Puhumattakaan edes siitä, onko hyvä asia että viranomaisella on edes virkatehtävään käytettävissä täydellinen rekisteri jokaisen auton kaikista liikkumisista.
Rekisteri on kuitenkin sidottu käyttötarkoitukseensa. Onhan poliisillakin passirekisterissään sormenjäljet valtaosasta suomalaisia, mutta niitä tietoja ei (onneksi) saa käyttää rikostutkintaan, eikä käytetä.
Julkisen liikenteen käyttäjien matkat rekisteröidään matkakorttien, sähköisten lippujen ym. avulla erittäin tarkasti, mutta ilmeisesti sekään ei ole mikään ongelma, kunhan keski-ikäisten miesten automatkoja ei tallenneta?
Liikenneviranomaisilla on laajat kamerajärjestelmät, joilla kuvataan kaikki kameran ohi ajavat autot ja uudelleen useammassa kohdassa. Näin seurataan esim. matka-aikoja. Rajaviranomaisilla on rekisterikilpien lukijat kaikilla Euroopan raja-asemilla jne.
Näistä ei tälläkään palstalla ole nähty mitään ongelmaa, mutta kun Bernerin idea halutaan ampua heti alas, niin tietoturva nousee aivan ykkösprioriteetiksi.
Tuossa tienkäytön maksussa puhutaan aika vahvasti nimenomaan paikkaan ja aikaan sidotusta hinnoittelusta, sitä varten ne "sim-kortit" sinne autoon tarvittaisiin. Pelkät kilometrit näkisi katsastuksessa.
Autojen mittarilukemat ovat niin epäluotettavia ja helposti muunnettavia, ettei verotus perustu missään niiden lukemiin. Ei edes Suomessa, vaikka meillä autoilun verotuksessa kaikkea typerää onkin tehty.