En ymmärrä, mistä tämä höpötys dieselin hyötysuhteen aiheuttamasta lämpöpulasta tulee. Eikös siellä sylinterissä ole tulipalo bensavehkeen tapaan? Lämpötila kuitenkin useampi sata astetta. Ja reilun sentin päässä on vesikanava, jossa kiertää jäähdytysneste. Sekö on niin kylmä tulipalo, että se litku siinä metallin toisella puolella ei lämpiä
? Sama diesel sen liemen lämmittää siellä Webastossa, mutta siellä on kait parempi tulipalo.
Vai onko kyseessä paska suunnittelu, jossa koko keula on jätetty täysin auki ja kriittiset osat paleltuu ilman villasukkia? Toki siellä on egr:ää jne, mutta silti.
Toisilla merkeillä on havaittu, että mitään kritiikkiä omasta merkistä ei saisi antaa, joku Mielensäpahoittaja on heti puolustautumassa ja kertomassa, että vika on käyttäjässä. Erittäin todennäköisesti niin on myös tässäkin allekirjoittaneen tapauksessa. Minä pahoitan mieleni vasta termarin vaihdon jälkeen, mikäli tilanne pysyy samana.
Kyllä tuo hitaampi lämpeneminen johtuu juurikin tuosta dieselmoottorin hyötysuhteesta.
Käytetään siis seuraavia esimerkkejä, joista minulla on hieman kokemusta:
Vuoden 2005 Volvo s80 2,4i, maantiekulutus 80/100 alueella 6,5l/100km ja bensiinin energiasisältä on n. 9kwh/l sekä bensiinimoottorin tyypillinen hyötysuhde 20-25% (Motiva)
Vuoden 2011 Volvo s80 D5, maantiekulutus vastaavassa ajossa 5,2l/100km ja dieselin energiasisältö noin 10kwh/l Dieselmoottorin hyötysuhde parhaimmillaan 40% (Motiva)
Esimerkin bensavehkeellä käytetään siis 58,5kwh/100km ja hyötysuhteen ollessa 25% hukkalämpöä tulee noin 44,4kwh/100km. Esimerkin dieselillä käytetään 52kwh/100km ja hyötysuhteen ollessa esimerkiksi 35% hukkalämpöä tulee 33,8kwh/100km.
Hukkalämpö on sitten sitä, joka lämmittää moottorin sekä ohjaamon.
Talvella sitten tuota hukkalämpöä menee ainakin ohjaamon- ja imuilman lämmittämiseen sekä moottori jäähtyy johtumalla ja ajoviimasta. Jos mietitään ulkona olevan pakkasta vaikka -20 ja vauhtia 100km/h, niin kyllä tuosta melkoinen jäädhytysteho saadaan moottorille aikaiseksi. Tuon takia autojen keuloja moni peittää talveksi.
Webaston liekki ei ole sen lämpöisempi, mutta se on suunniteltu siirtämään energiaa mahdollisimman tehokkaasti jäähydysnesteeseen. Toisin ajateltuna webasto tuottaa pelkkää hukkalämpöä, jota talvella tarvitaan moottorin ja sisätilojen lämmittämseen.
Tämä lämpöongelma ei taida nykyään enään olla ainoastaan dieselin ongelma. Suorasuihkutuksen, pienemmän sylinteritilavuuden sekä turbojen myötä bensavehkeiden hyötysuhdetta on saatu parannettua. Monesti näistä pikkusista bensaturboista löytyy myös esilämmitysvastus vähäisen hukkalämmön takia, jolla sitten nopeutetaan sisätilojen lämpenemistä.
Voisin myös kuvitella, että pieni bensaturbo, joka menee maantiellä ~5l/100km tuntumaa, ei lämpene merkittävästi nopeampaa kun vastaavalla kulutuksella menevä diesel auto. Huomioiden toki, että auton ominaisuudet olisi täysin samat (etusäleiköstä virtaava ilmavirta, matkustamon tilavuus, moottorin pinta-ala yms.)
Kokemuksesta voin sanoa, että huomattavasti lämpöisempi oli tuo vanha vuoden 2005 bensa Volvo, kuin tämä uudempi Diesel. Myös tuo aiemmin omistamani vuoden 2007 d5:nen oli lämpöisempi, kun tämä uudempi vuoden 2011 D5. Kulutusero uudella ja vanhalla dieselillä on vastaavassa ajossa noin 0,7l/100km, joka sitten vastaa noin 4,5kwh/100km hukkalämmön eroa, jos hyötysuhteen paranemista ei huomioida.