Motonetin myyjällä oli hyvä pointti että jos laittaa 100Ah niin ehtiikö se latautua kauppareissuilla mitä enimmäkseen ajo on..
Voihan tuo kuullostaa äkkiseltään ihan loogiselta, mutta... Akkua voisi verrata vaikka vesitankkiin, starttaat auton, siihen tarvitaan tietty määrä energiaa, sama kuin otat kupilla vesisäiliöstä vettä. Jotta tilanne palautuu ennalleen, vettä pitää laittaa samanlainen kupillinen takaisin tai ladata akkua vastaavalla energiamäärällä. Tilanteeseen ei vaikuta kuinka iso akku tai vesisäiliö on.
Ison akun hyöty on lähinnä että pienet poikkeamat normaalista ei heti kuivata akkua eli jos unohtuu valot päälle, kestää pidempään ennen kuin akku on tyhjä tai pari päivää pidempään lyhyttä ajoa jolloin käytetty energiamäärä ei ehdi latautua takaisin akkuun. Isossa akussa on myös suurempi oikosulkuvirta eli kylmästartissa potkii starttia voimakkaammin pyörimään. Kyse on luvuista 640A, 700A tai dieseleissä on monesti 800A.