 Stänkskydd 442.00  roiskeläpät
 Styrenhet 457.00  boksi
 Ledningsmatta 255.00 johtosarja


ja kaikkiin vielä +25% alv ja hinnat ruunuina


yht 1442 kruunua joka  silloisella kurssilla  teki n. 160 €

ja samat suomessa

Hinnat Avainvaunulla:
johtosarja  60 €
ohjain yksikkö 111 €
roiskeläpät 4kpl 73 €

244€

make

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Joo -tämä Suomen hinnoittelu.. Hyvin on johtosarjan ja boksin hinta kehittynyt.

Poissa VOLL€

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Muistatko VOLL€ mistä pätkäisit sumarin piuhan? -ettei se palaneen polttimon merkkivalo syttyisi.. / muistatko kenen tekemä se ohjainboxi on. (Tietääkö kukaan kenen tekemä "Volvon" oma on?)

Vas. takavalon tienoilta katkaisin ne kaksi rinnakkain kulkevaa vaaleanpunaista johtoa, päitä hiukan kuoritaan ja "punotaan" yhteen, laitetaan liitin(johon tulee boksilta oma liitin). Sama tehdään niiden äsken katkaistujen johtojen toisille päille, eli yhteen ja liittimellä boksiin. Eli nuo johdot katkaistaan ja kierrätetään boksin kautta, joka joko sytyttää takasumarin tai ei, riippuen onko kärry perässä tahi ei. Se boksi on linkin ( http://www.ecs-electronics.com/ ) firman tekemä ja juuri tuollainen kuin kuvassa. Johtosarjan mukana tuli ihan hyvät ohjeet, joten ei pahaa sanottavaa. Ja positiivisena yllätyksenä oli että koukku oli Kovilin valmistama. Sinänsä ei noilla koukuilla liene eroja kun ne vain on paikoilleen saanut, ruostuminenkin lienee vain kosmeettinen haitta?

Poissa bensalenkkari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Feloxin koukku oli vähän huolimattomasti maalattu/kolhuilla jo valmiiks..   :( muutenkin vaikutelma oli vähän sellanen nyrkkipajassa tehty ja yksi ruuvi puuttui jolla olisi pitänyt korvata pakoputken lämpöpellin popniitti.. Osalistan mukaan olis kuulunut mutta eipä näkynyt.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Tremes vai mikä se nyt oli; on hivenen erilainen kuin toi ECS:n, vain yksi iso liitin tulee ohjainboksille. Eli tarvikesähkösettien valmistajia on ainakin 2.

Katsotaan mitä tulee tulokseksi.. kunhan homma etenee.

No ohnan toi V70:n orggiskoukkukin vähän ruostunut..

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Koukku meni paikoilleen, lähes ongelmitta. Lähinnä uskon puutetta esim. puskuria irrottaessa. Leppoisana puuhasteluna 4h.

Pyöriä ei otettu pois, joten puskurin/lokasuojan popparit laitetaan myöhemmin.. Perän sai sopivasti ylös muutaman lankun ja tiilen avulla.

Kaikki muut tehty paitsi se hämärä "lenkki" nastojen 1 ja 5 välille ja 2 boksiin menevän piuhan kytkeminen siihen lenkkiin. Pitää kokeilla ensin toimiiko kärryn valoista mikään.. (Jos jollakin on ajatuksia mitä se voi tehdä)

EDIT: ei toiminut ilman noiden kahden piuhan kytkemistä takavaloihin. Jos en väärin ymmärtänyt/muista. Vasemman takavalon liittimestä, nastoista 1 ja 3 löytyy "lenkki, johon ne pari viimeistä kytketään ja sen jälkeen kaikki pelaa, kuten kuuluukin.

6/2011 kustannukset Westfalian koukku 200e, Thulen sähköt 100e ja työtä n. 4h aloittelijoilta.

-Makuasiaoita, mut toi Thulen sähkösetin ohje ei mitalleita saa. Koukunkin ohje olisi helppo tehdä selkeämmäksi.
« Viimeksi muokattu: 11.07.2011, 12:00:37 kirjoittanut D5GT »

Poissa sevye

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Tässä muokattu ohje, joka pätee 2007 vuosimallin V70:aan, jossa on peruutustutka. Autoon asennettiin Silmanntech-sarja eli Kovil-merkkinen kiinteä koukku sekä paketin mukana tullut sähkösarja. Hinta-laatu -suhde on hyvä ja yhdyn VOLL€:n kanssa Silmanntechin suosittelijoihin.

Itsellä työ kesti noin 5-6 tuntia, mutta kiire ei ollut ja paljon aikaa meni vain yleiseen ihmettelyyn ja näpräilyyn. Kiireellä tuon tekisi heposti kahteen tuntiin, mutta ehkei ensikertalainen. Iso osa ajasta meni ohjeita tulkitessa. Ihan ok ne kai ovat, mutta eivät täydelliset. Alla hieman muistiinpanoja. Kopioin pohjaksi Kovil-ohjeen, johon lisäsin omat kommenttini ja poistin ne osuudet, jotka eivät koske 2007 mallia. Sähkösarjan ohjeeseen liittyvä muutama tarkennus kohtien 5 ja 6 välissä. Tämä ei siis välttämättä (kokonaisuudessaan) päde muihin kuin 2007 vuosimalliin. Apuna sarjan ohjeiden tulkinnassa käytin myös Volvon omaa ohjetta, sillä siinä tuo puskurin irrotus on ohjeistettu paremmin: http://accessories.volvocars.com/AccessoriesWeb/Accessories.mvc/en-GB/UK/V70%2800-08%29/2007/D5/Manual/L.H.D/ShowDocument/ShowIiDocument/VCC-316479-1/V70_%2800-08%29,_2007


Valmistelut:
Työkalut: normaali hylsysarja (19 mm, 15 mm, 13 mm, 10 mm + eripituisia jatko-osia), 19 mm kiintoavain, magneettikärjellä varustettu "poimuri" (pakollinen!), johdinpihdit (Abico), pieni ruuvimeisseli (sähköasennus), momenttiavain, torx-hylsy (tai torx-kulma-avain) kokoa 20 tai 25 (en muista), sivuleikkurit.
Aja auto tasaiselle alustalle. Työnnä takarenkaisiin kiinni noin 1 m kakkosneloset. Peruuta lankkujen päälle noin 50 senttiä. Työnnä takarenkaisiin kiinni noin 50 cm kakkosnelosen pätkät. Jatka peruuttamista vielä noin 40 cm. Auto on nyt 10 cm korkeammalla, mikä helpottaa asennusta. Ei pakollinen operaatio, ainakaan madaltamattomassa autossa.
Sammuta auto ja ota virta-avain pois virtalukosta. Rekisteröi aika. Älä irrota akun napaa ennen kuin 5 minuuttia on kulunut.
Varaa 2 kpl vähintään 90 cm korkeaa tasoa/pukkia/pöytää. Siirrä ne toistensa läheisyyteen niin, että ne muodostavat noin 1,5 m pitkän pöydän (josta "keskipala" puuttuu). Itse käytin sirkkelipöytää ja timpurin apupöytää. Jälkimmäistä korotin muutamalla lankulla. Edellisestä laskin terän pöydän sisälle  :). Irrotettu puskuri on näppärä nostaa tämän pöydän päälle ilman, että mikään maalattu pinta kantaa. Lisäksi kahden tason väli tekee puskurin loveamisen mukavaksi.

1. Irrota takapuskuri (vaiheet a, b, c):

a) Irrota tavaratilasta pohjalevy, säilytyskotelon kansi, sivupanelit, akun suojakansi ja akkuteline.
Tarkennus: Nosta etummaista pohjalevyä, jotta 10 mm ruuvien kannat näkyvät. Irrota ne (2 kpl). Nosta takimmaista pohjalevyä ja irrota saranoiden juuresta toiset 2 kpl 10 mm ruuvia.
Lisätyö: Poista tunkki ja vararengas. Vararengas hankaloittaa puskurin poistoa/asennusta. Tunkin pidike irtoaa kiertämällä vastapäivään. Tunkin pidikkeen akseli irtoaa pyörittämällä sitä puoli kierrosta. Vasta akselin poistamisen jälkeen täysikokoinen vararengas on mukava poistaa.
Lisätyö (sähkösarjan ohjeesta): Jos 5 minuuttia on kulunut auton sammuttamisesta ja virta-avaimen poistamisesta, irrota akkukenkä miinusnavasta.
Lisätyö (vaihtoehtoinen): poista akku. Itse en tätä tehnyt, mutta vasemmanpuoleisin puskurin mutteri olisi tietysti helpommin pyöritettävissä, mikäli akku olisi poissa.
Irrota takaseinässä liimattuna oleva ohut, harmaa "telttapatja". Itsellä irtosi helposti, liima on sellaista, joka sallii uuden kiinnittämisen.
Irrota tavaratilasta neljä puskurin kiinnitysmutteria ("holkki-mutteria") takapanelissa olevista aukoista. 13 mm hylsy ja pieni jatko. Vasemmanpuoleisimman mutterin käsittelyssä auttaa nivelletty jatko, mutta ei välttämätön.
Jos antennivahvistin asennettu, irrota sen pistoke oikeasta takanurkasta.
Tarkennus: Antennivahvistimen liitin on valkoinen, jonka toinen puolikas pilkottaa takaseinän reiästä. Löytyy melko nurkasta, melko alhaalta, oikeanpuoleisen sivuluukun alueelta.

b) Irrota oikeassa ja vasemmassa pyöräkotelossa olevat torx-ruuvit puskurin ylä- ja alanurkista (2kpl per puoli). Irrota muovikiinnikkeet puskurin alareunasta (jos asennettu).
Tarkennus: Takasivuhelmoissa puskurissa on molemmilla puolilla "kieli", joka uppoaa painamalla hahloonsa. Irrota nämä vetämällä takasivuhelmaa ulospäin (alareunaa sivulle) ja painamalla kieltä sisäpuolelta. Lisäksi puskurin takareunassa on 4 kpl muoviniittiä, jotka tulee irrottaa. Paina tylpällä kärjellä muoviniitin keskiosa sisään, jolloin niitti irtoaa.
Lisätyö: Jos autossa on peruutustutka, etsi vasemmalta puoleta piuhanippu, joka tulee puskurista. Se liittyy moduliin, jossa on kaksi liitintä. Nykäise irti tämä moduli (se on piilossa, mutta helposti löydettävissä käsikopelolla), se on tarranauhalla kiinni. Irrota pienempi liitin (se, josta johtonippu lähtee puskuria kohti. Paina liittimen kieli kunnolla alas, niin liitin irtoaa ilman voimaa.

c) Irrota puskuri ajoneuvosta vetämällä puskuria taaksepäin (huomioi mahdolliset johdot puskurissa).
Tarkennus: Nimenomaan parkkitutkan piuhanippua kannattaa seurata. Se tulee kyllä helposti mukana, sen käyttämä reikä on iso. Puskuri irtoaa melko kevyesti eikä paljoa paina. Asettele virittämäsi pöydän päälle maalipinta ylöspäin.

2. Poista oikeasta runkopalkista hinauslenkin kiinnike (ei asenneta takaisin).
Tarkennus: 15 mm hylsy + 175 (tai pidempi) mm jatko-osa.
Irrota vasemmasta runkopalkista äänenvaimentimen takimmaisen kannakkeen ruuvit (taivuta kannaketta alaspäin, älä irrota kannaketta äänenvaimentimen lämpösuojapellistä).
Tarkennus: 15 mm hylsy + 175 (tai pidempi) jatko-osa. Irrota vain ne kaksi pulttia. Ellei kannake tai sen etupäässä oleva niitti ole ihan hapero, niin se kyllä jaksaa kantaa takaäänenvaimenninta hetken. Mitään taivutusta ei tarvita, äänenvaimentimen paino taivuttaa kannatinta ihan riittävästi.

3. Puhdista kierteet oikean ja vasemman runkopalkin alapinnassa olevista muttereista C ja D
(M12x1,75).
Tarkennus: Itselläni kierteet olivat ihan puhtaat. Lienee sinkittyä tavaraa nuo runkopalkit. Siksi en myöskään laittanut kotelosuojaöljyä, jota olin varannut asennukseen.
Asenna koukun runko (1) muttereihin C aluslevyillä (7), jousialuslevyillä (9) ja ruuveilla (4).
Asenna vasemmalla puolella koukun runko (1) ja äänenvaimentimen kannake muttereihin D
aluslevyillä (8), jousialuslevyillä (9) ja ruuveilla (4).
Suomeksi: muut pultit pienellä prikalla + jousiprikalla (4 kpl). Äänenvaimentimen kannattimen kohdalle laitetaan ne isommat prikat (2 kpl).
Tarkennus: Nosta koukun runko paikoilleen siten, että liutat vasemman puolen äänenvaimentimen kannattimen ja runkopalkin väliin. Jos makaat auton alla, poikittain (pää oikeanpuoleisen kyljen puolella), voit kannatella vasenta puolta polvellasi, jos pelkäät äänenvaimentimen kannattimen niittiliitoksen antavan periksi. Sen jälkeen ruuvaa yksi ruuvi paikoilleen oikealle puolelle löysästi, jotta se kannattaa koukun runkoa oikealla puolella. Ruuvaa sen jälkeen takimmainen ruuvi vasemmalta puolelta löysästi kiinni, jotta koukun runko ei enää paina äänenvaimentimen kannatinta. Sen jälkeen osutat muut pultit kohdilleen, ja lopuksi kiristät momenttiin. Itsellä ainoa hankala ruuvi oli etummaisin vasemmalla puolella. Ratkesi niin, että kampesi kyseisestä reiästä sopivan kokoisella tuurnalla (6 mm) koukun rungon ja äänenvaimentimen kannattimen reiät kohdalleen ja samalla ruuvasi keskimmäisen pultin paikoilleen. Keskimmäistä sitten kiristi sen verran, että piti etummaisen reiän "avoimena" (samalla kammeten etummaisesta reiästä), jonka jälkeen myös tuohon reikään sai pultin kierteilleen.

4. Kohdista osat ja kiristä kaikki ruuvit/mutterit huolellisesti oikeaan momenttiin, katso taulukko.
Tarkennus: Taulukossa oli kolme eri momenttia M12:lle (70, 80 ja 90 Nm). Laitoin 90 Nm kaikki.

5. Tee lovi takapuskuriin kuvan A tai B mukaan ja asenna puskuri takaisin ajoneuvoon.
Tarkennus: Vuosimalli 2007 siis kuvan B mukaan (45x75 mm). Leikkaa post-it -lapusta 46x76 kokoinen lappu (liimareuna pitkällä sivulla). Milli ylimääräistä ei haittaa, aika tiukka tuli sillä mitoituksella, ja tuo lovihan ei käytännössä näy mihinkään. Merkkaa keskilinja (23 mm) tähän lappuun. Loven keskipiste löytyy mittaamalla alareunan kiinnityssiivikkeiden määrittelemän keskipisteen. Ja onhan siinä keskellä myös pieni kohouma osoittamassa keskipisteen. Kun keskipiste on löytynyt, tällää post-it lappu paikoilleen. Varmista suorakulmalla, että lappu on suorassa. Kun lappu on paikoillaan, teippaa suojateipillä (esim. maalarinteippi) yläreunan määrittelemä linja, sen jälkeen sivut. Poista post-it lappu. Nyt poistettava alue on rajattu. Leikkaa/poraa haluamallasi välineellä pala pois. Itse porasin yläreunan ja sahasin sivut. Viimeistelin terävällä veitsellä yläreunan ja lopuksi viilalla. Ihan tehdastekoisen näköinen tuli. :)
Kun asennat puskuria, joudut pyytämään avuksi naapurin poikaa. Apuhenkilö huolehtii oikeanpuoleisen takakulman ohjauksesta uraansa samalla kun sinä huolehdit peruutustutkan piuhan asettelun reikäänsä ja että vasen takahelma menee ok uraansa. Viitisen minuuttia siinä vierähtää, ja luultavasti pari kertaa pitää ottaa irti ja aloittaa alusta. Yllättävän hyvä sovitus silti, nuo takahelmojen "urat" olivat hankalimmat saada kohdilleen. Varmista, että jokainen kohta istuu ok ennen kuin aloitat kiinnittämään mitään. Kun kaikki istuu hyvin, kiinnitä takaluukun kautta ne neljä holkki-mutteria. Tässä magneettikärkinen taipuisa työkalu on tarpeen. Ainakin hylsy putoaa kerran rungon sisään, mahdollisesti myös mutteri. Magneettivempaimella pudonneen osan poiminta on helppoa.
Puskurin takaisinlaitto oli työvaihe, jota hieman pelkäsin ennalta, mutta se olikin lopulta ihan helppo. Jopa ilman akun irrotusta.

Sähköt:

Tässä kohtaa kaiva sähkösarjan ohje esiin.

Ohjeessa ei juuri tekstiä ole, vaan oleellinen informaatio on esitetty symboleina ja kuvina. Muutama vinkki:
- ihan ensimmäinen askel: paina suosiolla se läpivientikumi irti. Lähtee helposti alakautta painamalla ja on myös helppo asentaa takaisin. Leikkaa uloin "tutti" irti ja sujauta koukulle menevä nippu läpi kuvan mukaisesti. Saippua ehkä auttaisi kumin liutuksessa. Huomaa, että piuha on ekstrapitkä, tarvitset vain max. 40 cm läpivientikumin jälkeen (ja siitäkin tulet kelaamaan takasiin takaluukkuun 10-15 cm). Eli ensin piuha läpivientikumin läpi, sen jälkeen läpivientikumi paikoilleen (läpivientikumi tulee vielä irtoamaan kerran, lopussa, joten älä suotta asenna vielä)
- sulakerasiaan asennettava liitin ei mahdu vasemman sivulokeron kautta asentumaan, ainakaan miehen kädellä (pienellä kädellä menisi, ehkä). Takalasin alapuolista panelia joutuu raottamaan. Itsellä se aukesi vahingossa, kun "venytin" sitä. Onneksi ei hajonnut, vaan napsahti takaisin paikoilleen liittimen asennuksen jälkeen. Ei kuitenkaan liene oikea tapa avata tuota panelia. Kun liitin on paikallaan, piuha reitittyy näppärimmin sulakerasian yläpuolelta, siellä on jopa koukku valmiina kaapelin kannatteluun.
- eniten aikaa meni sumuvalopiuhojen paikallistamiseen. Ohje oli muuten ihan selkeä ja ne kaksi pinkkiä piuhaa löytyy heti. Epäilys kuitenkin kaihersi, kun kuvan mukaista liitintä ei löytynyt. Se kun on umpion sisällä, eikä sitä ole tarve sieltä irrottaa. Mutta takatolpan suunnalta tulee vain yksi johtonippu, jossa on kaksi pinkkiä piuhaa, joten erehtymisen vaaraa ei ole. Varmistin asian kuorimalla pari muuta nippua sen verran, että näin, mitä niiden sisällä kulkee. Itse katkaisin pinkit piuhat noin 15-20 cm päästä umpion liittimestä. Heti kiinnityskohdan jälkeen (sulakerasian puoleta) eli noin 10 cm kohdasta, jossa nämä 6-7 umpiosta tulevaa piuhaa liittyy paksumpaan nippuun. Kun tästä katkaisin, sain umpion puoleiset piuhat nykäistyä tuon kiinnityskohdan alta, jolloin molemmissa päissä oli runsaasti tilaa tehdä liitokset. Sitten vain huolehtii uros- ja naarasliitokset oikein päin. Symbolit eivät ehkä ole kovin selkeitä, mutta urosliitin tulee laittaa umpion puoleiseen piuhapariin ja naarasliitin sulakerasiaa kohti menevään piuhapariin. Vai miten se nyt oli. Oleellista on ymmärtää, että se symboli, joka on sama kuin sumuvalon katkaisimessa (auton kojetaulussa), tarkoittaa tässä ohjeessa umpiota. Ja se toinen symboli, jossa on sähköpiirustuksissa käytetty katkaisijan merkki, pitää ymmärtää tarkoittavan sitä piuhaparin puolta, joka menee kohti sulakerasiaa. Muistaakseni edellinen oli uros ja jälkimmäinen oli naaras, mutta varmista ohjeesta.
- yleisesti ottaen liitokset ovat helppoja ja kuvista ne selviää, kun rauhassa aina tutkii sekä asianomaisen ohjeen kohdan että sen kuvan, jossa johdinsarjan liittimet on esitelty kirjaintunnuksin. Enin aika itsellä meni sen ihmettelyyn, miten kieputtaa ylimääräinen piuha. Päädyin lopulta suht siistiin ratkaisuun, jossa ylimääräinen osuus molemmista johdinsarjan kaapelinipuista tekee kiekuran (halkaisija noin 20 cm, kierroksia 2 kpl toisessa ja 1 kpl toisessa) akun ja takalevyn välillä, akun kannakkeen alla. Ohjainboxin pistin suurinpiirtein kuvan mukaiseen paikkaan. Ennen sen liimaamista sujautin vielä paikalleen sen ohuen "telttapatjan" ja liimasin boksin telttapatjan pintaan. En tiedä, miten tulee pysymään, mutta pienellä vaahtomuovin palasella boksin saa kiilattua takaseinän ja akun väliin. Telttapatjan olisi voinut kenties hävittää, mutta päädyin tähän ratkaisuun. Peltipinta ei tuossa kohtaa ole mistään kohtaa tasainen, joten kovin hyvää tartuntaa ei olisi antanut sekään. Sarjan sisältämän kaiuttimen kiinnitin boksin viereen, myös telttapatjaan.

6. Asenna pistorasian kannake (3) ja kuulaosa (2) koukun runkoon (1) ruuveilla (5) ja muttereilla

Ja jälleen sähkösarjan oheeseen:
- koukun liittimen ruuvikiinnityksiä tehdessä pitää lukea taulukkoa (ohjeen viimeistä sivua) ja ruuvikiinnitysten juuressa olevia tekstejä. Ihan itsestään selvää, kai, mutta itsellä kesti hetken löytää nuo tekstit, pienellä kun ovat. Sitten ne tietysti löytyivät myös liittimen läppäkannen alta, mutta siinä tietysti "peilikuvana". Niin tai näin, erehtymisen vaara on olematon, kunhan taulukosta lukee, minkä värinen piuha tulee ruuvata mihinkäkin reikään.
- Kiinnitä kaapeli vielä vetokoukun runkoon yhdellä nippusiteellä (siitä vetokuulan takaa, yksi nippuside riittää juuri ja juuri).  Lopuksi paina takaluukkuun kaikki löysä vetokoukulle menevästä kaapelista. Läpivientikumi ponnahtaa irti, jos sen olit asentanut. Helpointa kaapelin mitoitus on, kun muljautat läpivientikumin pohjasta läpi ja säädät auton alle jäävästä kaapelista kaiken löysän pois. Sitten muljautat kumin sisäpuolelle ja painat ylhäältä paikoilleen (sanoo plop). Kiinnitä sen läpi menevä kaapeli myös sisäpuolelta johonkin kiinteään (esim. akun kannattimeen).
- Viimeistele asennus kiinnittämällä nippusiteillä piuhat sopiviin paikkoihin ja/tai kiepiksi. Itse keksin käyttöä vain 4 nippusiteellä.


7. Asenna ajoneuvosta irrotetut osat takaisin paikoilleen.
- Varmista, että antennivahvistimen liitin on paikoillaan
- Varmista, että peruutustutkan liitin on paikoillaan (ja moduli painettuna takaisin omaan tarranauhaansa)
- Varmista, että sähkösarjan kaikki liitokset on paikoillaan
- Kiinnitä akun miinusnapa (koukun sähkösarjan kaiutin päästää pienen äänen, se on ok)
- Nosta varapyörä paikoilleen. Pyöräytä sen kiinnitysakseli paikoilleen ja kierrä akseliin tunkin alusta. Laita tunkki ja työkalupussi paikoilleen.
- Ruuvaa takaisin takimmainen pohjalevy (4 kpl ruuvia). Sujauta säilytystaso sen alle paikoilleen.
- Sulje sivulokerot.
- Testaa sähköjen toimivuus perävaunulla, jossa valot kunnossa (varmista erityisesti sumuvalo ilman kärryä ja kärryn kanssa)

« Viimeksi muokattu: 10.08.2011, 11:00:20 kirjoittanut sevye »

 

Kulkukoira  Proturbo