Kulkukoira  Proturbo

850 T5-R "Paha Karma" 440hv/579nm

  • 120 Vastauksia
  • 79861 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8015
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: 850 T5-R "Paha Karma" 440hv/579nm
« Vastaus #60 : 14.04.2011, 10:00:24 »
Tuntuu vähän oudolta ajatukselta, että ahtimen vika (öljyn läpipäästö) korjataan toisella vialla, eli tehdään reikä cooleriin, josta periaatteessa pääsee painetta karkuun.

Taitaa kuitenkin olla ihan sarjatuotantovehkeiden ominaisuus / ajatus tämä reikä coolerissa.

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 337
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 T5-R "Paha Karma" 440hv/579nm
« Vastaus #61 : 14.04.2011, 10:31:46 »
Tuntuu vähän oudolta ajatukselta, että ahtimen vika (öljyn läpipäästö) korjataan toisella vialla, eli tehdään reikä cooleriin, josta periaatteessa pääsee painetta karkuun.

Taitaa kuitenkin olla ihan sarjatuotantovehkeiden ominaisuus / ajatus tämä reikä coolerissa.

Taitaa tässä masiinassa olla huohottimen tyhjennys ahtimen imuputkeen, josta menee sitten töhnää kuuleriin. Näin uskoisin tilanteen olevan.

EDIT: Eipäs ollutkaan.. ;D Mutta älä ihmeessä laita takaisinkaan.
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

Poissa don

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • Ja siitä se ajatus sitten lähti
    • doninmaailma
Vs: 850 T5-R "Paha Karma" 440hv/579nm
« Vastaus #62 : 14.04.2011, 11:50:08 »
Tuntuu vähän oudolta ajatukselta, että ahtimen vika (öljyn läpipäästö) korjataan toisella vialla, eli tehdään reikä cooleriin, josta periaatteessa pääsee painetta karkuun.

Taitaa kuitenkin olla ihan sarjatuotantovehkeiden ominaisuus / ajatus tämä reikä coolerissa.

Orkkis coolerissa on tosiaan alunperin reikä. Mun 60mm cooleriin (ei orkkis) siis tehtiin propun paikka --> tiiviste ja pultti estää paineen vuodon propun reiästä.  Jos cooleriin kerääntyy jatkossa öljyä niin saan tyhjättyä sen propun kautta eikä mun tarvitse purkaa puolta autoa. Toivon mukaan tuo öljyn pääsy cooleriin vähenee/loppuu ahtimen takuuhuollon yhteydessä. Ahtimesta ei ole tähän mennessä löytynyt vikaa, vaikka sen on ollut testipenkissä kiinni. Se tosin päästää vähän öljyä läpi --> jokin syy sille tulee löytymään --> eiköhän ne siellä osaa hommansa.

 
Eipäs ollutkaan.. ;D Mutta älä ihmeessä laita takaisinkaan.


Jos se imuputkeen liitetään takaisin niin väliin tulee tyhjennettävä öljynkeräyssäiliö.
« Viimeksi muokattu: 14.04.2011, 11:52:45 kirjoittanut don »

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: 850 T5-R "Paha Karma" 440hv/579nm
« Vastaus #63 : 14.04.2011, 12:18:00 »
Tuntuu vähän oudolta ajatukselta, että ahtimen vika (öljyn läpipäästö) korjataan toisella vialla, eli tehdään reikä cooleriin, josta periaatteessa pääsee painetta karkuun.

Taitaa kuitenkin olla ihan sarjatuotantovehkeiden ominaisuus / ajatus tämä reikä coolerissa.

Vikaa ei tässä korjattu/kierretty. Don:in tehoilla sellainen tyyli ja ajattelumaailma ei toimi.
Reikä olisi porakoneellakin saannu. Meidän ratkaisu on proppu jonka asiosta voi katsoa parissa minuutissa onko jäähdyttimessä öljyä ja talvella voi pästää kosteus pihalle jos on IC jäässä!.

Eli meillä on mahdollisuus auki/kiinni.
Näen itse tuossa ratkaisussa ainoastaan positiivsta piirteitä.


Taitaa tässä masiinassa olla huohottimen tyhjennys ahtimen imuputkeen, josta menee sitten töhnää kuuleriin. Näin uskoisin tilanteen olevan.

EDIT: Eipäs ollutkaan.. ;D Mutta älä ihmeessä laita takaisinkaan.

Imuputken luoma alipaineella om toiminto jota näissä moottoreissa on hyödyllinen.

Moottori toimii jos se "on auki" ja olen myös nähnyt että kyseistä ratkaisua kun kampikammion tuuletus on tukossa.

Eli imupuoli on tärkeä osa kampikammion tuuletusta. Se ei ole pelkästään ympäristösyistä tehtaalla rakennettu noin. Paraempi on mitä enemmän imua putkeen saadaan.
Ainakin jos uskoo Pacmanracingia joka rakentaa volvon vitoskoneita ja antaan niille "500hv takuun".

Meidän koneet on jo sen verran laitettuja että me ei voida tehdä ne ratikaisut jotka on "toiminut monella".
« Viimeksi muokattu: 14.04.2011, 12:29:31 kirjoittanut ZuluR »

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 337
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 T5-R "Paha Karma" 440hv/579nm
« Vastaus #64 : 14.04.2011, 14:47:48 »
Vikaa ei tässä korjattu/kierretty. Don:in tehoilla sellainen tyyli ja ajattelumaailma ei toimi.
Reikä olisi porakoneellakin saannu. Meidän ratkaisu on proppu jonka asiosta voi katsoa parissa minuutissa onko jäähdyttimessä öljyä ja talvella voi pästää kosteus pihalle jos on IC jäässä!.

Eli meillä on mahdollisuus auki/kiinni.
Näen itse tuossa ratkaisussa ainoastaan positiivsta piirteitä.


Imuputken luoma alipaineella om toiminto jota näissä moottoreissa on hyödyllinen.

Moottori toimii jos se "on auki" ja olen myös nähnyt että kyseistä ratkaisua kun kampikammion tuuletus on tukossa.

Eli imupuoli on tärkeä osa kampikammion tuuletusta. Se ei ole pelkästään ympäristösyistä tehtaalla rakennettu noin. Paraempi on mitä enemmän imua putkeen saadaan.
Ainakin jos uskoo Pacmanracingia joka rakentaa volvon vitoskoneita ja antaan niille "500hv takuun".

Meidän koneet on jo sen verran laitettuja että me ei voida tehdä ne ratikaisut jotka on "toiminut monella".

Toki se imee, mutta ajattelepa sylinterin täytöksen kannalta, kannattaako sinne ahtaa öljyhöyryistä ilmaseosta. Ei ainakaan minun mielestä. Nakuriskikin kasvaa moisesta.

Huohotus tuossa ei varmaan ole vielä ongelma näin "matalilla" tehoille. Se huohottaa riittävästi siitä orkkisletkusta, vaikka ei olisi kiinni imuputkessa.
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

Poissa mikkeki

  • 315 km/h @ mile
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 T5-R "Paha Karma" 440hv/579nm
« Vastaus #65 : 14.04.2011, 18:57:47 »
Lainaus
Imuputken luoma alipaineella om toiminto jota näissä moottoreissa on hyödyllinen.

Moottori toimii jos se "on auki" ja olen myös nähnyt että kyseistä ratkaisua kun kampikammion tuuletus on tukossa.

Eli imupuoli on tärkeä osa kampikammion tuuletusta. Se ei ole pelkästään ympäristösyistä tehtaalla rakennettu noin. Paraempi on mitä enemmän imua putkeen saadaan.
Ainakin jos uskoo Pacmanracingia joka rakentaa volvon vitoskoneita ja antaan niille "500hv takuun".

Meidän koneet on jo sen verran laitettuja että me ei voida tehdä ne ratikaisut jotka on "toiminut monella".
No jaa,
jos imuputkes on alipainetta se on silloin liian pieni.
Mun mielestä ei kannata huohotushuuruja laittaa takas systeemiin jo ihan nakuriskin ja turhan öljyämisen takia. Sinällään toi proppujutska on jees jos tosiaan vaikkaa jäätää tms niin saapi tyhjättyä.
Jossain kiihdytysvessassa testailivat noita erilaisia kampikammoin tuuletuszydeemeitä, vakiosysteemi vs isot tehokkaat alipainepumput. Tehoa saivat 35hp lisää. Kyseessä 1400hp vaparikone n. 10000rpm.

Ei teillä nyt vielä kuitenkaan kovin tehokkaita nuo ole, joten luultavasti ei vielä edes tarvita mitään lisähuohotuksia yms. ja toiminee hienosti vaikka laittaakin huurut takas imuputkeen.
Mutta sitten jos innostutte virittämään kunnolla niin kannattaa kyllä uhrata muutama hetki tuon huohotuksen parantamiseen ja huurujen poisohjaamiseen imuputkesta.
raw d

Poissa don

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • Ja siitä se ajatus sitten lähti
    • doninmaailma
Vs: 850 T5-R "Paha Karma" 440hv/579nm
« Vastaus #66 : 15.04.2011, 11:41:09 »
Huohotus tuossa ei varmaan ole vielä ongelma näin "matalilla" tehoille...

Ei teillä nyt vielä kuitenkaan kovin tehokkaita nuo ole...

--> aina jollain on tehokkaampi auto, vaikka tekisi mitä --> mulla on mitattuna fakta lukema ja ZuluR:n auto tullaan mittaamaan kun saadaan se nippuun. ZuluR tarkoitti ennen kaikkea sitä, että meidän projekteissa on ylitetty piste jolloin vikojen ym. "kierto" tai huomiotta jättö voi kostautua --> tulee erittäin kalliiksi. Tästä syystä suhtaudumme varauksella tietoihin "toiminut monella". Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että väheksyisimme erinäisiä tietoja ja ohjeita tai ohjeen antajia... Tässä harrastuksessa kuitenkin, joku/jotkut osaavat sekä tietävät monia asioita paremmin kuin me. Monia asioita/ongelmia on ratkaistu muiden volvo osaajien tietojen pohjalta  O0 --> ohjeita ja neuvoja tarvitaan jatkossakin...

imupuoli on tärkeä osa kampikammion tuuletusta. Se ei ole pelkästään ympäristösyistä tehtaalla rakennettu noin. Paraempi on mitä enemmän imua putkeen saadaan.
Ainakin jos uskoo Pacmanracingia joka rakentaa volvon vitoskoneita ja antaan niille "500hv takuun".
Tämä tieto on vakavasti pohdinnassa ja tämän tiedon pohjalta jokin ratkaisu tullaan toteuttamaan kummankin (omani ja ZuluR) autoon. Omassa autossani huohotus on ollut alkuun orkkis ja viime kesä ajettiin niin, että huohotus ohjattiin muualle kuin imuputkeen... jälkimmäisen kohdalla hyöty on ollut lähinnä, että "töhnä" ei ole kerääntynyt cooleriin... jos se palautetaan orkkiksen omaiseksi niin siihen väliin tulee "töhnän" keräävä säiliö. Vielä ei ole tullut ratkaisevaa pointtia siihen, että miksei sitä palautettaisi orkkiksen omaiseksi...

Poissa don

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • Ja siitä se ajatus sitten lähti
    • doninmaailma
Vs: 850 T5-R "Paha Karma" 440hv/579nm
« Vastaus #67 : 19.04.2011, 12:34:15 »
Fin-Turbolta soitettiin ;D

Ahdin on ollut testipenkissä ja enää ei päästä öljyä läpi. Ahtimesta löytyi lopulta vikaa... kompressorikotelossa oli ollut jokin metalli "tiiviste" huonosti paikallaan ilmeisesti jo tehtaalta tulessaan. Toinenkin vika löytyi juuri siitä kohtaa kuin he alustavasti olettivat... jokin metallirengas oli ollut väärässä asennossa. Yhteenvetona: Fin-Turbolla on ammattitaitoinen porukka, joka osaa hommansa ja palvelu on asiakaslähtöistä  O0

Ahdin on lähtenyt kohti Vaasaa ja Volvo on nipussa lähiaikoina...

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10028
  • Teiden tukko
Vs: 850 T5-R "Paha Karma" 440hv/579nm
« Vastaus #68 : 20.04.2011, 18:45:12 »
Fin-Turbolta soitettiin ;D

Ahdin on ollut testipenkissä ja enää ei päästä öljyä läpi. Ahtimesta löytyi lopulta vikaa... kompressorikotelossa oli ollut jokin metalli "tiiviste" huonosti paikallaan ilmeisesti jo tehtaalta tulessaan. Toinenkin vika löytyi juuri siitä kohtaa kuin he alustavasti olettivat... jokin metallirengas oli ollut väärässä asennossa. Yhteenvetona: Fin-Turbolla on ammattitaitoinen porukka, joka osaa hommansa ja palvelu on asiakaslähtöistä  O0

Ahdin on lähtenyt kohti Vaasaa ja Volvo on nipussa lähiaikoina...

Nyt rupes kuulostamaan jo siltä miltä pitääkin. O0 Rupesi itsestä tuntumaan hieman utopistiselta että kuulalaakeriturboissa olisi ominaisuus päästää öljyä läpi.  ;D

Jahka itsellä rupeaa seuraava moottori valmistumaan niin täytyy ahdinasioissa harkita tuota kyseistä pajaa.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8015
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: 850 T5-R "Paha Karma" 440hv/579nm
« Vastaus #69 : 20.04.2011, 19:49:47 »
Kuulalaakeriahtimessa on kuulemma ominaisuutena päästää hieman öljyä läpi.

Ahdin on ollut testipenkissä ja enää ei päästä öljyä läpi.

No nyt ne meni rikkomaan sen :juhau: mikä tilalle?

Poissa don

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • Ja siitä se ajatus sitten lähti
    • doninmaailma
Vs: 850 T5-R "Paha Karma" 440hv/579nm
« Vastaus #70 : 20.04.2011, 23:30:39 »
Onneksi tuolle löytyi vika niin ei tarvi pitää ominaisuutena   :2funny:. Kyllä se alkuun kuulosti aika villille, että noilla ahtimilla sallitaan hieman öljyn läpimenoa. Ehdin valmistautua siihen, että se pyritään saamaan minimiin, mutta parempi vaihtoehto toteutui.

Ahdin löysi jo takaisin omalle paikalleen ja projekti etenee kohti tämän kesän tavoitetta.

Olemme jo pitempään miettineet toisen koneen rakentamista... homma nytkähti virallisesti eteenpäin kun kaupat lohkosta varmistui. Jos siitä pikkuhiljaa rakentelisi hieman tehokkaamman kokonaisuuden ;)
« Viimeksi muokattu: 21.04.2011, 11:00:19 kirjoittanut don »

Poissa mikkeki

  • 315 km/h @ mile
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 T5-R "Paha Karma" 440hv/579nm
« Vastaus #71 : 21.04.2011, 05:51:33 »
Lainaus
Olemme jo pitempään miettineet toisen koneen rakentamista... homma nytkähti virallisesti eteenpäin kun kaupat lohkosta varmistui. Jos siitä pikkuhiljaa rakentelisi hieman tehokkaamman kokonaisuuden ;)
Nyt puhutaan asiaa,
ottakaa targetti suoraan tuonne 4num. teholukuihin. Näitä reilu 500hp laitoksiahan on jo joka nurkalla. 
raw d

Poissa don

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • Ja siitä se ajatus sitten lähti
    • doninmaailma
Vs: 850 T5-R "Paha Karma" 440hv/579nm
« Vastaus #72 : 21.04.2011, 11:19:19 »
Tuossa olisi kuva siitä coolerin pohjaan tehdystä öljyntyhjäys propun paikasta. Toivon mukaan se on turha  :D


Poissa jaagou

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 T5-R "Paha Karma" 440hv/579nm
« Vastaus #73 : 23.04.2011, 13:04:12 »
Tästäpä Don:ille pari kuvaa...---->


















« Viimeksi muokattu: 23.04.2011, 13:07:56 kirjoittanut jaagou »

Poissa don

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • Ja siitä se ajatus sitten lähti
    • doninmaailma
Vs: 850 T5-R "Paha Karma" 440hv/579nm
« Vastaus #74 : 25.04.2011, 21:56:49 »
Tallin "leepu" on jälleen ylittänyt itsensä. Orkkis bensakiskoon on liitetty AN8-urosliitin, jotta uusi bensan tulolinja saadaan liitettyä siihen AN8-naarasliittimellä O0. "Leepu" vei mennessään nipun AN-liittimiä ja tankin bensapumpun kehikon malliksi... takaisin tulee uusi bensapumpun kehikko AN-liittimin.

Tallilla oli tapahtunut myös kunnon pääsiäisyllätys...ZuluR oli kiillottanut koneen ylitulevan coolerin putken peilin kiiltäväksi -H-

 

RallyBaron  Samppasport