Jos viitsisit raporttia kirjoittaa , niin voisi räknätä uskaltaisiko ruveta moista yrittämään
Olisi ilmeisesti
kuitenkin laitettavissa tohon munkin kiuluun , koska takana on tutkat ?
Eli tuo etututka on tosiaan laitettavissa, jos takaa löytyy tutka. Työnä ei ole vaativa, vaan vähän aikaa vievä. Olisikohan minulla mennyt nelisen tuntia parkkipaikalla sähläten. Paljon on irrotettavia osia, mutta työkaluja ei juurikaan tarvita tuon tutkan asentamisessa.
Itse tilasin Skandixilta tuon R-designin setin. Minulla siis tavallinen malli, ei R-desginin puskuri. Mutta tilasin Ruotsista Bildelsbasenista muutamalla kympillä tuon alaritilän, missä tutkan paikat. Sattui tulemaan tutkatkin mukana. Nuo kulmapalat puskurin alaosassa minulla olikin valmiina, kun on nuo jälkiasenteiset DRL:t. Niissä optiona noiden tutkien paikat, piti vaan reiät porata tutkien paikkojen kohdalle ja laittaa setissä tulevat tutkat niihin. Tuo on se setti minkä tilasin Skandixilta,
http://www.skandix.de/en/spare-parts/accessories/car-accessories/security/parking-assistance-front-upgrade-kit/1043943/. On täysin Volvon alkuperäinen sarja, ei ensimmäistäkään harakiriosaa.
Tuossa on tuo Volvon asennusohje tuohon tutkan asennukseen.
http://accessories.volvocars.com/fi-fi/S60(11-)/InstallationInstruction/Document/VCC-417482-1/2011/T3/Manual Tuota seurailin ja kuivaharjoitteluna otin muutamia noita sisustan osia irti ja päätin ryhtyä tuumasta toimeen.
En tehnyt tuota hommaa ihan tuon ohjeen mukaisessa järjestyksessä, vaan aloitin urakan irroittamalla puskurin. Se lähtee suurinpiirtein tuon ohjeen mukaan. Puskurin päältä nuo pikanepparit irti, painetaan vaan keskiosa niistä alas ja sen jälkeen nostetaan pois. Sitten pyöränkoteloista nuo torxit mitkä sanotaan tuolla ohjeessa kuvan kera. Puskurin alta otin puskurin reunaa kiertävät torxit irti, ja tämän jälkeen puskuri on enää kynsillään kiinni. En siis ottanut tuon ohjeen mukaan kohdissa 30-31 otettavia liittimiä irti enkä pohjamuoveja kohdissa 35-37. Umpiot pitää irrottaa, mutta en ottanut niitä liittimistään irti, vaan nostin ne tämän jälkeen moottorin päälle. Tämän jälkeen puskuri lähti irti kynsistään reunoista terävävästi vetämällä.
Lampunpesurit jouduin irroittamaan puskurista, jotta sain tilaa päästäkseni tuonne puskurin taakse. Ohjeessa otetaan pesurin letku irti, mutta en tajunnut tuota ideaa, ja otin pesurit irti puskurista. Nämä lähtivät helposti pois, ovat muutamalla torxilla kiinni puskurissa. Luukku lähti muistaakseni irti työntämällä pesuria hieman ulos ja nappaamalla se irti. Oli muistaakseni ihan klipseillä kiinni. Tämän jälkeen puskuri on kokonaan irti. Minulla rajoitti tuota puskuria vielä lohkolämmittimen johto, josta en keksinyt miten saan sen puskurista irti. Käänsin tuon puskurin siis sivuun, jolloin pääsin irroittamaan tuota alaritilää. Se on ihan pikaklipseillä kiinni. Niin kuin kerroin, niin rikoin alkuperäisestä ritilästä yhden klipsin, jotta pääsen näkemään miten päin nuo klipsit toimivat. Pää kun ei sopinut väliin puskurin ja auton väliin katsomaan ja ohjeessa ei sitä mainita.

Helkkarin tiukassa se on, mutta pikku hiljaa klipsi kerrallaan nipsuttelemalla se irtosi. Uusi ritilä vaan vetämällä sitten paikoilleen. Kulmapalat lähtevät helposti irti, ovat vain muovisilla kynsillä kiinni. Anturit vain paikoilleen ennen noiden alaosien kiinnitystä ja vaihdettavat osat ovat valmiit.
Tämän jälkeen pystyy laittamaan noiden antureiden vaatiman kaapelin paikoilleen antureihin, ja se on ihan vaan plug and play-tyyppinen ratkaisu. Tämä kaapeli jää apumiehen puoleiseen nurkkaan odottamaan seuraavaa jatkoa. Liitin muistaakseni tässä vaiheessa jo uuden kaapelin kiinni, ja vedin sen tuonne apumiehen puoleiseen nurkkaan valmiiksi. Tämän jälkeen puskuri paikoilleen päinvastaisessa järjestyksessä kuin irroittaen.
Ohjeen vaiheita 56-61 en ymmärtänyt, miksi nuo pitää tehdä joten niitäkään ei tarvinnut sen enempää ihmetellä. Yksipäinen liitin on jo apumiehen nurkalla ja siihen jatko valmiina.
Puskuri takaisin paikoilleen ja sitten ihmettelemään miten saa tuon jatkokaapelin sisälle. Tässä vaiheessa purin sisustaa sen verran, että pääsee tuonne tulipeltiin käsiksi apumiehen jalkatilassa. Eli ohjeen mukaan vaiheesta kaksi eteenpäin. Sivupaneeli lähtee ihan nyppäämällä irti, Päätykappale varovasti nitkutellen irti, jonka jälkeen pääsee irroittamaan nuo kynnyspaneelit. Nekin pikaneppareilla kiinni ja lähtevät ihan vetämällä irti. Tämän jälkeen on lattiamatto vapaa käännettäväksi sivuun. Läpivienti löytyy paksun eristematon alta, noin 20cm päästä paksun eristematon reunasta. Käsi pitää työntää sen alle ja tunnustella, sieltä se löytyy. Siitä kumitutti pois ja reikä konehuoneen puolelle on valmis. Tässä vaiheessa käytettiin kaverin kanssa ohjeesta poiketen jäykkää vetonarua, ja työnsin vetonarun kabiinin puolelta konehuoneeseen. Tämä vetonaru tulikin sitten tuolta tulipellin ja sen välisen huovan välistä konehuoneeseen. Irrotin kyllä nuo nepparit kohdassa 68, jolloin vetonaru tuli helpommin. Välikaapeli vetonaruun teipillä kiinni ja rauhallisesti vetäen se kabiiniin. Nyt on kaapeli auton sisällä, kumitutti kaapelin ympärille, ja sormin sovittelemaan sitä paikoilleen. Tämä oli ehkä se asennuksen vaikein homma kun tila oli ahdas eristematon alla ja läpivienti soikkoreiän mallinen. Menee siis tutti ainoastaan yhdessä asennossa paikoilleen. Sinne se kuitenkin loppuviimein meni.
Tässä kohtaa laitetaan viimeinen kaapeli paikoilleen, kuten ohjeessa mainitaan kohdassa 79. Tämän jälkeen irroitin B-pilarin kohdalla olevat muoviverhoilut, sekä takapenkin sivuverhoilut. Takapenkkiä ei tarvitse ottaa irti. Sivutoppaus lähtee nätisti ohjeen mukaan ensin ylälaidasta nykäisten, ja sitten alaosa irti. Tämän jälkeen tuo alempi kynnyspaneeli irti.
Peräluukun sivuverhoilu kannattaa tässä vaiheessa ottaa irti, on muutamalla muovimutterilla kiinni ja lähtee nätisti ja helposti ohjeen mukaan pois. Nyt on väylä auki keulasta peräluukkuun, ja takapenkin ja istuimen välissä on nyrkin mentävä aukko, josta vedin kaapelin peräluukkuun. Istuinta ei siis tarvitse ottaa irti. Kaapeli ohjausboksille ja keskimmäinen kaapeli irti ja tämä etututkan kaapeli tilalle. Tämän jälkeen kaapelin kiinnitystä olemassaoleviin kaapeleihin ja sisustan kasausta.
Tarvitsee toimiakseen Volvolta ohjelman, ja ainakin minun omamekaanikko oli alkuun pihalla kuin lintulauta. Oli kuulema ensimmäinen laatuaan hänelle, kuka on tilannut pelkän etututkan ohjelman. Etututka olisi ollut Volvolla ostettuna ja asennettuna yli tonnin, joten tuntipalkoille pääsi. On kohtuullisen suoraviivainen homma, vaikka irroitettavia osia on aika paljon. Mutta olen kyllä tykännyt

Konsultoida voin jatkossakin ja jos jotain kiinnostaa asennus Keski-Suomen alueella, niin jeesatakin voin
Edit. näytti hyvonejulla olevan V60, mutta peräkonttiin asti käy samat ohjeet. Peräkontti V60:ssä vielä helpompi kuin S60:ssä, kun ei tarvitse kuin lattia poistaa V60:stä.