Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Ajoneuvojen verotus ja sen muutokset

  • 856 Vastauksia
  • 177706 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2911
  • "Noku mä haluan"
Vs: Ajoneuvovero
« Vastaus #360 : 19.01.2017, 22:02:29 »
Eli sinusta ihan ok että ostaessa uuden Volvon annat valtiolle melkein 30 tonnia tyhjästä? Huono esimerkki kun on vero kalleimmassa mallissa, mutta joillakin merkeillä on hinnastossa autoja joissa vero on 300 tonnia?

Josta päästään kysymykseen, onko pakko ostaa niin kallis auto? Ne keillä on rahaa, maksakoot. Tuohonhan se perustuu. Jos on varaa maksaa lähtöhinnaltaan +62k€ (XC90 ja tuohon vielä 20k€ veroja) auto, on varaa maksaa myös siihen liittyvät verot, vaikka se päähän ottaakin.

On ihan täydellisen perseestä suosia uusia, eliitistön ulottuvissa olevia ja vähäpäästöisiä autoja (kalliita) joihin alimmalla luokalla ja keskikastilla ei ole varaa ja sitten rankaista niitä autoja jotka ovat vanhoja ja ei-vähäpäästöisiä, eli juurikin sellaisia autoja joilla n.95%  tämänkin foorumin käyttäjistä ajelee

Eli tällä uudella systeemillä pohjasakka (minä mukaanlukien) maksaa ylimystön ajelemisen

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12515
Vs: Ajoneuvovero
« Vastaus #361 : 19.01.2017, 22:03:06 »
Kyllä, juuri näin. Mutta, edelleen menisi jännäksi jos vaikkapa on se 40km:n työmatka eikä asuntoa saatavilla.
Juuei, vanha auto ei todellakaan ole huoleton. Tämäkin tukee sitä, että luontainen poistuma tulee ajallaan.

Ajatus 40k€ autosta niin, että budjettini pitäisi, tuntuu tällähetkellä utopistiselta. Tietenkin, tulotaso (toivottavasti) kehittyy vuosien varrella. Auto jonka ostaisin, olisi todennäköisesti joku semmoinen, jota voi pitää sen 20-vuotta. Iso investointi, niin pitäisin sitä pitkään.

Tosin, eräs autoja 2-3 vuoden välein vaihtava sanoi minulle neljä vuotta sitten, että näin tekemällä kyseinen "harrastus" (siis teki niin, koska tykkäsi kaikennäköisistä uusista autoista, halusi omistaa ja kokeilla ne) tuli edullisemmaksi tavallaan kuin vaikkapa viiden vuoden välein vaihto. Tämä siksi, että auton hyvitysarvo toteutuneilla kilometreillä on vielä kohtuullinen. Tosin, minkään auton hyvitys ei ikinä ole kohtuullinen, jos ketään ei ole joka sillä "vanhemmalla mallilla" ajaisi.
40km työmatka ei ole pahakaan jos on pieni ruokainen dieseli alla. Oulun seudulla melko normaali työmatka.

Moni ostaa uusia autoja sen huolettomuuden takia. Ei halua ropata autoja ja jos tulee vikoja niin voi tilata takuuhuollon. 30k hintainen auto maksaa max 400€ kuussa jos ollut antaa vanha auto vaihdossa. Omassa on mennyt melkein tuplat tuohon korjauksiin kun ostin 8v ja 200tkm ajetun. Jälkikäteen ajatellen uusi V40 olisi tullut halvemmaksi.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2911
  • "Noku mä haluan"
Vs: Ajoneuvovero
« Vastaus #362 : 19.01.2017, 22:06:26 »
Jos liikennettä haluttaisiin vähäpäästöisemmäksi nopeasti, niin se onnistuu toki kepillä tai porkkanalla. Minä kannatan sitä porkkanaa, koska suomessa on pitkät välimatkat ja ihmiset hajallaan.
Uusiutuvia polttoaineita. Vero-/hintahelpotuksia "vähäpäästöisille" tuotteille. Tietenkin valtion budjetin nykyinen tila ei välttämättä anna tuommoiselle tilaa, mutta miten on tähän jouduttu voisi olla myös hyvä mietinnänkohde.

Sehän tuossa onkin.. Neste julkisti tässä kuukausi takaperin ensimmäisenä Suomessa biopolttoaineet (muistaakseni).  Tuo olisi se nopein reitti päästöjen puolittamiseen. Vai onko se edes? ??? Tuleeko autosta muka vähemmän päästöjä jos se kulkee biopolttoaineella? Eikös tuolla biotouhulla vain pienennetä valmistusprosessin vaikutusta ympäristöön?

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12515
Vs: Ajoneuvovero
« Vastaus #363 : 19.01.2017, 22:07:33 »
Josta päästään kysymykseen, onko pakko ostaa niin kallis auto? Ne keillä on rahaa, maksakoot. Tuohonhan se perustuu. Jos on varaa maksaa lähtöhinnaltaan +62k€ (XC90 ja tuohon vielä 20k€ veroja) auto, on varaa maksaa myös siihen liittyvät verot, vaikka se päähän ottaakin.

On ihan täydellisen perseestä suosia uusia, eliitistön ulottuvissa olevia ja vähäpäästöisiä autoja (kalliita) joihin alimmalla luokalla ja keskikastilla ei ole varaa ja sitten rankaista niitä autoja jotka ovat vanhoja ja ei-vähäpäästöisiä, eli juurikin sellaisia autoja joilla n.95%  tämänkin foorumin käyttäjistä ajelee

Eli tällä uudella systeemillä pohjasakka (minä mukaanlukien) maksaa ylimystön ajelemisen
Nyt tulee oikeasti jo paksuja väitteitä. Monellakaan uuden auton ostajalla ei ole noin että sama maksaako se uusi auto 60 vai 80 tuhatta. Suomessa on harvassa semmoiset joille 20 tuhatta ei ole iso raha. Todennäköisesti se joka päättää ostaa 60 tonnin auton ostaa sen 60 tonnin auton. Eli käytännössä ostaa 45 tonnin auton ja antaa 15 tonnia valtiolle kateusveroa. Ja minusta että puhutaan eliitistöstä ja että on oikein että joutuvat maksamaan veroja.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa vemppu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 238
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvovero
« Vastaus #364 : 19.01.2017, 22:07:51 »
Eli sinusta ihan ok että ostaessa uuden Volvon annat valtiolle melkein 30 tonnia tyhjästä? Huono esimerkki kun on vero kalleimmassa mallissa, mutta joillakin merkeillä on hinnastossa autoja joissa vero on 300 tonnia?

Suurin virhe on se, että soomi pysyy pystyssä vain yksityisautoilulla... Nämä "väliaikaiset" verot on saatu pois muista maista ilman tällaista, nyt ehdotettua, yritysmallia, jossa autoilijoiden kulut kasvavat ja tuskin mikään muuttuu teiden kunnon mukaan mutta se raha vaan valuu tulevina vuosina jonnekkin veroparatiiseihin... Ensin tämä "yhtiö/firma" on valtion ja kuntien mutta kun huomaavat ettei malli toimi niin "yhtiö/firma" myydään ulkomaille... Kuten Digita ja Caruna...

Autoilijoilta kerätään jo se n. 8 milijardia, josta palautuu tiestöön se vajaa kaksi... Miten ei voi lainsäädännöllisesti merkata esim. pariksi vuodeksi vähän lisää tiestöön näistä kerättävistä varoista? - Ei. Pitää saada lisää himmeleitä välille... Onko kukaan laskenut miten paljon tämä LiVe Oy:n hallinnolliset kulut mahtavat olla?

"If I die... I die..." <- joku

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Ajoneuvovero
« Vastaus #365 : 19.01.2017, 22:08:20 »
. 30k hintainen auto maksaa max 400€ kuussa
Se helpottaa kun tulot on 303€ kuussa käteen ja matkaa 50km suunta päivässä :)
No kun halvalla sai.

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvovero
« Vastaus #366 : 19.01.2017, 22:08:58 »
Tietääkö joku teistä miten Ruotsissa toteutettiin autoveron poisto silloin aikoinaan?
Olisiko siitä malliksi?
Itse en tiedä ja liian laiska lukemaan hajatietoa netistä em asioista.

Jos en väärin muista niin vuoden 1995 alusta sai tuoda jo Ruotsiin käytetyn ulkomailta ilman autoveroa. Yks kappale per auto oli sääntö per vuosi.
Toki sai tuoda joulukuun viimeinen päivä ja seuraavana päivänä uudestaan kun oli jo eri vuottakin.
Näin tämän muistaisin.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12515
Vs: Ajoneuvovero
« Vastaus #367 : 19.01.2017, 22:10:01 »
Suurin virhe on se, että soomi pysyy pystyssä vain yksityisautoilulla... Nämä "väliaikaiset" verot on saatu pois muista maista ilman tällaista, nyt ehdotettua, yritysmallia, jossa autoilijoiden kulut kasvavat ja tuskin mikään muuttuu teiden kunnon mukaan mutta se raha vaan valuu tulevina vuosina jonnekkin veroparatiiseihin... Ensin tämä "yhtiö/firma" on valtion ja kuntien mutta kun huomaavat ettei malli toimi niin "yhtiö/firma" myydään ulkomaille... Kuten Digita ja Caruna...

Autoilijoilta kerätään jo se n. 8 milijardia, josta palautuu tiestöön se vajaa kaksi... Miten ei voi lainsäädännöllisesti merkata esim. pariksi vuodeksi vähän lisää tiestöön näistä kerättävistä varoista? - Ei. Pitää saada lisää himmeleitä välille... Onko kukaan laskenut miten paljon tämä LiVe Oy:n hallinnolliset kulut mahtavat olla?
Ettei nyt jää väärä kuva niin en kannata tätä LiVe Oy:tä. Kuhan mietin miten tuosta väliaikaisesta kateusverosta joka on oikein eliitistölle, päästäisiin eroon. Olen todellakin sitä mieltä ettei valtiollista infraa saisi myydä vaan pitäisi olla valtion omistuksessa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12515
Vs: Ajoneuvovero
« Vastaus #368 : 19.01.2017, 22:10:44 »
Jos en väärin muista niin vuoden 1995 alusta sai tuoda jo Ruotsiin käytetyn ulkomailta ilman autoveroa. Yks kappale per auto oli sääntö per vuosi.
Toki sai tuoda joulukuun viimeinen päivä ja seuraavana päivänä uudestaan kun oli jo eri vuottakin.
Näin tämän muistaisin.
Tästä muistan itsekkin lukeneeni. Ja sitten muuttivat yhdellä rysähksellä että poistu vero kokonaan.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Ajoneuvovero
« Vastaus #369 : 19.01.2017, 22:11:31 »
Tämä uuden auton kierre se vasta kallis on. Otan esimerkkinä Skoda Octavian (Olikohan tekniikan maailmassa) 1.6TDI. Hankintahinta noin 30.000€. Autolla ajettiin 20tkm vuodessa eli kolme vuotiaana oli 60tkm mittarissa. Hinta oli tippunut 8000€. Se tekee melkein 3000€/vuosi puhdasta rahaa. Tätä autoa pidetään yhtenä parhaiten arvonsa pitävänä ja pidetään myös esimerkkinä monessa tapauksessa. Onhan se Suomalaisten kansanauto 2010-luvulla

Jos taas ostat 5000 euron auton ja varaat kolmen vuoden ajalle 3000€ korjausrahaa, niin väitän että sun 5000 euron auton arvo on kolmen vuoden ja 60tkm ajamisen jälkeen yli 3000 euron auto (Kun et osta Italialaista tai Ranskalaista ja tämä ei ole sulle Slerba kuittailua). Toki ajonautinto ei ole sama ja korjaukset voi olla kalliimpia, mutta PALJON järkevämpää liikkumista sillä tämänkin uudistuksen yhteydessä tuli selväksi, että auton omistaminen ja uuden ostaminen se vasta typerää, kun ikinä ei tiedä mitä parin vuoden päästä tapahtuu. Ja tämän vuoksi minä en uusia autoja ostele. Yksi uusi XC70 volvo riitti dieselinä, josta kiitettiin parin kuukauden päästä.

Ja onneksi omalla ajoneuvokalustolla mennään todennäköisesti 3-4 vuotta joten kerkeää vaikka mitä tapahtua  ;)

Tosin, eräs autoja 2-3 vuoden välein vaihtava sanoi minulle neljä vuotta sitten, että näin tekemällä kyseinen "harrastus" (siis teki niin, koska tykkäsi kaikennäköisistä uusista autoista, halusi omistaa ja kokeilla ne) tuli edullisemmaksi tavallaan kuin vaikkapa viiden vuoden välein vaihto. Tämä siksi, että auton hyvitysarvo toteutuneilla kilometreillä on vielä kohtuullinen. Tosin, minkään auton hyvitys ei ikinä ole kohtuullinen, jos ketään ei ole joka sillä "vanhemmalla mallilla" ajaisi.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Ajoneuvovero
« Vastaus #370 : 19.01.2017, 22:19:05 »
40km työmatka ei ole pahakaan jos on pieni ruokainen dieseli alla. Oulun seudulla melko normaali työmatka.
Tai pieniruokainen bensakiikku, aivan sama. Jokatapauksessa melko normaali työmatka ympäri suomea.

Sitten mietitään sitä autoa. Noniin, ostetaanpas vähäpäästöinen, uusi ja turvallinen pikkuauto, maksakoot vaikka 8k€...
...ai kato kun ei ole varaa, ei ketään ketä pyytää takaamaan lainaa, tulotasoa ei (vielä) ole ja jollakin pitäisi töihin päästä. *nettiauto auki* tosson vuoden leimalla nissani 700€, ostetaan se ja ajetaan sillä kunnes on varaa parempaan. Jotkut sitten saattavat jumiutua pitkäksikin aikaa pätkätyöhön, huonoon palkkaukseen tms. kuten vaikkapa allekirjoittanut. Ei siinä uudempia (edes 1.5-2k€) autoja ostella...

Enkä nyt tarkoita, että köyhille kaiken pitäisi olla ilmaista. Minua vain peloittaa, jos oikeasti tehdään todella nopealla aikataululla autoilusta sellainen kuluerä, että todella monella loppuu töissäkäynti tms. siihen. Ei hymyilytä, ei.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4450
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Ajoneuvovero
« Vastaus #371 : 19.01.2017, 22:22:24 »
Muutama mielestään vikainen ajaa väkisin sillä 20-vuotiaalla autolla, koska siitä tykkää, mutta nämäkin autot tulevat vääjäämättä poistumaan lähes 100%:sti luonnollisen poistuman kautta jossainvaiheessa elämänkaartaan liikenteestä.

Kuitti vastaanotettu!  ;D ;D ;D

Mutta minä sentään tein ekoteon ja ajan puhtaasti RE85:lla, jolloin fossiiliset CO2 päästöni ovat alle 20% siitä, mitä ne muilla olisivat bensiinillä. Tosin 3L/100km kulutuksella todellisuudessa on ainoastaan sähköautoja vaihtoehtona (ns. fossiilinen CO2 päästö, jos ajan muulla kuin RE85:lla)

Vuonna 2030 tuskin kovin moni ajaa arkiajonsa enään 1990-luvun autolla, "koska se on jokasuhteessa parempi kuin uusi" tai "koska tää on halvempi ylläpitää". Ne autot on jo melkein kaikki hävinneet siihen mennessä, varaosien saatavuus saattaa olla heikko yms...

Näin tulee väistämättä käymään, sillä asiaa voidaan tutkia tilastollisesti ja todeta, 40-vuotiaiden autojen olevan todellinen vähemmistö nykyisinkin.

Moni ostaa uusia autoja sen huolettomuuden takia. Ei halua ropata autoja ja jos tulee vikoja niin voi tilata takuuhuollon. 30k hintainen auto maksaa max 400€ kuussa jos ollut antaa vanha auto vaihdossa. Omassa on mennyt melkein tuplat tuohon korjauksiin kun ostin 8v ja 200tkm ajetun. Jälkikäteen ajatellen uusi V40 olisi tullut halvemmaksi.

Uusi auto huoleton?  Et ole tosissasi!  :2funny: :2funny:

Auton kiinteitä rahoituskuluja €400,- kuukaudessa!  :o

Minä ostan tuolla rahalla mielummin sitä sisäpaistia, kuin maksan vuosia 30 000,- autoa. Jos korkoa ei olisi lainkaan, niin 30 000 autoa maksaa sitten 75 kuukautta ja siihen huollot päälle. Joten kustannus olisi sen likemmäs 500,- kuukaudessa pelkkään auton olemassa olemiseen.

Tosin sanoen teen jotain aivan muuta sillä 30 000,- eurolla, kuin maksan rahoitusyhtiölle autoa, joka kuluu, pienentää arvoaan, vaatii huoltoa jne. kuin syön lihamakaroolilaatikkoa ja haaveilen joskus laittavani 1kg sisäpaistin uuniin muulloinkin kuin juhannuksena. Tai lähteväni vaikkapa roomaan....

Minä en ole päässyt 500,-/kk kustannukseen autossa (polttoainetta lukuunottamatta) reiluun pariin vuosikymmeneen. Mietippä mitä tuo tekee vaikka asumiselle, jos voit maksaa elämäsi kalleinta investointia vaikkapa 250,-/kk enemmän, sen sijaan, että maksat velka-autoa ja silti voi syödä laadukkaammin (vaikkapa aina halutessasi kotimaisia kasviksia).


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2911
  • "Noku mä haluan"
Vs: Ajoneuvovero
« Vastaus #372 : 19.01.2017, 22:22:55 »
Tai pieniruokainen bensakiikku, aivan sama. Jokatapauksessa melko normaali työmatka ympäri suomea.

Sitten mietitään sitä autoa. Noniin, ostetaanpas vähäpäästöinen, uusi ja turvallinen pikkuauto, maksakoot vaikka 8k€...
...ai kato kun ei ole varaa, ei ketään ketä pyytää takaamaan lainaa, tulotasoa ei (vielä) ole ja jollakin pitäisi töihin päästä. *nettiauto auki* tosson vuoden leimalla nissani 700€, ostetaan se ja ajetaan sillä kunnes on varaa parempaan. Jotkut sitten saattavat jumiutua pitkäksikin aikaa pätkätyöhön, huonoon palkkaukseen tms. kuten vaikkapa allekirjoittanut. Ei siinä uudempia (edes 1.5-2k€) autoja ostella...

Enkä nyt tarkoita, että köyhille kaiken pitäisi olla ilmaista. Minua vain peloittaa, jos oikeasti tehdään todella nopealla aikataululla autoilusta sellainen kuluerä, että todella monella loppuu töissäkäynti tms. siihen. Ei hymyilytä, ei.

Tämän kanssa ei voi olla muutakuin samaa mieltä..

Poissa vanharatsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvovero
« Vastaus #373 : 19.01.2017, 22:23:43 »
Ei kai kenestäkään ole oikeudenmukaista, että esim. 10 000€ nettotuloilla elävä maksaa 1200€, eli 12% nettotuloistaan, että pääsee ajamaan  vanhalla autolla. Lisäksi jos auto on vielä pienituloiselle elinkeinon mahdollistava, jota ilman pitäisi luopua työstä. 

Samaan aikaan esim. 50 000€ nettotuloilla elävä ajaa vaikka uudella v90:llä ja maksaa esim. 800€, eli 1,6% nettotuloistaan.
Kärjistettynä tämä 50t.eur nettotuloilla elävä sai lisäksi autostaan 9000 tonnin alennuksen autoveron poistumisen muodossa, jonka 10t.eur nettotuloilla elävä maksaa siirtymällä kaurapuuroon.

Asia ei ole niin yksioikoinen, että ihmisten pitäisi vain muuttaa kaupunkiin, se on helppo heittää tommosta.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12515
Vs: Ajoneuvovero
« Vastaus #374 : 19.01.2017, 22:24:05 »
Tuli tuossa harrastettua matematiikkaa. Löytyi 2015 vuoden tilasto miten öljyalan tuotteita myyty suomessa. Jos bensaan, korkeaetanoli polttoaineesee, dieseliin ja polttoöljyyn lisättäisi 12cnt/ litralle veroa. Sillä katettaisiin autoveron 800 miljoonaa. Tai siis riittäisi 10cnt kun alv nousisi. Silloin voisi omalla käytöksellä vaikuttaa miten menee rahaa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy