Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Letkulämppäri+ylläpitolaturi+sisätilojen lämmitys

  • 25 Vastauksia
  • 9526 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2928
  • "Noku mä haluan"
Käyttiksessä säteilylämmitin, jonka teho tietenkin olematon ja haaveissa toteuttaa auton lämmitys vettä kierrättävällä letkulämppärillä. Mieleen kuitenkin juolahti, jos sisätilat saisi lämmitettyä samalla käyttäen auton omaa puhallinta (webasto tyyliin). Tuo tietenkin vaatii ylläpitolaturin, ettei syö akkua tyhjiin.

Toteutus käytännössä näin; lämppäri letkuun ja ylläpitolaturi paikalleen, otetaan heräte ylläpitolaturilta ja vedetään releen kautta piuha kabiiniin puhaltimelle. Vaatii varmaan että puhaltimen kytkin aina tietyssä asennossa jos meinaa käyttää puhallinta? 1500w letkunlämmittäjää ajattelin tuohon komboon kokeilla, jos vaikuttaa järkevältä. Jos taas ei järkevää niin sitten 1000w letkunlämppäri ja perus sisätilanlämppäri, joka löytyy omasta takaa. (1800w)

Sillä tuli mieleen tuo letkumämmityksellä sisätilatkin, kun talossa on yhtiö kieltänyt sisätilanlämmittimen käytön niin tuolla letkulämppärillä saisi vähän kierrettyä pykäliä..  ::) Mitähän vakuutusyhtiö sanoo tuollaisesta patentista jos sattuu vahinko? Tuskin tykkää hyvää..

Ja mites tuo säteilylämmitin? Kannattaako jättää toimintaan vai heittääkö sillä vesilintua?  ???

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1682
Vs: Letkulämppäri+ylläpitolaturi+sisätilojen lämmitys
« Vastaus #1 : 06.11.2015, 11:36:49 »
Vähän samansuuntaista ajatusta itselläkin ollut, tosin 1kW letkulämppärillä. Kyllä silläkin jo jotain saa aikaiseksi.

Eli 1kW letkulämmitin + ylläpitolaturi + ohjaus puhaltimen 1.nopeudelle. Sisätilan lämmitin tuntuu olevan monessa paikassa periaatteellinen ongelma, joten tolla siitä pääsee. Lisäksi katkaisija josta voi manuaalisesti jättää sisätilanpuhaltimen sammuksiin ja lämmittää vain nesteet.

Vielä kun joku kertoo miten toi ohjaus on toteutettavissa V70 mk1:een :)
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5839
  • www.vrcf.fi
Vs: Letkulämppäri+ylläpitolaturi+sisätilojen lämmitys
« Vastaus #2 : 06.11.2015, 11:41:45 »
Itse ajattelin unohtaa koko ylläpitolaturin. Minun mielestä puhallin ei voi ottaa niin paljoa sähköä kahden tunnin aikana että akku loppuisi.

Tilasin juuri 1500W letkulämmittimen vesipumpulla joten kerron parin viikon aikana miten toteutus toimii 960:ssä.
Jos hienostella haluais niin pitäisi saada puhallin kytkeytymään päälle vasta kun veden lämpö ylittää esim 20astetta. :)

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1682
Vs: Letkulämppäri+ylläpitolaturi+sisätilojen lämmitys
« Vastaus #3 : 06.11.2015, 12:11:40 »
Itse ajattelin unohtaa koko ylläpitolaturin. Minun mielestä puhallin ei voi ottaa niin paljoa sähköä kahden tunnin aikana että akku loppuisi.

Tilasin juuri 1500W letkulämmittimen vesipumpulla joten kerron parin viikon aikana miten toteutus toimii 960:ssä.
Jos hienostella haluais niin pitäisi saada puhallin kytkeytymään päälle vasta kun veden lämpö ylittää esim 20astetta. :)

Lyhyttä ajoa jos tulee ja kaverina lisälämmitin, niin voi olla että tulee joskus tarpeen tuo lisälämmitin. :)

Laitahan kuviakin asennuksista!
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2928
  • "Noku mä haluan"
Vs: Letkulämppäri+ylläpitolaturi+sisätilojen lämmitys
« Vastaus #4 : 06.11.2015, 13:18:34 »
Jos hienostella haluais niin pitäisi saada puhallin kytkeytymään päälle vasta kun veden lämpö ylittää esim 20astetta. :)

Tuossa tulee vaan se ongelma, että jos kokoonpano jätetään noin ja auton lämmöt yli 20*C niin on puhaltimen pakkosyöttö päällä.. Mutta jos laittaa katkaisijan väliin niin no problemo  ::)

Itse ajattelin unohtaa koko ylläpitolaturin. Minun mielestä puhallin ei voi ottaa niin paljoa sähköä kahden tunnin aikana että akku loppuisi.

Tuota en edes tullut ajatelleeksi  :o
Ja nyt kun vähän pengoin nettiä niin löysin jonkun opiskelijan opinnäytetyön, jossa oli mitattu tarkalleen kuinka paljon auto syö virtaa. (3 autoa mitattavana) Puhaltimen mehunsyönti vaihteli välillä 22-162W. Myöhemmin oltiin esitelty taulukko jostakin Boschin käsikirjasta jossa mainittiin että puhallin vie keskimäärin 120W, mutta perään mainittiin että keskiarvo on noin 50W, eli tuon 120W täytyy olla maksimiteholla ilmoitettu menekki. Eli 1-teholla puhallin veisi 30W (5- nopeuksinen puhallin. 1-asento on 0) ja se taas vastaa 30W/12V = 2.5A / h

Ei tuo nyt kyllä suurelta tunnu :) Toki jos ajaa paljon lyhyttä matkaa niin sitten tuntuu, mutta tarvii kyllä sitten olla oikeasti lyhyttä matkaa.. :idiot2:

EDIT: löytyi vielä netin syövereistä, että joku oli laskeskellut, että kun sahaa autoa käyntiin (Audi A4 1.8T) 10s niin virtaa kuluu keskimäärin 0.054Ah. Eli virtaa kuluu akusta kokonaisuudessaan 0.054 Ah*90A= 4.86A

Ja kaiken huippu oli se, että tuo virta oli työnnetty takaisin akkuun 90A laturilla 41s kuluttua, kun auto oli startattu.. Mitään ylläpitolatureita tarvi  :D

tieto tuolta---> https://groups.google.com/forum/embed/#!topic/sfnet.harrastus.autot/TLTK7BvpaY0
« Viimeksi muokattu: 06.11.2015, 15:16:28 kirjoittanut razori »

Poissa jt4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
  • www.vrcf.fi
Vs: Letkulämppäri+ylläpitolaturi+sisätilojen lämmitys
« Vastaus #5 : 06.11.2015, 16:50:23 »
1kw lämmittimellä ei kyllä sisätilaan ja moottoriin lämmintä saa, ainakin kunnon pakkasilla teho vaan loppuu kesken.
V50 d5 -10

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Letkulämppäri+ylläpitolaturi+sisätilojen lämmitys
« Vastaus #6 : 06.11.2015, 17:20:01 »
1kw lämmittimellä ei kyllä sisätilaan ja moottoriin lämmintä saa, ainakin kunnon pakkasilla teho vaan loppuu kesken.
O0
Webastot, Eberit, Ardicit ym. on kuitenkin useamman kilowatin lämmittimiä, joten epäilen ja vahvasti tuollaisen pikkulämmittimen tehon riittävyyttä...

Ja jos se lämppärin puhallin jauhaa siellä pari tuntia, niin akku on kyllä sen varran kuitti ettei starttia enää pyöritetäkään :) Nimim. kokemusta on
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2928
  • "Noku mä haluan"
Vs: Letkulämppäri+ylläpitolaturi+sisätilojen lämmitys
« Vastaus #7 : 06.11.2015, 17:42:59 »
1kw lämmittimellä ei kyllä sisätilaan ja moottoriin lämmintä saa, ainakin kunnon pakkasilla teho vaan loppuu kesken.

Kunhan nyt katsotaan Huikkosterin tuomio ::)

Mutta niin periaatteessa joo on tehoton, koska teho periaatteessa 50/50 (puolet moottoriin, puolet kabiiniin) Tai ei ehkä sitäkään, koska nesteen lämpö puhalletaan kabiiniin..

Sama juttu 1500w lämppärillä.. Pitäisi heti olla kunnon jööti (3kW) niin sillä jo porskuttaisi aika mukavasti.. Tai no. Tiedä häntä vaikka tuo 1.5kW:kin riittäisi. Tällä hetkellä moottoritilavuutta vain 1.3l, koska corsa.

Josta muuten nyt tajusin, että tämä topic kuuluu ot:n puolelle muut menopelit & yleiset autojutut -osioon :facepalm:

Hoi ylläpito! ::)

Vai voiko tätä topiccia soveltaa autoihin, joista tällä foorumilla pitäisi pääasiassa keskustella?

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5839
  • www.vrcf.fi
Vs: Letkulämppäri+ylläpitolaturi+sisätilojen lämmitys
« Vastaus #8 : 06.11.2015, 18:02:25 »
En kuvittelekkaan että sisätilat lämpeis 1.5kW tehoilla mutta ikkunat sais olla kirkkaat.
Vaikkakin tuo 125kW bensalämmitin alkaa aika nopeesti sitä lämmintä puhaltamaan ilman lisälämmittimiäkin.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2928
  • "Noku mä haluan"
Vs: Letkulämppäri+ylläpitolaturi+sisätilojen lämmitys
« Vastaus #9 : 06.11.2015, 18:30:07 »
En kuvittelekkaan että sisätilat lämpeis 1.5kW tehoilla mutta ikkunat sais olla kirkkaat.

Juu turha noilla on havitella +20*C. Itselle riittää se, että on auton sisällä lämpimämpi kuin ulkopuolella.

Miten muuten toimisi se, että puhaltimelle ottaa virran letkulämmittimeltä, jolloin akun kanssa ei tarvitse sählätä? ::)

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Letkulämppäri+ylläpitolaturi+sisätilojen lämmitys
« Vastaus #10 : 06.11.2015, 18:46:13 »
Johan sellanen pikkunen Defa Termini sisälämmitinkin on teholtaan 1,4kW, ja aika kauan sekin saa laulaa tossa pitkäkatossa että lasit on edes sulat. Tossa vanhassa FX-Corollassa se tosin riitti hyvin, mutta ei sekää tunnissa laseja sulattanu.

Ei muuta ku kokeilemaa miten lämpenee, sittehän se selviää :)
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5839
  • www.vrcf.fi
Vs: Letkulämppäri+ylläpitolaturi+sisätilojen lämmitys
« Vastaus #11 : 06.11.2015, 19:03:47 »
Se defa yrittää lämmittää kaiken ilman auton sisällä. Jos defa puhaltaisi suoraan tuulilasille niin aukeishan se nopeesti.

Poissa jt4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
  • www.vrcf.fi
Vs: Letkulämppäri+ylläpitolaturi+sisätilojen lämmitys
« Vastaus #12 : 06.11.2015, 20:18:29 »
Se 1.4kw defa myöskin kierrättää sisäilmaa.
Auton omalla lämmityslaitteella lykätään noin pienellä teholla käytännössä kaikki lämpö moottoristakin pihalle kun kennoon virtaa kokoajan pakkasilmaa.
V50 d5 -10

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4208
Vs: Letkulämppäri+ylläpitolaturi+sisätilojen lämmitys
« Vastaus #13 : 06.11.2015, 20:24:43 »
Ei tuu toimimaan, turha rassata.
Laittakaa polttoainetoiminen lisälämmitin niin saatte kaiken tuon mitä tavoittelette ja vielä lisäks voitte haistattaa v*tut lämmitystolppapoliiseille.
 :)

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5839
  • www.vrcf.fi
Vs: Letkulämppäri+ylläpitolaturi+sisätilojen lämmitys
« Vastaus #14 : 06.11.2015, 22:22:24 »
No sit ei toimi mut kokeillaan että on faktaa. Onpahan kone plussan puolella kun kääntää avainta. Letkulämmitin 145€ vs webasto...

 

Carcom Oy  Elekma