Futurez  Kulkukoira

Vetokoukun asennus S60 / V70 -05->"Facelift". Thule:n sähkösarja

  • 50 Vastauksia
  • 42286 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 772
  • www.vrcf.fi
Jahas. Näyttää vähän että minullekin tulee vetokoukun tarvista piakoin. Pääsiäisenä taitaa olla sopivasti aikaa asennella moinen ja varmaan löytyy silloin myös apukäsiäkin.

Pari kysymystä kuitenkin vielä koukkuun ja varsinkin sähköihin liittyen.

Minun autoni on facelift (S60 -05), mutta aivan ensimmäisiä malleja (eli mm moottorinohjain on apukuskin puolella), kuitenkin nähtävästi tämä väyläohjattu sähkösarja on se oikea? http://www.silmanntech.com/product/482/vetokoukku-kiintea--johtosarja--volvo-s60-072004-122007

Autossani on dstc -ajonvakautus. Riittäkö sähkösarjan boksi, vai tarvitseeko käyttää johdon päässä, että ajonvakautus toimii oikein kärrin kanssa?

Nähtävästi Silmanntechin koukku laadukkaampi kuin Motonetistä felox? Onko mites sähkösarjassa. Onko Silmanntech helpompi asentaa kuin Thule, jossa nähtävästi karsee ohje?

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 772
  • www.vrcf.fi
Pari kysymystä kuitenkin vielä koukkuun ja varsinkin sähköihin liittyen.

Minun autoni on facelift (S60 -05), mutta aivan ensimmäisiä malleja (eli mm moottorinohjain on apukuskin puolella), kuitenkin nähtävästi tämä väyläohjattu sähkösarja on se oikea? http://www.silmanntech.com/product/482/vetokoukku-kiintea--johtosarja--volvo-s60-072004-122007

Autossani on dstc -ajonvakautus. Riittäkö sähkösarjan boksi, vai tarvitseeko käyttää johdon päässä, että ajonvakautus toimii oikein kärrin kanssa?

Nähtävästi Silmanntechin koukku laadukkaampi kuin Motonetistä felox? Onko mites sähkösarjassa. Onko Silmanntech helpompi asentaa kuin Thule, jossa nähtävästi karsee ohje?

Toisaalta sain vastauksen ainakin muutamiin näistä kysmyksistä. Autoni on facelift ja siten tarvitsee tuon boksillisen (kalliimman) sähkösarjan. Volvolla on päivitys koukun asennuksen yhteyteen, mutta ei varsinaista tietoa että mikä sen funktio on. Koukun pitäisi toimia ilman päivitystäkin.
Tilasin Silmanntechin koukun keskiviikkona ja torstaina koukku oli jo noudettavissa. Ja koska olen kovin kärsimätön luonne niin en malttanut odottaa pääsiäiseen koukun asennusta (pahimmillaan se olisi sitten tapahtunut vesilammikossa pihalla), vaan suuntasin tänä aamuna parkkipaikalle. Luonnollisesti oli tietysti raikas kevät tuuli ja pakkasta sekä mukava katupöly pöllähteli.

Rautaosat näytti vähintäänkin, että vanhat pois ja uudet tilalle ja sitten voikin pitää jo kahvitauon. No ei ollutkaan aivan niin yksinkertaista. En meinannu saada pakoputken puolelta putken kiinnikettä pois. En tajunnut että ohjeessa porattava kohde oli alumiininen popniitti. Luulin sitä ruuviksi ja en rohjennut lähteä sitä poraamaan auki akkukoneella. Sain rikottua kuitenkin raudan siitä niitin ympäriltä sen verran että sain pois kiinnikkeen. Pönttön jätin pukin varaan.

Oli muuten kiinnikekumi himpun tiukassa. SAin pakoputkesta sen kammettua joillain työkaluilla, mutta minun voimat ja taidot ei riittäneet kumin irroittamiseen irtonaisesta pellinpalasta. Tulin sitten sisälle missä oli ruuvipenkki, johon sain raudan kiinni. Siinä kyllä kumi lähti helposti.

Uudet raudat koriin sitten kiinni. Repsikan puoli helposti. Myös viimeinen ruuvi meni helposti, avonainen kierre oli riittävän puhdas ja siisti. Kuskin puolella viimeinen avonainen reikä oli pahasti ruosteessa. En meinannut millään saada ruuvia vetämään. Luonnollisesti en omista 12mm kierretappiakaan. Sain ruuvin juuri ja juuri kierrettyä kunnolla paikalleen kun ensi viilasin yhden pulti kärjen kartioksi ja madalsin hieman kierrettä.

Raudat paikalleen, puskuri irti ja iso rauta paikalleen. Tämä oli yskin vähän hankala, rauta oli pukeilla jotta sain sen oikealle korkeudelle. Yhdellä m8 ruuvilla kiinni niin pysyi paikallaan. Sitten joten kuten sain ruuvit paikalleen, mutta tilaa oli todella vähän ja hylysyt ei meiananneet millään mahtua ja normaalit jatkovarret oli vähän väärän mittaisia. Jotenkin sitten sain ne vedettyä momenttiin asti. Sen jälkeen sitten korin kiinnikeraudat momenttiin. Takimmainen ruuvi oli todella ahdas. Millään ei meinannut saada avaimia mahtumaan. Lopulta jouduin laittamaan alkuperäisen 17mm kannalla olleen ruuvin repsikan puoelle. 17mm hylysn sain lyömällä ruuvin kantaan.

Puskurista rautasahalla ja poralla pala pois ja puskuri takaisin paikalleen. Itse koukun jätin vielä asentamatta, sen ehtii vaikka huomenna asentamaan. Samalla sitten sähköt.
Kaikkiaan taisi tähän palaa asennusaikaa 4-5h, vaikka kaikki asennusvaiheet oli periaatteessa tuttuja, eikä ihmettelyyn mennyt juurikaan aikaa.
En siis korottanut auton perää, kuin pakoputken puolelta muutaman sentin. Auto on madaltamaton S60.
Sen verran väsy tuossa taistellessa tuli, että päätin lyödä työkalut konttiin ja jatkaa sähköillä huomenna.

Sinällään Silmanntechin ohjeet oli ihan kohtuu helpot ymmärtää ja sähköt näytti myös aika helpoilta asentaa. Kiitokset toki kuuluu siihen jo täällä oleviin hyviin selostuksiin.
« Viimeksi muokattu: 21.03.2015, 17:28:12 kirjoittanut Itsok »

Poissa markus885

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
tämä sevyen ohje on lähes täydellinen ja homma onnistuu muutamassa tunnissa. Mutta niitä neljää muoviniittiä puskurin alareunassa takana ei ole tarvetta poistaa vaikka jopa volvon oma ohje näin neuvoo.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Laitetaanpa omakin "työohje": Facelift V70:iin laitoin toisesta samanlaisesta irroitetun koukun. Autoa hiukan ylös. Oikealta puolelta hinauslenkin 2 pulttia pois, kierretappia kolmanteen reikään. Vasemmalta pakoputken kiinnike pois ja niin ikään kolmannen reiän puhdistus.

Puskuria ei tietääkseni tarvitse irroittaa kun irroittaa vaan alahelmaa oikealta puolelta. Koukku, palkki ja kiinnikkeet kasattuna koko paketin saa paikalleen laittamalla sen ensin oikeasta reunasta. Apuraudat, holkit ja pultit paikoilleen ja kiristys. Johtosarja menee kätevästi sitä varten olevasta reiästä takakoppaan ja kuminn läpivienti korvaa alkuperäisen tulpatun. Pakoputken kumilenkki uuteen tappiin ja alapuolen homma on tehty kun helmalista taputellaan paikoilleen ja sen 1 ruuvikin kiinni.

Takakopan reunasta pitää ottaa lista pois ja samoin valojen huoltoluukut. Maadoitusjohdolle on sopiva pultti puolivälissä akkua takapalkissa. Johdoille on superlonin palan alla tilaa ylittää takakopan pohja reunaan. Johtosarjan töpseli painetaan REM:n oikeaan yläkulmaan. Sitten johdossa olevat liittimet TRM-boksiin. Sen TRM-boksin voi jättää lokasuojakoteloon irralleen. Lopuksi ojjekirjan neuvomaan paikkaan 20A sulake.

Tietääkseni koukku ja johtosarja olivat alkuperäiset ja aikaa meni tunti koko hommaan. Puskuria en lovennut kun mahtuu hyvin ilmankin.
« Viimeksi muokattu: 05.09.2015, 18:11:16 kirjoittanut Nortti »

Poissa Jämä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Silmanntechiltä saapui Steinhof kiinteä koukku ja ECS-sähkösarja. Tuossa ohjeessa oli ainakin tolkku 55X85mm lovi puskurinhelmaan. Kai se on alettava asentelemaan. :o

Aikansa turattuani runko on paikoillaan. Puskurin irrotus oli -07 V70:ssä yllättävän helppo homma, edes roiskeläppiä en irrottanu kun antoivat sopivasti periksi. Sivujen alakielet vapautin puskurin sisäpuolelta talttameisselillä niin käytännössä puskuri lähti ihan repimättä irti. Antennivahvistimen johto on omassa niin lyhyt ettei liittimeen pääse käsiksi millään löysäämättä vahvistimen kiinnityspulttia kontin oikeasta reunasta.
Ohjeen lovi on kyllä ylimitotettu, 55x60mm kolon tein ja riittää mainiosti.

Päänvaivaa aiheutti Steinhoffin pakoputkenkannake joka sojottaa vasemmalta oikealle alkuperäisen ollessa toisin päin, sen verran ahdasta oli että kumi pitää laittaa paikalleen koukkuun ennen kiinni pulttaamista. Kumin uusiminen voi olla tuskaa ellei löysää koukun rungon pultteja. Muuten mitat ja reijät mallillaan. Vanha kannake on tapittomana paikallaan prikkana ja kannattaa pakarin suojapeltiä.
« Viimeksi muokattu: 03.03.2017, 10:13:40 kirjoittanut Jämä »

Poissa Jämä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Koukun ja pistokkeen asennuksen yhteydessä piti lovea vielä leventää jotta pistokkeen pidike sopi kunnolla paikalleen. Tuonkin olisi välttänyt jos olisi jo aikanaan hetken tupakoinut ja mallaillut ennen puskurin kiinnittämistä mutta taisi tulla väsy, hätä ja hyväolo yhtäaikaa illan pimetessä.

ECS-sähköt paikallaan ja pelaa, foorumin ohjeiden mukaan molemmat pinkit poikki, yhteen ja liittimet päihin. Nykyisessä kärryssä ei ole sumaria ja kärry kytkettynä auton oma sumari syttyy.

 

KL-varaosat  Race.fi