Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"

  • 107 Vastauksia
  • 56071 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JVEEM

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #75 : 02.02.2017, 20:31:58 »
razori: Näin ajattelinkin. Jos ihan mielettömästi vatkaa, niin siirrytään noihin kiroileva_fossiilin ehdottamiin Land Roverin tukikumeihin.  :)

Pitänee vielä availla öljysumujen pultit ja pistellä loctiteä myös väliin, niin tulee itsellekkin hyvä mieli. Ja pelkillä korvakkeiden kumeilla nyt mennään. Jos ei löydy mitään oikeanlaista, niin lisätukia väsäämään, mutta eiköhän viimeistään nuo Land Roverin kumit ole jämäkät. Mutta kokeillaan nyt aluksi dieselin kumeilla!

Muistin vanhan photobucket käyttäjäni salasanan, niin tuli sinne hieman tyhjenneltyä kuvakansioita. Siellä muutama lisäkuva. Kansioissaan kuvat ovat sitten miten sattuu, kun en löytänyt mitään tapaa saada järjesteltyä, niin menkööt noin.  :D

http://s358.photobucket.com/user/JuusoVonMaazza/library/Volvo%20242%20-79?sort=3&page=0

EDIT: Tuli 5 sivun kuvapäivityksen kuvat pistettyä uusiksi. Niin sekava vielä tuo photobucket, kun joskus aikanaan pari kuvaa pistänyt ja jäänyt koko sivu...  :D
« Viimeksi muokattu: 02.02.2017, 21:00:27 kirjoittanut JVEEM »
Volvo 242DL -79

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2928
  • "Noku mä haluan"
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #76 : 02.02.2017, 20:57:22 »

Poissa JVEEM

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #77 : 02.02.2017, 21:05:08 »
Tattista  8)

Tuo 18 lb/ft on 24nm mitä muuntimella katsoin, niin eiköhän se hyvä momentti ole. Ja tosiaan pistää sitä kierrelukitetta vielä varmuuden vuoksi. Kyllä uskon että tuo oma käsi kireys pitää paikoillansa, mutta aina tulee se "jos se irtoaakin, kun en pistänyt lukitetta" fiilis.  :D
Volvo 242DL -79

Poissa HenkkaR1

  • Kiillottaja - 93% Pussihousu
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3622
  • Isi, tiiän miks volvo murisee. Sillä on nälkä.
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #78 : 02.02.2017, 21:31:59 »
Mietin ensin miks tuo sun kiillotussuunnitelma kuulostaa niin tutulta, mutta sitte hoksasin että mehän taidettiin laittaa viestiä aiheesta :)

Mää jatkasin vielä 4000 tuon hionnan, sen jälkeen on mukava jatkaa nuilla mirkan tahnoilla.
V70 D5 AWD 2011 ja C70 T5 1998
Showroom
Eksät S60 T5 r-look, V40 T4 1998, s40 1998 2.0i V70 TDI 2001 261/510

Poissa JVEEM

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #79 : 02.02.2017, 22:23:04 »
Joo viimevuoden puolella puhuttiinkin tuosta kiillottamisesta  :) Pitänee vielä lisätä tuo 4000 abraloni mukaan, mutta koko kiilloitusprojekti saa olla sitten viimeisimpiä hommia jonka jälkeen listojen niputus ym... Kova hinku nyt saada moottori hommat kondikseen ja paikoilleen  :P
Volvo 242DL -79

Poissa Vömbsteri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #80 : 02.02.2017, 22:57:23 »
Itse ehdottaisin tohon momenttiin että pikkuräikällä niin kiriälle ku saa käsin väännettyä ja kierrelukite kaveriksi itte tein tuolleen..

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 539
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #81 : 03.02.2017, 07:06:17 »
Itse ehdottaisin tohon momenttiin että pikkuräikällä niin kiriälle ku saa käsin väännettyä ja kierrelukite kaveriksi itte tein tuolleen..

pikkuräikkä ja " niin kireälle kun saa " käsimomentti on tappava yhdistelmä monessa kohtaa !! muutama vuosi taapäin ostin enskamopo hommia varten 1/4" tarkkuusmomenttiavaimen 4nm-20nm. ilman tätä jos vetää tunteella kiinni pikkuräikän kanssa niin aina suositeltu momentti ylittyy. järki ja ikiaikainen tottumus sanoo että vielä vähän, rautaosissa vähän armahtaa mutta mopon aniliinit ja muut köykämetallit luovuttaa kierteensä helposti.

pari kuukautta sitten kun kasasin tällaisen öljyruuttakellarin niin laitoin 15nm ilman liimaa, sekin jo vähän jännitti ettei vaan pultti katkea kun seinämät ei ole paksut.

Poissa Vömbsteri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #82 : 03.02.2017, 23:47:15 »
pikkuräikkä ja " niin kireälle kun saa " käsimomentti on tappava yhdistelmä monessa kohtaa !! muutama vuosi taapäin ostin enskamopo hommia varten 1/4" tarkkuusmomenttiavaimen 4nm-20nm. ilman tätä jos vetää tunteella kiinni pikkuräikän kanssa niin aina suositeltu momentti ylittyy. järki ja ikiaikainen tottumus sanoo että vielä vähän, rautaosissa vähän armahtaa mutta mopon aniliinit ja muut köykämetallit luovuttaa kierteensä helposti.

pari kuukautta sitten kun kasasin tällaisen öljyruuttakellarin niin laitoin 15nm ilman liimaa, sekin jo vähän jännitti ettei vaan pultti katkea kun seinämät ei ole paksut.
Eipä siinäkään nyt varmaan mitään apinan raivoa tarvi käyttää ja järkeäkin voi käyttää jos se pultti on esim m5 tai m6 niin ei sitä varmaan tarvi yliväkisin kiskoa kiinni varsinkaan sen liiman kanssa...  ja hyvin tuo sillo mopo ainaki päti kans ku lohkoja kasas yhtee niin ei sieltä kierteet ikinä tullu mukana ku muisti että on alumiinia et joku järki päässä kuitenkin sitä "niin kireellee kun saa/ranne" momenttia voi käyttää...

Poissa JVEEM

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #83 : 04.02.2017, 20:47:02 »
Tuli tehtyä semmoinen kompromissi öljysumujen kanssa, että 20nm momenttina ja kierrelukitetta välissä. Saa ja pitää pysyä.  :D

Tänäpä tuli sitten alakerta kasattua loppuun.

Ensimmäisien sivujen kuvat kadonneet.. Vanhassa kuvapalvelussa jotain häikkää näemmä. Pitänee photobucketin kautta pistää kuvat uusiksi ensi viikolla.

EDIT: Kuvat lisätty uusiksi photobucketin kautta. Vielä kun saisi ne photobuckettiin oikeassa järjestyksessä... Huvittavaa lukea melkein vuoden takaista tekstiä. Huonoja kuvia ja tekstikin on mitä on  :D Noh, nyt aletaan kuvien laatuunkin panostamaan hieman enemmän!

Editille edittiä: Nyt sain photobuckettiinkin kuvat jonkinsortin järjestykseen.
http://s358.photobucket.com/user/JuusoVonMaazza/library/Volvo%20242%20-79?sort=3&page=1
« Viimeksi muokattu: 08.02.2017, 01:33:33 kirjoittanut JVEEM »
Volvo 242DL -79

Poissa JVEEM

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #84 : 15.02.2017, 15:28:32 »
Nyt iskee stressiä ja pahasti... Olisi kysymys kokeneemmille virittäjille.

Tosiaan mäntinä Wössnerit ja veiveinä maxspeedinrods kiinaveivit, ja tuli vastaan wisecolaisista video missäpä kangen sivuttaisvälys on aivan liikaa, ja alkoi stressaamaan tämän oman moottorin tilanne. Tosiaan kampurassa kiertokankien kaulat on 49mm ja nämä h-profiilien alapään leveys on 24.80mm. Yläpäässä wössnerin männässä on veiville tilaa 27.50mm ja veivin leveys on tasan 25mm. Vaatineeko moinen holkkeja männäntapin ympärille, tai joutuuko oikein veivi kauppaan? Ja tietty alakertahan on jo kasattu...  :crazy2:

Tässä tosiaan foorumilta löydetty videonlinkki missä kolistelee. Itsellä ei kyllä noin kovin ota kampiakseliin kiinni.
http://vid964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/WP_20160118_16_41_06_Pro.mp4

Sitten samalta käyttäjältä toinen video. Itsellä aikalailla tätä luokkaa, ehkä hieman enemmän...
http://vid964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/WP_20160218_13_05_31_Pro_VT1.mp4

Jos tuli munattua, niin tulee samalla opittua  :D

Megasquirttikin saapui perille ja holsettikin saapuu tallille viikonlopun aikana.

« Viimeksi muokattu: 02.08.2017, 18:22:48 kirjoittanut JVEEM »
Volvo 242DL -79

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2928
  • "Noku mä haluan"
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #85 : 15.02.2017, 15:39:24 »
Kyllä sinne on holkit väsättävä, kun Volvon mäntä/kiertokankipaketti keskitetään yläpäästä. Jos teet holkit niin veivejä ei tarvitse vaihtaa. En tiedä miksei ne tee jo tehtaalla sopivan kokoista väliä sinne yläpäähän vaan melkein aina pitää räplätä holkeilla  :idiot2:

Poissa JVEEM

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #86 : 15.02.2017, 16:03:14 »
Elikkä 0,65mm holkit pitäisi teettää, niin välykseksi jää yläpäähän 0,60mm joka on varmaan sopiva? Vai vielä pienempää välystä hakemaan? Kun tosiaan tällähetkellä väljyyttä yläpäässä on se 2,5mm eli 1,25 per puoli, kun kanki tietty keskellä, ja sinne väliin 0,65mm holkit = 0.60mm jäisi tilaa. Joku viisaampi voi korjata, jos olen väärässä  :D

Sitten vain etsimään paikkaa, mikä tekisi holkit...
Volvo 242DL -79

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2928
  • "Noku mä haluan"
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #87 : 15.02.2017, 16:06:50 »
Elikkä 0,65mm holkit pitäisi teettää, niin välykseksi jää yläpäähän 0,60mm joka on varmaan sopiva?

No vakioissa välys taisi olla 0.05mm :D Tai ainakin tuon verran jää välykseksi kl-racingin h-veivillä ja turbovolvon männällä

Poissa JVEEM

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #88 : 15.02.2017, 16:16:53 »
Tästä nyt ei ainakaan pitäisi tulla vakio  :D "KarstaMasan" sivulta lunttasin, että hänellä n.0,60mm välyksellä, joka on hieman enemmän, kuin mitä korjausopas kertoo.

Lainaus
Kävin teettämässä männäntappiin sopivat holkit Tornion Ykkösvaihteessa. Holkkien leveydeksi 3,25mm ja niiden kanssa kiertokankien yläpäähän jäi sivuttaisvälystä ~0,60mm. Se on hieman enemmän kuin vihreä kirja neuvoo, mutta luultavasti aivan sopiva.. 8)

Hänellä tosiaan oli yläpäässä väljyyttä alunperin 7mm wisecolaisilla männillä.  :D
Volvo 242DL -79

Poissa janne102

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 294
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #89 : 15.02.2017, 17:12:39 »
Piruvie, joutuu itsekkin purkuhommiin. Kyllä ne vakioveivit+ vakiomännät klonkkas sivuttain aika reippaasti mun entisessä koneessa. Tosin 9mm veivit + turbon männät oli sen ikäsessä moottorissa.

 

Autoracing  KL-varaosat