no niin.......elikkä Volvo v70 2,5 tdi vm-00 uusikoppanen alkoi sitten mullakin temppuilee. Syttyi valoja tauluun tasaseen tahtiin....ABS....luiston esto....sitten vielä lisäksi päästöistä ilmoittava valo. Tehot katosivat ja sauhuttaa niin maan pirusti ja käy epätasaisesti.
Eilen purin ABS boksin kahdesti ja kolvasin näkyvät huonot juotokset. Tänään kävin sitten vikakoodit tarkistuttamassa.....ilmoitti seuraavaa....0039 ahtopaineen säädön magn.venttiili, 0038 pakokaasun takaisin kierr.magn. venttiili, 000B ilmamassamittari sekä 0021 pyörimisnopeusanturi, etu oikea, väärä/ei signaalia.
Nyt tarkoituksena alkaa tilailee näitä tarvittavia osia, kysymykseni kuuluukin että onko jotakin edullista paikkaa suositella mistä tilaisin nämä ??
-Tomppa
Mitäs sanoisit sellaisesta tiedosta, että vikakoodin perusteella ei voi päätellä kyseisen komponentin olevan rikki, vaan vika voi olla jossain sellaisessa joka aiheuttaa virheellisen, ylisuuren tai liian pienen arvon anturiin joka kyseistä asiaa mittaa ja josta koodi ilmoitettiin.
Imuvuoto (alipaineletkut, imujärjestelmä)
Sähkövika (heikko kontakti, oikosulku)
Löystynyt anturin kiinitys
Poikki oleva abs-tunnistimen hammaskehä
Näin niinkuin esimerkkinä.
Ei kannata suinpäin vaihtaa kaikkia osia, joista on vikakoodi, koska vian korjaantumisen todennäköisyys ei ole riitävän suuri nähden osien hintaan.
Siitä lähdetään liikkeelle, että selvitetään mikä se koodi on, mitkä asiat voivat laukaista sen koodin, mitä asioita pitäisi kyseisen vikakoodin kohdalla tutkia, eli tutustuminen kyseiseen järjestelmään, järjestemän toiminnan tarkastus/mittaus.
jne.
tai aina voi koittaa toki vaihtaa osia, ja jos on mahdollisuus ne palauttaa, mikäli ei tullutkaan sillä kuntoon niin se on aina plussaa.