Vaihdoinpa joutessani ratin autoon. Kyseessä on 70-luvun lopulla myynnissä ollut alkuperäinen GT ratin nimellä myyty nahkaratti.
Saman kokoinen halkaisijaltaan kuin R-sport ratti mutta hieman ohuempi kehältään. Mutta komeahan se kyllä on!

Muuten on auto kuljettanut koko talven lämpimästi ja luotettavasti niin pakkasessa kuin tuiskussakin. Ainoastaan lämppärin moottori alkoi vinkumaan jo alkutalvesta mutta ajattelin odottaa kunnes se laukeaa lopullisesti. Pari kertaa kyseisen vaihtojumpan tehneenä se ei houkutellut yhtään aiemmin kun se on pakollista.

Joulun tienoilla lämppäri sitten rääkäisi vihoviimeisen kerran ja päästi savut pihalle. Pitäisiköhän laittaa tehtaalle reklamaatiota kun ei se alkuperäinen moottori kestänyt kuin vaivaiset 34 vuotta?? Purin varmuuden vuoksi autoa reilummin ja otin etupenkit ja etumatotkin pois ja koko lämppärin irti. Uuden moottorin kävin hakemassa Motonetistä ja samalla vaihtuivat jäähdytysnesteet ja kaikki ilmakanavatkin tuli putsattua. Oli muuten kennon päällekin jokunen kuiva lehti päässyt jo vuosien mittaan kertymään. Etujalkatilassa oli onneksi ehjät lattiat eikä ruostetta nimeksikään, samalla vaihdoin myös äänieristematot kun ehjät sellaiset oli yllättäen varastossa, vanhat hajosivatkin käsiin pois nostettaessa.
Lämppärin hanan olikin joku jo aiemmin vaihtanut tarvikemalliseen muoviseen ja nyt on moottorikin uusi. Jos nuo nyt kestäisivät vaikka puolet siitä mitä alkuperäiset eli 17 vuotta niin kyllä se minulle riittäisi!

Kohta varmaan pääseekin ruuvaamaan kesärenkaita alle ja samoin taitaapa jälleen kerran alkaa se minulle jo kovin tutuksi tullut keväinen pohdinta siitä pistääkö auto myyntiin vai pitääkö se? Autolle olisi kyllä nyt tallitilaa ja muutenkin tekisi mieli rakentaa tätäkin edelleen mutta samalla tuo Bertone projektikin olisi hyvä saada nytkähtämään eteenpäin? Ja siihen menee vielä aika hemmetisti aikaa ja rahaa, pari todella naurettavaa maallista pikkuseikkaa joita ei koskaan tunnu olevan tarpeeksi!
