Muutama mielestään vikainen ajaa väkisin sillä 20-vuotiaalla autolla, koska siitä tykkää, mutta nämäkin autot tulevat vääjäämättä poistumaan lähes 100%:sti luonnollisen poistuman kautta jossainvaiheessa elämänkaartaan liikenteestä.
Kuitti vastaanotettu!

Mutta minä sentään tein ekoteon ja ajan puhtaasti RE85:lla, jolloin fossiiliset CO
2 päästöni ovat alle 20% siitä, mitä ne muilla olisivat bensiinillä. Tosin 3L/100km kulutuksella todellisuudessa on ainoastaan sähköautoja vaihtoehtona (ns. fossiilinen CO
2 päästö, jos ajan muulla kuin RE85:lla)
Vuonna 2030 tuskin kovin moni ajaa arkiajonsa enään 1990-luvun autolla, "koska se on jokasuhteessa parempi kuin uusi" tai "koska tää on halvempi ylläpitää". Ne autot on jo melkein kaikki hävinneet siihen mennessä, varaosien saatavuus saattaa olla heikko yms...
Näin tulee väistämättä käymään, sillä asiaa voidaan tutkia tilastollisesti ja todeta, 40-vuotiaiden autojen olevan todellinen vähemmistö nykyisinkin.
Moni ostaa uusia autoja sen huolettomuuden takia. Ei halua ropata autoja ja jos tulee vikoja niin voi tilata takuuhuollon. 30k hintainen auto maksaa max 400€ kuussa jos ollut antaa vanha auto vaihdossa. Omassa on mennyt melkein tuplat tuohon korjauksiin kun ostin 8v ja 200tkm ajetun. Jälkikäteen ajatellen uusi V40 olisi tullut halvemmaksi.
Uusi auto huoleton? Et ole tosissasi!

Auton kiinteitä rahoituskuluja €400,- kuukaudessa!

Minä ostan tuolla rahalla mielummin sitä sisäpaistia, kuin maksan vuosia 30 000,- autoa. Jos korkoa ei olisi lainkaan, niin 30 000 autoa maksaa sitten 75 kuukautta ja siihen huollot päälle. Joten kustannus olisi sen likemmäs 500,- kuukaudessa pelkkään auton olemassa olemiseen.
Tosin sanoen teen jotain aivan muuta sillä 30 000,- eurolla, kuin maksan rahoitusyhtiölle autoa, joka kuluu, pienentää arvoaan, vaatii huoltoa jne. kuin syön lihamakaroolilaatikkoa ja haaveilen joskus laittavani 1kg sisäpaistin uuniin muulloinkin kuin juhannuksena. Tai lähteväni vaikkapa roomaan....
Minä en ole päässyt 500,-/kk kustannukseen autossa (polttoainetta lukuunottamatta) reiluun pariin vuosikymmeneen. Mietippä mitä tuo tekee vaikka asumiselle, jos voit maksaa elämäsi kalleinta investointia vaikkapa 250,-/kk enemmän, sen sijaan, että maksat velka-autoa ja silti voi syödä laadukkaammin (vaikkapa aina halutessasi kotimaisia kasviksia).