TamCar  KKD Motorsport

Vinokone amazoniin.

  • 110 Vastauksia
  • 42092 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Volvo Setämies

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 283
Vinokone amazoniin.
« : 08.07.2011, 17:04:42 »
 
Osaako joku vastausta ongelmaan?

Mielessä on käynyt tehokkaamman moottorin vaihto Amazoniin. Ilmeisesti mallisarjan tehokkain malli oli tuo 123 GT? Muistaakseni jostakin luin että sen teho on 108 hv (DIN), jota voi käyttää vertailumoottorina laskiessa suurinta tehoa muutoskatsastuksella. Olenkohan oikeassa?
Mitä eroa tuolla GT mallilla on vuoden -70 P 130 malliin, tässähän on jo levyjarrut edessä, jarrutehostaja ym.

Eli mitä muutoksia tarvitsee alustapuolelle tehdä vm. 70 autoon, jos siihen haaveilee tehokkaamman (108 +20%) myllyn vaihtamista. Mitä dokumentteja muutoskatsastuksessa on esitettävä vertailumallista, ym? Olisiko jollakin tästä tietoa/kokemusta? Hakua koitin, mutten löytänyt vastausta.
« Viimeksi muokattu: 23.09.2011, 17:50:27 kirjoittanut Kulmamies »
Amazon 20v
850R

Poissa VolvoPösö

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon P 130 vs 123 GT erot
« Vastaus #1 : 08.07.2011, 17:46:51 »

Tehokkain Amazon paperilla oli B20 Sport 1969-70, 118 hv SAE.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5070
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Amazon P 130 vs 123 GT erot
« Vastaus #2 : 08.07.2011, 18:28:13 »
Joskus hyvään aikaan vertailutehoiksi kävi tuo 118hv SAE+20%, mutta nykyään vaaditaan DIN heppoja. Suurin sallittu teho on siis se 108hv+20%. Tämän kun todistat penkkilapulla, niin kelpaa katsastuksessa ilman mitään muutoksia auton rakenteisiin tai jarruihin, koska -70-mallinen auto on varustettu mallisarjan jykevimmillä osilla.

Poissa Volvo Setämies

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 283
Vs: Amazon P 130 vs 123 GT erot
« Vastaus #3 : 08.07.2011, 20:30:07 »
Kiitos tiedoista.

Vielä kysyisin tarkennusta.
Kun katsastukseen menee muutoskatsastamaan autoa, niin miten todistetaan katsastusmiehelle tuo suurin sallittu teho, 108 hv + 20%?
Pitääkö olla jotain dokumentteja, mistä tuo 108 hv tulee? Ja myös se, että vm 70 vastaa rakenteelta mallisarjan tehokkainta. Volvolta todistus vai mitä?
Amazon 20v
850R

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5070
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Amazon P 130 vs 123 GT erot
« Vastaus #4 : 08.07.2011, 21:09:46 »
Korjaamokirjasta tai ohjekirjasta vaan kopiot niistä sivuista, missä ilmenee moottorin malli ja teho ym. tiedot. Vastaavat dokumentit on hyvä olla myös vaihdetusta moottorista ja jos vaihdettua moottoria ei ole millään tavoin muutettu/viritetty, niin silloin riittä pelkät nuo mainitsemani tiedot uudestakin moottorista. Jos vaihdettu kone on esim. ahdettu tai muutoin selkeästi viritetty, niin silloin pitää olla tehomittaustodistus, josta selviää, että teho ei ylitä tuota 20% rajaa.

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=238.0

Tuolta löytyvän linkin takaa löytyy korjaamokirjat sähköisessä muodossa, joten sieltäkin voi tulostaa tarvittavat sivut.

Esimerkki: Jos laitat Amukkaan vakion B230F moottorin, niin silloin ei tarvita tehomittausta, koska tuossa oleva 116hv menee Amazonin 20% säännön sisään. Jos tuollaisen B230F:n laittaa ahdettuna, niin sitten tarvitaan tehomittaus. Jos taas laitat esim. B234F:n, jossa on 155hv, niin sitä ei saa itkemälläkään muutoskatsastettua, koska raja ylityy. Toisaalta, jos käyttää perusmoottorina B230F:ää ja asentaa siihen vaikka ahtimen ja B234F:n 16v kannen, niin sitten menee taas tehomitaustodistuksen avulla rajan sisään.

Nämä siis vain esimerkkejä. Ei tarvii tulla taas huutamaan, että miksi pitää olla vinokone Amazonissa :2funny:
« Viimeksi muokattu: 08.07.2011, 21:15:19 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa Volvo Setämies

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 283
Vs: Amazon P 130 vs 123 GT erot
« Vastaus #5 : 08.07.2011, 21:15:28 »
Kiitos Kulmamiehelle! Näillä edetään
Amazon 20v
850R

Poissa mista

  • Aluevalvoja
  • Valvoja
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2112
    • Instagram kuvat
Vs: Amazon P 130 vs 123 GT erot
« Vastaus #6 : 09.07.2011, 12:19:21 »
Kiitos Kulmamiehelle!  ;D 129hp kuulostaa kyllä aika naurettavalta 16V turbokoneelta  :2funny:

Voin siis siirtää B21ET koneen tuonne kunhan en kerro kellekkään, että se on B21ET.. vaan B21 turbotettuna.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5070
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Amazon P 130 vs 123 GT erot
« Vastaus #7 : 09.07.2011, 12:27:05 »
Onhan nämä säännöt ihan tyhmiä, mutta nautitaan niistä niin kauan, kun se vielä on mahdollista. Väittäisin, että kaikki katsurit kuitenkin tietävät missä mennään, eikä tämä 20% teholisäysjuttu ole mikään pitkäaikainen riemu.

Poissa mista

  • Aluevalvoja
  • Valvoja
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2112
    • Instagram kuvat
Vs: Amazon P 130 vs 123 GT erot
« Vastaus #8 : 09.07.2011, 12:33:08 »
Onhan nämä säännöt ihan tyhmiä, mutta nautitaan niistä niin kauan, kun se vielä on mahdollista. Väittäisin, että kaikki katsurit kuitenkin tietävät missä mennään, eikä tämä 20% teholisäysjuttu ole mikään pitkäaikainen riemu.

Joo äkkiä kaikki kilpiin niin kauan kun saa. Kohta ajellaan sähköautoilla ja tuotetaan sähköä uraanilla niin sehän sitä luontoa säästää  :idiot2:

Poissa ituniska79

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon P 130 vs 123 GT erot - Amazon max teho
« Vastaus #9 : 08.08.2011, 16:47:05 »
En viitsinyt tehä uutta topikkia joten kysäsen tässä. Mode voi siirtää jos väärässä paikassa.

Eli mites jos ostan ruotsista amukan jossa on joka kulmassa levyt ja niille leimattu ja b230 kiuas joka ei ole otteessa, saako suomessa rekisteriin? Mitä dokumenttaja pitää löytyä jos tuo onnistuu?

ps. pakko katella itellekkin amazon kun eukko ei anna mun enää ajella omallaan ja seatin rattiin hyppääminen syö miestä  >:(

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5070
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Amazon P 130 vs 123 GT erot - Amazon max teho
« Vastaus #10 : 08.08.2011, 17:05:59 »
En viitsinyt tehä uutta topikkia joten kysäsen tässä. Mode voi siirtää jos väärässä paikassa.

Eli mites jos ostan ruotsista amukan jossa on joka kulmassa levyt ja niille leimattu ja b230 kiuas joka ei ole otteessa, saako suomessa rekisteriin? Mitä dokumenttaja pitää löytyä jos tuo onnistuu?

ps. pakko katella itellekkin amazon kun eukko ei anna mun enää ajella omallaan ja seatin rattiin hyppääminen syö miestä  >:(

Pitäis onnistua, mutta homman helppous riippuu aika paljon siitä, minkälainen B230 on. Teholapulla sitten ainakin, jos ei pelkkä muutoskatsastus riitä.

Poissa ituniska79

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon P 130 vs 123 GT erot - Amazon max teho
« Vastaus #11 : 08.08.2011, 20:45:21 »
Pitäis onnistua, mutta homman helppous riippuu aika paljon siitä, minkälainen B230 on. Teholapulla sitten ainakin, jos ei pelkkä muutoskatsastus riitä.

OK. Kiitos! saas nähä miten käy...  ::)

Poissa mista

  • Aluevalvoja
  • Valvoja
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2112
    • Instagram kuvat
Vs: Amazon P 130 vs 123 GT erot - Amazon max teho
« Vastaus #12 : 09.08.2011, 17:13:06 »
Asiaan palatakseni.. Suurin vertailumoottori on siis ollut B20 ? Koskikos 20% myös tilavuuden suurentumista.. Eli suurin litratilavuus täten saisi olla 2,4L

Meinasin vaan, että millainen taistelu mahtaisi olla saada laillisesti suomessa kilpiin esim 2,3 T5 moottori amazonissa? Jos joku tietää esteitä asialle niin kertokoon tai vaijetkoon iäksi  ;D

Tehot taitaa tuossakin tapauksessa paukkua yli kun ei voi penkittää/katsastaa alitehoiseksi, kun koneen tiedot on tiedossa. Voiko muuttaa katsastuksen ajaksi vapariksi ja leiman jälkeen laittaa turbo  ja paperien kanssa leimata turboksi :)

Eli T5 pata pellin alle. Turbo pois ja muutoskatsastamaan 2,3 vapari femmalle. Sitten tämän jälkeen "turbottamaan".. Eli orkkis osat paikalle ja penkittämään tuosta padasta se 129hp ja muutoskatsastamaan 2,3l turboksi.. unohtaen koko T5 merkinnän. Vai näkyykö moottorista, lohkosta tjms koneen tiedot niin hyvin, että sanovat heti leimalla, että tää kone on T5 ja ei käy ilman turboa tähän..
« Viimeksi muokattu: 09.08.2011, 17:17:43 kirjoittanut mista »

Poissa Volvo Setämies

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 283
Vs: Amazon P 130 vs 123 GT erot - Amazon max teho
« Vastaus #13 : 09.08.2011, 20:46:57 »
Kysytty on.
T5 ilman turboa pitäisi onnistua, tehonmittauksella todistetaan pykälät täyttävä teho. En kuitenkaan usko että "T5 vaparin" muutoskatsastaminen onnistuu enää takaisin turboksi. Riippuu pitkälti mitä muutoskatsastuksessa kirjoitetaan moottorin tyypiksi.

Voihan pohjaksi ottaa B5202 koneen (muistaakseni 126 hp), jos haluaa Amazoniin turbo vitosen. Siinä on vielä pari heppaa vara kasvattaa tehoa turbolla..
Amazon 20v
850R

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2397
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Amazon P 130 vs 123 GT erot - Amazon max teho
« Vastaus #14 : 09.08.2011, 21:15:26 »
Asiaan palatakseni.. Suurin vertailumoottori on siis ollut B20 ? Koskikos 20% myös tilavuuden suurentumista.. Eli suurin litratilavuus täten saisi olla 2,4L
Meinasin vaan, että millainen taistelu mahtaisi olla saada laillisesti suomessa kilpiin esim 2,3 T5 moottori amazonissa? Jos joku tietää esteitä asialle niin kertokoon tai vaijetkoon iäksi  ;D
Tehot taitaa tuossakin tapauksessa paukkua yli kun ei voi penkittää/katsastaa alitehoiseksi, kun koneen tiedot on tiedossa. Voiko muuttaa katsastuksen ajaksi vapariksi ja leiman jälkeen laittaa turbo  ja paperien kanssa leimata turboksi :)
Eli T5 pata pellin alle. Turbo pois ja muutoskatsastamaan 2,3 vapari femmalle. Sitten tämän jälkeen "turbottamaan".. Eli orkkis osat paikalle ja penkittämään tuosta padasta se 129hp ja muutoskatsastamaan 2,3l turboksi.. unohtaen koko T5 merkinnän. Vai näkyykö moottorista, lohkosta tjms koneen tiedot niin hyvin, että sanovat heti leimalla, että tää kone on T5 ja ei käy ilman turboa tähän..
Miks tarvii olla koneen tiedot tiedossa?
Leimaat sen omavalmisteahdettuna penkkilapulla, ihan niinkuin nää kaikki muutkin patentit.

Se on kato jännä, että vaikka on "koneen tiedot tiedossa" niin sillä ei oo paskankaan väliä jos on pätevä penkkilappu. Sitä paitsi kuitenkin vaihdat moottorinohjauksen niin se ei oo silloin mikään t5 enää, vaan 5sylinterinen ahdettu moottori. ;D

Jos taas laitat esim. B234F:n, jossa on 155hv, niin sitä ei saa itkemälläkään muutoskatsastettua, koska raja ylityy
Paitsi että saa, jos moottoriohjaus on vaihdettu, ettei se enää ole b234f, niin silloin tehonmittaus, ja mitäköhän siitä tulee, oho 129heppaa. Miten tää voi olla mahollista? "no semmonen ecopurkki tuo uus"


Tuo tuossa vasemmalla on tehtaalta lähtenyt 250hevosvoimasena, kun se sitten joskus kerkee Volvon pellinalle, niin siinä tulee olemaan noin 180hv, megalla ja hukkakipinällä. Konttorilla kysytysti vaadittavat paperilappuset: penkkilappu & moottorinluovuttajan kuitti ettei ole varastettu tjsp. moottori.
240(TDIC) -84 - purussa * 760TurboIC-90 B230ft+AW71(?)  * Volvo 145 Express--- YVloota täynnä, laita mailia!
855 RACE. http://sites.google.com/site/trelletendurance/ Vitoskoneen V*ttuilut 2 - 0 107RaceEngineering

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

 

Race.fi  TamCar