2022 V90 meni vaihtoon takaisin Biliaan 9kk kärsimysnäytelmän jälkeen. A6 Avant e50 alla ja on kyllä kaikin puolin hieno laite korkean stressin volvoiluun verrattuna. En voi suositella merkkiä tahi mallia - ja jos on pakko Volvo ostaa niin ostakaa herran tähden sellainen, jossa on sensus tai sitä edeltävä järjestelmä.
* Takuukirjassa on akun takuu 6v vaikka pitäisi olla 8v. Luvattiin päivitetty takuukirja ”heti kun tulee painosta”. Ei tullut 9kk aikana
* SOS merkkivalo jne. Tämä oli ensimmäinen kunnon laukeaminen kahden tunnin omistamisen kohdalla 5. lokakuuta, kun yritin lukita ovet appilla. Puhelut (hätä ja Volvo on call) putosivat toiminnasta, avaimet eivät toimineet, kojetaulu täynnä sekavia valoja. Auto pyysi päästä huoltoon. Sama ongelma ilmeisesti oireili vielä ihan omistuksen loppuvaiheissa kesäkuussa kun auton ohjelmisto päivittyi OTA:n kautta 2.1:een. Tämä ilmeisesti liittyi johonkin lähetysantennin tmv softaversioon. Kokemusta oli kesäkuussa kertynyt huollossa sen verran, että sen antennin softaversio piti olla aikaisempi eli eri tasolla. Kuvaavaa on, että tätä softavikaa ei saatu yli yhdeksässä kuukaudessa korjattua. Näinköhän tämä vika oikeasti oli aivan kaikissa uusissa volvoissa?
* Parkkitutka. Tutka huusi samalla kun käänsin peilit sisään eikä sitten lakannut huutamasta kun autossa oli virta päällä - vaikka auton sammutti välillä. Huuto loppui kun virrat pisti pois ja sitten alkoi uudestaan. Huoltokäynti ja softa päivitys korjasi eikä ilmennyt uudestaan – en kyllä kokeillut samaa sekvenssiä
* ”12V järjestelmän virhe”. Tämä virheilmoitus piinasi yhden lomamatkan paluuajon ehkä 20 kertaa 200km matkalla. Huoltokäynti ja softapäivitys korjasi eikä ilmennyt uudestaan
* Puheohjaus. Markkinointimatskut hehkuttivat suomenkielistä puheohjausta. Google Assistant ei kuitenkaan tue Suomea missään androidissa, ei myöskään Automotivessa. Erityisen ongelmallista tämä oli kun vehje ei tunnista suomalaisia nimiä eikä osoitteita
* TA osamatkamittari. Tämän piti nollaantua neljän tunnin käyttämättömyyden jälkeen, muttei kyllä tehnyt niin. Yleensä meni pari päivää. Tämä oli mitättömyydessään toinen hyvin oireellinen ongelma: 9 kuukaudessa eivät saaneet aivan triviaalia ongelmaa korjattua.
* Volvo Cars app. Lämppäri ei mennyt päälle appista. Tämä tuli kuntoon joulunaikaan. Tämä on suunnilleen ainoa softavika, minkä saivat korjattua. Akun varaustaso oli myös 2021 puolella yleensä tuntematon. App oli muutenkin aivan paska: kaikki kartta-, navigointi- ja ajopäiväkirjatoiminnallisuus, mikä kaikilla muilla merkeillä on ja volvollakin on sensuksessa puuttui androidissa. Jälleen oire siitä, että softakehitys on isoissa ongelmissa
* Radio meni jumiin, kun kanavaa vaihtoi yli kerran. Eli kun kanavia selasi niin ääni loppui. Sitten ääni alkoi kuulumaan, muttei siltä kanavalta, joka oli valittu, vaan siltä mitä aiemmin soitettiin. Kuulemma korjattiin. Toimi ehkä vähän vähemmän huonosti kuin aiemmin.
* Liikenneympyrä oli aivan liian vaikea Volvon navigaattorille: yleensä se näytti exittiä väärään suuntaan
* Matkapuhelimen saaminen kiinni autoon oli ison stressin operaatio, joka piti tehdä täsmälleen oikein oikeassa järjestyksessä
* Infotainment / Android Automotive on aivan paska. Sovellustarjonta oli täysin olematon: mitään sovelluksia ei tullut koko sinä aikana, jona auton omistin. Joku mainosemail tuli, jossa sanottiin, että youtube tulee. Ei tullut. Spotify oli ainoa ei-google sovellus, jota käytin. Mitään perusintegraatiota ei ollut: ei viestintäsovelluksiin (whatsapp, messenger, outlook/mailit), ei mediaplayeria (levyä kyllä oli, muttei sinne saanut mitään talteen)
* Auto nitisee ja natisee todella paljon pakkasella – etenkin jäisenä; moista voisi odottaa joltain Fiat Pandalta tai Citroen Azzfukilta, mutta Volvolta!!!
* Säätömahdollisuudet. Ajomoodi liittyi vain sähkön käyttöön, jonka sivujuonne oli AWD, mitään dynamiikkasäätöjä ei ollut. Lisävarusteena oli ilmajouset, mutta niitä ei voinut säätää. Kojetaulu oli digitaalinen, mutta näyttöön sai vain valita joko kartan tai ei karttaa
* Latausjohdon lukitus. Varmaan 30 kertaa kävi niin, että latausjohto oli lukossa vaikka ovet oli auki. Piti kaivaa avain esiin ja avata ovet uudestaan tai avata ovi ja painaa avausnappia
* Juhannuksena takaluukku ei auennut kunnolla avaimesta: se aukeni 30 senttiä ja meni kiinni. Vika meni ohi, mutta sen jälkeen aina kun takaluukku aukeni täysin se piippasi. Kuulemma kalibrointivirhe
* Auto hälyyttää ja jarruttaa, jos takaa sivusta tulee jotakin. Jarrutus on maksimiteholla eli jos itse näkee, että sieltä tulee jotain ja peruuttaa hiljaa niin auto avustaa vetämällä liinat kiinni. Parkkitutka meni välillä päälle muka tiukoissa paikoissa tiellä
* Automaattiohjaus oli aivan paska. Suoralla moottoritiellä se melkein toimi, mutta muuten oli niin arvaamaton, ettei sitä uskaltanut pitää päällä