Elekma  Autoracing

Ajoneuvojen verotus ja sen muutokset

  • 856 Vastauksia
  • 177716 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvovero
« Vastaus #150 : 13.01.2017, 07:12:26 »
Mitä helvetin liimoja noi haistelee.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701122200053048_uu.shtml
Ihmisiä asuu muuallakin kuin kaupunkien keskustoissa.
Autot pois ja seuraavaksi ydinvoimalat.  Tuulivoima saksanmalliin tai siis ekolokinen öljy ja hiili :)
« Viimeksi muokattu: 13.01.2017, 07:14:42 kirjoittanut Ari E »

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12515
Vs: Ajoneuvovero
« Vastaus #151 : 13.01.2017, 07:21:50 »
Mitä helvetin liimoja noi haistelee.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701122200053048_uu.shtml
Ihmisiä asuu muuallakin kuin kaupunkien keskustoissa.
Luitko hänen blogi kirjoitusta vai ainoastaan uutisen? Blogissa hän kritisoi että miksi pitäisi tuota yksityisiä yrityksiä rahastamaan. Isoihin kaupunkeihin voisi tuota tietulli juttuja.  Ja jos miettii että suomessa on reilu 5 miljoona ihmistä ja autoja about miljoona. Kaikilla ei ole siis autoja. Eikä Li ole kieltämässä autoilua, vaan sitä että suomessa kaupungeissa pärjää nykyäänkin jo ilman autoa. Jos itse asuisin Oulun keskustassa niin S80 olisi jo lähtenyt Kuusankoskelle. Tiedän tuttuja jotka keskustassa asuvat ilman autoa. Autopaikat on kalliit ja jos 3-4 viikonloppuna vuodessa tarvii esim. Lapissa käydä niin vuokraavat auton.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvovero
« Vastaus #152 : 13.01.2017, 07:23:25 »
Luitko hänen blogi kirjoitusta vai ainoastaan uutisen? Blogissa hän kritisoi että miksi pitäisi tuota yksityisiä yrityksiä rahastamaan. Isoihin kaupunkeihin voisi tuota tietulli juttuja.  Ja jos miettii että suomessa on reilu 5 miljoona ihmistä ja autoja about miljoona. Kaikilla ei ole siis autoja. Eikä Li ole kieltämässä autoilua, vaan sitä että suomessa kaupungeissa pärjää nykyäänkin jo ilman autoa. Jos itse asuisin Oulun keskustassa niin S80 olisi jo lähtenyt Kuusankoskelle. Tiedän tuttuja jotka keskustassa asuvat ilman autoa. Autopaikat on kalliit ja jos 3-4 viikonloppuna vuodessa tarvii esim. Lapissa käydä niin vuokraavat auton.
Voin olla väärässä, mutta muistaakseni rekisterissä on yli 2,5 miljoonaa autoa ::)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12515
Vs: Ajoneuvovero
« Vastaus #153 : 13.01.2017, 07:30:24 »
Voin olla väärässä, mutta muistaakseni rekisterissä on yli 2,5 miljoonaa autoa ::)
Piti käydä Trafin sivuilta katsomassa. Olin väärässä. Suomessa 2016 rekisterissä oli 3322672 henkilöautoa, joista yritykset omisti 618734 kpl. Tieliikenne käytössä oli 262943210 henkilöautoa joista yritykset omisti 524313kpl.

Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 651
Vs: Ajoneuvovero
« Vastaus #154 : 13.01.2017, 07:55:25 »
Luitko hänen blogi kirjoitusta vai ainoastaan uutisen? Blogissa hän kritisoi että miksi pitäisi tuota yksityisiä yrityksiä rahastamaan. Isoihin kaupunkeihin voisi tuota tietulli juttuja.  Ja jos miettii että suomessa on reilu 5 miljoona ihmistä ja autoja about miljoona. Kaikilla ei ole siis autoja. Eikä Li ole kieltämässä autoilua, vaan sitä että suomessa kaupungeissa pärjää nykyäänkin jo ilman autoa. Jos itse asuisin Oulun keskustassa niin S80 olisi jo lähtenyt Kuusankoskelle. Tiedän tuttuja jotka keskustassa asuvat ilman autoa. Autopaikat on kalliit ja jos 3-4 viikonloppuna vuodessa tarvii esim. Lapissa käydä niin vuokraavat auton.

En lukenut blogia olisi varmaan pitänyt ja varmasti perheetön kaupungissa pärjääkin ilman autoa.
citikka

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Ajoneuvovero
« Vastaus #155 : 13.01.2017, 08:01:29 »
Kaupungin keskustoissa kyllä auton omistamisessa ei ole mitään järkeä, jos ei ole "pakko".

Aikanaan yksi työkaveri kirosi, kun joutui autopaikan ostamaan, 500m päästä kotoa ja maksoi 25000€. Hänelläkin vain oli sitten jo työn puolesta kellonajat ja matkat semmoisia, ettei pysty kykenemään julkisilla.

Muutti kaupungin reunoille.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13604
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Ajoneuvovero
« Vastaus #156 : 13.01.2017, 08:07:33 »
perheetön kaupungissa pärjääkin ilman autoa.
Tämä.

Mutta heti kun tarvitset ruokaa lapsille ei se olekkaan niin helppoa kulkea 5 kassin kanssa ja markettiin ei pääse bussilla... tämä ongelma on muualla kuin ehkä Helsinki, Tampere, Turku ja Oulu... noissa taitaa olla isot kaupat ihan käsillä.

Minua vain suuresti kalvaa tämä ajatus että suomalaiset ajaisivat vanhoilla autoilla vain laiskuuttaan. Ei minulla ainakaan ole varaa ostaa uutta autoa, eikä ole monella muullakaan jonka tunnen.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12515
Vs: Ajoneuvovero
« Vastaus #157 : 13.01.2017, 08:48:19 »
Ei minulla ainakaan ole varaa ostaa uutta autoa, eikä ole monella muullakaan jonka tunnen.
Pitäisikö korjata ettei ole varaa semmoiseen uuteen autoon jonka haluat ;). XC90 vaihtaisit pienellä välirahalla uuden 7 paikkaisen Dacian :). Just tuossa laskin että oman auton kk-erällä laittaisin uuden Tojotan hybridin. Olisi uusi takuun alainen auto jossa kulutuskin olisi pienempi.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Ajoneuvovero
« Vastaus #158 : 13.01.2017, 09:00:13 »
Minua vain suuresti kalvaa tämä ajatus että suomalaiset ajaisivat vanhoilla autoilla vain laiskuuttaan. Ei minulla ainakaan ole varaa ostaa uutta autoa, eikä ole monella muullakaan jonka tunnen.
Niin, taitaa auto olla ihmiselle vieläkin (uutena) elämän toiseksi kallein hankinta asunnon jälkeen (mikäli tuommoisia haluaa).
Ja kun se uusi auto ei palvele käyttötarkoituksessaan yhtään sen paremmin, kuin se +10 vuotta vanha. Joissain tapauksissa jopa huonommin, koska voit saada sen +10 vuotiaan auton vaikkapa farmarina johon menee koko perhe ostoksineen helposti vrt. pikkukippo, jossa jo yksin istuessa alkaa ahdistamaan. Toki, uudet autot ovat turvallisempia, se on varma. Mutta halvempia ne eivät ole, eivätkä myöskään halvempia ylläpitää. Joku +10 vuotta vanha "perusauto" on ylläpitokuluiltaan naurettavan halpa lähes mihin tahansa uuteen autoon verrattuna esim. huoltojen suhteen. Sitten jos miettii, ostaa vaikka 18k€:lla pienen Toyotan, Kian, Fiatin, Nissanin tjsp., niin sitä 18k€ lainaakin saa lyhentää melko kauan lopultakin. Tietenkin jos tulotaso on kohdillaan, voi tuon maksaa vuodessa pois, minulta se veisi edes kohtuullisilla tuloilla 7-10 vuotta (ex -työpaikan tuloilla). Tuossa ajassa se pikkukippo on joko ajettu loppuun tai ainakin sitä on huollettu jo niin ankaralla kädellä, että olisikohan sittenkin ollut järkevämpi ostaa se 2-3k€ huollettu +10 vuotias perusauto?

Turvallisuusnäkökulmasta miettien, otetaan rajaksi 10 vuotta, mikä tuntuisi olevan aika monen "peruskäyttäjän" auton ikä. Vuoden 2006-2007 autot ovat jo aika turvallisia, oli sitten Toyota tai Volvo. En laske itseäni peruskäyttäjäksi, olen kädet hartioita myöden itse rassaava "käyttöharrastaja", joka on vieraantunut nykymaailmasta.

Näistä näkökulmista katsoen silti arvostan niitä, jotka uskaltavat ottaa sen riskin ja hankkia sen uuden auton. Ilman heitä ei olisi käytettyjäkään. Suomessa kuitenkin liikkuminen on aivan törkeän kallista, mikä vaikuttaa aivan kaiken hintoihin (ja paljon). Kyllä, minä pääsen käymään vanhemmillani myös julkisilla. Matka-aika meidän perheeltä ottaa noin 5-7h (autolla 2h) ja hintaa kertyy noin 40-50€ viimeksi kun vuosi sitten tarkistin (autolla noin 30-40€ polttoainekulut). Ja mitäs sitten kun sattuu jotain? Sinne korpeen kestää ambulanssilta tulla karkeasti kaksi tuntia, viimeksi sain hätäkeskuksesta ohjeen "tulla niin nopeasti kuin kykenen", kun poika oli tajuttomana 42°C kuumeessa.

Perusvastaus äskeiseen:
"No onko pakko asua siellä hurrinperseessä? Onko pakko mennä pikkulapsen kanssa paikkoihin, joissa on riskejä?". Niin, ihminen on käynyt kuussa, siellä oli riskejä. Ihminen on tutkinut tältä pallolta kuivan maan osuudesta noin 90%. Ihminen on utelias, liikkuminen on vapautta. Minä voin mielelläni maksaa ajoneuvoveroa (mikä on noussut aivan ***tanasti nyt viimevuosina), jotta saan liikkua vapaasti kenenkään tietämättä missä olen. Siinä ei ole mitään ongelmaa, mutta tuo että liikenteestä kerättävin verovaroin kustannetaan kaikkea muuta, ottaa kupoliin ja ihan kunnolla.

Mikä **ttu siinä on, että OySuomiAb on ajautunut tilaan, jossa ihmisille "pakollisilla", elämisen mahdollistavilla keinoilla, kerätään aivan törkeitä raippaveroja? Tottakai valtio tarvitsee tuloja elääkseen, kuten me kaikkki, mutta onko nyt jotain mennyt pieleen kun pitää joka asiassa verottaa aika törkeästi?


Joku aika sitten tuli radiossa (Rock) juttua tästä moottoripyörien/veneiden verosta. Radiossa tarinoideen henkilön (en muista, kuka oli kyseessä) mukaan Norja kokeili tätä asiaa joitain vuosia sitten, kun lama alkoi painamaan päälle. Tuloksena oli 6kk:n ajanjakso, jolloin kotimaan matkailu ja verotulot laski. Ko. verotus purettiin sitten myöhemmin...
Norja on tosin huono verrokki, koska on öljyvaltio, mutta kun Ruotsi on tehnyt aivan saman asian Norjan jälkeen, eikä toiminut. Mutta hei, eihän Tupua ja Hupua ilman Lupua (Soumi). Aina jaksetaan sillointällöin milloin missäkin illanistujaisissa mainostaa kotimaan matkailun tärkeyttä, jotta saataisiin rahavirrat valtion sisällä liikkumaan. No millä matkustat kun alkaa olla niin, että viikon lapin reissua varten saa säästää jo todella pitkän tovin (ainakin minun tulotasoinen).

2010 98 -oktaaninen Bensiinilitra maksoi Jyväskylässä noin 1.2xx-1.31x€. Tuonna vuonna tuli ajettua noin 80tkm autolla "hupiajelua". Aivan varmasti maksoin polttoaineveron kautta aika roimat verot jo tuolloin "huvittelustani", mutta tuin paikallisia yrittäjiä pitkinpoikin suomea käymällä erilaisissa paikoissa. Tänäpäivänä..................onhan tuommonen kiva ajatus.


Anteeksi ylivuodatus ja valitus, pitkä teksti vailla asiaa. Ei herneitä kenellekkään.
« Viimeksi muokattu: 13.01.2017, 09:03:36 kirjoittanut Slerbahuuli »

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Ajoneuvovero
« Vastaus #159 : 13.01.2017, 09:06:32 »
Anderssonin blogissa oli nimenomaan ajatuksena tämä MaaS, Mobility as a Service. Siitä nyt tietenkin sai hyvän klikkiotsikon, jossa saattoi olla pientä poliittista tarkoituksenmukaisuutta. Toki tuo vertaus hissiin oli aika huono, vaikka itse pointti onkin hyvä.

Ei kaikki tosiaankaan tarvitse omaa autoa. Ja meilläkin, lähiössä asuva lapsiperhe, voisi hyvin luopua toisesta autosta ja sen sijaan hankkia vaikka kuukausimaksullista liikkumisen palvelua jolla saisi x määrän bussilippuja ja y km vuokra-/kimppa-autolla ajelua. Varsinkin jos saisi valita, että se palveluauto olisi vaikka uusi V40. :D
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12515
Vs: Ajoneuvovero
« Vastaus #160 : 13.01.2017, 09:21:58 »
Niin, taitaa auto olla ihmiselle vieläkin (uutena) elämän toiseksi kallein hankinta asunnon jälkeen (mikäli tuommoisia haluaa).
Ja kun se uusi auto ei palvele käyttötarkoituksessaan yhtään sen paremmin, kuin se +10 vuotta vanha. Joissain tapauksissa jopa huonommin, koska voit saada sen +10 vuotiaan auton vaikkapa farmarina johon menee koko perhe ostoksineen helposti vrt. pikkukippo, jossa jo yksin istuessa alkaa ahdistamaan. Toki, uudet autot ovat turvallisempia, se on varma. Mutta halvempia ne eivät ole, eivätkä myöskään halvempia ylläpitää. Joku +10 vuotta vanha "perusauto" on ylläpitokuluiltaan naurettavan halpa lähes mihin tahansa uuteen autoon verrattuna esim. huoltojen suhteen. Sitten jos miettii, ostaa vaikka 18k€:lla pienen Toyotan, Kian, Fiatin, Nissanin tjsp., niin sitä 18k€ lainaakin saa lyhentää melko kauan lopultakin. Tietenkin jos tulotaso on kohdillaan, voi tuon maksaa vuodessa pois, minulta se veisi edes kohtuullisilla tuloilla 7-10 vuotta (ex -työpaikan tuloilla). Tuossa ajassa se pikkukippo on joko ajettu loppuun tai ainakin sitä on huollettu jo niin ankaralla kädellä, että olisikohan sittenkin ollut järkevämpi ostaa se 2-3k€ huollettu +10 vuotias perusauto?
Just tuossa katsoin ennen kuin Ristuksen kirjoitukseen vastasin. 18k hinnalla saa uuden 7h henkilöauton.


Perusvastaus äskeiseen:
"No onko pakko asua siellä hurrinperseessä? Onko pakko mennä pikkulapsen kanssa paikkoihin, joissa on riskejä?". Niin, ihminen on käynyt kuussa, siellä oli riskejä. Ihminen on tutkinut tältä pallolta kuivan maan osuudesta noin 90%. Ihminen on utelias, liikkuminen on vapautta. Minä voin mielelläni maksaa ajoneuvoveroa (mikä on noussut aivan ***tanasti nyt viimevuosina), jotta saan liikkua vapaasti kenenkään tietämättä missä olen. Siinä ei ole mitään ongelmaa, mutta tuo että liikenteestä kerättävin verovaroin kustannetaan kaikkea muuta, ottaa kupoliin ja ihan kunnolla.

Mikä **ttu siinä on, että OySuomiAb on ajautunut tilaan, jossa ihmisille "pakollisilla", elämisen mahdollistavilla keinoilla, kerätään aivan törkeitä raippaveroja? Tottakai valtio tarvitsee tuloja elääkseen, kuten me kaikkki, mutta onko nyt jotain mennyt pieleen kun pitää joka asiassa verottaa aika törkeästi?

2010 98 -oktaaninen Bensiinilitra maksoi Jyväskylässä noin 1.2xx-1.31x€. Tuonna vuonna tuli ajettua noin 80tkm autolla "hupiajelua". Aivan varmasti maksoin polttoaineveron kautta aika roimat verot jo tuolloin "huvittelustani", mutta tuin paikallisia yrittäjiä pitkinpoikin suomea käymällä erilaisissa paikoissa. Tänäpäivänä..................onhan tuommonen kiva ajatus.
Tuo tuntuu vaivaavan että liikenteestä kerättävillä veroilla rahoitetaan muutakin kuin liikennettä. Vähän sama kun itse sanoisin että miksi minun verorahoilla rakennetaan päiväkoteja kun minulla ei ole lapsia.
OySuomiAb:ssä voi asua ilman autoa. Täysin valinta kysymys että asuuko semmoisessa paikassa missä ilman autoa eläminen on vaikeaa. Suomalaisesta "unelmasta" on vain tullut vaatimus johon kaikilla pitää olla oikeus. Eli se lähiötalo ja siihen pihalle kaksi autoa.
Kannattaa tinkiä hupiajeluista, 80tkm vuodessa kuulostaa ihan järjettömältä määrältä.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Ajoneuvovero
« Vastaus #161 : 13.01.2017, 09:38:12 »
Just tuossa katsoin ennen kuin Ristuksen kirjoitukseen vastasin. 18k hinnalla saa uuden 7h henkilöauton.

Tuo tuntuu vaivaavan että liikenteestä kerättävillä veroilla rahoitetaan muutakin kuin liikennettä. Vähän sama kun itse sanoisin että miksi minun verorahoilla rakennetaan päiväkoteja kun minulla ei ole lapsia.
OySuomiAb:ssä voi asua ilman autoa. Täysin valinta kysymys että asuuko semmoisessa paikassa missä ilman autoa eläminen on vaikeaa. Suomalaisesta "unelmasta" on vain tullut vaatimus johon kaikilla pitää olla oikeus. Eli se lähiötalo ja siihen pihalle kaksi autoa.
Kannattaa tinkiä hupiajeluista, 80tkm vuodessa kuulostaa ihan järjettömältä määrältä.
80tkm vuodessa on paljon, sitä en pidäkkään kohtuullisena. Pointti oli kotimaan matkailu, tuon ajoin vuoden aikana kokonaisuudessaan opiskelijana. Pakollisia kilometrejä ehkä se 10tkm.

Minun unelma ei ole kaupunkilähiö, mutta taidankin kuulua vähemmistöön. Asun tällähetkellä, kaupunkilähiössä, vuokralla. Vuokra on noin 920€/kk kolmiosta. Jos haluaa halvempaa, täytyy muuttaa kaksioon tai kauemmaksi kaupungista = liikkumisen kulut kasvavat. Toki, Jyväskylästä löytyy slummialueita, muutettiin sellaiselta pois kun poika löyti huumeneulan (silloinen käsiin hajoava asunto oli 850€/kk).
Edelleen, kaikki on kallista. Vuokrat ovat aivan järjettömät ja jos niistä haluaa tinkiä "ei saa yksityisautoilla". Aivan järjetön kuvio, todella kieroutunut.

Lainaamasi kirjoituksen pointtini olikin se, että mihin helvettiin kaikki kerätyt varat valuvat?


Eräs lähipiiriini kuuluva henkilö tekee töitään omalla autollaan. Noin 80-110tkm/vuosi. Hänellä on polttoainekulut nousseet aika naurettavasti viimeisen kymmenen vuoden aikana, jännä eikö? Hänen oma yrityksensä on osin tästä syystä muuttunut melkein kannattamattomaksi ja noin 80% asiakaskunnasta (palvelu/myyntialan pienyrittäjiä, kioskeja, kampaamoita, kalastusliikkeitä, matkailuliikkeitä ymsjne.) on lopettanut tuona aikana, koska ei riitä asiakkaita ja hinnat ovat nousseet niin koviksi ettei yritys ole enään kannattava.

Miksi tuttavani ei tee etätöitä/ muuta keskustaan asumaan ja perusta konttoria? Ei ole mahdollista, fyysisiä töitä et voi tehdä etänä. Asumispaikka on irrelevantti johtuen työn luonteesta, joten 250€/kk omakotitalo maaseudulla on järkevämpi kuin yksikään kaupungissa oleva kaksio.

Laittoi elokuussa lapun luukulle. Ei tee enään omaan laskuun, samoja hommia edelleen yksityisenä, mutta toisen nimissä.

Ja tottakai, ollaan kaikki eletty leveäperseisesti. Asuntojen hinnat yms. ovat saaneet aivan tolkuttomasti "ilmaa", joka ei perustu yhtään mihinkään muuhun kuin "nopeasti voittoja ja paljon" -asenteeseen. Nyt se asenne tulee korkoineen takaisin. Toivon vain, ettei tätä pitkien välimatkojen maata kuristeta kuoliaaksi verottamalla liikkumista kuoliaaksi. Siitä ei lopulta hyödy yhtään kukaan, mitenkään, yhtään missään (ei edes siellä suomalaisittain suurkaupungin keskustassa yksinasuva kotoaan käsin töitä tekemä IT-tukihenkilö, tai joku vastaava).


Päiväkodit, koulut, ovat tavallaan pakollisia, jos halutaan että "tuore aines" on "käyttökelpoista" työelämään päästessään. Ammattikoulujen ja lukioiden tulovalvontaa voisi miettiä. Kaikki ammattikoulut, mitä on tullut nähtyä (kymmeniä) toiminta on todella velliperseistä. Kahvi on hyvää ja suojatyöpaikka on kiva, ei tarvitse pelätä persettään.

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 651
Vs: Ajoneuvovero
« Vastaus #162 : 13.01.2017, 09:41:24 »
Just tuossa katsoin ennen kuin Ristuksen kirjoitukseen vastasin. 18k hinnalla saa uuden 7h henkilöauton.

Tuo tuntuu vaivaavan että liikenteestä kerättävillä veroilla rahoitetaan muutakin kuin liikennettä. Vähän sama kun itse sanoisin että miksi minun verorahoilla rakennetaan päiväkoteja kun minulla ei ole lapsia.
OySuomiAb:ssä voi asua ilman autoa. Täysin valinta kysymys että asuuko semmoisessa paikassa missä ilman autoa eläminen on vaikeaa. Suomalaisesta "unelmasta" on vain tullut vaatimus johon kaikilla pitää olla oikeus. Eli se lähiötalo ja siihen pihalle kaksi autoa.
Kannattaa tinkiä hupiajeluista, 80tkm vuodessa kuulostaa ihan järjettömältä määrältä.

Juuri näin. Kaikki betonikennoihin asumaan ja sielläkin saa vain odottaa, että seuraava työpaivä alkaisi.

edit. Tämä ei kyllä liity autoverotukseen
« Viimeksi muokattu: 13.01.2017, 09:48:15 kirjoittanut Brick »
citikka

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12515
Vs: Ajoneuvovero
« Vastaus #163 : 13.01.2017, 09:49:52 »
80tkm vuodessa on paljon, sitä en pidäkkään kohtuullisena. Pointti oli kotimaan matkailu, tuon ajoin vuoden aikana kokonaisuudessaan opiskelijana. Pakollisia kilometrejä ehkä se 10tkm.

Minun unelma ei ole kaupunkilähiö, mutta taidankin kuulua vähemmistöön. Asun tällähetkellä, kaupunkilähiössä, vuokralla. Vuokra on noin 920€/kk kolmiosta. Jos haluaa halvempaa, täytyy muuttaa kaksioon tai kauemmaksi kaupungista = liikkumisen kulut kasvavat. Toki, Jyväskylästä löytyy slummialueita, muutettiin sellaiselta pois kun poika löyti huumeneulan (silloinen käsiin hajoava asunto oli 850€/kk).
Edelleen, kaikki on kallista. Vuokrat ovat aivan järjettömät ja jos niistä haluaa tinkiä "ei saa yksityisautoilla". Aivan järjetön kuvio, todella kieroutunut.

Lainaamasi kirjoituksen pointtini olikin se, että mihin helvettiin kaikki kerätyt varat valuvat?


Eräs lähipiiriini kuuluva henkilö tekee töitään omalla autollaan. Noin 80-110tkm/vuosi. Hänellä on polttoainekulut nousseet aika naurettavasti viimeisen kymmenen vuoden aikana, jännä eikö?
Laittoi elokuussa lapun luukulle. Ei tee enään omaan laskuun, samoja hommia edelleen yksityisenä, mutta toisen nimissä.

Ja tottakai, ollaan kaikki eletty leveäperseisesti. Asuntojen hinnat yms. ovat saaneet aivan tolkuttomasti "ilmaa", joka ei perustu yhtään mihinkään muuhun kuin "nopeasti voittoja ja paljon" -asenteeseen. Nyt se asenne tulee korkoineen takaisin. Toivon vain, ettei tätä pitkien välimatkojen maata kuristeta kuoliaaksi verottamalla liikkumista kuoliaaksi. Siitä ei lopulta hyödy yhtään kukaan, mitenkään, yhtään missään (ei edes siellä suomalaisittain suurkaupungin keskustassa yksinasuva kotoaan käsin töitä tekemä IT-tukihenkilö, tai joku vastaava).


Päiväkodit, koulut, ovat tavallaan pakollisia, jos halutaan että "tuore aines" on "käyttökelpoista" työelämään päästessään. Ammattikoulujen ja lukioiden tulovalvontaa voisi miettiä. Kaikki ammattikoulut, mitä on tullut nähtyä (kymmeniä) toiminta on todella velliperseistä. Kahvi on hyvää ja suojatyöpaikka on kiva, ei tarvitse pelätä persettään.
Se että minä ostan xx eurolla palveluita kotimaiselta matkailuyrittäjältä ja tämä xx eurolla palveluita toiselta yrittäjältä ei tuo yhtään lisää työpaikkoja suomeen. Koska tuossa yhtälössä ei tule yhtään euroa lisää rahaa suomeen. Mutta tämä menee jo politiikaksi josta ei kirjoiteta.

Just katsoin dieselin keskihinta ollut 10v sitten 1€. Nyt ollaan 1.3€. 2016 alkuvuodesta oltiin 1.1e hinnassa eli vähän liioittelua nyt. Tuttusi unohtanut että on semmoinen kuin inflaatio, väkisin pitää nostaa omia hintoja. Jotain hän on tehnyt väärin jos samoja hommia jatkaa toisen palveluksessa enkä usko että nykyinen työnantaja tekee tappiota.

Just listasit ne mihin menee niitä liikenteestäkin kerättäviä veroja. Valtiovarainministeriön sivuilta voi katsoa miten valtion tulot jakautuu ja miten menot.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvovero
« Vastaus #164 : 13.01.2017, 09:52:16 »
Piti käydä Trafin sivuilta katsomassa. Olin väärässä. Suomessa 2016 rekisterissä oli 3322672 henkilöautoa, joista yritykset omisti 618734 kpl. Tieliikenne käytössä oli 262943210 henkilöautoa joista yritykset omisti 524313kpl.
Yli 3,3 miljoonaa :o
Käsittämätön määrä autoja. Lähes samassa suhteessa mitä Jenkeillä on aseita ;D
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

 

Kulkukoira  Proturbo