Huh. Tajusin, että olen luvannut tämän kulkevan pyörillään elokuussa

Joutuu vähän asettamaan tekemisiä uuteen tärkeysjärjestykseen, mikäli postiivisemmissakaan mielissäni aion sitä lupausta pitää.
Eli uusin välietappi olis saada kriittiset kohdat kuntoon ja tekniikka pelittämään ja konttorille. Saa ny nähä. Joten jäitä hattuun.
Huomasin, että edelleen on osaa ruosteessa ja likaasena, että pakko on vielä pintakäsitellä. Eli putsailin laturin ja starttimoottorin noesta ja piestä, harjasin messinkinharjalla porakoneella, pesin tinnerillä kevyesti ja vedin ruosteenesto pohjat ja jotkut mustat paukkupullot päälle. Sitten kaasu-vivuston harjasin kanssa ja vedin siihen törkeesti maalit pensselillä, kun alko ruiskun kanssa takkuaminen tympimään. Vielä bensaletkun rassailin kaasarille, joka oli muuten rautainen ja pirun kova. Pikkaasen joutui taittelemaan, että sopi. Ihmettelin vaa miten olikin vääntynyt vinoon kun sen takaisin vääntäminen oli niin lujassa. Sitten kaasarilta jakajaan meni ohuempi kupariputki ja se menikin melkeen helpommin, tietysti pienemmän putken vaativaa hellyyttä käyttäen jotui sitäkin vääntelemään.
Tietysti ennen putkien laittoa kaivoin kaasarin jemmasta ja purin sitä sen verran, että ylsin sitä harjaamaan joka rakoon. bensa tepsi siihen ihan nätysti. Huomasin, että tuo kohon säilliön (mikä lie oikea termi) kiinnityskansi on hieman vääntynyt runkoon nähden ja se kurkkuun bensaa syöttävä liitokseen jää rako mikäli kiristää sen kanteen kiinni. Tää oli jo alkujaanki paikattu ite tehdyllä välipahvilla. Hetki meni tajutessa, että mun pitää tehä ite semmonen, ku eihän sitä kaasarin paikkaussarjasta löytynyt. Onneksi oli ylimääräsiä tiivisteitä joista sai askarreltua sopivan väliin. Nyt on niin tiivis kun vain osaan. Vääntyminen oli kyllä ylläri ja en tiedä olisko se haitannut kauheasti. Tietysti se olis siitä imeny likasta ilmaa ja ehkä jotain hiekkaaki saattanu saada.
Niin joo ja piti avata öljypohja uusiksi, kun öljytikku ei sopinut kulkemaan alumiinisesta ohjuriputkestaan läpi, Oikasin sen ja tälläkertaa testasin että tikku meni putkeen ja ulos nätisti. Sen jälkeen pohja takas. Tulipa taas harjoiteltua.


Seuraavaksi hyökkäsin alustan osiin. Ovat kyllä melko ruosteessa, öljyssä ja alustamassassa. Osa onneksi oli jo lionnu puolivuotta nafta ämpäris niin ei sitä kovaa likaa enää ollut kaikissa osissa. tukivarsia yritin raivokkaasti bensahuuruissa harjata. Punaista maalia näkyy eli toiveita ehjästä pellistä oli. Hetken päästä löysin punasella maalilla maalatun korroosiopaikan. Prkl, tämäkin vielä. Vähän on paineita saada valmiiksi ja osat on mitä on. Onneksi lopulta vaikutti siltä, että nää on pienellä korjauksella kelporautaa vielä.

Ruotsista ja Saksasta on tullut lähetys tiedot ja niiden pitäis olla käytettävissä keskiviikkona viimeistään. Yhteensä 19kg osaa tulossa

Vielä ennen kuin piti lähteä anoppia pelkäämään, niin löytyi jemmasta sitruunahappo säkki. Ikinä en oo kokeillu sillä osien putsausta ja nytkin vähän hätäpäissäni heitin n. 3-5 dl sitruunahappoa semmoseen n 35-40l vetoiseen entiseen suolisankoon. Perään kaikki alustan osat mitä mahtui. Huomenna kattoa onko liuos edes tummentunut vai pitääkö sitä jauhetta lisätä vielä. Kokeilen myös harjata siinä samalla niitä osia, kun luin jostain, että pahasti paskaaset osat ei muuten oikee puhdistu.
Pahoittelen kirjoitustyyliä, silmät ristissä kuten on tavaksi tullut
