En tiedä tekeekö foortin pelteihin pakkaaminen tuosta 2-litraisesta dieselistä jotenkin janoisemman kuin Volvon kuorissa, mutta V70 2,0D menee helposti alle kuuden litran, toki manuaalina. Alle 5 litran kulutuksiin ei olla päästy, mutta 5,2 on matkapainotteisessa ajossa ihan helposti saavutettavissa (tankkauksista laskettuna nämä lukemat).
Mutta eikös foorteissa ole powershiftejä noitten jatkona? Ei luulis kuluttavan mitenkään merkittävästi enempää kuin manuaalin.
Kävin joskus nopealla koeajolla S-Maxilla. Siinä oli 2-litrainen bensavapari. Tuntui järkyttävän laiskalta, mutta kai se on vaparibensassa ominaisuus eikä vika. Muuten S-maxista jäi mieleen, että kontti on aika vaatimattoman kokoinen. Selvästi lyhyempi kuin V70:ssä, mutta vain vähän korkeampi. Mitat muistin varaisesti suurin piirtein näin:
- lattian pituus n. 92 cm vs. 110 cm
- lastausaukon korkeus n. 84 cm vs. 73 cm
S-maxin ja Galaxynkin huono puoli on se, että takaovet ovat saranoilla. Tai, no riippuu käyttötarkoituksesta, mutta itse pidän liukuovea lastaamisen kannalta huomattavasti parempana kuin saranaovea, joka väistämättä on edessä silloin, kun ovesta yrittää tunkea sisään turvakaukaloa tmv. isoa ja painavaa esinettä. Saranaoven etuna on toimivuus ja kevytkäyttöisyys. Vagarena kyllä kertoo, että Sharaneissa liukuovet toimivat ihan mukavasti, kunhan ei ole erehtynyt sijoittamaan sähkötoimiseen oveen...