Kulkukoira  Proturbo

Ohjauspyörän asentotunnistin

  • 56 Vastauksia
  • 33107 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hirvivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: Ohjauspyörän asentotunnistin
« Vastaus #45 : 05.09.2017, 08:04:34 »
Vaihdoin omaan volleen sunnuntaina tuon kosketinrullan. Minulla airbagille ei ollut kiinnitysruuveja lainkaan, lähti suoraan meisselillä kammeten irti. Helppo vaihtaa eikä vaatinut kalibrointia tms.
V70 D5 AWD Classic -07

Poissa d-wa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Vs: Ohjauspyörän asentotunnistin
« Vastaus #46 : 16.11.2017, 01:57:19 »
Osa on.
Voiko vaihtaa itte, onko vaativa homma tai pitääkö jotain erityistä ottaa hommassa huomioon? Ohjeita?
Vai pitääkö viiä liikkeeseen vaihettavaks, tarviiko mahollisest jotaa uutta softaa tän osan vaihdon myötä tai jotain muuta mitä ei perus nyrkkipajal pysty itte tekee?

Auto on V70 -05
Nykyinen: V70 2,5T AT -05 CHROMIUM EDITION
Ex: V70 2,5 20V AT -99 ja V70 2,4 20V AT -98
Ex: V40 T4 1,9 -98
Ex: 850 2,5 20V AT -95

Poissa sikalintta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 256
  • Kun järki loppuu niin lisätään voimaa
Vs: Ohjauspyörän asentotunnistin
« Vastaus #47 : 02.07.2018, 21:56:39 »
Kommentoimani korjaus on vuosimalliin 2004 asti, joissa on erillinen sas ohjainlaite cemmin kyljessä. Vika koodit jos ovat yhteyshäiriöitä on tuo ohjainlaite aika varmasti syyllinen.

2005 ja uudemmissa vika on muualla koska kyseistä ohjainlaitetta ei enää autossa ole, vaan se löytyy anturinyhteydestä. Tämän tutkinta on vielä kesken onko sitä mahdollista ja kannattavaa korjata.

Ajan varaamalla on mahdollista korjata auto saman päivän aikana.

onkos tämän tutkinta edennyt? Siis 2005 ja uudemmat asentoanturin fiksaaminen. Vai uuttako vaan edelleen peliin.
D5244T

Poissa Kökkö

  • Mr. Paljus
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 685
  • #lihavatpojat
Vs: Ohjauspyörän asentotunnistin
« Vastaus #48 : 13.09.2018, 19:30:30 »
Onkos tähän tullut uusia vinkkejä? Omassa oireet viittaa voimakkaasti kyseiseen vikaan

Onko nelivedossa muuten sama osa kun etuvedossa?
Vastaan kysymykseeni itse, eli on sama
« Viimeksi muokattu: 16.09.2018, 08:46:29 kirjoittanut Kökkö »
Volvo 940 B230FT -92 (960-look projekti), Volvo V50 1.6D Kinetic -08, Volvo C30 D2 R-Design, Ford Anglia -64

Poissa PerusVolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: Ohjauspyörän asentotunnistin
« Vastaus #49 : 17.09.2018, 14:58:35 »
-08 mallin xc90, samaa kulma-anturin koodia...mutta vain kuumalla kelillä :)

 nyt kun loppu lämpimät päivät ei tuu enää lainkaan. Sama jos päivällä oli kuuma     -koodi tuli, illalla viileni niin ei enää.. volvolla tutki ja pyöritti vuorotellen vasenta ympyrää ja oikeaa ympyrää parkkiksella muttei saanut vikaa päälle, meinasivat että pitäs näin tulla koodi jos vika rattianturissa. Ei kuitenkaan tullut, onko hyviä arvauksia?

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Ohjauspyörän asentotunnistin
« Vastaus #50 : 23.06.2019, 19:58:04 »
Pystyykö kalibrointia tekemään itse mitenkään? Huomasin että kuuskympissä kun kääntää tappiin vasemmalle tulee myöskin sama herja. Maxidiagilla kun lukee livedataa niin oikealle anturi näyttää täysin oikein koko ajan, vasemmallekin muuten mutta kun aivan tappiin kääntää niin heittää signaalin "yli" ja näyttää kuin ratti olisikin käännetty oikealle. Aivan kuin jokin raja-arvo ylittyisi.

Suorassa ollessa kuitenkin arvo on oikein eli 0.

Määritetäänkö kalibroinnissa ääriarvot vai nollakohta?
« Viimeksi muokattu: 23.06.2019, 20:13:24 kirjoittanut Timo_R »
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7620
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Ohjauspyörän asentotunnistin
« Vastaus #51 : 23.06.2019, 22:05:06 »
Pystyykö kalibrointia tekemään itse mitenkään? Huomasin että kuuskympissä kun kääntää tappiin vasemmalle tulee myöskin sama herja. Maxidiagilla kun lukee livedataa niin oikealle anturi näyttää täysin oikein koko ajan, vasemmallekin muuten mutta kun aivan tappiin kääntää niin heittää signaalin "yli" ja näyttää kuin ratti olisikin käännetty oikealle. Aivan kuin jokin raja-arvo ylittyisi.

Suorassa ollessa kuitenkin arvo on oikein eli 0.

Määritetäänkö kalibroinnissa ääriarvot vai nollakohta?
Ei ole kalibrointia. Vikailmoitus kääntäessä jo yli kierroksen vasemmalle on yleinen. Toinen kääntökulmatunnistin vaan tai sitten elää asian kanssa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Volvoismi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Ohjauspyörän asentotunnistin
« Vastaus #52 : 18.11.2022, 14:19:21 »
Sanokaapas... Koko viiksipaketti vaihdettu ja viat poistuivat. Siis pyyhkijät pyyhkivät itsekseen, ajonvakautus vaatii huollon ym.

Ensin kun kasasin paketin niin katsoin, että nythän kaikki toimii. Huomasin kuitenkin ratin olevan vinossa ja yritin kohdistaa sitä uudestaan. Siinä vaiheessa kun vedin ratin äärilaitaan tuli ilmoitus ajovakautus tilapäisesti pois käytöstä. Liittyykö tuo mahdollisesti nyt siihen, että ratti kun on virheasennossa ja sitä pyörittelee laidasta laitaan niin sinne tulee väärää tietoa?

Onkos jotain vinkkejä miten tuon saisi osapuilleen kohdallaan? 6,5 kierrosta suunnilleen tuo rattii pyörähtää. Jonnekin puoliväliin ja toivoa samalla sattuvan osapuilleen kohdilleen tuo ratti

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7620
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Ohjauspyörän asentotunnistin
« Vastaus #53 : 18.11.2022, 17:23:14 »
Sanokaapas... Koko viiksipaketti vaihdettu ja viat poistuivat. Siis pyyhkijät pyyhkivät itsekseen, ajonvakautus vaatii huollon ym.

Ensin kun kasasin paketin niin katsoin, että nythän kaikki toimii. Huomasin kuitenkin ratin olevan vinossa ja yritin kohdistaa sitä uudestaan. Siinä vaiheessa kun vedin ratin äärilaitaan tuli ilmoitus ajovakautus tilapäisesti pois käytöstä. Liittyykö tuo mahdollisesti nyt siihen, että ratti kun on virheasennossa ja sitä pyörittelee laidasta laitaan niin sinne tulee väärää tietoa?

Onkos jotain vinkkejä miten tuon saisi osapuilleen kohdallaan? 6,5 kierrosta suunnilleen tuo rattii pyörähtää. Jonnekin puoliväliin ja toivoa samalla sattuvan osapuilleen kohdilleen tuo ratti
Testerillä näkee ohjauksen asennon, sen kanssa saa kohdalleen.

Käytetyissä kääntökulmatunnistimissa tyypillisin oire on vikailmoitus kun rattia kääntää vähintään kierroksen vasemmalle. Alkuvaiheessa ilmoitus tulee kun kääntää täydet vasemmalle.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Volvoismi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Ohjauspyörän asentotunnistin
« Vastaus #54 : 18.11.2022, 22:34:31 »
Huomasinkin tuon pian kirjoituksen jälkeen. Kellojousessa on näköjään teksti, jossa on ohjeet ohjauspyörän kohdistamiseksi. En ehtinyt vielä tehdä tuota, mutta ilmeisesti jokin viisari tulee tuohon ikkunanäyttöön palikan ollessa kohdillaan

Vielä piti kysyä onko olemassa jotain keinoa, jolla rattilukon saa pysymään poissa ilman että auto on päällä. Ohjeissa puhutaan akkukengän irroittamisesta ja pitämällä virta-avainta kakkoskohdassa, mutta aina menee lukkoon. En ole hirveästi kehdannut sorkkia tuota absia auto käynnissä, joten välillä kääntänyt, iroittanut yhden puolen ja sitten käynnistänyt auton siirtäen taas rattia. Vähän ehkä hierontaa, mutta menkööt
« Viimeksi muokattu: 18.11.2022, 22:38:47 kirjoittanut Volvoismi »

Poissa B-Man

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 318
  • 940 230FT -98
Vs: Ohjauspyörän asentotunnistin
« Vastaus #55 : 19.11.2022, 21:06:24 »
Huomasinkin tuon pian kirjoituksen jälkeen. Kellojousessa on näköjään teksti, jossa on ohjeet ohjauspyörän kohdistamiseksi. En ehtinyt vielä tehdä tuota, mutta ilmeisesti jokin viisari tulee tuohon ikkunanäyttöön palikan ollessa kohdillaan

Vielä piti kysyä onko olemassa jotain keinoa, jolla rattilukon saa pysymään poissa ilman että auto on päällä. Ohjeissa puhutaan akkukengän irroittamisesta ja pitämällä virta-avainta kakkoskohdassa, mutta aina menee lukkoon. En ole hirveästi kehdannut sorkkia tuota absia auto käynnissä, joten välillä kääntänyt, iroittanut yhden puolen ja sitten käynnistänyt auton siirtäen taas rattia. Vähän ehkä hierontaa, mutta menkööt

Keltainen "viisari" tulee näkyviin tuonne ikkunaan ja lukitus ruuvin reikä kello yhden maissa olevaan koloon.
Mutta siinähän on sen verran väljää, että ratin saa ainakin pari booria väärään asentoon, jos ei ole merkattu oikeaa kohtaa rattia irroitettaessa.
Akulta ensin maakaapeli irti sitten avain 2-asentoon, niin ei mene rattilukkoon.



Poissa Citroenisti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • XC70 D5 A 2006 D5244T
Vs: Ohjauspyörän asentotunnistin
« Vastaus #56 : 31.10.2023, 14:38:05 »
Osaako joku sanoa asentotunnistimen varaosanumeroista onko noissa eroja? Mulla nykyinen osa on 3069744. Auto on 2006 vuosimallin XC70. Tällä koodilla ei suoraan uutta osaa löydy -käytettyjä kylläkin. SItten kun katsoo esim. Autodocista Febi Bilsteinin osan 186392 vastaavuuden alkuperäisosiin, niin tulee tällainen pitkä lista alkuperäisvaraosanumeroita

OE 30669744 — VOLVO
OE 30669744 SK — VOLVO
OE 30798167 — VOLVO
OE 30798167 SK — VOLVO
OE 30798577 — VOLVO
OE 30798577 SK — VOLVO
OE 31264469 — VOLVO
OE 31264469 SK — VOLVO
OE 31313083 — VOLVO
OE 31313083 SK — VOLVO

Tuo viimeinen tuntuu olevan yleisin varaosanumero tälle osalle ja mm. V-parts mainitsee tuotteessaan vain tuon. https://vparts.se/fi/styrenhet-for-ratt-sas-till-volvo-s60-s80-v70-xc70-xc90-05-09-23031016.html. Ja osa kävisi sitten
Volvo S60, 05-09, kaikki mallit DSTC:llä
Volvo S80, 05-05, kaikki mallit DSTC:llä
Volvo V70, 05-07, kaikki mallit DSTC:llä
Volvo XC70, 05-07, kaikki mallit DSTC:llä
Volvo XC90, 04-15, kaikki mallit, joissa on DSTC alkaen ch134000-, ei USA-malleille

Noh, yleensä olen osia tilannut Aeromotorsilta. Sieltä löytyy n. 140 eurolla NTY:n osa, jolle ainoa OEN koodi 31313083, mutta listallapa ei olekaan XC70...  https://aeromotors.fi/kataloog/article/11498856/eas-vv-003-nty

Uskallanko tilata osan?

 

Kulkukoira  Proturbo