Carcom Oy  Elekma

Diesel Volvon moottorinlämmöt

• 403 Vastauksia
  • 82449 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa varttimondeo

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #255 : 06.12.2021, 07:47:45 »
Oletko 8-pätkä katsonut onko sinun autossa vaihdelaatikon lauhduttimen öljyputkien lähdössä termostaattiventtiili. Minun vastaavan ikäisessä d3:ssa ei ole. Olisi mielenkiintoinen tietää milloin venttiiliä on näihin alettu laittamaan. Yllä oli juttua, että  kylmyyden syy on venttiilissä mitä ei ole. Itse juuri tilasin ebaystä kokeiluun tuon venttiilin, hinta reilun satasen.

Poissa 8-pätkä

• Grand Touring
« Vastaus #256 : 06.12.2021, 09:29:07 »
Oletko 8-pätkä katsonut onko sinun autossa vaihdelaatikon lauhduttimen öljyputkien lähdössä termostaattiventtiili. Minun vastaavan ikäisessä d3:ssa ei ole. Olisi mielenkiintoinen tietää milloin venttiiliä on näihin alettu laittamaan. Yllä oli juttua, että  kylmyyden syy on venttiilissä mitä ei ole. Itse juuri tilasin ebaystä kokeiluun tuon venttiilin, hinta reilun satasen.

On mun autossa tuo termostaatti. On ilmeisesti tullut näihin loppupään vitoskoneisiin, olisiko samassa yhteydessä kun D5 muuttui 205->215hv?
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa zombiland

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #257 : 10.12.2021, 20:23:07 »
Webasto voi hyvin olla päällä, vaikka nokalla olisi viimasuoja. Ylikuumenemisen vaaraa pakkasella (tai nollakelillä) ei ole. Absoluuttista tietoa ei ole, että mihin asti Webasto auttaa moottoria lämpenemään, mutta oma 2006 XC70 käyttää lisälämmitintä, kunnes jäähdytysneste on tasan 80 astetta. Voisi kuvitella, että tuota lukemaa ei nyt kovin rankalla kädellä ole muutettu vuosien varrella sinun autoosi.

Itse ajelin tänään V90:llä -23 asteen pakkasessa ja kevyessä maantieajossa moottorin lämpötila keikkui aika tarkalleen 80 asteessa. Moottoritiellä 85 asteessa ja vastaavasti kaupungissa tippui sitten 70 asteen tuntumaan. Tämä ilman lisälämmitintä.
Miten on,onko webaston toiminnan kannalta hyvä pitää  autom. käynnillä päällä, karstottuuko jos käy vaan hyhyitä käynti aikoja  ::)

Paikalla tuomaril

• Valvoja
  • Turbo
  • *
« Vastaus #258 : 10.12.2021, 21:01:44 »
Lyhyet käyntijaksot ovat pahasta. En tiedä missä ”virallinen” raja menee, mutta itse vältän alle vartin mittaisia lämmityksiä kaikin keinoin.

Poissa matalaut

• Grand Luxe
  • **
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
« Vastaus #259 : 11.12.2021, 13:37:59 »
Lyhyet käyntijaksot ovat pahasta. En tiedä missä ”virallinen” raja menee, mutta itse vältän alle vartin mittaisia lämmityksiä kaikin keinoin.

Virallista ei taida olla, mutta suosittelisin samoin vartin ylittäviä aikoja. Joskus olen kuulut "asiantuntijan" ehdottelevan noin yli 20 minuutin aikoja. Hän sentään näitä asentelee eli luulisin, että tuo on kohdallaan. Webastoa itse pidän päällä noin 15 - 30 minuuttia ennen lähtöä ja matkan aikana se on sitten päällä noin 20 minuuttia.
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa Heikki75

• Grand Luxe
  • **
  • V60 D4 AWD
« Vastaus #260 : 11.12.2021, 14:00:12 »
Nämä uudemmat VEVO/EVO-mallit vaikuttavat melko huolettomilta laitteilta.
Mulla on nyt toinen auto Vevon kanssa jonka olen hankkinut vajaa 100tkm. ajettuna ja joista edellinen lähti vaihtoon 180 ajettuna ja nykyisessä 150 mittarissa.
Kummassakin ollut aina automaattikäyttö päällä ja lyhyttä ajoakin tulee melkoisesti. Aina on esilämmittetty talvella jne.
Yhtäkään savutusta tai toimintahäikkää ei ole ollut noiden kanssa koskaan.

Samaa ei voi sanoa vanhemmista malleista. Ensimmäinen mulla oli Webaston TT-T johon sai vaihtaa palopesän käytännössä joka talvi. Sitten oli kahdessa autossa Eberin hydronic, jotka olivat vähän parempia, mutta molemmat oli käytettävä auki jossakin kohtaa.
yhdessä oli Ardic joka meni 3 talvea yhdellä hehkun vaihdolla, mutta siihen vaihdettiin puhaltimen laakeriäänen takia 2 kertaa poltinyksikkö.

Semmoinen maku näistä tullut, että tämä viimeinen Webastomalli on aika ylivoimaisen luotettava.

Automaattikäytön kanssa kannattaa esilämmittää aina, niin se pätkäkäyttö vähenee merkittävästi. Agm akkujen ja näiden 180Ah latureiden kanssa ei tule virtapulaa pätkäajossakaan, kunhan akku vain on kunnossa.
« Viimeksi muokattu: 11.12.2021, 14:07:11 kirjoittanut Heikki75 »

Poissa taffu

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #261 : 11.12.2021, 17:22:29 »
Pitäiskö syylärissä ollenkaan kiertää vettä ennen termarilämpötilaa, vähän huonommin lämpeää verrattuna viime talveen ja syyläri lämpenee kyllä jo 60 asteisena? XC60 2009 2,4D.

Poissa Jule

• Grand Touring
  • 264GLE + 245GL + B10M
« Vastaus #262 : 12.12.2021, 14:14:06 »

Oon huomannut tossa mun proacessa jossa automaattiwebastoa ei saa pois päältä, se lyhyen siirron jälkeen jos se weba on ehtinyt sytyttää liekin, se kiihdyttää täydelle nopeudelle kohisee sillä ehkä vajaan minuutin ja sitten sammutusprosessi..

Ainakin sellaiset lämmittimet jotka sammuvat kesken sen kiihdytysvaiheen vetää tukkoon pätkäkäytössä.

Poissa Jule

• Grand Touring
  • 264GLE + 245GL + B10M
« Vastaus #263 : 12.12.2021, 14:16:11 »
Pitäiskö syylärissä ollenkaan kiertää vettä ennen termarilämpötilaa, vähän huonommin lämpeää verrattuna viime talveen ja syyläri lämpenee kyllä jo 60 asteisena? XC60 2009 2,4D.

Käytännössä syylärin läpi on ihan pieni kierto, termarissa on yleensä sellainen vajaan millin kokoinen vapaakiertoreikä.

Poissa weecee

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #264 : 21.12.2021, 18:17:55 »
Noniin, em. luetun jälkeen jäi mielikuva, että on haitallista ellei peräti vaarallista jos moottorilämmöt jää 60C:een. Siispä tästä heränneenä vetoakselirempan jälkeen termaria vaihtamaan, ja vanhan tilalle tuliterä t=90C, tm. Gates TH35991. Nyt n. -13C ja Webasto päällä just nippanappa +60C moottoritiellä ja ilman Webastoa +53C ja allekin, öljyt +60...70C l. onko tämäkin termostaatti rikki (siis uusi), vai vaatiiko Volvo-talviauto maskisuojat aina? Nyt uuden termarin myötä tulee EasyDiag2+ - lukijalla uusi virhekoodi: "ECM-P011662 Engine Coolant Temperature Circuit Range/Performance. Algorithm Based Failures. Signal compare failure."
Millä lähtee, jos lähtee, ja mitä lie tarkottaa? Anturivika termostaattikotelossa + termari jumissa-auki (uusikin, miten voi olla kun nämä on lähtökohtaisesti aina kiinni-asennossa kun paketissa)?

Poissa Niclashki

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #265 : 21.12.2021, 20:18:33 »
Noniin, em. luetun jälkeen jäi mielikuva, että on haitallista ellei peräti vaarallista jos moottorilämmöt jää 60C:een. Siispä tästä heränneenä vetoakselirempan jälkeen termaria vaihtamaan, ja vanhan tilalle tuliterä t=90C, tm. Gates TH35991. Nyt n. -13C ja Webasto päällä just nippanappa +60C moottoritiellä ja ilman Webastoa +53C ja allekin, öljyt +60...70C l. onko tämäkin termostaatti rikki (siis uusi), vai vaatiiko Volvo-talviauto maskisuojat aina? Nyt uuden termarin myötä tulee EasyDiag2+ - lukijalla uusi virhekoodi: "ECM-P011662 Engine Coolant Temperature Circuit Range/Performance. Algorithm Based Failures. Signal compare failure."
Millä lähtee, jos lähtee, ja mitä lie tarkottaa? Anturivika termostaattikotelossa + termari jumissa-auki (uusikin, miten voi olla kun nämä on lähtökohtaisesti aina kiinni-asennossa kun paketissa)?

Kuulostaa kyllä termari vialle. Mulla oli juurikin noita lämpöjä kun termari hajosi joskus XC60 D5 -mallista. Kun termarin vaihtoi, alkuperäisen niin lämmöt riitti aina, vaikka ei ollut peitetty maskeja tai webasto automaatti käytöllä. Noin 80 astetta pysyi kovilla pakkasillakin.
V90 T8 2020 Inscription

Poissa juho82

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #266 : 21.12.2021, 23:46:12 »
Yllättikö? Autoissa on iät ja ajat säädelty ilmavirtausta jäähdyttimelle. Kehitys kehittyi, ihminen laiskistui ja kaihtimet jäivät pitkäksi aikaa unholaan. Paitsi pohjolan automiehiltä. Nyttemmin on palattu juurille ja uudemmissa Volvoissakin on vakiona automaatti"kaihdin" keulalla.

Missähän vaiheessa ja mihin malleihin  automaatti kaihdin tuli? Meillä S60 vm 14 löytyy..

Poissa weecee

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #267 : 23.12.2021, 00:19:25 »
Kuulostaa kyllä termari vialle. Mulla oli juurikin noita lämpöjä kun termari hajosi joskus XC60 D5 -mallista. Kun termarin vaihtoi, alkuperäisen niin lämmöt riitti aina, vaikka ei ollut peitetty maskeja tai webasto automaatti käytöllä. Noin 80 astetta pysyi kovilla pakkasillakin.

Kiitos uskonvahvistuksesta. Hain Motonetista Volvolle uuden termarin (juu, kerran vaihdetun pari päivää vanhan uuden tilalle). Tämä viimeisin ehjännäköinen nosti moottorilämmöt jo tuonne +83C, eikä tarvinnut kaahata sen kummemmin.
Suurin plussa tietysti se, että nyt autossa voi jo olla ilman karvahattua näillä keleillä :)

Poissa Ande92

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #268 : 07.10.2023, 11:24:14 »
Vuoden 2007 s80 D5 ja lämmöt nousee tuonne 80-84c paikkeille maantieajossa. Pakkasta oli -9c ja keula tukkimatta, joten lienee normaalia? Täytyisi keulaan laittaa suojaa, ennen kovempia pakkasia.

Tuntuu tuo vanhempi d5 käyvän huomattavasti lämpösempänä kun tämä uudempi vuoden 2011 d5244t10. Näillä noin +7c keleillä 100km/h maantienopeuksilla moottorilämpötila jää 75c tuntumille. Ketjua lukeneena tuo lämpötila osittain vaikuttaisi jopa normaalilta vai onkohan parempi vaihtaa uusi termari  :idiot2:. Tässä mallissa sentään termari siirtynyt tuohon etupuolelle, ettei vaihtamisen pitäisi olla niin paha rasti kun noissa vanhemmissa?

Keulaa voisi ruveta pian peittelemään, kun pitkänajan ennusteet lupaa ainoastaan koleaa keliä.
« Viimeksi muokattu: 09.10.2023, 07:26:38 kirjoittanut Ande92 »
Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

Poissa janne81

• Turbo
« Vastaus #269 : 09.10.2023, 19:36:57 »
Mulla oli parivuotta sitten 2011 XC60 jossa oli D5244T16 kone eli termari oli jo etupuolella konetta. Siihen vaihdoin termostaatin asiaa sen kummemin tutkimatta ja se muuttui kyllä paljon lämpimämmäksi.
Tilasin borg warner merkkisen termarin jostain viron liikkeestä.

Autoracing  KL-varaosat