Ei huono idea. Jokunen aika sitten ajamani Mersun E250CDI oli aivan luokaton tuossa suhteessa, mallia tasanopeudesta maantiellä hana pohjaan NYT ja automaatti alkaa vaihtaa, yhtä pienemmälle... yksi lisää... yksi vielä ja NYT tulee koneesta sitä voimaa. Vaihdot ehti helposti näkemään mittaristosta, aikaeroa polkimen mattoon tallaamisesta siihen kun auto lähti kunnolla vetämään oli lähemmäs pari sekuntia. Ei oikein antanut premium-kuvaa moinen.
Tämä juuri... Huomaa että mersu on tehty hevoskopin vetoon tai vanhemman polven taksareille.

Järkytyin kun käyttöautoni Bmw 530xdA:n jälkeen kävin ajamassa E300 hybridin eli käytännössä tuo 250cdi+pieni sähkömoottori.
Bemarihan lähtee heti kun polkaset, vaihtaa kerralla oikean pykälän ja sitten mennäänkin jo kovaa. Sitten tuo mersulla ajelu tuntui siltä ettei sieltä saa sitä voimaa ulos ikinä kun nimenomaan tuo automaattilaatikko hämmentää oikeaa pykälää sisään tuntitolkulla. Siinä vaiheessa kun alkoi vaihtamaan pienempiä vaihteita, olikin kaasu jo äärimmäisen syvällä lattiassa. Paperilla autot ovat yhtä tehokkaita ja ripeitä mutta mersussa se voiman käyttöön saaminen on toivottoman vaikeaa.

Olen vahvasti sitä mieltä että jopa 2003-mallinen D5 geartronic on huomattavasti mukavampi auto ajaa kuin tuo mersu sillä siinä kaikki tehot ovat nopeasti sekä ilman turhia vaihtoja käytössä. Olkoonkin niin että tuon ikäluokan D5 jääkin sitten tosipaikan tullen mersun taakse. Itseasiassa olisi hauskaa käydä testaamassa 2010-> D5 automaattivolvo. Itsellä ei ole kokemusta kuin taksin takapenkiltä mutta sieltä seuraillen vaikutti siltä että volvon laatikosta olisi liika kuminauhamaisuus hävinnyt.
