Työnnetäänpäs hieman enempi tekstiä kerralla näkyville, jotta saa "tärkeimmät" asiat esiin.
Uusi osoite kuville: https://lankku.kuvat.fi/kuvat/142+-72/Toissa kesänä tuli hankittua rullaavana projektiksi hetken mielijohteesta koppa jolla oli sopivat paperit. Loppupelissä paljon helpompaa olisikin ollut siirtää paperit ja akselisto parempaan koriin, sen verran paljon oli hommaa. Melkein kaiken joutui tekemään uusiksi, mukaanlukien katon saumat

Jostain kumman syystä peltihommia tehdessä ei kuitenkaan harmittanut yhtään kun "pääsi" pitkästä aikaa tekemään isommin. Varsinkin kun sai käyttää sopivia tiloja ja työkaluja.
Jotain autosta ja sen historiasta.
Oston jälkeen tein Akee:n omistajahistoria haun, jotta saa hieman lisää tietoa. Käyttöönotto on suoritettu marraskuussa -71. Katon choppaus on muutoskatsastettu -91 Lappeenrannassa ja se on liikkunut aikansa Kouvolan seudulla kunnes poistettu rekisteristä tammikuussa 2005. Sen jälkeen omistaja on vaihtunut pariin kertaan ja edellinen oli Suonenjoella. Jossain vaiheessa keulilla on ollut ilmeisesti hieman tehokkaampikin vapari-B20. Kattoa piti oleman madallettu 8cm, mutta mittauksen tulos oli 6,5. No on sekin jotain

Ulkonäkö heti oston
jälkeen.
Peltiä meni noin 1,5m², ainoat valmiit korjauspalat olivat takakaaret. Joka ikinen paikka oli tehty ratsulla ja takanostokorvallisten ympärystä oli kaikkein pahinta katsottavaa sekä korjattavaa. Palkkien sekä helmanpohjien korjaukset tein 1,5mm sinkitystä, vasemman takatukivarren kiinnikepisteen tein paksummasta sinkitystä. Helmoista poistin kantit kokonaan. Hitsihommat sain valmiiksi kesän aikana, lopuksi hiekkapuhallutin kokonaan alta ja sisältä sekä hioin pintapuolen pellille. Päälle paljon kittaamista ja hiomista, happopohja ja polyuretaanipinta. Samassa paikassa oli laitossa 60-luvun Vanaja ja katselin värien sattuvan hyvin yhteen, joten ne oli laitettava. Konepeitto, etulokasuojat ja takaluukku tulivat lasikuidusta. Tilasin valmiit MS-Lasikuidusta. Konepeiton pintapuolelle oli jäänyt ilmakupla/tms. jonka joutui hiomaan pois ja kittaamaan umpeen. Lokasuojista kittasin vilkunpaikat sileiksi ja tein konepellinpuoleisen kiinnityksen vanhasta lokasuojasta laikatulla palalla, jonka liimasin paikoilleen. Taka- ja etureunan kiinnitykset taittelin alumiinista, jotka liimasin paikoilleen.
Kaikki kuvat peltihommista ovat nähtävillä
täällä. Niitä kertyi muutama


Sähköpuolelta tein uusiksi kaiken muun paitsi kojelaudan johdotukset ja akku siirtyi konttiin siellä jo ennestään olleelle paikalle. Konehuoneen johdotukset kiertävät vasemman sisälokasuojan kautta, pyrkimys oli mahdollisimman siistiin ulkonäköön. Ajovaloiksi hommasin Siriuksen kirkas"lasi"umpiot parkilla ja vanhat etuvilkut jäivät pois kokonaan. Takavalot ovat 264:stä. Päävirtakytkinkin löysi paikkansa. Mitään sähkövikoja ei ole tullut ainakaan vielä esiin

Paneeleiden ja kattoverhoilun osalta sisusta pysyi samana, penkeiksi tuli joskus uudelleen verhoillut 240 penkit ja etupenkkeihin vaihdoin 242:n rungot. Lattiaan laitoin 240 kangas- sekä kuramatot. Lattiassa ei ole muita eristeitä kuin matot. Takapenkin alle, rinta- ja kattopeltiin laitoin SilentCoatia enimpien äänien vaimentamiseksi. Penkeille tein uudet kiinnikkeet. Vähän katsastuksen jälkeen vaihdoin
242:ssa olleet kuppipenkit, jotta pysyy paikoillaan. Takalasi oli jo valmiiksi rikki, uuden tilasin Kuttilan autolasista. Tuulilasin onnistuin rikkomaan asennusvaiheessa ja siihen tilasin uuden Jaakko-tuotteelta, jonka tekele vanhakin oli. Yllätykseksi sävytuulilasi aurinkoraidalla oli noin 50e halvempi kuin kirkas takalasi. Hyväkuntoinen maski ja valokehykset löytyivät tutulta, jälleen sopivaan hintaan. Kattoverhoilulle en tehnyt muuta kuin maalasin hieman kohtia joista vanha(mutta edelleen tahmea) maali oli lähtenyt pois verhoilun ollessa rullattuna korjausten ajan. Lämppärinkennoa uitin moneen kertaan, jotta saisi mahdollisimman puhtaaksi. Kojelaudan kasasin kahdesta yhdistelemällä, muuten ei olisi saanut siedettävän kuntoista. Tarkoitus oli laittaa apukuskillekin kuvissa näkyvä pieni pyöreä peili karmiin, muttei siitä näe oikein mitään. Päädyin ulkonäön kannalta tylsempään vaihtoehtoon paremman näkyvyyden nimissä ja laitoin 240 vanhemmat muovipeilit. Niitä nurkissa pyörii, ei tarvitse miettiä onko vaihto-osaa jos hajoaa.
Sisustan, sähköjen ja yms. laittojen
kuvat.
Alustaan tuli pieniä muutoksia. Löysin käytettynä kohtuuhintaan eteen Koni Classicit ja samalla tuli taakse hieman vakiota jämäkämmät iskarit. Eteen hommasin käyttämättömät Spaxin madallusjouset joista lähti 1,25 kierrosta. Taakse laitoin nurkissa pyörineet 240 sedanin lesjöt 1,5 kierrosta lyhennettyinä. Etuvakaajan teetin Vallilan takomossa, paksuudeksi tuli 22mm. Kaikki alustan helat hommasin kumisina tarvikkeina, vain Panhardiin laitoin uretaanit. Nyt kun autolla on ajettu noin 5000km, alkaa peräpää olemaan kohtuullisen eloisa johtuen ainakin väljistä reaktiotankojen heloista. Voi olla, että hommaan ennen kevättä uretaanihelat joka paikkaan, oletettavasti KG-Trimningiltä. Hintaeroa suomalaisiin firmoihin tulee useampi satanen. Takapään heloja lukuunottamatta alusta on toiminut hyvin niin kadulla kuin radalla. Rengastuskin on hyvin vaatimaton 235/40/17. Vanteina ovat etuvedon Cassiopeiat. Vanteiden mukana tuli ajokuntoiset 225/45 nokialaiset ja niillä ajelin aluksi jonkin aikaa. Sain sopivasti rengasliikkeen vanhaa varastoa olevat Nokian NRY:t, joten pitihän siihen tarttua.
Perä on vakiolla 4.1 välityksellä. Laitoin sinne 242:ssa palvelleen kitkalukon Karpiolan tapeilla ja melko vähän ajetuilla kitkalevyillä. Ainoa nivel joka piti vaihtaa oli vasen alapallo. Tarvikenivelessä oli rasvaa vain pieni nokare, joten lisäys oli paikallaan. Muille tein pienen lisärasvauksen. Ohjaussimpukan kiristäminen ei auttanut ohjauksen väljyyteen ja katselin apusimpukan antavan hieman periksi. Tutulta sain erittäin sopivasti toiset simpukat tankoineen. Tilanne parani hieman, mutta vähän ajan jälkeen apusimpukka alkoi antamaan periksi. Sorvarin kanssa varmaan kehitellään sopiva hela väljän tilalle. "Uudessa" paketissa simpukoista lähtevät varret olivat loivemmassa kulmassa ja simpukoiden välinen tanko eri pituinen. Tuntuu että ohjaus on huomattavasti nopeampi sekä kierroksia vähemmän.
Jarrupääsylinteriksi tuli 240 sylinteri, joten sylinteriltä lähtevät putket joutui vaihtamaan. Vaihdoin kaikki jarruletkut, takasatuloille menevät jarruputket, jarrusatuloihin kumisarjat ja toiseen etusatulaan kaikki männät. Jätin vanhat jarrulevyt, koska ne olivat kunnossa. Uudet käsijarrukengät ja -vaijeri sekä TRW:n palat. Etujarrupalat osoittautuivat radalla käyttökelvottomiksi parin kierroksen jälkeen. Hyllyssä oli aikaisemmin tutulta hommatut Ferodo DS3000 etupalat, joita olin käyttänyt mattamustassa 2.1l 16v remmiahdetussa
245:ssä muutaman kerran. Pelkällä palanvaihdolla jarrut muuttuivat käyttökelpoisiksi radalla. Ja toimivat kadullakin yhtä hyvin kuin normaalit palat. Talven aikana jarrupuolelle tulee hieman päivityksiä. Ostin uudet Brembon "alkuperäislaatuiset" levyt ja EBC:n Yellowstuff jarrupalat ovat tilauksessa.
Konehuoneeseen piti tulla 2,2l B20 kahdella SU-läppärungolla ~12 puristussuhteella ja KG5-nokalla. Ideana oli imitoida ulkoisesti kaasareita vaikka sisällä oli ruiskusuutin sekä ohjaus megasquirtilla. Kaikki oli valmiina, mutta jäi kasaamista vaille, koska päätin ottaa 2,46l 16v-koneen 242:sta. Koneen kokoonpano on siis 204GT:n kansi itse kairattuna, 234F venttiilit hieman pienennettynä, vakionokat, kovat nostimet(D24 kupit ja pitkät venttiilivarrenjatkeet), B234F männät, 3mm vakiota lyhyemmät H-profiilit, B23 lohko ja epäkeskohiottu kampiakseli. Megasquirt tuli konetta ohjaamaan joka tapauksessa 242:n johtosarjalla.
Tappikone on edelleen kasaamatta, vain nokka on myyty. Voi olla, että kasaan siitä paketin Expressiin kunhan aika riittää kopan laittoon(saa tarjota 140/240 4-ovisen tai farkun ehjäpohjaista koria

).
Aikeista huolimatta 242:n kone ei mahtunutkaan ihan niin kivuttomasti paikoilleen kuin oli ollut ajatus. Varsinkaan kun koneen kyljessä oli Eaton M90 remmiahdin. Kone asettui paikoilleen öljypohjan etureunan muokkauksella, tukikumien 10mm korokelappujen ja uusien etupalkin kiinnitysreikien porauksen myötä. Pähkäilyn jälkeen päätin tehdä vaparin ja ottaa käyttöön mattamustaan 245:een tarkoitettua konemuutosta varten työstetyt 40mm Solexit, joissa nyt oli 48mm reiät. Moposportilta ostin joku aika takaperin uusia 48mm läppiä(tarjouksessa kun olivat

) ja 45mm tuplille tarkoitettuja imutorvia joiden sisäreikää on myös kasvatettu. Läpät kävivät paikoilleen hieman akselin halkiota levittämällä ja läpän ruuvinreikiä kairaamalla. Imusarjana palvelee toistaiseksi sarja jonka tein 245:een ja sen runnereita joutui muokkaamaan. Muuten ei olisi saanut konepeittoa kiinni. Samasta syystä bensakisko on alapuolella. Kevääksi pitäisi tehdä uusi sarja ja vaihtaa paremmin käyttöön sopivat nokat vakioiden tilalle. Samoilla lämpimillä meni myös pakosarja uusiksi ja päätin tehdä hieman erilaisen paremman irrotettavuuden nimissä. Lämpö ja värinät tosin eivät ole muodolle suosiolliset, vaan varsinkin nelosen putki tahtoo katketa alapuolelta pakosarjanlaipan juuresta. Myös tähän haen ratkaisua ennen kuin auto on jälleen liikenteessä. Joko sarjan tuennoissa on jotain vikaa tai sitten on vaan tehtävä uusi sarja ettei lämpölaajeneminen aiheuta tuommoisia

Sytkä on sama kuin 242:ssa eli volkkarin hukkakipinäpuola. Bensansyötön hoitaa esipumppuna toimiva bemarin sähköruiskun painepumppu, välisäiliönä on HKS-kopio öljynkerääjäsäiliö ja painepumppuna perus LH-jetin pumppu. Aluksi esipumppuna oli tarvike kalvopumppu, mutta sen tuotto ei riittänyt täyttämään välisäiliötä tarpeeksi. Kun tankki vajeni hieman ja esipumppu horaisi tyhjää, loppui myös kulku hetkellisesti. Bemarin pumpulla asia korjaantui.
Kuvan ottamisen jälkeen paisari on vaihtunut siistimpään ja puola saanut lämpösuojalevyn


Laatikko siirtyi koneen mukana 242:sta, eli 265 Getrag välilaipalla kiinni kytkinkopassa. Vauhtipyörä vakiosta kevennetty 5,4kg ja kytkimenä perus 228mm massalevy BMW:n -618 SRE-asetelmalla. Koska tuumasin, etten tarvitse noin järeää pakettia tässä autossa mihinkään, vaihdoin myöhemmin tilalle M47:n käytetyllä 240 Turbon 215mm asetelmalla, peruslevyllä ja tappikonetta varten vakiosta kevennytetyllä 5kg vauhtipyörällä. Hyvin on riittänyt vielä toistaiseksi. Tosin laatikko tuli syksyllä rikottua Motoparkissa vaihteensiirron osalta. Sylkee pois vaihteet 1-4 mikäli painaa kaasua, löysää ja painaa kevyestikin uudestaan. Kädellä pitämällä pysyy vaihde päällä. Luultavasti siirtotangon kuula karkasi paikaltaan tai muuta vastaavaa. Ohimennen on tullut suunniteltua suorakytkentälootaakin M47 kuorissa

1v ja 1kk ostamisen jälkeen auto oli "valmiina" ja rekisteröitynä. Rekisteröintikatsastus meni hyvin, ainoa huomautus tuli puuttuvasta apukuskinpeilistä(silloin oli vielä pieni pyöreä kuskin puolella).
Kamera ei oikein anna oikeutta värille.

Jarrujen, imusarjan ja nokkien lisäksi talven aikana tapahtuvia muutoksia tulee olemaan turvakaarien laittaminen. Sisusta kokee täyspurun ja takapenkki jää historiaan. Tosin eipä siellä kukaan ole matkustanut tähänkään mennessä.
Lisäyksiä tulee myöhemmin...