Onko tuommoisesta ylläpitolaturista osaltani mitään hyötyä, jos aika jää 2 tuntiin ja pakkasilla polttoainelämmittimen ajastaisi esilämmittämään autoa ennen liikkeellelähtöä?
Nyt kun nämä pakkaset ovat taas joksikin aikaa ohitse, niin voi niputtaa omat kokemukset ylläpitolaturista/webastosta. Autona V60 D4 -15. Syksyllä paikallinen merkkihuolto asensi autoon Calix 1205 kiinteän akkulaturin, ei muuta ehdottanutkaan. Calixia saa myöhemmin täydennettyä vaikka moottorilämmittimellä/sisäpistokkeella, Volvon omaan ehkä ei, tosin tuo on 7A.
http://accessories.volvocars.com/fi-fi/V60/Accessories/Document/VCC-482980/2015/D4/AutomaticTäällä JKLssä on ollut nyt tammikuussa noin kolme viikkoa putkeen pakkasta aamuisin parhaimmillaan 30 astetta, mutta varmaan joka aamu melkein 25, ainakin tuntuu siltä ;-) Työmatkaa minulla on 10 km suuntaansa ja ajoaikaa siihen menee 10-15 minuuttia. Webasto näyttää noilla pakkasilla pyörivän sen maksimiajat, onko se noin 50 minuuttia.
Webasto on minulla päällä aamuin/iltaisin vuorokaudessa sen puolitoista tuntia ja ajoa tulee yhteensä siis se puoli tuntia. Asun omakotitalossa joten kun tulen illalla kotiin, tökkään laturin johdon puskurissa olevaan pistokkeeseen kiinni ja irroitan sen kun lähden. Laturi lataa jos lataa, sen puolivuorokautta joka päivä. Siis näillä kovilla pakkasilla, pikkupakkasilla lataan ehkä kerran viikossa.
Joka aamu auto on ollut lämmin aamuin/illoin ja käyntiin on lähtenyt. Yhtenä aamuna olin unohtanut laittaa Webaston päälle, pakkasta oli 27 astetta. Ei mitään ongelmia käynnistymisessä silloinkaan, virtaa siis riitti. Olen näillä pakkasilla pitänyt myös ajonaikaisen lisälämmitin ominaisuuden päällä.
Suosittelen siis akkulaturin laittoa Webaston kaveriksi, vaikka latausaika olisi lyhyempikin. Kyllä se jotain sinne saanee ladattua, kun laitat se töpselin päähän useammin. Lataukseen laittohan ei eroa sähkölämmitykseen laitosta. Tosin tuolla ajosuoritteella keskikulutus kasvaa dramaattisesti, 20 km kohti Webasto päällä puolitoista tuntia.