Minua vain suuresti kalvaa tämä ajatus että suomalaiset ajaisivat vanhoilla autoilla vain laiskuuttaan. Ei minulla ainakaan ole varaa ostaa uutta autoa, eikä ole monella muullakaan jonka tunnen.
Niin, taitaa auto olla ihmiselle vieläkin (uutena) elämän toiseksi kallein hankinta asunnon jälkeen (mikäli tuommoisia haluaa).
Ja kun se uusi auto ei palvele
käyttötarkoituksessaan yhtään sen paremmin, kuin se +10 vuotta vanha. Joissain tapauksissa jopa huonommin, koska voit saada sen +10 vuotiaan auton vaikkapa farmarina johon menee koko perhe ostoksineen helposti vrt. pikkukippo, jossa jo yksin istuessa alkaa ahdistamaan. Toki, uudet autot ovat turvallisempia, se on varma. Mutta halvempia ne eivät ole, eivätkä myöskään halvempia ylläpitää. Joku +10 vuotta vanha "perusauto" on ylläpitokuluiltaan naurettavan halpa lähes mihin tahansa uuteen autoon verrattuna esim. huoltojen suhteen. Sitten jos miettii, ostaa vaikka 18k€:lla pienen Toyotan, Kian, Fiatin, Nissanin tjsp., niin sitä 18k€ lainaakin saa lyhentää melko kauan lopultakin. Tietenkin jos tulotaso on kohdillaan, voi tuon maksaa vuodessa pois, minulta se veisi edes kohtuullisilla tuloilla 7-10 vuotta (ex -työpaikan tuloilla). Tuossa ajassa se pikkukippo on joko ajettu loppuun tai ainakin sitä on huollettu jo niin ankaralla kädellä, että olisikohan sittenkin ollut järkevämpi ostaa se 2-3k€ huollettu +10 vuotias perusauto?
Turvallisuusnäkökulmasta miettien, otetaan rajaksi 10 vuotta, mikä tuntuisi olevan aika monen "peruskäyttäjän" auton ikä. Vuoden 2006-2007 autot ovat jo aika turvallisia, oli sitten Toyota tai Volvo. En laske itseäni peruskäyttäjäksi, olen kädet hartioita myöden itse rassaava "käyttöharrastaja", joka on vieraantunut nykymaailmasta.
Näistä näkökulmista katsoen silti arvostan niitä, jotka uskaltavat ottaa sen riskin ja hankkia sen uuden auton. Ilman heitä ei olisi käytettyjäkään. Suomessa kuitenkin liikkuminen on aivan törkeän kallista, mikä vaikuttaa aivan kaiken hintoihin (ja paljon). Kyllä, minä pääsen käymään vanhemmillani myös julkisilla. Matka-aika meidän perheeltä ottaa noin 5-7h (autolla 2h) ja hintaa kertyy noin 40-50€ viimeksi kun vuosi sitten tarkistin (autolla noin 30-40€ polttoainekulut). Ja mitäs sitten kun sattuu jotain? Sinne korpeen kestää ambulanssilta tulla karkeasti kaksi tuntia, viimeksi sain hätäkeskuksesta ohjeen "tulla niin nopeasti kuin kykenen", kun poika oli tajuttomana 42°C kuumeessa.
Perusvastaus äskeiseen:
"No onko pakko asua siellä hurrinperseessä? Onko pakko mennä pikkulapsen kanssa paikkoihin, joissa on riskejä?". Niin, ihminen on käynyt kuussa, siellä oli riskejä. Ihminen on tutkinut tältä pallolta kuivan maan osuudesta noin 90%. Ihminen on utelias, liikkuminen on vapautta. Minä voin mielelläni maksaa ajoneuvoveroa (mikä on noussut aivan ***tanasti nyt viimevuosina), jotta saan liikkua
vapaasti kenenkään tietämättä missä olen. Siinä ei ole mitään ongelmaa, mutta tuo että liikenteestä kerättävin verovaroin kustannetaan kaikkea muuta, ottaa kupoliin ja ihan kunnolla.
Mikä **ttu siinä on, että OySuomiAb on ajautunut tilaan, jossa ihmisille "pakollisilla", elämisen mahdollistavilla keinoilla, kerätään aivan törkeitä raippaveroja? Tottakai valtio tarvitsee tuloja elääkseen, kuten me kaikkki, mutta onko nyt jotain mennyt pieleen kun pitää joka asiassa verottaa aika törkeästi?
Joku aika sitten tuli radiossa (Rock) juttua tästä moottoripyörien/veneiden verosta. Radiossa tarinoideen henkilön (en muista, kuka oli kyseessä) mukaan Norja kokeili tätä asiaa joitain vuosia sitten, kun lama alkoi painamaan päälle. Tuloksena oli 6kk:n ajanjakso, jolloin kotimaan matkailu ja verotulot laski. Ko. verotus purettiin sitten myöhemmin...
Norja on tosin huono verrokki, koska on öljyvaltio, mutta kun Ruotsi on tehnyt aivan saman asian Norjan jälkeen, eikä toiminut. Mutta hei, eihän Tupua ja Hupua ilman Lupua (Soumi). Aina jaksetaan sillointällöin milloin missäkin illanistujaisissa mainostaa kotimaan matkailun tärkeyttä, jotta saataisiin rahavirrat valtion sisällä liikkumaan. No millä matkustat kun alkaa olla niin, että viikon lapin reissua varten saa säästää jo todella pitkän tovin (ainakin minun tulotasoinen).
2010 98 -oktaaninen Bensiinilitra maksoi Jyväskylässä noin 1.2xx-1.31x€. Tuonna vuonna tuli ajettua noin 80tkm autolla "hupiajelua". Aivan varmasti maksoin polttoaineveron kautta aika roimat verot jo tuolloin "huvittelustani", mutta tuin paikallisia yrittäjiä pitkinpoikin suomea käymällä erilaisissa paikoissa. Tänäpäivänä..................onhan tuommonen kiva ajatus.
Anteeksi ylivuodatus ja valitus, pitkä teksti vailla asiaa. Ei herneitä kenellekkään.