Eilen tuli käytyä Vuolenkoskella kokeilemassa vierasta lajia, tuliaisena luokkavoitto ja sulanut kytkin! Eli jää tämänpäiväinen Rantasalmen mäkivetokilpailu väliin

Siellä olisi ollut voitto puolustettavana.
Eli Vuolenkoskella piti olla jonkinlaista lavetin vetoa (tyyliin tractor-pulling), mutta loppupelissä luokassamme kiskottiin n. 8 tonnia painavaa museo Vanajaa 35 m. kelloa vastaan. Oma veto kohdassa 13 min.
https://m.youtube.com/watch?v=WPUErGgcLPUVetomatka on niin lyhyt, ettei vaihtamiseen ole aikaa. Jokaisella vain yksi veto. Otin riskin ja lähdin suurimmalla vaihteelle, eli nelosella liikkeelle. Liikkeelle pääsin kohtuu hyvin, mutta jotenkin tuntui kuorma todella raskaalta ja pitokin oli ihmeen hyvä. Maaliin ajassa 10.60
Ensifiilikset oli ok, kierroksetkin paukahti rajoittajaan vasta maaliviivalla. Puomi irti ja ajelemaan varikolle, niin pienen matkan jälkeen ensin pientä jukerrusta voimansiirrosta ja sitten katosi veto kokonaan.
Äsken pistin laitteen kahtia ja epäilykseni saivat vahvistuksen: Kytkin luisti ilmeisesti koko vedon, mikä sulatti sintteripalat. Onneksi sentään kesti maaliviivan yli

Myös paineasetelma (orkkis BMW M5) on ilmeisesti entinen.


Luistamisen voi havaita videoltakin, rapa lentää paljon matalammassa kaaressa, kuin jälkeeni vetävältä Chevy-koneiselta Fergusonilta, mikä muuten hävisi 1.1sek.
Kuten on jo aiemmin tullut kerrottua, ongelmana on nuo kulkineen vaihteiston välitykset: Ero suurimman ja seuraavan välillä on turhan suuri! Mutta sen kanssa täytyy elää. Jatkoa ajatellen täytyy vain miettiä, olisiko massalevy kuitenkin parempi tässä käytössä? Suurista kuormista johtuen, täytyy hieman kytkintä luistattaa liikkeelle lähdettäessä ja sitähän sintteri ei siedä. Yksi vaihtoehto on pitäytyä puhtaasti mäkivetohommissa. Siinä menestyy sintterikin, kun liikkeelle lähdetään pienemmällä vaihteella.
Positiivista on se, että orkkis vaihteisto ja voimansiirto edelleen kestää, eikä moottorissa ole mitään ongelmaa. Ahtoja oli n. 1.6 bar.