Ei tarvitse, mutta valtiovallan puuttuminen nopeuttaisi kehitystä, kun kaikkien olisi pakko ottaa tiettyn tyyppinen ratkaisu käyttöön. vapaassa kilpailussa teknologiat kannibalisoi toisiaan. Ja karu totuu on, että noi sunkaan käytössä olevat palvelut ei ole kuin hyvin pinellä joukolla käytössään, kun ei ole pakko.
Valtiovalta on ketterä ja nopea toimija?

Ja sen virkamies edustajat osaavat valita oikean teknologian?
Ööööö.....
Ihan sama kuin suvi "golf-kenttä" lindenin laajakaista joka torppaan. Mitenkäs se projekti on edennyt?
Kas kummaa, minä kirjoitan tämän ihan kaupallisella 4G verkolla, johon valtiovalta ei ole sekaantunut mitenkään.
Samaten pöndellä olen hoitanut asiat 3G (nykyisin HSPA) yhteydellä 13 vuotta ja kyläkuitua yritetään kaivella vieläkin (kesken), kun valtio/kunta ei ole asiassa päässyt piiruakaan eteenpäin.

Vapaassa kilpailussa teknologiat kilpailevat asiakkaista ja niistä valikoituu "paras".
Hyvä esimerkki asiasta on matkapuhelin puolella.
Äänen laadullisesti NMT puhelimet pätkivät GSM:n ylivoimaisesti ja huonompi teknoliga (GSM) söi NMT:n (valtio-omisteisen telen monopoli). Ensimmäisen GSM puhelun tuotti radiolinja (elisa) ja TELE (telia) harasi vastaan minkä pystyi.
GSM oli/on vastaavasti ylivoimainen taajuuskapasiteetin (rajallinen luonnovara) käytössä, tarjoten yhdellä fyysisellä kanavalla 8 puhelua (NMT vain yhden).
Ja kun kehitys kehittyi, koodekit paranivat ja äänenlaatu saavutti nykyisen tasonsa.
Jos tuo olisi tehty valtiojohtoisesti, tulos olisi ollut kuin neuvostoliitossa. Eli venäläinen perseen suristin, joka ei surise, eikä mahdu rektumiin.
Niin ja mikä on pienen Suomen motivaatio - jos saamme samankaltaisen etulyöntiaseman älyliikenteen järjestelmätoimitajana kuin Nokian kanssa aikanaan niin maan hyvinvointi kiittäisi. (Nokian tuotteet ei loppujen lopuksi poikenneet kilpailijoista, mutta tuotanto oli selkeästi älykkäämmin järjestetty)
Virkamies-johtoinen toiminta on niin hidasta, että teknologiat ehtivät kehittymään jo omille teilleen, ennenkuin systeemit ovat käytössä ja kukkumassa. Jolloin pakollisesti käyttöön otettava teknologia on vanhaa jo valmiiksi.
Edelleen kaipaan niitä esimerkkejä noista älyliikenteen palveluista, jotka voisivat minua hyödyttää pakollisina?
Sen minä olen jo oppinut, etten yritä ennustaa teknologian tulevaisuutta kovinkaan pitkälle, kuten
benefon teki aikoinaan ja tippui kehityksen kelkasta pitäytyessään NMT-teknologiassa.
Tuo "älyliikenne" on puhtaasti temppu yrittää saada valtiolle lisää verotuloja ihan muulla nimellä.