Carcom Oy  Ateho

E85 Muutossarjat, softaukset, suuttimet ym. muutokset moottorinohjaukseen

  • 1007 Vastauksia
  • 263375 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Alhaisteri

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
    • Lomamökit Tuuloksessa
Vs: 940 turbo(B230FK/FT) toimimaan RE85:lla
« Vastaus #15 : 06.01.2011, 23:49:00 »
nii ja kyllähän sen sitten näkee että mistä vuotaa! Bensalla sen vielä haistaa jos jossain vuotaa, viinan haju ei tunnukaan nenässä enään niin kovasti..

Mitenköhän käy jos autossa on alko lukko ja kasivitoset tankissa+ pikku vuoto  :2funny: Luulee naapurit alkoholistiks, aamusin ei pääse lähtee töihi kun alko lukko paukuttaa punasta.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3263
  • Boxy, but good
Vs: 940 turbo(B230FK/FT) toimimaan RE85:lla
« Vastaus #16 : 07.01.2011, 00:03:15 »
nii ja kyllähän sen sitten näkee että mistä vuotaa! Bensalla sen vielä haistaa jos jossain vuotaa, viinan haju ei tunnukaan nenässä enään niin kovasti..

Mitenköhän käy jos autossa on alko lukko ja kasivitoset tankissa+ pikku vuoto  :2funny: Luulee naapurit alkoholistiks, aamusin ei pääse lähtee töihi kun alko lukko paukuttaa punasta.
;D Kyllä ite tuossa tapauksessa että vanhaan autoon syötetään E85 niin vaihtaisin kaikki bensalinjaston letkut, ne ei montaa euroa loppujenlopuksi maksa.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Team Karvavako Racing #6
-Huoltoukko-

Poissa Juzi

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1645
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: 940 turbo(B230FK/FT) toimimaan RE85:lla
« Vastaus #17 : 07.01.2011, 00:06:15 »
Mulla olis aikomus laittaa allekirjotuksen kummatkin 242 toimimaan tuolla RE85.
Toisesta tulee vapari ja megaruutta ohjaamaan ruiskutusta. Laitan projektipäiväkirjan pystyyn jahka kerkiän.
Mitä näitä romuja nyt on.. 240 classic jokkis edition, 240 -85, P220 -69 + jotain raatoja.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6221
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: 940 turbo(B230FK/FT) toimimaan RE85:lla
« Vastaus #18 : 07.01.2011, 00:07:26 »
rupesi mietityttään että vaikka toi muutos voisi olla ihan mahdollinen niin kestääkö mahdolliset muovi/kumi osat?
Onko kokemuksia 90luvun volvoista? Mistä aineesta on tankki tehty? Polyetyleenistä?  ???

Landian puolella nimimerkki OldSchool oli käyttänyt 760:ssä (B280F) tuota E85:ttä eikä kuulostanut olevan ongelmia. Kyselinkin silloin että mites bensalinja pitää, mutta hyvin sanoi toimivan.

Tankkihan on pehmeää muovia, mitä lie se muovilaatu (ABS?), mutta mitä ilmeisimmin kestää E85:ttä ongelmitta kun kukaan ei ole valittanut.
745 B230F -89, 765 B280 -85, 765 B28E -85, XC90 T8 -17

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 992
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: 940 turbo(B230FK/FT) toimimaan RE85:lla
« Vastaus #19 : 16.01.2011, 14:52:22 »
Mulla kans S90 kulee RE85:llä ja kans ollaan ruotsissa ajettu sikäläisellä E85 bensalaadulla ongelmitta, noin 10-15tkm parin kesän aikana.

Autolle tehty VAIN YKSI toimenpide, ei siis YHTÄÄN muuta:
Moottorin lämpöanturista (termarikotelossa ohjaustehostinsäiliön takana) irroitettu kaapeliliitin, ja vain toinen liittinsieluista irroitettu itse johtosarjasta, ja tilalle kytketty kaksinapainen johto, yksi pää kumpaankin irtonaiseen liittimeen, ja tämä kaksinapainen johto viety kabiiniin jossa vaihtokytkin ja olikos 2K vastus. Alle 30ºc moottorilämmöllä annetaan KÄYNNISTYKSEN ajan "kylmästartti" nappia, ja auto toimii normaalisti. Ainoa "ongelma" on moottorin ollessa alle 30ºc lämmin ja lähtee ajamaan, ni saattaa joskus vähän "miettiä" (hädintuskin huomaa) kiihdyttäessä.

Viimeisen pakokaasutestin tein RE85 tankissa ja hyvin meni, tosin pakokaasuarvot about samaa luokkaa kun bensalla...

Kulutus on aika tarkkaan 23-27% enemmän kun bensalla (S90 maantiellä 12 vs 10L/100km, 13 vs 16,5L/100km kaupungissa), ja bensan hinnan ollessa tällähetkellä 1,469€/L ja RE85 1,169€/L, tulee 30snt tai 25,6% hintaeroa, joten ajaminen tuolla EI kannata, uskallan melkein väittää että ei missään ajoneuvossa...  :idiot2:

Vai voiko joku kertoa että esim. TEHDAS FlexFuel auto veisi alle 20% enemmän E85:sta kun bensaa?


340 volvo 2,5L 16v turbovinokoneella kulkee kans E85 voimalla ja tuolla 25% lisäyksellä Megasquirt bensakarttaan, samaten veneen samanlainen vinokone, veneessä ajaminen kannattaa, koska ero on karvan alle 20% kovan rasituksen takia.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 269
Vs: 940 turbo(B230FK/FT) toimimaan RE85:lla
« Vastaus #20 : 11.04.2011, 18:19:20 »
Volvoista en tiedä, mutta jenkkien kanssa (GM ruutta)  tuosta E85:ta on ihan hyviä kokemuksia omassa lähipiirissä ja niistä voin jotain kertoa.
Käytännössä ainoa mikä ainakin noihin GM:n boxeihin tarvii kaytännössä tehdä on muuttaa boxin oletusseossuhde AFR 14.7 -> n 9.7 ja sama juttu kiihdytys ym. seoksille, tämä tehdään ohjelmoimalla uusi lastu, apuna voidaan käyttää myös emulaattoria (Ostrich 2.0).
Varsinaisiin bensa ja sytkä karttoihin ei tarvi tehdä mitään muutoksia...no sytkää voi varmaan muokata haluttaessa, koska kestäähän kone vähän  erilaisia ennakoita E85:lla jossa 106 oct. Polttoainejärjestelmä kestää noissa vakiokuntoisena E85:n kunhan on tehtaan jäljiltä.
Tollanen GM:n TBI-ruiskulla varustettu vakiokuntoinen auto toimii samalla tavalla E85:lla kun bensallakin, ajossa ei havaittavaa eroa.

Huonoja puolia on lisääntynyt kulutus n. 30 - 33% joka kompensoi polttoaineen halvemman hinnan +/- nollaan eli ei kannata siinä mielessä. Lisäksi kylmäkäynnistykset heikompia pakkasesta, sahauttaa. Tähän ja koneen suureen kulutukseen osasyynä noiden matala puristussuhde, luokkaa 8 - 9.3:1...parempi olisi olla jossain 12 - 14:1, mutta sitten bensankäyttö hankalaa. Lisäksi vaikuttaa että etanolia tarvittanee suhteessa paljon enempi kylmäkäynnistyksissa kuin bensaa.
Etanolin vaatima huomattavasti suurempi polttoainemäärä saattaa asettaa lisävaatimuksia, mahdollisesti tarvitaan isommat suuttimet, lisää painetta yms. Noissa GM:n ruutissa ne näyttäisivät riittävän ihan vakiokuntoisessa autossa.

Perus seosmittareita voi käyttää myös etanolin kanssa, mutta se näyttää virheellisesti bensanseossuhdetta, ei haittaa kun sen tietää. AFR 14.7 -> Lambda 1.0 <-  AFR 9.7, Lambda 1.0 = AFR 14.7 mittarissa.

Flexi-autoille välttämätön polttoainetunnistin on kallis murikka, noin 500eur. Siitä syystä sitä ei kovin moni Megasquirt virittelijäkään hommaa, vaikka juuri Megaan E85 olisi helppo lisätä, ohjeet löytyy B&G:n sivuilta.

Nuo valmiitt suuttimien ja boxin väliin tulevat lisäboxit avaavat suuttimen yhden kerran normaalien boxin ohjaamien avautumiskertojen välissä ja tällä tavalla moottoriin saadaan enempi polttoainetta.  Mahdollisesti myös ruiskunlämpötunnistimen tietoa muokataan ja saadaan ohjausboxi luulemaan että moottori käy kylmänä ja se rikastaa silloin seosta, AFR 14.7 -> 9.7. Tämä sama saadaan ohjelmallisesti aikaan pidempinä suuttimen aukioloaikoina. Noissa ei takuulla ole kallista tunnistinta käytetylle polttoaineelle...sarjat halvempia kun se tunnistin.

Viritysmielessä ja etenkin ahdetussa tuo onkin sitten paljon kiinnostavampi litku...omissa suunitelmissa tuplajärjestelmä remmiahdetussa autossa, pikkulohko ja ruuvikompura. Toinen tankki ja toinen pumppu etanolille, tankinvaihtoventtiili vaihtamaan tankin, pumpun, polttoainemittarin tankista toiseen koelaudassa sijaitsevasta katkaisijasta, joka vaihtaa samalla myös käytetyn ohjelman. Boxissa on samalla lastulla on kaksi eri ohjelmaa.
2009 V70 T6 AWD
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa tommo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 turbo(B230FK/FT) toimimaan RE85:lla
« Vastaus #21 : 28.04.2011, 21:15:46 »
Asiasta kiinnostuneille suosittelen vierailemaan Saab-foorumeilla (foorumi.saabclub.fi sekä www.ugsaabistit.net), siellä on paljon keskustelua ja kokemuksia asiasta.

Saabin uudemmissa moottorinohjauksissa etanolimäärä haistellaan seoksesta kakkoslambdan avulla, joten erillistä anturia ei tarvita.

Edit: Viestistä muokattu mutuilu pois.
« Viimeksi muokattu: 28.04.2011, 21:38:56 kirjoittanut tommo »

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1138
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 turbo(B230FK/FT) toimimaan RE85:lla
« Vastaus #22 : 21.01.2012, 11:31:49 »
Terve
nostelin tätä vähän kuin oli niin sopiva otsikko

vähän omia kokemuksia, oma laatikko 200et sitä on kiusattu vähän aikaa nytt perunakuorilla ,ja sen verran että kyllä rupee valittaa mietin tässä että onko  syy siihen kun toisilla toimii ihan ok tolla viinalla ,vain siinä lampaassa joka nuuski ja sitten vähän kompensoi.
Mullahan ei mitään semmoista luksusta ole

puristuksethan on matala tommosessa ,tosin samahan se on ft/fk myllyissä

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: 940 turbo(B230FK/FT) toimimaan RE85:lla
« Vastaus #23 : 21.01.2012, 11:36:58 »
Sepä se kun tuo alkusarjan motikka tossa Extraterrestrial-koneessa ei taida oikein osata muuttaa syöttöä halutulla tavalla.
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3263
  • Boxy, but good
Vs: 940 turbo(B230FK/FT) toimimaan RE85:lla
« Vastaus #24 : 21.01.2012, 11:53:55 »
Lämpöanturia huijaamaan vaan.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Team Karvavako Racing #6
-Huoltoukko-

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1138
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 turbo(B230FK/FT) toimimaan RE85:lla
« Vastaus #25 : 21.01.2012, 13:42:26 »


Autolle tehty VAIN YKSI toimenpide, ei siis YHTÄÄN muuta:
Moottorin lämpöanturista (termarikotelossa ohjaustehostinsäiliön takana) irroitettu kaapeliliitin, ja vain toinen liittinsieluista irroitettu itse johtosarjasta, ja tilalle kytketty kaksinapainen johto, yksi pää kumpaankin irtonaiseen liittimeen, ja tämä kaksinapainen johto viety kabiiniin jossa vaihtokytkin ja olikos 2K vastus. Alle 30ºc moottorilämmöllä annetaan KÄYNNISTYKSEN ajan "kylmästartti" nappia, ja auto toimii normaalisti. Ainoa "ongelma" on moottorin ollessa alle 30ºc lämmin ja lähtee ajamaan, ni saattaa joskus vähän "miettiä" (hädintuskin huomaa) kiihdyttäessä.

Viimeisen pakokaasutestin tein RE85 tankissa ja hyvin meni, tosin pakokaasuarvot about samaa luokkaa kun bensalla...

Kulutus on aika tarkkaan 23-27% enemmän kun bensalla (S90 maantiellä 12 vs 10L/100km, 13 vs 16,5L/100km kaupungissa), ja bensan hinnan ollessa tällähetkellä 1,469€/L ja RE85 1,169€/L, tulee 30snt tai 25,6% hintaeroa, joten ajaminen tuolla EI kannata, uskallan melkein väittää että ei missään ajoneuvossa...  Kohtako kannattaa lainaus SJS kirjoitti aikalailla vuossitte



kokkolassa 0.999vs 1.55 eilen ,oisko joku tommonen 2K vastuus hyvä en paljon noista vastuuksist tajua mutta joku tommonen ,sais varmaan olla paikalla kokoajan
kun mainitiin mulla ei sitä nuuskija siellä ....mieletön hyvä haju tossa niin onko nytt niin väliä että viekö enemmän jos noin hyvältä tuoksuu :)


hevonen

  • Vieras
Vs: 940 turbo(B230FK/FT) toimimaan RE85:lla
« Vastaus #26 : 21.01.2012, 14:42:13 »

Autolle tehty VAIN YKSI toimenpide, ei siis YHTÄÄN muuta:
Moottorin lämpöanturista (termarikotelossa ohjaustehostinsäiliön takana)
Mistähän autosta mahdat puhua kun edellinen viestisi oli vanhasta motikan et:stä?
Joku tinakone jos anturi on tuolla? Varmaan tuo s90 joka myöhemmin vilahtaa tekstissäsi...
Kannattais mainita ensin se, mikä kone kyseessä niin ei oo porukka niin pihalla. :)

Otsikkohan käsittelee nelosturboja...

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1138
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 turbo(B230FK/FT) toimimaan RE85:lla
« Vastaus #27 : 23.01.2012, 17:26:02 »
200 et kyllä
« Viimeksi muokattu: 23.01.2012, 17:28:34 kirjoittanut bolinder »

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1138
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 turbo(B230FK/FT) toimimaan RE85:lla
« Vastaus #28 : 23.01.2012, 17:27:33 »
Mistähän autosta mahdat puhua kun edellinen viestisi oli vanhasta motikan et:stä?
Joku tinakone jos anturi on tuolla? Varmaan tuo s90 joka myöhemmin vilahtaa tekstissäsi...
Kannattais mainita ensin se, mikä kone kyseessä niin ei oo porukka niin pihalla. :)

Otsikkohan käsittelee nelosturboja...

Tää oli ihan lainaus nimim sjs muutama viesti taaksepäin ! Ois tietenkin voinu laittaa tarkemmin että lainaus ...noh kyse ei nytt ollu tosta tinakoneesta vaan siitä vastuksesta mitä sjs mainitsi tuolla  ja poltoainehinnoista ihan sama topici..


Poissa iba68nez

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Volvo V40 (vm.2004) ohjelmistopäivitys -> E85 käyttöön??
« Vastaus #29 : 21.03.2012, 11:15:13 »
Olisko kenelläkään tietoa/kokemusta tästä:

Volvo V40 (vm.2004) 2.0 Turbo, bensa matalapaineturbo 163hv)
-> ohjelmistopäivitys jolla saadaan E85 käyttömahdollisuus?

Yksi kaveri oli saabbiinsa käynyt ton teettämässä, homma kesti muutaman
minuutin ja maksoi n. 100€, tämän jälkeen riemulla tankkaamaan E85
tankkiin 0,99 € litrahinnalla. Ja voi tietty käyttää edelleen halutessaan
normibensaa, tai molempia sekasin.

Kiinnostais kyllä ihan tosissaan jos tollanen mahdollisuus on olemassa!
Eli jos löytyis tietoa onko joku V40:een tuon tehnyt, mitä kokemuksia
on kertynyt, missä tehty, mitä maksoi jne?

Kiitos jo etukäteen!

 

TamCar  KKD Motorsport