Carcom Oy  Elekma

945 2,3L 16v Turbo

  • 78 Vastauksia
  • 27909 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa miro678

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 B230FT + AW71L "EVERGREEN"
« Vastaus #45 : 25.07.2016, 01:24:33 »
Tuli tänään käytyä Kalamiehen pajalla ihmettelemässä ja taas tarttui mukaan yhtä sun toista, eli cooleri ja denson 100A laturi.

Laturin vaihtelin lämpimikseni ja venäjän reissun jälkeen oli coolerin vuoro. Hyvin pitkälti nakkasin sen paikalleen sellaisenaan, hitusen AW:n öljylauharia joutu siirtämään mutta selvis tosi vähäsellä vaivalla.



Näppäränä poikana väsäsin 50mm latikasta sille uuden kiinnikkeen hyödyntäen vanhoja reikiä. Aikaa meni noin 5min ja hyvä tuli.  :) Jotenka välttänee tuon AW:n eliniän. :D

Vielä kun kannelle sais hitsaajan niin päästäs tässä muutenkin eteepäin.  :-\
« Viimeksi muokattu: 20.08.2016, 23:28:34 kirjoittanut miro678 »
Yhden vian kun korjaa tulee kaksi lisää.

Poissa miro678

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 B230FT + AW71L "EVERGREEN"
« Vastaus #46 : 05.08.2016, 03:13:20 »
Aikaa vierähtäny taas melkein pari viikkoa ja jotain pientä tällekkin tullut tehtyä.

Kannen vaihtelin taas kerran kun pakosarjan vuoto jäi pahasti häiritsemään. Nyt lähiaikoina menee hitsattavaksi ja vaihtuu vielä kerran, samalla nyt sitten käyttää Eagle racingila työstettävänä.

Pari viime päivää uhrannut leimakuntoon laitolle, joten nyt kaiken pitäisi toimia. Aamusta täytyis käydä kaverilta noutamassa vanteet millä käytän konttorilla niin ei tarvii muutoskatsastella.. välttämättä. Hiukan jännittää vielä nuo päästöasiat kun seos heittelee vieläkin pienoisen tyhjäkäynnin jälkeen, mutta nyt vain stoikasta hoikalle eli ei käy enää paksun puolella. Aikasempien muutosten lisäksi putsasin tk-moottorin ja huomasin että siinä letkussa oli pieni alkava halkeama joten hätä toimen piteenä lyhensin sitä tarvittavan määrän.

Tietysti nyt illalla päätti napsahtaa laturin hihna poikki joten täytyy hakea huomenna uusi ja vaihtaa, jos sitä sitten leimalle. Pakko pitää sormet ristissä ja toivoa että kaikki pelaisi.

Tällä kertaa vaan tylsää kirjoittelua kun ei ole tullut kuvia otettua.
Yhden vian kun korjaa tulee kaksi lisää.

Poissa miro678

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 B230FT + AW71L "EVERGREEN"
« Vastaus #47 : 21.08.2016, 05:26:13 »
Tällekkin taas pientä näpertelyä tehty. Leimalla käytettiin ja sieltähän se napsahti melkein puhtain paperein. Päästöt oli todella hyvät, ulkoa niitä en enää muista. Ainoat "viat" olivat takasumuvalon toimimattomuus (vaikka edellisenä iltana sen tarkastelin  :idiot2:)  ja parkkipolttimoiden väärä väri. Useita päiviä ajelin ja totesin että mekaanisella puolella ei ongelmia ole ainoastaan seokset eivät olleet optimaalisimmat.

Tankilliselle kulusta laskin ja pääosin kaupunki ajossa se pyrki noin 14l/100km pintaan.

 

Vasta itsekkin tajusin kuinka hölmön näköinen se metallihäkkyrä oli tuuletus ritilässä joten luovuin kyseistä palikasta ja laitoin laajakaistan omaan telineeseen ja hommasin ahtopaineelle teollisuus mittarin, kabiinista tuli omaan silmään räpeltämättömän näköinen :).

Nyt kun mekaanisen puolen toimivuus oli varmistettu jopa yhdellä itä naapurin reissulla niin suotiin autolle vuorokauden lepotauko jonka jälkeen oli tarkoitus sopituksia katsella. Seisonnan jälkeen ruvettiin katselemaan sopituksia ja niitä aikani ruuvailtua päästiin ok lukemiin, jonka jälkeen laajakaista näytti pelottavan tarkasti 14,7. Kaasuun koskiessa ei muutosta tapahtunut... eli aivan hetken säätämisen aloittamisen jälkeen todettiin laajakaistan irtisanoutuminen :'(. Omasta mielestä vaikuttaisi anturi vialta kellään kokemusta vastaavasta?

Syylärinkin onnistuin tästä rikkomaan kun asentelin sähköflektiä eli käänsin mukavasti kierteet laatikon öljynkierren lähdöstä.

Näinkin pieniä murheita, mutta siirsin auton tallista ulkoruokintaan ja katson asiaa kun jaksaa taas kiinnostaa.
Yhden vian kun korjaa tulee kaksi lisää.

Poissa miro678

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 B230FT + AW71L "EVERGREEN"
« Vastaus #48 : 18.09.2016, 15:57:02 »
Jotain pientä tällekkin saatu aikaan. Alkoi kasvava öljyvuoto ärsyttämään ja kun tarkkaa vuoto kohtaa en löytänyt, niin otettiin ja rykästiin kone pois keulilta. Aluksi tarkotuksena oli vain korjailla vuoto mutta nopeasti suunnitelmat muuttuivat ja näillä näkymin pytyt hoonataan, laakerit menevät vaihtoon ja samaa askia sinne en meinannut enää laittaa jotenka saa aw väistyä ysikympin tieltä kun sellainen sattuu sopivaan hintaan kohdalle. :)

Muutamia kuvastuksia:



Siinä isoimmat purettuna koneen edestä pois.



Pienen aherruksen jälkeen se sieltä sitten tulikin.

Tämän kuun aikana tälle tuskin mitään ihmeempiä tapahtuu, mutta jos sen hiljakseen purkailisi ja toteaisi että mitä alakerta on syönyt niputtelisi ja toteaisi jonkun uuden pettymyksen.  :idiot2:
Yhden vian kun korjaa tulee kaksi lisää.

Poissa miro678

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 B230FT + AW71L "EVERGREEN"
« Vastaus #49 : 16.10.2016, 23:54:16 »
Kone pääsi pukkiin asti ja hiljakseen se siitä  sitten purkaantui.

En tiedä mistä johtuu mutta jostain syystä alkoi ahdin päivitys kiinnostamaan ja useamman päivän selailua ja vertailua tultiin päätökseen, eli seuraavaksi tulee td05h-20g.

Ettei muutokset jäisi liian pieniksi niin totean mopon hieman karanneen käsistä sillä yhden illan suunnittelulla lähti 531 kansi maailmalle ja tilalle tulla putkahti 16 venttiilinen..  :o

Jotenka nyt talven aikana puuhailtava seuraavaa:

- 16 venttiilinen kansi
- Kannelle pakosarja
- Td05h-20g ahdin
- H - profiilit (arp:eilla)
- Mahdollinen vesimetanoli suihkutus
- M90 + turbon asetelma + 6 - lapanen jousitettu sintteri

Onhan se myönnettävä että tällä budjetilla, osaamisella ja ajalla saattaa tulla kiire jos meinaa kevääksi auton saada valmiiksi mutta joku tavote on asetettava. :D



Lohkonkin maalailin tuttuun ja turvalliseen tapaan punaiseksi, vaatisi vielä toisen kerroksen.

Hiukan askarruttaa venttiilikolot ja niiden tekeminen, muuten kannen vaihdossa ei älyttömiä hankaluuksia vielä ainakaan tiedossa. Entäs olisiko jollain heittää realistista teho arviota tälle kokoonpanolle?  :idiot2:

Mielessä kävi myös bensapuolen muutokset tässä vaiheessa eli kysymys kuuluu tarvitaanko uutta bensapumppua ja mihinkä asti nuo suuttimet riittävät..?

Kaipa tämä tällä kertaa riittänee, päivitellään kun edistyy!
« Viimeksi muokattu: 17.10.2016, 09:42:26 kirjoittanut miro678 »
Yhden vian kun korjaa tulee kaksi lisää.

Poissa miro678

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 B230FT "EVERGREEN"
« Vastaus #50 : 31.10.2016, 23:17:45 »
Hiljaa hyvä tulee!

Eli vähän ollaan taas edistytty.

Tilailin veivit ahtoja.comista ja ne tulivatkin muutaman päivän sisään. Samaten kävin hakemassa kiertokankien laakerit sekä ison liudan tiivisteitä ja stefoja.

Mäntihin tehtiin venttiilikolot josta kuuluu iso kiitos JuhaU:lle venttiilityökalun lainaamisesta! Pytyt hoonattiin kevyesti, männät rengastettiin ja putsailtiin sekä
kiertokangen laakerit uusittiin.

Alakerta olisi pääosin nipussa ja pikkuhiljaa voisi jakopään osia ruveta haalimaan. Onko tässä nyt tullut ymmärrettyä oikein että 2 koppasen gti golffin kiristä pelaisi 1,6L diesel kadetin (vm.82-87) jakohihnalla tässä kokoonpanossa?  :idiot2:

Mitä olisikaan postaus ilman kuvia! :D



Tähän tyyliin venttiilikolot tehtiin.



Ja joulu saapui hiukan etuajassa! S*



Tässä nykytilanne.

Seuraavaksi tarkotus pulttailla kansi kiinni ja kasailla muut tilpehöörit lohkoon.

Päivitellään taas kun siihen on aihetta!
Yhden vian kun korjaa tulee kaksi lisää.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: 945 B230FT "EVERGREEN"
« Vastaus #51 : 01.11.2016, 03:10:33 »
Onko tässä nyt tullut ymmärrettyä oikein että 2 koppasen gti golffin kiristä pelaisi 1,6L diesel kadetin (vm.82-87) jakohihnalla tässä kokoonpanossa?  :idiot2:

Pelaa, suosittelen pitkälle sivulle lisäksi taittorullaa, muistaakseni jonkun 1,8 vag moottorin pikkurulla mikä itsellä on. Tarpeiden osanumerot löytyy tuolta mun showroomistakin jostain välistä.

Kiristimen ja mahdollisen taittorullan alle joutuu tekemään holkit että linjaus osuu kohdalleen. Lisäksi kiristimessä on 10mm reikä ja kannessa M8 kierre, joko kanteen tehtävä isompi kierre tai kuten itse tein että M10 pultista sorvissa toinen pää sopivaan mittaan ja siihen M8 kierre. Näin saa käypäisen "pinnapultin" tuohon hommaan.
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa miro678

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 B230FT "EVERGREEN"
« Vastaus #52 : 01.11.2016, 08:29:14 »
Pelaa, suosittelen pitkälle sivulle lisäksi taittorullaa, muistaakseni jonkun 1,8 vag moottorin pikkurulla mikä itsellä on. Tarpeiden osanumerot löytyy tuolta mun showroomistakin jostain välistä.

Kiristimen ja mahdollisen taittorullan alle joutuu tekemään holkit että linjaus osuu kohdalleen. Lisäksi kiristimessä on 10mm reikä ja kannessa M8 kierre, joko kanteen tehtävä isompi kierre tai kuten itse tein että M10 pultista sorvissa toinen pää sopivaan mittaan ja siihen M8 kierre. Näin saa käypäisen "pinnapultin" tuohon hommaan.

Käykö hihna helposti lepattamaan vai miksi siihen pitkälle sivulle olisi hyvä laittaa sellainen taittorulla? Onko jakopäässä muuta huomioitavaa?
Yhden vian kun korjaa tulee kaksi lisää.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2255
Vs: 945 B230FT 16v "EVERGREEN"
« Vastaus #53 : 01.11.2016, 09:12:25 »
Lepatuksen eston lisäksi sen rullan avulla saa ajotuksen vielä inan paremmaksi.

Eikös otsikkoon muuten tarvis pikkuhiljaa päivittää B234FK? ???

Poissa miro678

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 B230FT 16v "EVERGREEN"
« Vastaus #54 : 01.11.2016, 09:23:14 »
Lepatuksen eston lisäksi sen rullan avulla saa ajotuksen vielä inan paremmaksi.

Eikös otsikkoon muuten tarvis pikkuhiljaa päivittää B234FK? ???

Tästä tais jotain puhetta ollakkii aikasemmin vai muistankos nyt ihan väärin? :D

Ton 16v päivittelin jo tohon perään, matalapaineesta en tiiä mutta toivottavasti ei jää ainakaan alipaineeksi!  :-[

Hetken tässä nyt trafin sivuilla myös seikkaillut ja koettanut kääntää sieltä jotain suomen kielelle. Miten tämmösessä onnistuu toi muutoskatsastus, kun kannen vaihto rinnastetaan moottorin vaihtoon? Riittääkö volvon oma varaosanumero esim. kannesta ja sitten ahtimen tyyppikilvestä tiedot + penkkilappu kun tämähän on ollut alunperinkin turbo tekniikalla? Vai tarviiko ruveta erikseen selkkaamaan jarruista lisätietoja sun muuta? Päästöjen kanssahan ei pitäisi enää olla minkäännäköisiä ongelmia kun lakipykäliäkin löysennettiin.
Yhden vian kun korjaa tulee kaksi lisää.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2255
Vs: 945 B230FT 16v "EVERGREEN"
« Vastaus #55 : 01.11.2016, 10:59:45 »
Penkkilappu muutoksilla. Alustahan vastaa jo mallisarjan tehokkainta ja kannen luovuttajaksi voidaan merkitä viininpunanen GLT.

Poissa miro678

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 B230FT 16v "EVERGREEN"
« Vastaus #56 : 01.11.2016, 11:13:41 »
Penkkilappu muutoksilla. Alustahan vastaa jo mallisarjan tehokkainta ja kannen luovuttajaksi voidaan merkitä viininpunanen GLT.

Tämä selvä murehditaan sitten lähempänä!
Yhden vian kun korjaa tulee kaksi lisää.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: 945 B230FT "EVERGREEN"
« Vastaus #57 : 01.11.2016, 13:15:17 »
Käykö hihna helposti lepattamaan vai miksi siihen pitkälle sivulle olisi hyvä laittaa sellainen taittorulla? Onko jakopäässä muuta huomioitavaa?

Itellä lepatti ilman taittorullaa niin että hihna pärräs jakopään muoviin kiinni kaasua löysätessä. Kiristimen kanssa tuli itselle sellainen ahaa-elämys, että se epäkesko kannattaa ehkäpä kiristää vastapäivään eikä myötäpäivään. Näin siksi, että kun hihna painattaa kiristintä löysälle päin, niin mutteri pyrkii kiristymään eikä löystymään. Tai näin sen ainakin itse järkeilin kasatessani.
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa miro678

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 B230FT "EVERGREEN"
« Vastaus #58 : 01.11.2016, 14:51:31 »
Itellä lepatti ilman taittorullaa niin että hihna pärräs jakopään muoviin kiinni kaasua löysätessä. Kiristimen kanssa tuli itselle sellainen ahaa-elämys, että se epäkesko kannattaa ehkäpä kiristää vastapäivään eikä myötäpäivään. Näin siksi, että kun hihna painattaa kiristintä löysälle päin, niin mutteri pyrkii kiristymään eikä löystymään. Tai näin sen ainakin itse järkeilin kasatessani.

Kiitokset huomiosta eipä olis tullut heti tollanen mieleen!
Yhden vian kun korjaa tulee kaksi lisää.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 945 B230FT 16v "EVERGREEN"
« Vastaus #59 : 01.11.2016, 22:57:12 »
Yhtä lailla siihen taittorullaksi voi laittaa esim 60tkm sisäänajetun D24 ohjarirullan jos semmonen sattuu löytymään hyllystä  :D O:-)
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

Elekma  Autoracing