Kulkukoira  Proturbo

Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru

  • 52 Vastauksia
  • 32924 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jumu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 136
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
« Vastaus #45 : 13.06.2020, 14:39:24 »
Samaa huomiota- just vaihdoin -15 xc60 kaikki levyt ja takaset oli kuluneemmat huomattavasti.. ajettu 127tkm.


Lämpeneekö takaset remontin jälkeen mitenkään erityisesti?
Entinen: XC60 D4 (181hv 5cyl.) AWD aut. vm.2014. 250tkm. 235/60R18.

Nykyinen: V60 D4 AWD Inscripition aut vm -20.

Poissa Hegetti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
« Vastaus #46 : 22.11.2020, 09:56:26 »
Vaihdoin taakse levyt ja palat. Onnistui melko helposti. Muutama huomio ja neuvo kokemattomille, jollaisena itseänikin pidän.

- Sähköisen käsijarrun liitin irtoaa liittimen alapuolella/takapuolella olevan pienen lipareen nostamisella. Jos oikein likainen niin tuota ei helposti huomaa.
- 9v patterilla pystyy ajamaan sähköisen käsijarrun mutta se pitää tehdä kun satula on irti. Paikallaan surahtaa mutta ei lähde aukeamaan kokeili kumpaan suuntaan tahansa.
- osa jossa on liukutapit ja kiinnittyy napaan on paikallaan kahdella liimatulla pultilla ts. kannattaa vastaan koko kiertämisen ajan. Minulla oli ainakin ikävän tiukassa ja totesinkin toisella puolella että levyn saa irti ja uuden paikalleen vaikka on osittain paikallaan. Lämpö auttaisi tietenkin liimaan.
- jarrulevyn torx aukesi kun laitoin kulma-avaimen ja naputtelin lekalla. Jos ei muuten auta niin kannattaa pyytää kaveria kampeamaan jarrupalat levyä vasten. Nämä kannattaa löysyttää mielestäni ekana kun ottaa renkaan irti.
- uusien palojen kuuluu mennä paikalleen ihan leppoisasti sormilla, ei runnomalla.

Minulla palat oli niin jumissa että sai vääntää ihan kunnolla ruuvimeisselillä. Ei ihme että hankaa ja kuumenee.

Poissa Zekki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
« Vastaus #47 : 20.12.2020, 09:09:18 »
Ihan hyvä huomio tuo, että takajarruissa tosiaan palat lämmittää molemmin puolin samaa levyä. Etujarruissa välissä on ilmarako. Kiitos avusta. Kai se pieni laahaus on ominaisuus sitten. Katsotaan meniskö seuraavilla paloilla nyt vähän pidempään... :)

Voisi laittaa tähän päivitystä vähän. Eli 40tkm on nyt ajeltu satuloiden vaihdon jälkeen. Kyllä mulla vika oli niissä. Nyt ei oo enää paloja syönyt.

Poissa zombiland

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 392
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
« Vastaus #48 : 31.03.2021, 09:49:11 »
Mä oon noita seurannut kahden S60:n osalta. Ihan samanlaisia havaintoja, että etulevyt kylmät ajojen jälkeen ja takalevyt n.30 astetta. Eivät kyllä kuumene maantieajossa olleskaan, vaan vaan keskusta-ajossa
Omassa aj.127tkm   S60 D5 AWD:ssä kuskin puoleinen taka jarru laahaa koska levy on huomattavasti kuluneempi kuin toinen puoli ja palat on liki puolet kuluneemat, eli olisiko sama ongelma käppärin kanssa, 20km ajo nopeudella  n.60km/h ajon jälkeen mittasin levyjen lämpötilan oikea 39astetta ja vasen 92 astetta  :-\
« Viimeksi muokattu: 02.04.2021, 10:01:10 kirjoittanut zombiland »

Poissa MJMN

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
« Vastaus #49 : 09.09.2025, 20:38:19 »
Kysytään tässä ketjussa, kun auto ja vuosimalli täsmää.

Eli huomasin, että apukuskin takajarru lämpenee, laahaa siis.
Voiko tuo sähköinen käsijarru jäädä jotenkin laahaamaan vai aiheuttaako laahauksen yleisimmin jumittunut mäntä tai huono liukutappien toiminta?

Ulompi jarrupala oli ainakin aika kulunut. Tuo lienee aika simppeli homma vaihtaa palat, liukutapit ja herkistellä mäntä ja kokeilla vieläkö lämpenee/laahaa?

Poissa ÄkCee60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 224
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
« Vastaus #50 : 09.09.2025, 22:18:19 »
Kannattaa aloittaa jarrujen vuosihuollolla.....palojen vaihto.
Samalla liukupintojen putsaus puhtaaksi ruosteesta, teräsharjan lisäksi viilalla tms jolla lähtee ruoste oikeasti eikä vain kiillotu.
Sitten keraamista voiteluainetta liukupintoihin. Liukutapit ulos ja puhdistus sekä reikien puhdistus...ja kevyesti jarrurasvaa.
Sitten katsoa että mäntä liikkuu nätisti sisään. Uusien palojen asennus ja kokeilla vielä että liikkuu palat sekä pidike kevyesti käsin.
Useimmissa tapauksissa tuo riittänee....

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1512
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
« Vastaus #51 : 11.09.2025, 22:33:24 »
Kokemuksesta voin sanoa että kannattaa hommata ainakin yks setti liukutappeja varalle ennen kuin alkaa laahaavan takasatulan kanssa painimaan. Ja hyviä poranteriä katkenneen liukutapin poistoon...
V70 D5A AWD -08
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa j_m_k

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 201
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
« Vastaus #52 : 12.09.2025, 20:59:25 »
Oman kokemuksen mukaan ne laahaa aina vähän. Yhden satulaparin kanssa tappelin, laahaus alkoi palojen vaihdon jälkeen. Hioin mäntiä, vaihdoin tiivisteet, putsailin liukutappeja ja vaihdoin jopa jarruletkut. Laahaus ei poistunut/pienentynyt kuin uusilla satuloilla. Syy jäi pimentoon. Jos jarrun väänsi auki (ruuvarilla yms) käsijarrun ollessa auki, niin toimi ok, mutta käsijarrun käytön jälkeen laahaus palasi. Jotenkin tuntui, että käsijarrun moottorit vetää tosi tiukalle ja palaa liian vähän. Uusilla satuloilla toimii paremmin mutta jää kuitenkin laahaamaan ihan vähän (enemmän kuin edellisessä autossa, jossa oli just samanmoinen epb), mutta esim leimalla ei ole siitä huomautettu.

 

Kulkukoira  Proturbo