Mielenkiintoinen keskustelu

G80 lukossahan ei ole erillisiä kitkalevyjä, toisin kuin danalukoissa, vain metallinen lukkopakka(-levyt)? Näin ollen siellä ei myöskään saa käyttää lisäaineistettua peräöljyä(LS)
Eli käytännössä se on lukossa aina kun salpa on kiinni ja avautuu vain keskipakoisvoiman siirtäessä salvan pois lukitusasennosta. Tai siis lukitsee tasauspyörästön toisen rattaan


Siihen asti lukkopakan jousi ja levyjen kunto määrittelee lukituksen voiman. Sitten salvan avauduttua, jousi ei enään pääse vaikuttamaan lukkopakkaan, jolloin sen lukitusvoima muuttuu olemattomaksi.
Edit: tai sitten jousella ole mitään tekemistä voiman kanssa? Se vain antaa esijännityksen? Salpa sitä vastoin näyttää joko sallivan tai estävän lukkopakan toiminnan?

Sittenhän se vielä vaatii pyörien nopeuseron, kytkeytyäkseen.
Talvella tuon huomasi hyvin, kun kääntyi rauhallisesti pihatieltä, tielle. Lukko oli ehdottomasti päällä kääntyessä, kun taas irtosi välittömästi suoraan ajettaessa.
Sen jälkeen kytkeytyminen onkin sitten vähän sitä ja tätä
Enkä kyllä ole kovin varma tuon jousen/jousilevyn vaikutuksesta lukon voimaan, enemmänkin se näyttäs olevan jonkinlainen esijännityksen antava? Vaiko pelkkä roiskesuoja?
