KL-varaosat  Carwist

#Kannonjärvennyrkkipaja:n Volvoilut

  • 39 Vastauksia
  • 15320 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vesterinen_99

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
  • @The_X_Projects -Axe
Vs: #Kannonjärvennyrkkipaja:n Volvoilut
« Vastaus #15 : 07.11.2016, 23:21:49 »
Iltaa!

Pitkästä aikaa, volvoileva kansa saa mahdollisuuden seurata turhanpäivästä törttöilyä kannonjärvellä!
Toisinsanottuna ihmeitä ei taas tuttuun tyyliin ole tapahtunut.

242:
Saa uuden lohkon konehuoneeseen (toivottavasti) Ainakin rahtarin piti tänään käydä moottori noutamassa, jonka olen nähtävästi unohtanut varmistaa..
Spacerit myös tilasin, käytetyt. Posti teki källin ja ne jäi mailmalle :D alakertaan tilailen sisuskaluja kunhan saan aikaseks ja loppujen osien, kuten voimansiirron metsästys jatkuu.

Rönttäpulkka:
Öljynpaluulla varustettu öljypohja hyppäs lohkon alle melkeen tostavaan. Totesin etten irrota moottoria laatikosta henkisen työmaan takia (Miksei laittas isompaa alakertaa tilalle) ja aika mukavasti se sujui kardaanin ja kannakkeen irroituksellakin.

Öljynsyöttöpuolelle löytyi palikka, joka on ollut jo jokusen tovin hukassa.

Kaikesta huolimatta, vaikka kardaanin piti olla sopiva, se ei ollu  ;D
Tempasin pikapikaa uudet reiät ja hyvät niistä tulikin.

.... Tai siis olis ollu hyvät mutta huonossa kohtaa

Deeq:
On vähän leimallisemmassa kunnossa, takapäähän uusin lautaset ja kiinnitysrikat.

Saatto olla jo aikakin ne vaihtaa  :D
Ei oo semmosta reikää mitä ei vois täyttöhitsata:

Hioin kyllä tasaseks vielä tän jälkeen ja maalasin hifistelymerkeissä.

Vielä kesällä deeq sai rakkautta myös mattamustan muodossa:


Liekö tässä nyt sitten edes osa siitä mitä jaksan muistaa, hyvää yötä volvoileva kansa!

Poissa vesterinen_99

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
  • @The_X_Projects -Axe
Vs: #Kannonjärvennyrkkipaja:n Volvoilut
« Vastaus #16 : 08.01.2017, 22:56:49 »
Jees iltaa vaan!


Maininta ensimmäisenä 242 uusista osisa:
Elikkä b230ft moottori, jolle SPM näkemykset kampiakselista ja kiertokangista.
Lähinnä kiehtoo tietää mitkä männät ois fixuin laittaa. Tuleeko lohkosta kuinka heikko jos porauttaa 96.5  kokoon ja onko suuri ero 96.3 kanssa.
aika reiluun hintaan noita wössnerin mäntiä sais, mutta 96.5 poraukselle. (ainakin äkkinäisen silmällä)
Ja mieltä askarruttaa lähinnä puristussuhde, eli 16v hatun kanssa, 86mm iskulle ja 158mm kangille pitäs saada sopiva tappikorkeus.
Mielessä oli n. 9.5:1 Tänhän pystyy itsekkin laskemaan mutta olis huomattavasti helpompaa jos jollain olis jo mielessä joku resepti.
Tietty se täältä foorumilta löytyy, mutta laiska on laiska. kansipahviksi ajattelin ihan tarvikepahvia, palaapahan se jos jotain menee pieleen...

Missiiliin taas tuli levitettyä kaarta tällämallilla, mielessä vielä tehdä puskurin lippa joka jatkus kaarena ton lisäks..
tätä on varman mielessä vaikea hahmottaa  :D
Ja toistaseks k-jetti sais taas väistyä tieltä :D Siitä puuttuu pieniä, mutta elintärkeitä osia jo kiehumispisteeseen asti.
Eli ostin DHLA 40 kaasarit, luonnollisesti Dellorton tekele, saa nähdä suutinkokojen osalta sattuuko kohdalle ohc majorissa ilmeisesti ollut.

Mahdollisuus myös vaihtaa ohc:n imusarja lyhyseen volvon imusarjaan!?!?



Sitten uusi jäsen!
Elikkä Ameriikasta tuotu vm. 1971 pyhimys pitäs valjastaa ja päästää takas tielle!
Suurinpiirtein osat löytyy, mutta ainakin kaikki paitsi etuvalot näkys olevan jollaintapaa rikki.
Peltitöitä tuntuu olevan jonkunverran, mutta ei mahdottomasti. Saa tarjota takapeltiä jos löytyy ylimääräsenä. 
Ja tekniikkaa tekis mieli muuttaa johonkin suuntaan, saa nähdä mitä tonne mahtuu ja mikä on mahdollista toteuttaa :D
Moottoria, eikä vaihdelaatikkoahan siinä ei siis mukana tullut, pääseepähän toteuttamaan itseään. Alunperin ollut B20E
Alla nyt 15'' peltivanteet ja mukaan tuli vielä törkeenkarseet vanteet joissa keskiö alumiinia ja niitattu peltikehään kiinni :idiot2:
Ihmekkään että kaikki tubeless venttiileillä ja tyhjiä. Enkä ymmärrä miten on kaikista niistä saanu ne irtokromihuulet niin kurttuun :D



Kerta näistä moottoreista laettiin puhumaan:
Eli kilpa-autojen tilannehan on ja on ollut pitkään se että kaikki on rikki :D
Joten ajattelin että nyt olis hyvä hetki tehdä tosta jyväskylästä haetusta b230 moottorista uus alakerta.
Noh purin koneen palasiks, kas kummaa 3. ja 4. kiertokangenkaula oli valettu metallisilpulla.
Täytyypi päästellä kampura irti ja putsailla kanavat, sekä selvitellä mistä tota pilppua on tullut.
Öljypumppu mulla kävi ekana mielessä kun kone kuitenkin pyöri ihan normaalisti ja myyjäkin sanoi ajosta puretuks..
Tänä iltana myös lämmitin lopetti uskollisen uransa, polttaa sulakkeen piirilevyltään.
Hyvä lopettaa ''My Summer Car'' aiheisella kuvalla! Eikös  ;D


Poissa konola_j

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
innolla ootan millane summer car pyhimyksestä tulee :D

Poissa vesterinen_99

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
  • @The_X_Projects -Axe
Iltaa tallllooon

Alotellaas vaikka Rönttakihvelinkahvelilla, nosiis ulkonäkömuutokset lienee suurimmat tapahtumat.
Talven kahjoilut meni kilpa-auton kaasareilla erinäisistä sattuneista syistä, pakottava tarve ajaa ja jälleen lähes jokainen suunniteltu osa rikki tai epäsovelias :D
Tarkkasilmäinen on ulkonäöstä jotain sniikpiikkiä jo nähnyt mutta valaistaampa miltä tuo nykyajassa näyttää. Jos vielä mut nähdään ton fluorisoivan maalin kanssa niin saa käydä vaikka luunapittamassa, ihan surkeaa tavaraa, ei peitä, haalistuu, valumat näkyy melkeen jo vaikkei valuis eikä hyötyö ollut myöskään jatkuvasti tukkeutuvista suuttimista. Motonetin pakkuväri kyseessä, ken tietää miks mulle jäi suzuki PVn maalaamisesta mopovuosina jotenkin parempi kuva tosta töhnästä..
Noh onneksi on kovin rentouttavia ja terapeuttisia hetkiä vietetty auton kanssa  ;)

Levipellit piti sinne istuttaa mutta ilmeisesti oli jotenkin vaikeaa saada spacerit koulun kautta, kun näyttäs että olen vieläkin ilman :D
Jaonmuutoslättyjä siis tarkotan, Bemarin 12' ja 14' leveät peltimollukat olis oottelemassa, lienee turha mainita että jako on mikä on kun halvalla saa :facepalm:

Nojaa, siirrytäämpäs vaikka harrastekattiloihin. Tai kattilaan:
Elikäs ostomoottori, jonka laakerikaulat oli metallihilpulla sivelty, paljasti todennäköisen syyn öljypumppua purkamalla, kuten arvata saattaa ei vika ollut öljypumpussa vaan yksi ketkuista syyllisistä oli jäänyt sihtiin kiinni. Pari kierrosta m6 kierrettä nolostuneena oli ansassa.
Ja itserikotulle moottorille paljastui syytä kerrakseen... Tai no syy höpisee tässä mutta lopputuloksia voipi seurailla kuvista...
Toisaalta tekis mieli vielä osottaa miestä joka kertoi öljyn olevan ylärajassa ennen viimeistä lähtöä :D (jätän silti väliin)
Tässäpä herrat: Huoho Tintin ja Oili Vaje:




Rakennuskuva jotta suurin suru poistuisi  :D

Ikävää jälkeä, mutta siitäpä on hyvä jatkaa uudella käyttiksellä!

Elikkäs 1987 vuotta edustava seiska kattaa rahankäytön aikahyvin väkivarmalla b230k tekniikalla.
Vaihdoin deekulla ja lupasin vielä b200k:n mukaan :idiot2: Katunut ensimmäisestä nostosta asti :D
Eli hitsaussavottaa on, en vaan käsitä, ymmärrä tai tajua miten se on saatu alle vuosi sitten leimattua. En ymmärrä.
Ja siis ne paikat mitä sinne on jo tehty näyttää uudenvuodentinalta ja koiranpaskalta. Jos ei kiinnostaisi hitsata reikiä, niin uudelleen paikkaus se vasta hyvältä tuntuu.
Opinpahan että auton alle katsotaan ennenkuin kauppoja tehdään. Kuvaa alta ei ole, eikä tule. :D
Myös myyjän jokainen kehu autoa kohtaan alkaa harmaantua kehut todettaessa turhiksi..
Nyt oon ite tehny jakopään, stefat vuosi öljyä ja vasta vaihdon yhteydessä huomasin jaon olleen hampaan aikaisella. (korjattu)
Kardaani myös täristää, myyjä vakuutti sen olleen tasapainotusvirhe. Ristikkovika.
Kaikkien sisätilan elektroniikan piti toimia, no viikset ja puhallin toimii hyvin.
Maali rapisee pois ja kuplii, kuulemma maalattu. No eipä se alkuperäinen painepesurilla lähtiskään :D
Madalsin myös jonkunverran autoa, omasta mielestä ajettavuus parani.
Myös laahaavat jarrut fixailtu. Käsijarru pitäis myös väsätä vaikka kuulemma myyjällä menee lukkoon. Itellä tosin ei oikein edes lumella.
Varmasti jäi jotain sanomatta, kun on jo jälkiä korjailtu.

Autossa ollut aiemmin b200k tekniikka, kuitenkin tankilta tulis 2 putkea eteen asti (tehtaalta ruisku?) ovelasti tilalle laitettu b230f alakerta, lohkopumppu hienosti lisätty muttei apuakselia vaihdettu, välillä pitkä startti. :2funny:
jottei tää pelkkää haukkumista olis niin konepelti on kierossa ja musta ihan omien sattumusten vuoksi, samasta syystä puskurin kiinnitys, olis ollut oinenkin puskuri mutta tykästyin tohon ja jos jotain muutan niin kuusiokolopultit ja uraan sopivasta latasta aluslevyt. :hg:

Suunnitelmaa seiskalle:

    Peltityöt: Osittain tehty
    Maalaus: Hyvin suunniteltu Tällähetkellä päävärinä ajattelin mattamustaa ja vanttet yms. pientä kobelco sinisellä  :D :idiot2:
    Tekniikka:Myös suunniteltu Kaasarivapari jolla jättää kylän turbodieselit :D
    Sisusta: Jääköön tässävaiheessa vakioksi, ellei ihmeitä tapahdu


Tekniikasta vaikkapa muutama sana:
Lohko B230 (ON)
Isommat venttiilit (tilattu)
Jäykät jouset (tilattu)
Jyrkkä nokka (puuttuu)
Kevyt vp (puuttuu)
Tuplat (ON)
Imusarja (tekeillä)
Sytkä renixin tilalle (puuttuu)
Putsarit ja suppilot (puuttuu)

242 Odottaa edelleen tulevaisuutta  :'( :'( :'(

Terve taas ja seuraavaan kertaan!

Poissa Justus

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Oon kuullu, että mm. Jyskän suunnilla saa katsastettua vaikka minkä romun rahalla... yx tuttu katsasti takajarruttoman pökötin siellä... hohhoijaa mitä touhua. Noh onneks tuli puheeks ni laitettiin ne heti kuntoon.

Sent from my SM-G930F


Poissa vesterinen_99

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
  • @The_X_Projects -Axe
Morppi!

Ja taas meni käyttis uusiks, nyt sentään sellanen peli joka on ja pysyy.
Elikkäs vm. 1990 245 b200f koneella. Oli kyllin halpa ostos, eikä olis niin haitannu vaikka olis pellolle menny :D Noh käytin leimalla sen ja kas kummaa,
leima tuli ilman huomautuksia. Tai kyllähän katsuri huomautti että on hyvässä kunnossa pysynyt, jonka itsekkin olin jo todennut. Ruostetta ei ole löytynyt vielä mistään
tai löytyi joo, tulitikkuaskin kokonen läiskä tunnelista, joka hyvin äkkiä oli korjattu hiomalla, sinkkimaalilla ja massalla.

Ja ihan tuliterät vilkut ja takavalot kipasin motonetistä varsin kohtuulliseen hintaan ja kyllä omaa silmää nyt miellyttää, kyljessä myös oli naarmuja mutta onneks puhelinsoitto
kaverille helpotti siinämäärin, että tuo tuli oman vahapurkkinsa kanssa jynssäämään niitä :D
Ja nyt männnnäpäivinä tuli tempastua lukko seiskasta ja tungettua 245 alle... turbobricks jannun jalanjälkiä seuraamalla en laittanu uusia laakereita saatika vaihtanu simmejä  :facepalm: :uglystupid2:
nyt vaimea ulina tietyissä nopeuksissa vaivaa ja ajattelin että pistäisin taas akselin lihoiksi ja vaihtasin ne simmilevyt, mielipiteitä kaipaisin siitä onko työ turhaa?
Ajettu kuitenkin jo useempi sata kilometriä.

Kuva ostokunnosta:



Kuva nykyään:



Sitten tekniikkaosio.
Pukissa toistaseks rakentumassa B230 'K' seiskasta, jonne hyppäs tilalle b200k
lohkon päälle tulee, tai siinä on jo 531 kansi ja toistaseks v nokka, liekko eroa jos laittas sen tilalle vx3?
lohkon sisäpuolella taas ostetun 'Öljyruisku'moottorin männät ja h-profiili veivit.
Öljyruiskumoottoristahan ne ruiskut sitten puuttui ja päätin tehdä seiskan lohkosta kun siinä oli vähemmän rappua.
Huom. tuo ruuttalohko oli menossa 242 keulille muttei taida eää mennä kun jäälle tai rokkiralliin.
Motonetistä kävin hakemassa putkitarpeita ja homma riistäytyi käsistä, piti ostaa 3' dp ja 2,5' putkea. noh 2,5 putkea ei ollut ja mutkiakin vain 3,5'
dp siis tulee 3,5 ja loput 3', paitsi jos viimenen pönttö jää vaihtamatta niin kutistuu vielä lopusta.
Myös pakosarjaan pitäis tehdä hukkaportinlähtö ja hankkia se hukkaportti. Jaettu pesä, 2putkea per puoli joten fiksuinta taitaa olla jos vien kahdella putkella hukkikselle
ja yhdistän ne ennen sitä, pitääkö putkien silloin olla yhtäpitkiä ja haittaako niiden yhdistys sitä törkeää mayhemia mitä moottori tuottaa?


Mieleeni tuli myös kysästä ihan vaan mielenkiinnosta onko joku perillä näitten vesipumpun siipien erosta?
Ei siis juuri näiden, osaahan tosta jo sanoa ainakin eroja kohtelun puolesta :D


Ja hankintojen puolesta taas possu ja 242
Kaveri kertoi että kyyjärvellä, jonne ei meltä ole kuin 60km oli hänen tutulla tullut rakennuskiintiö täyteen ja piti volvosta päästä eroon,
kori oli ollut grillissä ja hitsattu/massattu kuntoon, jonka jälkeen akselit oli laitettu kiinni ja hommat oli jäänyt siihen.
Ja taas, kuten arvata saattaa sattui hinta kohdalleen ja auto oli haettava. Moottorina siinä oli b19sn jonka sisältöä en tiedä.
Moottorin nostelin pois laatikon kanssa koska niiden välissä piti olla kytkin farkkuun, noh littupyörä sre asetelmalla joten ei lh:n kanssa toimi.
Onneks ostin aiemmin käytetyn kl-racing asetelman ja enää tarttis levy hommata.


Ei liene varsinainen hankinta mutta seiska lähti (rahalla) ilman tupakkamuoveja ja vikkuja esab-perällä (Kaikki tietää että kemppi on 1-suuntanen verrattuna esabiin)
Ja jäi vielä 5L bilteman peltikattomaalia ja kaks uutta telaa ylimääräsiks  :(

Välikysymys:Piteneekö deekun massalevyllä käyttöikä huomattavasti verrattuna sintteriin? suunnilleen sama hinta molemmilla niin tietäis kumman ostaa,
Sintterihän enemmän pitää mutta ei huvittais paloja vaihtaa joka kesä.

Ja toinen hankinta oli possuvolvo 2.0 vinokoneella, jossa oli ollut kaaret mutta ne oli leikelty pois. Kuppipenkki ja vyöt oli autossa mukana,
eikä 150€ ostohinta juuri mieltä pahenna :D Hakureissusta vielä senverran, että oltiin kaverille hakemassa paria säxää vajaan 400km päästä ja perillä odotteli raaka kori ja
ruosteinen melkein ajokuntoinen auto, noh takastullessa käytiin erään korjaamon pihasta kysymässä mitä possu maksaa ja olihan se ostettava :D

Ja lisää kysyttävää olis kiertokangista, kaks kankea tuntui jokseenkin vähän nihkeältä ja tappi liikkui sekä männässä että kangessa, vakavaa? kaks oli todella tiukkoja eikä
tappi pyörinyt kuin männässä, niistä tuttu väänti kaiken jären mukaan 'sopivat' jotka on oikeastaan näppituntumalla samanlaiset kuin ne kaksi muuta, onko liian tiukka?
En huomannu kysellä sen kummemmin tekosista. Ja käsityksen mukaan nuo sokalliset männät on 'uivalla' tapilla, joka tarkottas nimenomaan sitä että tappi liikkuu molemmissa?
Ei raaskis laittaa keulille ja käymään jos vartin päästä se naputtaa männäntapista :-\ Ja siis huoli tästä koska puretut vakio-osat ei muistaakseni liikkunut männissä.

Tuli kanget niin komeessa lootassa että oli ihan kuvalla mainittava  :))

Pitää vielä tästä kilpa-pöristelyn keulamuutoksesta tehdä numero, niinkuin kaikki muutkin teki, toki paljon aiemmin kun se oli ajankohtaista  :D
Hyvä puolihan siinä oli että pääsee ainakin toteuttamaan itseään niinkuin tykkää:

Kilpuri myös kokenut melko kovia lähiaikoina, vesiletkun katkettua ajettu tovi kuivana, tukivarsia oiottu kotona ja vahvisteltu, oiottu myös sprintterillä kisapaikalla, puhumattakaan muista tälleistä mitä autoparka on saanut. Pakko se on taas ääneen todeta: On nää volvot vaan jumalauta lujia vehkeitä, sekä tekniikaltaan että korilta.
esim. dx:n penkillä tuntuu paljon alttiimalta kivulle kun volvossa ::)

Kuva arvotus:
Mitä löyty seiskan koneesta, ei edes öljypohjasta vaan apuakselin lähistöltä :D


E: Kuvanjakamispalvelu vaihtu ja toivottavasti kuvat näkyy, vanhat kuvat siirtelen kanssa sinne kunhan jaksan.
« Viimeksi muokattu: 25.07.2017, 18:15:35 kirjoittanut vesterinen_99 »

Poissa vesterinen_99

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
  • @The_X_Projects -Axe
Vs: #Kannonjärvennyrkkipaja:n Volvoilut
« Vastaus #21 : 31.08.2017, 00:13:16 »
Morppi

Mainittakoon tässävaiheessa, että tapana on kirjotta jotain asioita ylös työpöydälle topic -valmiissa
muodossa ja sen takia nää saattaa jäädä sekavaks kun en ymmärrä mitä luen tms :D

Tälläkertaa puhututtaa moatesin tekele nimeltä ostrich 2
Sen kanssa meinas pientä ongelmaa olla väliaikasen tekniikan takia ja hommaa opetellessa,
eikä se kovin kummallista oo kun tekemään pääsee :D

Ja nyt tilalle tuli 984 ecu ja biniksi 946 väliaikasesti, ja myöhemmin taas turbokojeen yhteydessä
fiksumpaa kyseiseen tarkotukseen. Jännä että näissä 200f bineissä huomaa ajossa eroja jo mitään muuttelematta.
Pesin myös immun samalla ja vikavalo katos pysyvästi (60km). Valo syttyi. Voltit mittasin ennen pesua tyhjäkäynnillä ja
sain 2.36, pesun jälkeen abaut sama, kokeilin kans toisella immulla ja auto kävi entistä huonommin.
Siitä siirryin lambdan kimppuun, päättelemällä jo tulin siihen tulokseen että vika on immussa tai siinä,
koska auton sopeutukset mun käsittääkseni sen vikavalon sytyttää, koje luulee olevansa laihalla ja antaa lisää
soppaa tai ei tunnista kuormatietoa kunnolla. Lambdakshan se lopulta osottautu, uus oli sihtimäinen tappi ja vanha
muistutti hakeillutta prinssi-nakkia mutta toimi normaalimmin eikä valo sen koomin syttynyt, niin en pitänyt tuota
ulkonäköä niin merkittävänä. Ja taas pitäs uus bini laittaa, saas nähdä mihin sitä päätyy  ::)


Rokkista taas tuntuu harrastaneensa, 240 hammastanko halki ja tehostinöljyt tuli ulos,
tai tulis vieläkin mikäli tehostin olis käytössä. Seuraavissa kisoissa menikin neljästi korjattu raidetanko jo poikki.
Tännehän se ei sinänsä kuulu mutta isäkin katkas s-kortista vetarin joka legendan mukaan on taunuksesta (saa tarjota)
Alaalla kuva tukivarsista. Vanha ja uus jota nyt vahvistettu uudella tavalla. näytti ainakin joutsassa kestäneen
käyttöä, joutsassa nousupaikoilta palkintofinaaleihin mentiin kanssa matkaajan kanssa ulos ja multa meni se raidetanko
poikki. Joten raidetangon lisäksi A-putki katkes MUTTA! Palkinto tuli siitä että ajoin pisimmälle mettään, toki avustusta sain ;D

Nätisti meni myös alapallo kieroon  ???




245 swäppi olis periaatteessa rassaamista ja erinäisiä pientarvikkeita vaille, riippuen miten pakoputkesta jää ahoputkitavaraa
nykysten pätkien kaveriks. Öljynkierto perinteinen hitsaa putki öljypohjaan ja letkua väliin + pääkanavan roppu auki josta tulo.

Piti sitten tuo paluupuoli tehdä jostain vanhasta pöydänjalasta ja jouduin suunnittelemaan tämmösen öljynpaluu-hoonin :P

Värkkäilin kans coolerin jo varulta kiinni(ricershieet), Tajusin ettei auto ole tarpeeks läheltä auringon nousua ja
Purin tellingin pois ja maalailin vielä päälle :D
 
hmh.. juurisaamamme tiedon mukaan farkku lepäilee hallissa kone paikallaan ja olis öljylinjoja ja hukkaportin hitsausta
vaille valmis, ja siellähän se coolerikin taas on :D
Sähkösarjan purin sitä immun siirtoa varten ja jatkoin vain maajohtoa, vedin sinne missä se olikin ollut. Sarja nyt teipattu
enkä oo kovin tyytyväinen sen näköön. Mutta näöstä viis, leveemmällä teipillä varmaan korjaantuu, ehottomasti kannattaa
minusta ne johdot purkaa jos miettii että jatkaako vakiopaikalta, siistimpi lopputulos eikä tuu ylimääräsiä liitoksia.

Downpipe on myös valmis v-pantaa ja anturiroppuja myöten. Hurjaa ajatella miten tulee
hintaa niin lyhyselle putkenpätkälle: mutka x2 20€ kpl + kierteet 6,50€ x2 + anturit n. 80€ x2 + v-panta 45€ = 258€ :D
sentään laipan tein itte ja säästin, eikä tähän nyt aleta rälläkkä- tai mig-kuluja ynnäämään :D
Toivotaan ettei nuo nyt heti pala vaikka on noin lähellä naurahdinta, käsittääkseni ihanteellinen olis ollu pystyssä ja 15
asteen kulmassa johto-puoli etuviistoon. Etuviistossa ne nyt on mutta mutka alkaa ennen kiinnityskohtia. Toisaalta
kaverin säxässä näky lambdat olevan just siinä mihin ne on jaksanu asennushetkellä väsätä.
Siellä se lepää:


Ja elämäni turhimman taistelun taistelin jokunen tovi sitten, en saanu venttiilinhattua auki kun ajattelin laittaa suti-
paineet farkkuun. Ex-Seiskan vanteet jotka vaan nakkasin alle ja huomasin niissä olevan törkeästi pitoa verrattuna
aikasempiin kesäkumeihin. Viimein päätin ottaa renkaan pois vanteelta kotioloissa asiaan kuuluvilla työkaluilla
(Volvon pullotunkki), suivaantuneena vielä koitin venttiiliä irrallaan viilapenkissä auki, mutta tuo päätti katketa
hatun juurelta. Kiitos _anodisoitu_tuning_venttiilinhattu_

Ja tosiaan kolmas 240 leimattu tänävuonna, toinen kaksnelkku pelastettu tieliikenteeseen tänävuonna, nyt siis alla
Kermanvärinen 244, jonka ikä hieman kyseenalainen paprut kertoo 87 ja iskaritorni 88  :(
Täytyy laittaa kuvaa myöhemmin, tästä tulis oiva talviauto  :sundaydriver:
Listattava tähänkin suunnitelmia että tietää mitä joskus on ajateltu:  :D


Nyt olis kuvaakin tarjolla!

Kojelaudan kolikkolokero: ON!
Huoranportaat: ON!
Ilmastointi: ON! Ei toimi
Levipellit ja ne peltikeskikupit: Ei alla
Maalille jotain: Ei
Lukko: ON, aito esab
Vapariviriä: Ei

Kiitos ja kuulemiin!
« Viimeksi muokattu: 21.11.2017, 14:32:21 kirjoittanut vesterinen_99 »

Poissa vesterinen_99

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
  • @The_X_Projects -Axe
Vs: #Kannonjärvennyrkkipaja:n Volvoilut
« Vastaus #22 : 21.11.2017, 15:36:06 »
Morppi

Alotellaanpas 242 hurjalla edistyksellä, tätänykyä kampi-akselilla on kaveri, öljyruiskullinen lohko makaa
sisällä, turvassa  :smitten:
Äkkirikastuminen ei olis pahitteeks, kätevää tää opiskelu kun tukirahat ei riitä edes välinkulkuun ja jos
meinaa työllä tienata niin sekin on oltava pimeää  :D


Farkku: öljylinjaa kysytty yhteensä kuudestä paikasta enka vieläkään oo tyytyväinen siihen mitä mulla on...
messinkiä rautaa ja helmiliitoksena. Ahtoputkistakin saa taas sanoa, että ompahan itte tehty :D mutkia oli
rajotettu määrä käytössä mutta mahollista oli ne väsätä niin mikä jottei, tosin nekin on nyt 3' ihan vaan kun
ei muutenkin tule ahdasta tuonne konehuoneeseen. Varsinkin tuo kohta missä hukkis, vesiletku, ahtoputki,
öljyletku ja muut ystävät kohtaa laturin kanssa :S
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tää etukäteen kirjottelu toimii mulla aika huonosti.. Farkku nyt on ollu ajossa jo aika kauan ja siitä oon
ehtiny saada rikki jo moottorinkumit, vesiletkun ja mittarikin lakkas kokonaan pyörimästä. Ilmeisesti ei
V8 Landroverit kestä vinokoneen armottomia lukemia >:( Muutenkin olis hyvä laittaa seuraavaks
hydrauliset (tai ei halvimmat) koska en ollut täysin tyytyväinen noihin. Toki kun ajelin jääkiekoilla
kotiin ni rupes ne kumit tuntumaan ihan varteenotettavalta vaihtoehdolta ;D
Ja hukkaportin poistoputken ajoin pullistuneeseen asvalttiin mutta onneks putki oli heikompi kun
pakosarja :D Tätänykyä se tulee etupalkin etupuolelle ja siks se oli ensin vähän turhankin pitkä.
Taidan kuitenkin vetästä sen palkin takapuolelle enskesäks. Vois olla ihan fiksua väsätä semmonen
To do-lista :))
Konehuoneesta kuvaa:


Ja vielä kumityynyjen rikkoutumisesta aiheutu aikamoinen kytkinlevyn poltto operaatio, kumit poikki >
Käpälä koppaa vasten > kakkosella vetoa kävelyvauhtia > savua kepinjuuresta...
Onneks deekun massalevy on totutettu jo tehtaalla käsittelemään voiman tuomaa luisto mahdolli-
suutta ja näinollen auto on vielä ajokuntonen. Seuraavaks menikin se vesiletku kun moottorin asento muuttui.
Olis saaanu vaikka kannentiivistekkin palaa niin ei tulis enää ajettua loskassa suolassa ja murassa :(

Ainiin! Meinasin jo julkasta mutta huomasin kuvia lisäillessä..

Pitihän se kerran hakea ihan kärryllä kun meni ensimmäinen m47 rikki vedossa  :D

Sentään se öljyntulon helmiliitos on pitänyt sillä rautasella helmellä ja tuli noi mätälistat vedettyä mustalla.

Kermainen käyttiskin koki huoltoa ja harmia, ostin siihen toisen tankin, kun oma rupes vuotamaan. Noh!
Sehän ei taas menny niinkuin strömsössä ja uudessa tankissa olikin enemmän reikiä kun nykyisessä  :D
Päädyin sitten hitsaamaan vanhan tankin ja sehän sinne meni takaisinkin. Työläintä koko hommassa on
ainakin munmielestä se täyttöputken laitto, olis ollu ehkä helpompi liittä se ensin ja sitten vasta laittaa
tankki koppaan kiinni. Noh tankki toimii kuten keskivertotankit yleensä ja ajoin autoa ulos hallista, hetki
ja auto sammuu ulos. Pumppu ei pyöri, uusin pumpun ja suodattimen ja johan soi!
Kermainen käyttökulkine sai myös aidon Esabin lukon jotta pääsee talvella etiäpäin.

Ja siitä meni myös rengas kun olin menossa kinnulaan, rehtorin kansliaan. Luulin ettei olis ollu rehtorille
enää asiaa peruskoulun jälkeen. Varsinkaan jonkun *itun KINNULAN. Noh maksoin matkalla 85€ lavakumi-
parista ja kinnulassa odotti syytös koulun pihassa ajamisesta. Joku vatipää/kyrvänsyylä/paskaläjä oli
keksinyt syyttää minua siellä ajamisesta ja oli jo rikospoliisinkin mielestä 'näköhavaintö'
 
                         Mainittakoon nyt vielä erikseen että EN ole ollut asialla.

Jos olet keski-suomesta ja tiedät asiasta jotain niin ratkaisevasta vihjeestä/näköhavaitsijan ilmiannosta
tienaat tuliterät, iskemättömät näppylähanskat!

Saatto mennä vähän ohi aiheen mutta en aio ottaa vastuuta teosta, jota en ole tehnyt.

Poissa vesterinen_99

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
  • @The_X_Projects -Axe
Vs: #Kannonjärvennyrkkipaja:n Volvoilut
« Vastaus #23 : 02.12.2017, 18:06:07 »
Päääivää talloon!

Ajattelin väsätä erillisen alotusviestin tälle rotiskolle.
Kaverin kanssa mietittiin että viimeset kaksviikkoa on saatava kirittyä takasin, pelkkää näpertelyä ja varikkomopoilua ollu viimeset 2 viikkoa :D Joten otettiin kärry perään ja kuskattiin 3 autoa erisuuntiin keskisuomea laittoon joista 2 TXP jannujen omistamia. Aloteltiin säxällä, siitä kone pois josta kiinnostuneille juttua luettavissa Täältä Ja jatkoin itse kahdella projulla.

Mutta nyt saa *askanjauhanta riittää!
Tarkotushan oli ensisijaisesti farkun jälkeen kasailla sininen 242 nelosella jonka jälkeen T6 laitetta haalimaan ja kasailemaan, mutta eihän tämmösiä kahden pytyn harppauksia uskalla tehdä ja haaveena olis T6 tekniikalle muutenkin metsästää ylipitkä kori :idiot2:
Elikkä perus 242 T5 swappi olis tulossa. Moottoriaihiona toimii edellä tuleva kasipätkä b5234t5 moottorilla ja tarkotus olis enskesänä autolla jo ajaa, joten ensimmäinen versio autosta tulis olemaan vähän 'köyhä'. Korista on täällä kuva ollut jo aiemmin mutta laitan vähän lisää jahka korityöt alkaa, on myyjän mukaan käynyt jo grillissä ja massa paistaa eli pitäis olla ulkoisia fiksauksia vaille maalausta. Lisäillään nyt tekniikanluovuttajasta jokunen kuva, josta muuten joutaa loput myyntiin koska en vetotavan ja verovelkojen takia nää arvoa autolla. Ruutumaskihan siitä myytiin jo hakumatkalla :D
Otteeseen kuitenkin merkattu alustasarja 1.0% muutoksilla



Joten tässäpä ideaa:

  Moottori ja voimansiirto:
 
Kanget -- H-profiilit
Männät -- riippuu selviääkö renkailla
Laakerit -- vaihtoon
Kytkin -- Ärräpäisen vakio ja sirkkelilevy  ???
Ohjaus -- ehkä 850 oma  ???
Laatikko -- m90
kansi -- vaparin nokat ja pesu
Ahdin -- ?discopottu?


  Kori:

Väri -- mattaa ja kiiltävää mustaa tai mintunsinistä
Vanteet -- ?
Alusta -- varmaan pelkkä madallus ekalle setille
Ohjaus -- Tehostettu
Kaaret -- nosiiis.. ehkä?

Loppuja ei oo vielä kerinnu edes miettiä  ;D

Poissa vesterinen_99

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
  • @The_X_Projects -Axe
Vs: #Kannonjärvennyrkkipaja:n Volvoilut
« Vastaus #24 : 06.12.2017, 02:43:33 »
Tercels!

Kohtuu turhaa päivitystä pukkaa!
850 luovutti tekniikan suosiolla, väitöksiä mulle väitettiin siitä, että olis vaikea yläkautta purkaa, muttei se minusta ainakaan paha rasti edes ollut. Toki ensin näytti lähes mahdottomalta mutta silmää hämäs keula, jonka poistamisen jälkeen homma näytti paljon helpommalta > tuumasta toimeen! :D Piuhat ja letkut pois, vetarit pois, moottorin kiinnikkeet auki, tehostajan ja laturin tellinki pois, ilmastoinnin kompura pois ja sitten sitä sai oikeastaan jo nostaa. Vähän oli ahdasta mutta ei tarvittu suuria määriä väkivaltaa eikä tullut henkilövahinkoja. Varmasti olis helpompi ollut alakautta mutta ghettogarage, no can do.
Laitoin ylimääräset osat jo näytille, joutaa koko auto jollekkin jos sen haluaa pelastaa. Täällä



Perinteisen volvoraggaren älyä yritti älyttää tuo turbiinin irroitus. Kesti tovi ymmärtää että pultit on aivan täysin nurinperin ja vielä jotkut hipsterinuorison torxit.
Autossahan on kardaani ja vauhtipyörässä kytkin :))



Pitäs taas nakata pukista ylimääränen moottori koppaan kiinni ni pääsis tutkimaan mitä tämmönen tinamurikka on tehnyt, kilsoja alle 300k.
Tarkotus nyt olis vaihtaa vaan kanget laakerit ja m-renkaat. Pääsis enskesänä jo päästelemään.
Ihan luvankanssa saa tarjota tinakoneen h-profiili kankia sekä samanmoisen m90/sovitettua lootaa ja esim ärräpään kytkinsettiä sirkkelillä/ilman levyä tai vaihtoehtoista settiä. Luvanvaraisesti voi myös tarjota nokkia, vaihdossa vois saada nuo t5 nokat, myös öljypohjaa yms rwd kamaa voi tyrkytellä. mitään valmista korvakeratkasuahan näihin ei tainnut olla ??? ja jakaja ei taida sopia olemaan?

Yritän miettiä myös muita oleellisia asioita mistä nyt olis ollu hyvä kysästä tai mainita mutta ei taas päässä liiku silmien lisäks mitään :D
Seuraavaks vuorossa oliskin 242 maalaus-urakka ja kasailua sekä moottorin sovitus. Pitäs varmaan melkopian keksiä väriä.. :-\
En myöskään oo sujut vielä neliövalosen keulan kanssa, joten saa nähdä mitä sillekkin vielä käy. Ja kaaret?

Tekstiä ei taas suuremmin tule ni pitää latasta kunnonläjä kuvia!
Näihin tunnelmiin -H-

Poissa H.V.R

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
Vs: #Kannonjärvennyrkkipaja:n Volvoilut
« Vastaus #25 : 06.12.2017, 12:29:14 »
TÄÄLTÄ saa ainakin valmiita korvakkeita, itse hommasin moiset. Ei ehkä edullisimmat mutta bolt-on  8)
Volvo 242 -78 projekti
Volvo 740 Turbo -87 *harrastekäyttis*
+monia väärän merkkisiä

Poissa vesterinen_99

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
  • @The_X_Projects -Axe
Vs: #Kannonjärvennyrkkipaja:n Volvoilut
« Vastaus #26 : 23.12.2017, 19:13:09 »
Morppi!


Tässähän on tapahtunu jos jonkilaista mitätöntä pikkuhommantouhua ja ensimmäisenä vois mainita uutukaisesta jäsenestä. Eli porukka kasvo yhdellä merikontilla, annettiin miehelle ehto että kun volvo käy turbolla niin jäsenedut astuu voimaan! No eihän siinä menny kun viikko jahka alettiin rakentelemaan ja loppujenlopuks tuli uudet laakerit ja tiivisteet sekä männänrenkaat, nokka vaihtui vaihtokannen myötä y-nokaksi ja venttiilit hiottiin & säädettiin ja kansi päästeltiin  sileäksi. Ahtimena toimii mun t5 projusta ylijäänyt t5 vakio, jota muuten sai käännellä laakeripesästä ja pässistä että mahtuu olemaan vakiopakosarjassa kiinni. Bensapuolelle tuli turbon suuttimet ja esivastukset sekä polttelin lastun ja sytkäpuolelle tuli lastutettava boxi johon myös polttelin ihan vakio ft:n lastun.
Ja tämähän siis tehtiin autoalan hallissa, tietysti  :idiot2:
Alunperinhän kyseiseen merikonttiin piti vaihtaa vain kannentiiviste koska se vuoti ulospäin.
Konetta irrotellessa katkes laturilta + navan pultti mutta tomerana poikana tekasin uuden ihan kilopultista, 13mm kannasta piti tehdä 12mm ja egr putkista tuli oiva holkki pultin juurelle, EGR siis postettiin kaiken yhteydessä.


Downpipestä tuli ihan kotikutosen näkönen kun ei kaupassa myyty kuin venäläisiä mutkia.. hovihitsarina sovin tekeväni dp:n jos saan loput putket itelle  :D


Mutta jo pelkästä jäsenyyden ehdotuksesta uusi jäsenemme otti motorsportin tosissaan ja perus kyläluisulla oli särkynyt jo hieman voimansiirtolinjaa. Eli 2.>1. vahdossa hävisi 3. paukauksella ja samassa (ehkä??) oli myös g80 päättänyt antaa pikkurattaille lopputilin :D
Moottoriprojektin yhteydessä hitsailin peräkopasta ja murikasta halkeaman ja itse tasauspyörästön jumiin. Perän tuhoutumista olis tuskin edes huomattu ellei olis ihmetelty öljyvuotoa :D ja vaihdelaatikoksi tuli m47...
Nykyään pitää moottorijarrulla räikkämäistä ääntä mutta liikkuu silti.

Erittäin harvinainen varmasti lukottava g80, koska kukaan tuskin on ennen hitsattua perää nähny.


Ja jo perinteiseen tyyliin, ei oo kuvaa kasatusta konehuoneesta mutta jospa se joskus sitten tulis julki..  ::)

Tähän jätän vähän listaa mitä pitäs ajatella t5 muutosta varten:
Eli suodattimen siirto/öljypohja varmaan tehtävissä omastakin öljypohjasta.
Kaasuläpän siirto toiseenpäähän imusarjaa/uusi kokopaska
virranjakaja?? Onko omalle moottorinohjaukselle muuten olemassa mitään valmista jakajatonta sytkäsettiä?
Pakosarja
Kytkin-/lootavaihtoehdot
syylärin vesiputkien siirto
korvakkeet
öljyjäähylle kenno, tai 850 syyläri

Aikapaljon on kaikkea 'turhaa' näpräämistä tossa muutoksessa.
sinänsä homma ei ole edennyt paljoa, siirtelin irtomoottorin pukista uuteen kotiin ja pukkiin tein tinakone-liitännäisen.

Aiemmasta ruttupurkkiseiskasta otin nestekytkimen talteen farkkua varten. Pitänee vielä viritellä vaijerikytkin tilalle ettei tartte raakana survoa.



Piti jo viime postaukseen purkaa mun kurttusta sydäntä kuten tapana on:
Äänekoskella tarvike keskuksen edessä missä on ehkä toistakymmentä parkkipaikkaa ja on ihan keskustassa, oli joku päättänyt ajaa kärryn kanssa poikittain neljään ruutuun ja kaveri oli testiajolla mun autolla ja ohjeistin että ajaa sen auton eteen, koska siinä oli rivin viimeinen ja ainut vapaa paikka (ja koska källi  :D)
Noh kipastiin tulpat ja tultiin takas niin joku isohko jannu huutaa yhtähuutoa että haluanko turpaan ja ei malta millään lopettaa huutoa vaikka olisin ollut jo lähössä, vaan aukoo ja sulkee mun kuskin ovea (olin ite kuskinpaikalla). Sitten kertoi olevansa cannonballsista ja lisäsi että minut ammutaan varmasti! :D Ehkei tykännyt kun repesin nauramaan kun ensimmäisenä halus mätkiä turpaan? Mistä näitä tietää  :D
Jo pariviikkoa on kuolemaantuomittua elämää eletty, että tais olla vaan aamupuuron kanssa mastunut iso kulhollinen ärripurrimuroja :D Otin toki kilvenkin ylös jos tulee häneltä jälkipyykkiä ni voi napata rahat laittomasta uhkauksesta. Taitaa olla murojen vaikutus loppu kun ei ole miestä kuulunut. Minkälaista lie miehen jokapäiväinen elämä niin ei henno enää entisestään vaikeuttaa..

Tänään tulikin kauheasti kuvia mutta vähentää mun sekavaa lörpötystä..
Enskertaan  :))

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2854
Vs: #Kannonjärvennyrkkipaja:n Volvoilut
« Vastaus #27 : 31.12.2017, 21:36:24 »
Tämähän vaikuttaa aika legendaariselta topicilta :D Kiitos hienoista kuvista, tekstissä on vauhtia niin ettei meinaa pysyä perässä!
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 658
  • www.vrcf.fi
Vs: #Kannonjärvennyrkkipaja:n Volvoilut
« Vastaus #28 : 31.12.2017, 22:01:08 »
"Noh kipastiin tulpat ja tultiin takas niin joku isohko jannu huutaa yhtähuutoa että haluanko turpaan ja ei malta millään lopettaa huutoa vaikka olisin ollut jo lähössä, vaan aukoo ja sulkee mun kuskin ovea (olin ite kuskinpaikalla). Sitten kertoi olevansa cannonballsista ja lisäsi että minut ammutaan varmasti! :D Ehkei tykännyt kun repesin nauramaan kun ensimmäisenä halus mätkiä turpaan? Mistä näitä tietää  :D
Jo pariviikkoa on kuolemaantuomittua elämää eletty, että tais olla vaan aamupuuron kanssa mastunut iso kulhollinen ärripurrimuroja :D Otin toki kilvenkin ylös jos tulee häneltä jälkipyykkiä ni voi napata rahat laittomasta uhkauksesta. Taitaa olla murojen vaikutus loppu kun ei ole miestä kuulunut. Minkälaista lie miehen jokapäiväinen elämä niin ei henno enää entisestään vaikeuttaa"

Noita maailman kovimpia äitin kultuja on nähty, kun tulee tosi eteen niin selkiää että on jätkä komennettu tiskaamaan kotona ja kokonaan tatuoitu muija vahtaa vieressä marmori kaulimen kanssa, että cannopool? HA HAA!  Jos tulee tyrkylle on kaverilla 400 hehtaaria omaa suota sinne noita saa laittaa ilmaseksi! HA HAA!! :D

Poissa vesterinen_99

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
  • @The_X_Projects -Axe
Vs: #Kannonjärvennyrkkipaja:n Volvoilut
« Vastaus #29 : 22.01.2018, 19:47:24 »
MORRRRPPI

T5 242 tuli näppästyä työnalle korihommien osalta, pitäis keksiä paikka missä se sais maalauksen jälkeen olla kuivumassa kun ei kotona oikeen pysty pitämään autoa lämpösessä tarpeeks kauaa. kylkilistojen reiät heppailin näpräyskuumeen iskiessä umpeen, mikä varmaan tarkottaa sitä ettei tähän autoon listoja tule. Tai sitten enskerralla oon porannut reiät jo takas :D Nojaa, eipä oo kaksovisen listoja yhtään ylimäärästä eikä viittis neliovisenkaan listoista värkätä. Ja muutenkin oli tarkotus tehdä tästä enemmän semmonen 'race' henkinen peli.


Olis myös varmaan suotavaa käydä auton alla ennen maaluuta, epäilykset on kyllä aika hyvät, mutta ei pääsis yllätyksiä iskemään. Kahden lähteen mukaan on kyllä pyörinyt grillissä ja pitäis aika hyvin olla kuitenkin kuosissaan, jos ulkopuolelta on jo kittausta aloitettu. Toki ulkokuorella ei ole ollut pohjamaalia kun on parista kohtaa päässyt jo ruosteenkukka iskemään alle. Pari keljua kohtaa löyty, jossa oli reikää yritetty kitillä piilottaa :knuppel2: Räkäsin peltiä kitin tilalle. periaatteessa olis hiontatalkoon aika. Alustavasti kaverin kanssa aiheesta kyllä puhuttiin. Ja tosiaan, kyllä tähän nyt ne kaaret tulee ja tarkotus olis fia-hyväksytysti ne vääntää. Takapenkithän siinä tietty vähän kärsii. Tekis mieli myös värkätä joku keveä versio vakiokojelaudasta ja olis myös mukava koittaa kontinluukun tekoa teinipellistä. (lasikuitu)
Tuli myös pyöräytettyä mankelilla noi takaloksut nyt, ettei pakkelit karkaa myöhemmin. Pakkelia ei tippunut kyllä nytkään mutta eipähän pelota myöhemmin. Halpa virolainen mankeli ei ollut ehkä paras sijoitus mitä kaveri on tehnyt, mutta pikku näpräyksellä ihan toimiva laite. Ja volvon kaareen käy tosi huonosti varmaan kaikki mankelit kun ei ole kovinkaan pyöreä. Aika paljon levitti, eikä tartte miettiä osuuko renkaat siihen kulmaan. Pitäis varmaan jarrut katella  :idiot2:


T5 Moottori tuli myös leväytettyä, ja hyvältä aihiolta näyttäs. Laakerit oli kuin uudet, en oo vielä niin hyvillä laakereilla ollutta konetta päässyt purkamaan, tai kampi-akseli jäi vielä kiinni mutta en taida sitä edes irti ottaa, ellei sille jotain.... ja hei nyt loppuu, eka kokoonpano pitäs olla mallia budjetti :D
Takas aiheeseen. Myöskään pytyissä ei ollut rappua juurikaan, uudet männänrenkaat pitää toki tilailla.
Elikkä T5 männänrenkaat olis käytännössä samat kun nämä > '2,3l Audi S2 RS2 3B ABY ADU Turbo' ja Saksan Ebaystä nuo olis tarkotus tilata, kun ei hintakaan päätä huimaa.
Oliskohan tohon 850 t5 omaan moottorin ohjaukseen vaikea värkätä hukkakipinää tms? Ei tarttis tota jakajaa vedellä millään kulmavaihteilla tms ;D


Uusiopojan ysissä taas ihmeteltiin sitä, kun ei ahtopaineet nouse varmaan toista viikkoa. Otettiin testimielessä katin kohdalta putki pois, tietty ensin koitettiin hukkaportin toimivuus ja kellokin katsottiin irrallaan ehjäksi. Myös pässi toimi kuten kuuluu. Noh kattikaan ei ollut tukossa, mutta tuli samalla siirrettyä lambda downpipeen. Loppujenlopuksi viaksi ilmoittautui hukkaportin ja kellon liitos joka jumitti :facepalm: Autolle tuli ihan hyvää mallia kilometrejä, kunnes. Öljynpainevalo alkoi vilkkua tyhjäkäynnillä ja kohta se oli lämpöisenä häiritsemässä jo 0-2000 alueella. Öljyt vaihdettiin ja katottiin syyksi ölynsuodatin, kun oli kohtuuttoman painava ja siellä oli vettä. Öljynvaihto auttoi hetkeksi, mutta taas se iljettävä valo alkoi sykkimään ja vikaepäilyt kohdistuu öljypumpun imujalkaan, mikä on sinällään vähän outoa kun ne renkaat on uudet, eikä ole ennen ollut kasatuissa koneissä mitään ongelmaa niiden kanssa. Huomenna näkee onko niissä vikaa kun koitetaan leväyttää öljypohja pois.


Käyttiskalussa oli myös vähän harhaluuloja viasta, viimeaikoinahan siinä oli 1,2 ja 3 vaihteet vähän huonoja menemään päälle ja sitten eräs kaunis päivä alko pitää ihan mahotonta kitinää, joka muuttu leikkaavaksi ääneksi. Noh kokeilin ottaa remmit vesipumppua myöten pois ja ääni ei loppunut mutta auto sammui tyhjäkäynniltä. Diagnosoin vaihdelaatikon laakeriksi vian. Loota pois ja kappas!

Loota olikin ehjä mutta ylimääräinen stefakopan pultti oli eksynyt väärään paikkaan :D Oli vissiin joskus vaihdettu stefakopan tiiviste koska alaalla oli liimaa ja kytkinkin oli vaihdettu jossain vaiheessa. Samalla selvis myös syy sille miks pikkuvaihteet oli niin huonoja menemään päälle, oli silmälaakeri kulunut jo aika loppuun kun muutama kuulakin puuttui. Samalla tuli uusittua se, stefa, painelaakeri ja kytkin/levy tuli käytännössä uusi, joka siis jäi farkusta yli kun se vaihtui muuhun ja farkkuunhan olin itse kytkimen vaihtanut, eikä sille ehtinyt todellakaan kerttyä paljoa, kun asetelmassakin oli sorvausjäljet näkyvissä. Vauhtipyörä oli tosi siisti 550000km pyörineeksi. Ja vauhtipyörästä lähti myös kolmisen kiloa pois, jälleen luottokoneistaja kalmarista otti hurjat 15€ pois mun autonrakennusbudjetista. Vaikkei pyörästä tullut edes mahdottoman kevyttä, oli muutos ajossa iso. Paljon pirteämmin kiertää alaalta ja jaksaa mennä yli 4000 kierroksen helposti. Tässä nyt kuvia koska kukaan tuskin on punalohkoa tai vauhtipyörää nähnyt takaa..





Jatkuu ensinumerossa...

 

Autoracing  KL-varaosat