Taas on jotain saatu aikaiseksi. Virranjakaja tuli koneistamolta, siitä on lyhennetty "kaulus" kokonaan pois ja hitsattu kiinni. Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.

Akseli on saanut tietenkin yhtä pitkän lyhennyksen, lisäksi siihen tehtiin uudet öljyä nostavat urat hammasrattaan yläpuolelle. Virranjakajan akselin voitelu pelaa siis yhtä hyvin kuin ennenkin. Tekijä oli sama mies joka hitsasi 16V-kannen uuteen uskoon.

Nyt virranjakaja mahtuu paikalleen ja tarvittaessa siitä voi ottaa kannen pois ilman että se vastaa sylinterikanteen.

Laitoin venttiilit paikalleen uusilla venttiilivarrentiivisteillä ja ihan uudet pakosarjan pinnapultit meni paikalleen kuparitahnan kanssa. Viime koneesta tuttu Cometic-kolmikerrostiiviste joutuu nyt käytettynä tulikokeeseen uudessa koneessa, tiivisteelle on luvattu kymmenen uudelleenkäyttökertaa, saapa nähdä sitten. Katkaisin siitä toisen reunan niitit niin sen sai puhdistettua kunnolla.

Kannen asennuksen tein tuon ohjeen mukaan:
http://www.pbase.com/stealthfti/image/82510751Niinkuin tuossa käy ilmi, pitää cometicin kaikki kiristysvaiheet tehdä 3-4 kertaa, ja mielellään vielä hieman taukoa välissä. Lisäksi käytetyn tiivisteen kanssa kannattaa käyttää Hylomar-tiivistesprayta, sitä saa esim tuolta:
http://www.tarvikkeet.fi/tuote/4143//hylomar-m-tiivistesprayKuvassa hylomarilla käsitelty cometic, myös vesipumpun tiivisterenkaaseen laitoin varmuuden vuoksi punaista silikonia.

Huomasin itsekkin että kantta kiristettäessä keskimmäiset pultit löystyy selvästi, mutta tätä tapahtui selvimmin vain 20Nm kiristyksissä. Kun ensimmäisen kerran kiristin 60 newtoniin, niin löystymistä ei enää juuri tapahtunut. Tiiviste hakee siis paikkansa jo tuossa alkuvaiheessa. Jätin silti ohjeen mukaan huomiselle vielä yhden 60Nm kiristyksen sekä 90 asteen käännöksen. Kansipultithan oli KL-racingin 12.9-pinnbultarnat, svensktilverkad.


Kansivirittäjä neuvoi että hydrauliset venttiilinpainimet saa parhaiten elvytettyä laittamalla ne vuorokaudeksi kylpyyn hyvälaatuiseen synteettiseen moottoriöljyyn. Niitä ei kuulemma tarvi liottaa petroolissa tai muussakaan, suoraan öljyyn vaan, se tunkeutuu joka paikkaan ja vetreyttää jumiutuneen painimen. Sielläpä ne nyt lilluu mobilin super 3000:ssa.
Nyt kun vauhtiin pääsin niin perehdyin volverelta hankkimaani JuhaU:n vanhaan LH-Jet 2.4 johtosarjaan, joka on muokattu 940:stä 240:een sopivaksi. Aika selkeä homma näyttäis olevan, keksin johdoille paikat ilman sähkökaaviotakin! Toki itse asennuksessa saattaa joutua siihenkin turvautumaan.

