Proturbo  Autodiagnoosi

E85 Muutossarjat, softaukset, suuttimet ym. muutokset moottorinohjaukseen

  • 989 Vastauksia
  • 241443 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Hesma

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
EDIT: Tähän ketjuun on yhdistetty aiheita muutamasta eri topicista, ajatuksena että kerätään nämä E85 polttoaineen käyttöön liittyvistä muunnossarjoista, softamuutoksista, vastusmodeista, suuttimista yms. keskustelut tähän.

Yleinen keskustelu E85-polttoaineesta (saatavuus, hinnat, käyttökokemukset yms.) käydään tuolla: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3167.msg335190#msg335190

Virityspuolelta löytyy vielä oma topic koskien E85 polttoainetta viritys/racing -käytössä.

Taavi.H



Nyt kun St1 on päättänyt aloittaa tuon RE85:n jakelun koko Suomessa, alkoi kiinnostamaan että miten tuo etanoli toimisi tuossa 940:ssä. Onko kenelläkään kokemuksia TÄSTÄ boksista? Olisihan tuo muutos mitä ilmeisimmin mahdollista toteuttaa myös lastuttamalla ECU. Vaan kuka puuhaisi käypäisen lastun  :o ? Ja toki tarpeen vaatiessa auto pitäisi saada kulkemaan myös 98:lla (mikäli RE85:tä ei ole saatavilla)...

Jos jollain on jo kokemuksia tai edes hyvää mutua niin otetaan innolla vastaan  ;D
« Viimeksi muokattu: 21.04.2012, 19:15:40 kirjoittanut Taavi.H »
Volvo V90 -98
Volvo 142 -71
Volvo Amazon -71

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3242
  • Boxy, but good
Vs: 940 turbo(B230FK/FT) toimimaan RE85:lla
« Vastaus #1 : 25.12.2010, 23:33:16 »
Se on vähän jokotai hommaa ellei hommaa flex fuel anturia bensalinjaan  ::)

Dera varmaan suunnittelisi lastun..
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Team Karvavako Racing #6
-Huoltoukko-

Poissa Hesma

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
Vs: 940 turbo(B230FK/FT) toimimaan RE85:lla
« Vastaus #2 : 26.12.2010, 14:50:49 »
Se on vähän jokotai hommaa ellei hommaa flex fuel anturia bensalinjaan  ::)

Niinpä. Mikäli oikein ymmärsin mun ei niin huipulla ruotsin kielen taidolla, niin tuolla väitetään, että ton boksin asennuksen jälkeen voisi ajaa millä tahansa bensa-etanoli seoksella. Mistähän ihmeestä toi muka arvailee sen seoksen  ???
Volvo V90 -98
Volvo 142 -71
Volvo Amazon -71

Poissa TOK

  • Hallitus - Rahastonhoitaja Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5734
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: 940 turbo(B230FK/FT) toimimaan RE85:lla
« Vastaus #3 : 26.12.2010, 15:22:22 »
Niinpä. Mikäli oikein ymmärsin mun ei niin huipulla ruotsin kielen taidolla, niin tuolla väitetään, että ton boksin asennuksen jälkeen voisi ajaa millä tahansa bensa-etanoli seoksella. Mistähän ihmeestä toi muka arvailee sen seoksen  ???

No siinähän on juurikin anturi joka pannaan bensalinjaan ja se maistelee missä suhteessa sen ohi menee bensaa ja etanolia. Anturin signaalilla säädetään karttoja sen mukaan.
745 B230F -89, 765 B280 -85, 765 B28E -85, XC90 T8 -17
Talvimiitti Toijala 23.2.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3242
  • Boxy, but good
Vs: 940 turbo(B230FK/FT) toimimaan RE85:lla
« Vastaus #4 : 26.12.2010, 20:58:17 »
Ruotti ei oikeen taivu, mitä tämän sivun kauppaamaan vajaa 3000 kruunun pakettiin oikein sisältyy?

http://www.fullflexgold.se/

Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Team Karvavako Racing #6
-Huoltoukko-

Poissa Acke

  • Hallitus - Sihteeri - Quotemaster jr.
  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3254
  • nyan nyan
Vs: 940 turbo(B230FK/FT) toimimaan RE85:lla
« Vastaus #5 : 27.12.2010, 19:14:16 »
Ruotti ei oikeen taivu, mitä tämän sivun kauppaamaan vajaa 3000 kruunun pakettiin oikein sisältyy?

http://www.fullflexgold.se/
Sivun mukaan ohjainboksi, joka saa tietoa auton ECU:sta, ja moottoriin asennettava kylmäkäynnistysapusensori.
Asennusohjeissa tosin asensivat vain johdot kiinni suuttimiin ja sen kylmäkäynnistyssensorin moottoriin.
E2: Löysin paremmat asennusohjeet, jossa vain mainitaan, että laite kytketään kiinni suuttimien ja niiden liittimien väliin (eli pitää tilata oikeilla ohm:eilla ja liittimillä) ja laite maadoitetaan akun - napaan. Kylmäkäynnistyssensori laitetaan kiinni vesijohtoon, ja rikastaa kunnes vesi on +30 astetta. Sen jälkeen tankkiin 50/50 bensa/etanoliseos ja 100km "sisäänajo". Seossäätö löytyy, 1-10, tehdasasetus on 5.

Tommonenhan vois olla aika mielenkiintoinen  ^-^

E: Löysin semmosen sivuston kuin Etanol.nu, josta löytyy paljon vinkkejä etanolikonversiosta (tosin ruotsiksi).
« Viimeksi muokattu: 27.12.2010, 20:01:22 kirjoittanut Acke »

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3242
  • Boxy, but good
Vs: 940 turbo(B230FK/FT) toimimaan RE85:lla
« Vastaus #6 : 27.12.2010, 21:10:52 »
Sivun mukaan ohjainboksi, joka saa tietoa auton ECU:sta, ja moottoriin asennettava kylmäkäynnistysapusensori.
Asennusohjeissa tosin asensivat vain johdot kiinni suuttimiin ja sen kylmäkäynnistyssensorin moottoriin.
E2: Löysin paremmat asennusohjeet, jossa vain mainitaan, että laite kytketään kiinni suuttimien ja niiden liittimien väliin (eli pitää tilata oikeilla ohm:eilla ja liittimillä) ja laite maadoitetaan akun - napaan. Kylmäkäynnistyssensori laitetaan kiinni vesijohtoon, ja rikastaa kunnes vesi on +30 astetta. Sen jälkeen tankkiin 50/50 bensa/etanoliseos ja 100km "sisäänajo". Seossäätö löytyy, 1-10, tehdasasetus on 5.

Tommonenhan vois olla aika mielenkiintoinen  ^-^

E: Löysin semmosen sivuston kuin Etanol.nu, josta löytyy paljon vinkkejä etanolikonversiosta (tosin ruotsiksi).
Ei minusta paha jos 300 euroon saa tuon flexifuel anturin ja tuollaisen säätöpoksin kaikkine härpäkkeineen  ::)
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Team Karvavako Racing #6
-Huoltoukko-

Poissa TOK

  • Hallitus - Rahastonhoitaja Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5734
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: 940 turbo(B230FK/FT) toimimaan RE85:lla
« Vastaus #7 : 28.12.2010, 01:24:38 »
Ei minusta paha jos 300 euroon saa tuon flexifuel anturin ja tuollaisen säätöpoksin kaikkine härpäkkeineen  ::)

Aika halpa tosiaan, pelkkää FlexFuel-anturia oli taannoin kaupan tuohon hintaan.
745 B230F -89, 765 B280 -85, 765 B28E -85, XC90 T8 -17
Talvimiitti Toijala 23.2.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9271
  • AWD-club Botnia Chapter #1
Vs: 940 turbo(B230FK/FT) toimimaan RE85:lla
« Vastaus #8 : 28.12.2010, 02:21:52 »
Ymmärsinkö väärin, mutta minusta tuossa 3000kr laitteessa ei pa-anturia ole, vaan manuaalisesti säädetään kulloinkin käytössä oleva suhde?
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa TOK

  • Hallitus - Rahastonhoitaja Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5734
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: 940 turbo(B230FK/FT) toimimaan RE85:lla
« Vastaus #9 : 28.12.2010, 08:40:23 »
Ymmärsinkö väärin, mutta minusta tuossa 3000kr laitteessa ei pa-anturia ole, vaan manuaalisesti säädetään kulloinkin käytössä oleva suhde?

"EcoFlexiFuel är helautomatisk, du slipper knapptryckningar vid bränslebyte."

Siis on täysautomaattinen ja ei tarvi painella nappeja polttoainetta vaihdettaessa. Hienosäätöruuvit löytyy kylmästartille ja normaaliajon seokselle mutta automatiikan pitäisi hoitaa pääosa seossäädöstä.

Sen sijaan FlexFuel-anturia tuossa paketissa ei näytä olevan, eikä sitä muutenkaan asennusohjeen mukaan kytketä mihinkään muuhun kuin omaan syylärinesteen lämpöanturiin ja sähköisten ruiskusuutinten liittimiin sekä maahan. Taitaa ryökäle ottaa plussankin suuttimien virrasta...

Ei tuo kyllä oikein vakuuta näillä tiedoilla. Jos ei se mittaa mitään muuta kuin syylärinesteen lämpötilaa niin ei se voi muuta tehdä kuin kylmäkäynnistysrikastusta. Seossäätö polttoaineen mukaan näyttää jäävän auton oman lambdasäädön varaan. Ja sehän se juuri on etanolilla ajamisen kysymysmerkki yleensä, riittääkö lambdasäädön pelivara ja suutinten kapasiteetti.
745 B230F -89, 765 B280 -85, 765 B28E -85, XC90 T8 -17
Talvimiitti Toijala 23.2.

Poissa o_j

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1403
Vs: 940 turbo(B230FK/FT) toimimaan RE85:lla
« Vastaus #10 : 30.12.2010, 21:27:29 »
Vähän menee ohi aiheesta mutta vaan vähän. Pikanen googlettaminen vei mut turbobricksin foorumille, jossa todettiin tällainen resepti:
"1. Add 25% fuel to the megasquirt fuel map, across the entire range.
2. Fill up the tank with E85 for $2.60 per gallon.
3. Drive and smile."

Alkoi tuon st1:n uutisen jälkeen kanssa kiinnostamaan tuo e85. ;) Aiemmin törmäsin toiselle englanninkieliselle volvo-foorumille, jossa keskusteltiin vaparivinokoneen muuntamisesta käymään e85:llä. Siellä ohjeet olivat melkein vielä yksinkertaisempia: 45% isommat suuttimet ja tankki täyteen e85:ttä.

Itselleni heräs pari kysymystä:
1. Eikö e85 todellakaan aiheuta harmia polttoainelaitteille/moottorille?
2. Saadaanko tämänkaltaisilla toimenpiteille jotain todellista säästöä aikaiseksi, vai palaako ainetta niin paljon että hyöty katoo sitä kautta?
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84
W210 300D -97

Poissa Acke

  • Hallitus - Sihteeri - Quotemaster jr.
  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3254
  • nyan nyan
Vs: 940 turbo(B230FK/FT) toimimaan RE85:lla
« Vastaus #11 : 30.12.2010, 22:30:19 »
Itselleni heräs pari kysymystä:
1. Eikö e85 todellakaan aiheuta harmia polttoainelaitteille/moottorille?
2. Saadaanko tämänkaltaisilla toimenpiteille jotain todellista säästöä aikaiseksi, vai palaako ainetta niin paljon että hyöty katoo sitä kautta?
Kulutus taitaa olla noin 30% korkeampi, joten jos litra maksaa suunnilleen euron, niin vertaushinta on 1,30€. Onhan se halvempi kuin 98 1,50€ ja oktaanilukukin on noin 103 106.
E: joo, 106. Mistäköhän toi 103 tuli?
« Viimeksi muokattu: 31.12.2010, 10:29:37 kirjoittanut Acke »

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3242
  • Boxy, but good
Vs: 940 turbo(B230FK/FT) toimimaan RE85:lla
« Vastaus #12 : 30.12.2010, 22:42:57 »
Kulutus taitaa olla noin 30% korkeampi, joten jos litra maksaa suunnilleen euron, niin vertaushinta on 1,30€. Onhan se halvempi kuin 98 1,50€ ja oktaanilukukin on noin 103.
Eikös oktaaniluku ollut 106?

Hyötynä tosiaan ehkä halvempi hinta, korkeampien sytytysennakoiden/ahtopaineiden käyttö ja saastuttavuus..
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Team Karvavako Racing #6
-Huoltoukko-

Poissa Alhaisteri

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
    • Lomamökit Tuuloksessa
Vs: 940 turbo(B230FK/FT) toimimaan RE85:lla
« Vastaus #13 : 06.01.2011, 23:41:48 »
rupesi mietityttään että vaikka toi muutos voisi olla ihan mahdollinen niin kestääkö mahdolliset muovi/kumi osat?
Onko kokemuksia 90luvun volvoista? Mistä aineesta on tankki tehty? Polyetyleenistä?  ???

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3242
  • Boxy, but good
Vs: 940 turbo(B230FK/FT) toimimaan RE85:lla
« Vastaus #14 : 06.01.2011, 23:44:22 »
rupesi mietityttään että vaikka toi muutos voisi olla ihan mahdollinen niin kestääkö mahdolliset muovi/kumi osat?
Onko kokemuksia 90luvun volvoista? Mistä aineesta on tankki tehty? Polyetyleenistä?  ???
Käsittääkseni tuo viina vaikuttaa polttoainelinjastoon siten että se "syövyttää" bensalinjastoon kertyneen hartsin pois ja siten vanhat haurastuneet letkut saattaisivat ruveta vuotamaan jne. uusilla letkuilla ei pitäisi olla ongelmaa.  ::)
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Team Karvavako Racing #6
-Huoltoukko-

 

Samppasport  Autotähti