Autoracing  KL-varaosat

Volvo 242 Turbo -80

  • 302 Vastauksia
  • 121725 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JoriK

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1000
Vs: 242 -80 ¨Tiiliskivi¨ B230FT + M47
« Vastaus #75 : 05.10.2012, 18:15:11 »
Hyvinkin asiallista toimintaa! Tykkään.  :hg: O0

 -H-

Isä tai Topi ajattamaan kortti opetusluvilla, niin saa auton heti miten itse ajoon talven liukkaille. Pari tonnia säästöä ja eikä tarvii jäädä ajot minimi tunteihin. Kolme sisarusta itse opettanut ja kaikki mennyt enemmän kuin hyvin.

meinasin kylä autokoulussa tuon käydä  ;)

tuolla etten talvella aja meinasin siis tätä autoa, kun en viitti suolateillä ¨raiskata¨. jollain muulla pihan volvolla ajan... :pomo:

Nykyiset: V70 D5 AWD R-design -11  / 240 -88
Entisiä : 242 -80,  245 -82 ,740 limousine -88, 940 -92, 940 -95, 940 -98, 940 -98,V70R AWD -98, V70R awd ¨laserblue¨-00, V70 D5 -05, V70 2.5T - 05, V70 D5 AWD -06, XC90 D5 AWD -07, V70 D4 AWD -13,  V70 D5 AWD ¨polestar¨-15,  V60 D5 AWD "polestar" -15, S80 D5 AWD Executive - 14, V70 D5 AWD summum - 14, V60 T8 AWD R-Design -20, V60 T6 AWD LR -23, S80 D5 AWD Inscription -15, XC-60 D5 AWD R-Design -14,S60 -03

Poissa JoriK

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1000
Vs: 242 -80 ¨Tiiliskivi¨ B230FT + M47
« Vastaus #76 : 27.10.2012, 14:10:19 »
viimeviikolla jatkui auton laitto muutoskatsastusta silmällä pitäen.

laitoin eteen uudet jäähdytetyt jarrusatulat ja käytetyt hyväkuntoset levyt

myös eteen ja taakse vaihtui kaasuiskarit. alapallot vaihtuivat tehostetun mallisiin.

muutama kuva taas:
pari kännykällä otettua todella huonolaatusta ja turhaa kuvaa:


osakasa:


oli sääli maalata jarrusatulat kun oli niin siistit noi ¨kullan¨ väriset, mutta pakko kun muukin alusta on punamusta  :idiot2:


maalasin tällä kertaa bilteman jarrusatula maalilla, nähtäväksi jää kauan tuo maali nyt sitten pysyy.


auto pyörillään. perä nousi entisestä jonku verran mutta keula jäi turhan ylös  :-\

täytyy katsoa jos keula laskis (asettuis) kun tän saa ajoon  :buck2:



tuli taas vähän huonosti otettua kuvia mutta on edes jotain  ::)

olis enää leimausta varten :
imuputki uudemmasta lämmitysvastuksella
vapaavirtaussuodatin
lastut boxeihin kun on boxit sellasesta jossa oli tuo prkleen käynnistyksen esto.
sitten sais jo auton edes liikkumaan.

jos se lukkoperäkin alle päätyis  ::)

edit: oli ihan mukavaa purkaa alustan osia kun ei oo ruosteessa, 3. peräkkäinen talvi kun puran keulan tolpat :D

Nykyiset: V70 D5 AWD R-design -11  / 240 -88
Entisiä : 242 -80,  245 -82 ,740 limousine -88, 940 -92, 940 -95, 940 -98, 940 -98,V70R AWD -98, V70R awd ¨laserblue¨-00, V70 D5 -05, V70 2.5T - 05, V70 D5 AWD -06, XC90 D5 AWD -07, V70 D4 AWD -13,  V70 D5 AWD ¨polestar¨-15,  V60 D5 AWD "polestar" -15, S80 D5 AWD Executive - 14, V70 D5 AWD summum - 14, V60 T8 AWD R-Design -20, V60 T6 AWD LR -23, S80 D5 AWD Inscription -15, XC-60 D5 AWD R-Design -14,S60 -03

Poissa JoriK

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1000
Vs: 242 -80 ¨Tiiliskivi¨ B230FT + M47
« Vastaus #77 : 18.11.2012, 20:24:14 »
ja tänään oli vuorossa lukkoperän vaihtoa 940 perästä 240 perään.

eli ensimäisenä perä irti, sitten vetarit pois, peräkoppa auki ja laakeripukit irti. sitten jollain (esim vasaran puuvarrella) kampeamalla murikka irti.

sitten kun molemmat murikat on irti......
vanha avoin:


tuleva liikkeellelähtölukko:


¨poskiaakerit¨ lähtee hyvin ehjänä sopivalla ulosvetimellä siten että laittaa ruuvipenkkiin siten että leuat puristaa ulosvetimen leukoja, siitä ei ikäväkyllä tullut kuvaa  :-\


laakerit ja shimmilevyt kun on irti.....


 ... niin sitten lautaspyörä irti molemmista, lähtee näillä kuvasa näkyvillä pulteilla:


lautaspyörät vaihdetaan murikoista ristiin:


sitten päinvastaisessa järjestyksessä takaisin, ottaen huomioon että peräkohtaiset laakerit ja shimmilevyt laitetaan takaisin.


ja perät valmiina asennettaviksi:


ja paikalleen sujahti:


nopeusanturin kehä samalla silvottiin että toimii nykyisellä mittaristolla, eli joka 4 ripa jätettiin paikalleen.

sitten muutama kuva, kun noilla kaasuiskareilla tuo takapää nousi jopa siedettävälle korkeudelle:



Edit:

ensimäistä postausta päivittelin yks päivä vähä järkevämmäks.....

Nykyiset: V70 D5 AWD R-design -11  / 240 -88
Entisiä : 242 -80,  245 -82 ,740 limousine -88, 940 -92, 940 -95, 940 -98, 940 -98,V70R AWD -98, V70R awd ¨laserblue¨-00, V70 D5 -05, V70 2.5T - 05, V70 D5 AWD -06, XC90 D5 AWD -07, V70 D4 AWD -13,  V70 D5 AWD ¨polestar¨-15,  V60 D5 AWD "polestar" -15, S80 D5 AWD Executive - 14, V70 D5 AWD summum - 14, V60 T8 AWD R-Design -20, V60 T6 AWD LR -23, S80 D5 AWD Inscription -15, XC-60 D5 AWD R-Design -14,S60 -03

Poissa volsse360

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 -80 ¨Tiiliskivi¨ B230FT + M47
« Vastaus #78 : 18.11.2012, 20:38:21 »
Kyllä on nätti!  S*
nykyiset.
Volvo V90 D4 AWD käyttis

Poissa Fileman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 852
  • högbacken garage
Vs: 242 -80 ¨Tiiliskivi¨ B230FT + M47
« Vastaus #79 : 19.11.2012, 00:01:36 »
tää on kyllä asiallinen! itse just hommasin tollasen takamuovi puskurin koska omasta mielestäni toi vanha puskuri on niin massiivinen niin meneekö toi uudempi puskuri suoraan kiinni näihin vanhempiin? entäs tuo projekti kun vedit atf-öljyllä noi muoviosat niin onko pysyneet hyvinä? mukava seurata tälläistä toimintaa :)
Volvo 242 -77 B230
Garaget

Poissa JoriK

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1000
Vs: 242 -80 ¨Tiiliskivi¨ B230FT + M47
« Vastaus #80 : 19.11.2012, 16:32:09 »
kiitosta kehuista  -H-

molemmat uudemman mallin puskurit käy kyllä suoraan, pikkasen joutuu vaan soveltamaan niiden reunakiinnitysten kanssa, mutta onnistuu kyllä ilman että tarvii korin pelteihin reikiä porata  ;) edit: siis ainakin tähän ¨välimallin¨ koppaan.

ja se takapuskurin kumilista, siihen piti tehä lovi että myötäilee tän muovipuskurin muotoja, muuten se roikkuu rumasti siin päällä  ;)

tosta atf en oikeen osaa sanoa, 2 viikkoa ne oli sillo kunnolla kiiltävät mutta ei enää sillein, en osaa oiken sanoa että onko ne nyt taas yhtä harmaat ku ennen käsittelyä....  :D

Nykyiset: V70 D5 AWD R-design -11  / 240 -88
Entisiä : 242 -80,  245 -82 ,740 limousine -88, 940 -92, 940 -95, 940 -98, 940 -98,V70R AWD -98, V70R awd ¨laserblue¨-00, V70 D5 -05, V70 2.5T - 05, V70 D5 AWD -06, XC90 D5 AWD -07, V70 D4 AWD -13,  V70 D5 AWD ¨polestar¨-15,  V60 D5 AWD "polestar" -15, S80 D5 AWD Executive - 14, V70 D5 AWD summum - 14, V60 T8 AWD R-Design -20, V60 T6 AWD LR -23, S80 D5 AWD Inscription -15, XC-60 D5 AWD R-Design -14,S60 -03

Poissa Fileman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 852
  • högbacken garage
Vs: 242 -80 ¨Tiiliskivi¨ B230FT + M47
« Vastaus #81 : 02.12.2012, 16:37:09 »
nojoo olin tuossa tallilla äsken tsiikailemassa tuota takapuskuri hommaa... itellä 242 vm77 eikä mene kyl uudemman mallin takapuskuri suoraan kiinni... ei edes ne kunnon kiinnitykset :D ja jää liian kauaks korista ellei lyhennä kiinnityksiä eli niitä putkia.. mutta eiköhän se siitä saada sopimaa :)
Volvo 242 -77 B230
Garaget

Poissa JoriK

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1000
Vs: 242 -80 ¨Tiiliskivi¨ B230FT + M47
« Vastaus #82 : 02.12.2012, 19:11:51 »
nojoo olin tuossa tallilla äsken tsiikailemassa tuota takapuskuri hommaa... itellä 242 vm77 eikä mene kyl uudemman mallin takapuskuri suoraan kiinni... ei edes ne kunnon kiinnitykset :D ja jää liian kauaks korista ellei lyhennä kiinnityksiä eli niitä putkia.. mutta eiköhän se siitä saada sopimaa :)

mielenkiintosta  ???

olihan sulla sedanin takapuskuri ettei ollu farkun? itsellä oli ne iskarien kiinnitykset tasan samassa kohtaa kuin kuuluukin. etupuskurista muistaakseni pikkasen viilasin soikeaksi niitä lattojen pultinreikiä että sain kaikki 4 pulttia kiinni.

onkohan siinä sitten jokin ero noissa vanhemmissa malleissa  :o


mutta voisin taas päivittää, tuskinpa kukaan pahastuu kun tämä jo valmiiksi kerran upattiin.

eli lukkoperä tuli heitettyä auton alle. sillon kun se murikka laitettiin paikalleen niin en tietenkään kiristäny niitä vetarin pultteja kun meinasin että kuitenkin joutuu avaamaan kun jarrukilvet laittaa paikalleen :facepalm: . tosiaan laitettiin auton alle paikalleen ja rupesin laittaan kilpiä kiinni, kuskinpuolelle meni ihan hyvin, mutta kun apparin pultit kiristin niin vetari junttas kiinni. siinä sitten ihmeteltiin sitä että mitä vit....., heitin jo aluksi ihan läpällä että otetaa vetarin boorista vähän pois. purettiin sitten kolmeen kertaan murikka irti perästä ja takaisin paikalleen ja aina sama vika kunnes tajusin landiaa heittää kysymyksen että mitä teen, ja sieltähän rusakko salaman nopeasti heitti vinkin että parimilliä vetarista pois. sahasin sitten rautasahalla 6mm pois ja paikalleen. toimii!   P>
nopeusmittarin anturikehääkin tuli muokattua, kun oli se absillinen kehä. leikkasin sieltä niitä ripoja pois siten että joka 4 jäi. en suosittele, meinaan aluksi mittari pompottaa, ja 120km/h se laskee 110km/h ja siitä nousee taas 130km/h. ilmeisesti ripojen pitäisi olla leveämpiä tai jotain. olkoot nyt noin, kun kuitenkin näyttää noin muuten oikein  ;)

sitten vain nopeasti kasaan ja pukkien päällä kokeilin, että laitoin käyntii ja vaihteen päälle ja kuuntelin ettei pitäny ääntä. vielä pitäisi kokeilla ajossa että ääntääkö, mutta kun tuli tuota lunta ni ei pysty, jos sitte joskus......


Nykyiset: V70 D5 AWD R-design -11  / 240 -88
Entisiä : 242 -80,  245 -82 ,740 limousine -88, 940 -92, 940 -95, 940 -98, 940 -98,V70R AWD -98, V70R awd ¨laserblue¨-00, V70 D5 -05, V70 2.5T - 05, V70 D5 AWD -06, XC90 D5 AWD -07, V70 D4 AWD -13,  V70 D5 AWD ¨polestar¨-15,  V60 D5 AWD "polestar" -15, S80 D5 AWD Executive - 14, V70 D5 AWD summum - 14, V60 T8 AWD R-Design -20, V60 T6 AWD LR -23, S80 D5 AWD Inscription -15, XC-60 D5 AWD R-Design -14,S60 -03

Poissa JoriK

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1000
Vs: 242 -80 ¨Tiiliskivi¨ B230FT + M47
« Vastaus #83 : 06.12.2012, 16:33:52 »
ruuvasin tossa tänää nastarenkaat alle ja boxit+ilmansuodatin lainaan ja kokeilin toimiiko lukkoperä. mittari ei näytä sinne päinkään oikein, mutta lukko toimii. koko auto muutenkin toimii niinku pitääki.

ajattelin kokeilla laittaa peltisen takakannen tuohon perään sillä normaalilla anturilla josko toimisi oikein  ???

käyntivideo tuolla 3¨vapaastivirtaavalla putkistolla: ¨avautuu klikkaamalla kuvaa¨


ja pari kuvaa:
« Viimeksi muokattu: 07.12.2012, 19:36:21 kirjoittanut JoriK »

Nykyiset: V70 D5 AWD R-design -11  / 240 -88
Entisiä : 242 -80,  245 -82 ,740 limousine -88, 940 -92, 940 -95, 940 -98, 940 -98,V70R AWD -98, V70R awd ¨laserblue¨-00, V70 D5 -05, V70 2.5T - 05, V70 D5 AWD -06, XC90 D5 AWD -07, V70 D4 AWD -13,  V70 D5 AWD ¨polestar¨-15,  V60 D5 AWD "polestar" -15, S80 D5 AWD Executive - 14, V70 D5 AWD summum - 14, V60 T8 AWD R-Design -20, V60 T6 AWD LR -23, S80 D5 AWD Inscription -15, XC-60 D5 AWD R-Design -14,S60 -03

Poissa JoriK

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1000
Vs: Volvo 242 Turbo -80
« Vastaus #84 : 07.12.2012, 19:29:24 »
kokeilin tuota toista peräkopppaa mutta turhaan, sillä mittari ei näyttänyt mitään, eli siis anturi ei ole oikeassa kohtaa.

eli tällä foorumilla porukka tiukasti väitti että se toimii kun napsii pois että jättää joka neljänneksen rivan, mutta olen nyt tullut sihen tulokseen että ne rivat on liian ohkasia. mikäs tässä nyt on juttu?

onko nyt ainoa vaihtoehto ottaa tuosta lukottomasta murikasta anturikehä vai käykö sekään edes tuohon lukollisen ympärille etten turhaan pura taas?

Nykyiset: V70 D5 AWD R-design -11  / 240 -88
Entisiä : 242 -80,  245 -82 ,740 limousine -88, 940 -92, 940 -95, 940 -98, 940 -98,V70R AWD -98, V70R awd ¨laserblue¨-00, V70 D5 -05, V70 2.5T - 05, V70 D5 AWD -06, XC90 D5 AWD -07, V70 D4 AWD -13,  V70 D5 AWD ¨polestar¨-15,  V60 D5 AWD "polestar" -15, S80 D5 AWD Executive - 14, V70 D5 AWD summum - 14, V60 T8 AWD R-Design -20, V60 T6 AWD LR -23, S80 D5 AWD Inscription -15, XC-60 D5 AWD R-Design -14,S60 -03

Poissa J0NZA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 Turbo -80
« Vastaus #85 : 07.12.2012, 19:50:34 »
Meikäläisellä on 48 ripasesta tehty 12 ripanen ja toimii ihan normaalisti.  Mulla on 200 peltinen peräkoppa ja joutui anturia säätämään pikkasen ulommaks. Talvi käyttiksessä välillä pompottaa mittari hiljasessa nopeudessa (5-15km/h) ja siihen ei oo tehty mitään muokkauksia.
« Viimeksi muokattu: 07.12.2012, 19:54:28 kirjoittanut J0NZA »

s73

  • Vieras
Vs: Volvo 242 Turbo -80
« Vastaus #86 : 07.12.2012, 19:53:03 »
Mitkä iskarit laitoit alle?

Poissa JoriK

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1000
Vs: Volvo 242 Turbo -80
« Vastaus #87 : 07.12.2012, 20:02:19 »
Mitkä iskarit laitoit alle?



 ;)  varmaa moni arvaa mistä  :-[

Meikäläisellä on 48 ripasesta tehty 12 ripanen ja toimii ihan normaalisti.  Mulla on 200 peltinen peräkoppa ja joutui anturia säätämään pikkasen ulommaks. Talvi käyttiksessä välillä pompottaa mittari hiljasessa nopeudessa (5-15km/h) ja siihen ei oo tehty mitään muokkauksia.

anturia ulommas? nyt en ymmärtänyt, mulle pitää aina vääntää rautalangasta  :D

Nykyiset: V70 D5 AWD R-design -11  / 240 -88
Entisiä : 242 -80,  245 -82 ,740 limousine -88, 940 -92, 940 -95, 940 -98, 940 -98,V70R AWD -98, V70R awd ¨laserblue¨-00, V70 D5 -05, V70 2.5T - 05, V70 D5 AWD -06, XC90 D5 AWD -07, V70 D4 AWD -13,  V70 D5 AWD ¨polestar¨-15,  V60 D5 AWD "polestar" -15, S80 D5 AWD Executive - 14, V70 D5 AWD summum - 14, V60 T8 AWD R-Design -20, V60 T6 AWD LR -23, S80 D5 AWD Inscription -15, XC-60 D5 AWD R-Design -14,S60 -03

s73

  • Vieras
Vs: Volvo 242 Turbo -80
« Vastaus #88 : 07.12.2012, 20:08:32 »
Motonetistä? Minkä merkkiset? Minkälainen alusta ajaa, kova vai pehmeä?
« Viimeksi muokattu: 07.12.2012, 20:16:37 kirjoittanut s73 »

Poissa J0NZA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 Turbo -80
« Vastaus #89 : 07.12.2012, 20:12:29 »
No se anturi otti mulla kiinni siihen kehään, koska  en laittanut peräkoppaan tiivistettä. Ainut ero on että mä hioin noista katkaistuista rivoista noi "natsat" tasaseks.

 

RallyBaron  Samppasport