Samppasport  Futurez

V70 akun vaihto?

  • 35 Vastauksia
  • 25928 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 772
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 akun vaihto?
« Vastaus #15 : 06.01.2016, 17:39:43 »
^
Sama mulla. Ardicia kun tulee käytettyä paljon niin aina koitan ajaa vaikka ylimääräistä sen verran, että saisin yhtäpaljon käyntiaikaa kuin lämmitystä.
Nyt kun alkaa pakkasta olemaan jo yli -25, niin laitoin yöksi akkulaturin.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1129
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 akun vaihto?
« Vastaus #16 : 07.01.2016, 09:35:46 »


Motonetin myyjällä oli hyvä pointti että jos laittaa 100Ah niin ehtiikö se latautua kauppareissuilla mitä enimmäkseen ajo on..

Voihan tuo kuullostaa äkkiseltään ihan loogiselta, mutta... Akkua voisi verrata vaikka vesitankkiin, starttaat auton, siihen tarvitaan tietty määrä energiaa, sama kuin otat kupilla vesisäiliöstä vettä. Jotta tilanne palautuu ennalleen, vettä pitää laittaa samanlainen kupillinen takaisin tai ladata akkua vastaavalla energiamäärällä. Tilanteeseen ei vaikuta kuinka iso akku tai vesisäiliö on.
Ison akun hyöty on lähinnä että pienet poikkeamat normaalista ei heti kuivata akkua eli jos unohtuu valot päälle, kestää pidempään ennen kuin akku on tyhjä tai pari päivää pidempään lyhyttä ajoa jolloin käytetty energiamäärä ei ehdi latautua takaisin akkuun. Isossa akussa on myös suurempi oikosulkuvirta eli kylmästartissa potkii starttia voimakkaammin pyörimään. Kyse on luvuista 640A, 700A tai dieseleissä on monesti 800A.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: V70 akun vaihto?
« Vastaus #17 : 07.01.2016, 15:35:08 »
Minkä tehoisia nämä kakkoskoppaisen laturit on? Paljonko jää akulle latausvirtaa normi talviajossa (istuinlämppärit päällä jne)? Sitten tietysti kiinnostaisi että paljonko se akku pystyy ottamaan latausvirtaa vastaa noissa olosuhteissa
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa jiivee666

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 akun vaihto?
« Vastaus #18 : 07.01.2016, 18:21:31 »
120-160A. Viimeks kun laturi hajos niin laitoin ton isoimman kun sopii ristiin (jos viskopyörällä).
Itelle laitoin S60 100Ah akun ja ajan 15km töihin edes takas 15min suunta ja on toiminut
vaikka on penkinlämmittimet yms hohkaamassa. Akkukotelon pohjassa on muistaakseni kolmelle eriakulle
sopivat pultin reiät(ainaki S60, kai myös V70?) vakio 74ah 28cm 80ah 32cm ja 100ah 35cm. Pisimmässä ei vaan toi muovikotelo enää peitä koko akkua mutta siihen + navan päälle sai helposti modattua suojan
« Viimeksi muokattu: 07.01.2016, 18:27:19 kirjoittanut jiivee666 »

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 644
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 akun vaihto?
« Vastaus #19 : 07.01.2016, 21:46:13 »
Sitten tietysti kiinnostaisi että paljonko se akku pystyy ottamaan latausvirtaa vastaa noissa olosuhteissa

En ostaa sanoa tarkkoja amppeerimääriä. Auton laturien tehot eivät merkitse tässä pakkasella muuta, kuin että tietysti pitää jäädä ylijäämää siihen akun lataukseen. Kylmänä lyijyakku ei ota virtaa vastaan. Tässä juuri on syy, miksi se akku tyhjenee pakkasella. Jos akun haluaa saada ladattua aivan täyteen, sitä pitää ladata tuntikausia suhteellisen pienellä virralla. Jos akun haluaa ladata nopeasti, se pitää tehdä huomattavalla ylijännitteellä. Ylijännitteestä taas seuraa vedyn kehitystä ja nesteen häviäminen. Jos laturi on vaikka 120 A ja kulutus ehkä 60 A, siitä jäljelle jäävästä 60 A:sta ehkä 10 tai maks 20 menee sinne akkuun loppu ei mene mihinkään. Kesällä virta uppoaa akkuun paljon paremmin. Nopeasta latauksesta seuraa myös akun kuumeneminen mutta tuo kuumeneminen ei talvella toki ole mikään ongelma.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: V70 akun vaihto?
« Vastaus #20 : 07.01.2016, 23:27:35 »
No jotenkin ne nyt talvellakin latautuu kun kumipyörät vaan pyörii vaikka pakkanen senkun paukkuu. Itse olen tänään lämmittänyt 4x45min ardicilla ja ajanut pätkäajoa liki kolmenkympin pakkasessa. Normi talvipäivä. Aamulla taas 45min ardicia ja eikun matkaan :)

Kiinnostaa että miten paljon se akku latautuu esim. 20min ajorupeamalla. Kaiken järjen mukaan aika paljon kun tuota virtaa vain piisaa. Ulkoista laturia en käytä koskaan kun homma näkyy toimivan ilmankin
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1129
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 akun vaihto?
« Vastaus #21 : 08.01.2016, 08:24:17 »
No jotenkin ne nyt talvellakin latautuu kun kumipyörät vaan pyörii vaikka pakkanen senkun paukkuu. Itse olen tänään lämmittänyt 4x45min ardicilla ja ajanut pätkäajoa liki kolmenkympin pakkasessa. Normi talvipäivä. Aamulla taas 45min ardicia ja eikun matkaan :)

Kiinnostaa että miten paljon se akku latautuu esim. 20min ajorupeamalla. Kaiken järjen mukaan aika paljon kun tuota virtaa vain piisaa. Ulkoista laturia en käytä koskaan kun homma näkyy toimivan ilmankin

Jos lämmität Ardicilla säännöllisesti 4 kertaa 45min päivittäin ja ajat vain pätkäajoa, iloa ei luultavasti kestää kovin pitkään ilman ulkopuolista latausta. Ardic tarvii noin 5A käydessään ja auton starttaukset päälle. Akun lataukseen vaikuttaa moni asia, akun tyyppi ja akun lämpötila jne eli mitään yleistä arviota on vaikea antaa. Minun "mutu" on, ettei 20min latausta riitä tuota rumbaa kuin viikon max. Naapurin rouva käy katsomassa vanhuksia XC90:llä kunnan piikkiin (oma auto) ja piti Ardiccia päällä aina asiakkaalla ollessaan ja ajoi seuraavalle asiakkaalle useita kertoja päivässä. Vanha akku kuoli ja parissa viikossa kuivui uusikin akku. Sitten paikalle tuli hänen miehensä joka ymmärsi mistä oli kysymys.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 15097
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: V70 akun vaihto?
« Vastaus #22 : 08.01.2016, 08:33:46 »
tuommosen lisälämmittimen pöhötyksen takia minullakin on autossa kiinteä laturi ja auto on roikassa kun on kotona.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.
YouTube

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: V70 akun vaihto?
« Vastaus #23 : 08.01.2016, 08:42:03 »
Kiinnostaa että miten paljon se akku latautuu esim. 20min ajorupeamalla. Kaiken järjen mukaan aika paljon kun tuota virtaa vain piisaa.

Sehän riippuu monesta muustakin asiasta. Ennenkaikkea kylmä sää vaikuttaa. Kun akku on näillä pakkasilla kylmä, ei se lataudu oikein lainkaan pikkulenkeillä, sillä...

Kylmänä lyijyakku ei ota virtaa vastaan. Tässä juuri on syy, miksi se akku tyhjenee pakkasella.

Tästä on toissapäivältä ihan konkreettinen esimerkki. Ei lähtenyt kylmässä ollut vara-akku ottamaan ulkoisella laturilla vastaan virtaa, vein lämpimään varastoon hetkeksi ja sitten laturi kiinni, jopa taas latautui iloisesti.

4x45 minuuttia ardicia päivittäin pätkäajolla ja ilman ulkoista laturia tarkoittaa akun kuolemista lähitulevaisuudessa.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa javel

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 akun vaihto?
« Vastaus #24 : 08.01.2016, 10:30:09 »
Tässä se ero on AGM akku ottaa kylmänä hyvin virtaa vastaan ja toimii lyhyellä matkalla paremin .Kyllä virta on piisannut vaikka on jatkuvasti lämmitintä käyttänyt tavalisella akulla oli aina ongelmia nyt ei ole ollut virta on piisannut hyvin

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: V70 akun vaihto?
« Vastaus #25 : 08.01.2016, 11:41:53 »
Tässä se ero on AGM akku ottaa kylmänä hyvin virtaa vastaan ja toimii lyhyellä matkalla paremin .Kyllä virta on piisannut vaikka on jatkuvasti lämmitintä käyttänyt tavalisella akulla oli aina ongelmia nyt ei ole ollut virta on piisannut hyvin

Jeah, minulla nimenomaan agm ja laturikin näköjään se isompi. Joku tuossa epäili että lystiä ei montaa viikkoa kestä. Noh, näin olen ajanut vuoden tuolla uusimmalla akulla. Aiempi tyhjeni kerran niin pistin vaihtoon. Olikin alkuperäisakku ja 2005 valmistettu..mutta kesti minunkin käytössä silti vielä 2,5vuotta ongelmitta.

Väittävät että AGM latautuisi 5 kertaa paremmin: "The leading advantages of AGM are a charge that is up to five times faster than the flooded version, and the ability to deep cycle"
http://batteryuniversity.com/learn/article/absorbent_glass_mat_agm

« Viimeksi muokattu: 08.01.2016, 13:37:38 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1129
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 akun vaihto?
« Vastaus #26 : 11.01.2016, 08:51:00 »
Jeah, minulla nimenomaan agm ja laturikin näköjään se isompi. Joku tuossa epäili että lystiä ei montaa viikkoa kestä. Noh, näin olen ajanut vuoden tuolla uusimmalla akulla. Aiempi tyhjeni kerran niin pistin vaihtoon. Olikin alkuperäisakku ja 2005 valmistettu..mutta kesti minunkin käytössä silti vielä 2,5vuotta ongelmitta.

Väittävät että AGM latautuisi 5 kertaa paremmin: "The leading advantages of AGM are a charge that is up to five times faster than the flooded version, and the ability to deep cycle"
http://batteryuniversity.com/learn/article/absorbent_glass_mat_agm

Miks sie 4 x 45 min joka päivä lämmität?

Minusta laturin koosta homma ei jää kiinni. Aika paljon saa olla ylimääräistä päällä ja kulutus ei vielä ylitä 50A. Jos ajatellaan että päävalot on 10A (2x55W), istuingrilli noin 5A per jakkara (kuka siinä grillissä istuu jos täysillä kauemmin kuin 5min?), takalasinlämmitin (en tiedä tehoa) vaikka 20A, stereot 10A ja laturit on yleensä 120-180A.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: V70 akun vaihto?
« Vastaus #27 : 11.01.2016, 10:15:32 »
Kun on ollut 25...30 astetta pakkasta niin ei viihti vaimoa patistaa palelemaan. Ja kun vehkeet pelaa ja on pelannu ongelmitta jo vuosia ni sehän viittaa mun "säännöille" kinttaalla ;D En kyllä itekään haluis vaikkapa treeneistä pää märkänä könytä jääkylmään autoon
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa suden silmät

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 251
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 akun vaihto?
« Vastaus #28 : 11.01.2016, 10:21:09 »
V70 on siinä mielessä hyvä, että akku on enemmän lämpimän puolella kuin monessa muussa vehkeessä. Eli jos kabiinissa on lämpöä, niin akku alkaa ottamaan vastaan virtaa aikaisemmin.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: V70 akun vaihto?
« Vastaus #29 : 11.01.2016, 23:25:58 »
No just tuota itsekin pähkiny. Meillä on se peräkontin suojaverho aina auki ja joskus kun esilämmityksen jälkeen kaivelee peräkonttia niin kyllä se osasto melko lämmin on. Ei kauas jää kabiinin lämmöistä. Akkuhan on siellä alla ja arvatenkin sekin potero jonkun verran lämmennyt siinä sivussa. Lisäksi, eikö takimmainen äänenvaimenninkin sijoitu aika lähelle sitä pahkaa missä akku majailee(?). Pitäs laittaa ihan mielenkiinnosta lämpömittari sinne akun kylkeen ja kattoa mitä lukemia siellä näkyy. Suurin kunnia taitaa kuitenkin kuulua tuolle akkuteknologialle.

Tänään taas neljä esilämmitystä ;D AGM on kunkku
Hail to the king, hail to the one
Kneel to the crown, stand in the sun
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo