Carwist  Race.fi

E85 Muutossarjat, softaukset, suuttimet ym. muutokset moottorinohjaukseen

  • 993 Vastauksia
  • 254591 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jussin78

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 329
  • V70 2.5tdi -98 & V70 Bifuel -06
Vs: Volvo V40 (vm.2004) ohjelmistopäivitys -> E85 käyttöön??
« Vastaus #45 : 23.03.2012, 09:06:51 »
Tämä ei varsinaisesti liity v40 malliin... Mutta kuitenkin pakko vastata tähänki  :sundaydriver:

Bifuel malleissahan on jo valmiiksi polttoainelaadun tunnistava moottorinohjausjärjestelmä joka siis erilainen kuin normaaleissa...
Joka siis tunnistaa säätää koneen polttoainelaadun mukaan...

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 10437
  • Press Space Bar to continue!
Vs: Volvo V40 (vm.2004) ohjelmistopäivitys -> E85 käyttöön??
« Vastaus #46 : 23.03.2012, 09:13:57 »
Bifuel malleissahan on jo valmiiksi polttoainelaadun tunnistava moottorinohjausjärjestelmä joka siis erilainen kuin normaaleissa...
Joka siis tunnistaa säätää koneen polttoainelaadun mukaan...

Jep, tällöin jossain päin polttoainelinjaa on anturi, joka tunnistaa käytettävän seoksen. Tämä lienee se paras tapa, mutta jälkiasennuksissa aiheuttaa lisää työtä ja kustannuksia -> muutos saattaa mennä kannattamattomaksi. Kuulemma nuo anturit ovat suht. arvokkaita.

EDIT: Ribbeltä hyvä huomautus, bifuel=kaasuauto, flexifuel=etanoliauto. Itse puhun siis flexifuel-malleista.
« Viimeksi muokattu: 23.03.2012, 09:44:31 kirjoittanut Taavi.H »
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 10215
Vs: Volvo V40 (vm.2004) ohjelmistopäivitys -> E85 käyttöön??
« Vastaus #47 : 23.03.2012, 09:15:18 »
Bifuel malleissahan on jo valmiiksi polttoainelaadun tunnistava moottorinohjausjärjestelmä joka siis erilainen kuin normaaleissa...
Joka siis tunnistaa säätää koneen polttoainelaadun mukaan...
Bifuel mallihan on ihan eri asia kuin flexifuel ;). Bifuel syö normi bensaa sekä kaasua. Tässä topicissa on aiheena muuttaa normi malli flexifuel malliksi joka syö normi bensaa ja E85 viinaa :)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 10215
Vs: Volvo V40 (vm.2004) ohjelmistopäivitys -> E85 käyttöön??
« Vastaus #48 : 23.03.2012, 09:18:03 »
Edelleen olen sitä mieltä että ilman antureita pitäisi pystyä tekemään softa joka syö erilaisia viina pitoisuuksia. Ilman softamuutosta ongelmahan taitaa olla että softasta loppuu säätövara kun ruisku yrittää säätää seosta että lambda arvot olisi oikeat. Pahimmillaan vaihtolistalle taitaa mennä suuttimet, mutta niitäkään ei tarvi varmaan vaihtaa jos tuommoisella boksilla saa auton toimimaan vaihtelevalla viina pitoisuuksilla.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 263
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V40 (vm.2004) ohjelmistopäivitys -> E85 käyttöön??
« Vastaus #49 : 23.03.2012, 09:21:13 »
VAROITUS: seuraava vastaukseni Sutelle on kirjoitettu ilman, että ihan oikeasti tietäisin asiasta, miten eri Volvojen moottorinohjaukset toimivat. Kunhan siis mutuilen. Joku asioista paremmin tietävä voinee oikaista tai vahvistaa nämä jutut

Eikö kuitenkin periaatteessa moottorinohjaukset ole oppivia kapistuksia? Kun closed loopissa lambdan avulla haistellaan, paljonko sitä soppaa kuluu, tällä perusteella voidaan sopeuttaa myös sitä tilannetta kun mennään open loopin puolellle?

Eli tarvitaan vaan jokin keino nollata muisti siinä kohtaa kun auto tankataan. Tankin jälkeen ajellaan hetki pappamoodissa, jolloin lambdasopeutuksesta päätellään karkeasti, millainen seos tankissa on. Tällä perusteellla sitten viilataan sopivaan suuntaan niitä open loop -tilan karttoja.

Ainakin periaatteessa homman luulisi onnistuvan tällä tavoin? Mutta en tosiaan tiedä, onko tämä käytännössä mahdollista eri Volvojen moottorinohjauksissa.

En syvällisesti itsekään tiedä vakiomoottorinohjauksesta tässäkään mallissa ihmeempiä, mutta veikkasinpa kohtuu suurella varmuudella, että tuo ei tuohon taivu tai toimi noin. Hyvä päätelmä kuitenkin. Varsinkin Siemensin ohjaus on osoittanut todelliseksi haasteeksi jo muutenkin. Oma veikkaus on se, että fuel trimmi alkaa huutaa mahdollisesti jo pappa-ajollakin, jos suuttimia joudutaan aukomaan noin 15-20 % enemmän kuin mitä koneeseen menee IMM:n kautta ilmaa + mitä MAP päättelee koneessa olevan ilmaa (siis bensaoletuksella). Kokeilemallahan tämä selviää, ei se tuohon heti hajoa, jos iisisti ajelee  :)

EDIT: Muistaakseni fuel trimm % alkaa ilmoitella itsestään, jos se on 10 % yli oletusten tietyn aikaa
« Viimeksi muokattu: 23.03.2012, 09:23:22 kirjoittanut Sute »
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 10437
  • Press Space Bar to continue!
Vs: Volvo V40 (vm.2004) ohjelmistopäivitys -> E85 käyttöön??
« Vastaus #50 : 23.03.2012, 09:43:06 »
En syvällisesti itsekään tiedä vakiomoottorinohjauksesta tässäkään mallissa ihmeempiä, mutta veikkasinpa kohtuu suurella varmuudella, että tuo ei tuohon taivu tai toimi noin. Hyvä päätelmä kuitenkin. Varsinkin Siemensin ohjaus on osoittanut todelliseksi haasteeksi jo muutenkin. Oma veikkaus on se, että fuel trimmi alkaa huutaa mahdollisesti jo pappa-ajollakin, jos suuttimia joudutaan aukomaan noin 15-20 % enemmän kuin mitä koneeseen menee IMM:n kautta ilmaa + mitä MAP päättelee koneessa olevan ilmaa (siis bensaoletuksella). Kokeilemallahan tämä selviää, ei se tuohon heti hajoa, jos iisisti ajelee  :)

EDIT: Muistaakseni fuel trimm % alkaa ilmoitella itsestään, jos se on 10 % yli oletusten tietyn aikaa

Mutta eikös tällaisessa ohjelmistopäivityksessä ideana nimenomaan olisi muuttaa noita rajoja, ettei fuel trim aloita huutelua?
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa jussin78

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 329
  • V70 2.5tdi -98 & V70 Bifuel -06
Vs: Volvo V40 (vm.2004) ohjelmistopäivitys -> E85 käyttöön??
« Vastaus #51 : 23.03.2012, 10:00:49 »
Bifuel mallihan on ihan eri asia kuin flexifuel ;). Bifuel syö normi bensaa sekä kaasua. Tässä topicissa on aiheena muuttaa normi malli flexifuel malliksi joka syö normi bensaa ja E85 viinaa :)

Itse asiassa eihän se flexifuel juurikaan eroa bifuelista  ;D

Lähinnä sen softan takia tätä mietin... Että voisiko sitä softaa hyödyntää tavallisessa? Kun ohjekirjassa lukee : Huom! Tankkauksen jälkeen moottorinohjausjärjestelmä suorittaa automaattisesti säädön optimaalisen suorituskyvyn saavuttamiseksi polttoaineen laadusta riippumatta. Tämä kestää noin minuutin. Tänä aikana moottori voi käydä hieman epätasaisesti.
Voi tietysti koskea pelkkää kaasupuolta??????

Ja olen ajanut E85 (100%) ja toiminut ihan normaalisti (kylmällä eli kun pakkasta enemmän niin huomasi käynnistyvyydessä eroa muttei kuitenkaan muuten kuin että sai startata muutaman sekunnin enemmän kuin normaalisti) Ei ole käytettävissä lohkolämmitintä.

Ajattelinkin vain että voikohan näiden ohjelman parametrejä hyödyntää ohjelmistoa muutettaessa...
Tietysti paras olisi kopioida flexifuelin kartat ja niiden pohjalta tehdä ne uusiksi vakiomalliin... Voisi olla kannattava ajatus ohjelmia tekeville yrityksille...Uskoisin että aika moni voisi olla valmis sellaisen ostamaan...
Aika moni käyttää muutenkin optimointiin rahaaa jonkun verran... Ja varmaan maksaisi hieman extraa jos saisi flexifuel toiminnon samalla kertaa.

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 263
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V40 (vm.2004) ohjelmistopäivitys -> E85 käyttöön??
« Vastaus #52 : 23.03.2012, 10:06:07 »
Mutta eikös tällaisessa ohjelmistopäivityksessä ideana nimenomaan olisi muuttaa noita rajoja, ettei fuel trim aloita huutelua?

Näin teoriassa, mutta Siemensin boxissa en tiedä kenenkään näin tehneen. Toisaalta tämäkään ei sitten ratkaise tuota open loop tilaa. Eli softaisin tämän vain E85:lle tai bensalle tai sitten hankkisin ohjelmoitavan moottorinohjauksen, niin voi sitten tehdä sytkällekin jotain ja saada hommasta todellinen hyöty irti.
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 10215
Vs: Volvo V40 (vm.2004) ohjelmistopäivitys -> E85 käyttöön??
« Vastaus #53 : 23.03.2012, 10:20:11 »
Näin teoriassa, mutta Siemensin boxissa en tiedä kenenkään näin tehneen. Toisaalta tämäkään ei sitten ratkaise tuota open loop tilaa. Eli softaisin tämän vain E85:lle tai bensalle tai sitten hankkisin ohjelmoitavan moottorinohjauksen, niin voi sitten tehdä sytkällekin jotain ja saada hommasta todellinen hyöty irti.
Mutta jos S60 Volvon saa toimimaan tuommoisella ruiskusuuttimien johtojen väliin tulevalla boksilla niin luulisi että boksin voi korvata softa muutoksella.

Itse asiassa eihän se flexifuel juurikaan eroa bifuelista  ;D

Lähinnä sen softan takia tätä mietin... Että voisiko sitä softaa hyödyntää tavallisessa? Kun ohjekirjassa lukee : Huom! Tankkauksen jälkeen moottorinohjausjärjestelmä suorittaa automaattisesti säädön optimaalisen suorituskyvyn saavuttamiseksi polttoaineen laadusta riippumatta. Tämä kestää noin minuutin. Tänä aikana moottori voi käydä hieman epätasaisesti.
Voi tietysti koskea pelkkää kaasupuolta??????

Ja olen ajanut E85 (100%) ja toiminut ihan normaalisti (kylmällä eli kun pakkasta enemmän niin huomasi käynnistyvyydessä eroa muttei kuitenkaan muuten kuin että sai startata muutaman sekunnin enemmän kuin normaalisti) Ei ole käytettävissä lohkolämmitintä.

Ajattelinkin vain että voikohan näiden ohjelman parametrejä hyödyntää ohjelmistoa muutettaessa...
Tietysti paras olisi kopioida flexifuelin kartat ja niiden pohjalta tehdä ne uusiksi vakiomalliin... Voisi olla kannattava ajatus ohjelmia tekeville yrityksille...Uskoisin että aika moni voisi olla valmis sellaisen ostamaan...
Aika moni käyttää muutenkin optimointiin rahaaa jonkun verran... Ja varmaan maksaisi hieman extraa jos saisi flexifuel toiminnon samalla kertaa.
Siis olet tuossa kaasu-Volvossa käyttäny 100% E85 polttoainetta ilman vikakoodeja?  :o On bifuelin ja flexfuelin välillä eroja. Suurin ero on että flexfuel mallissa ei ole kaasusäiliötä :)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD

Poissa SPL20t

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V40 (vm.2004) ohjelmistopäivitys -> E85 käyttöön??
« Vastaus #54 : 24.03.2012, 20:14:36 »
Voisi periaatteessa toimia esim. seuraavasti X40:ssa:

Nostetaan b-paine 3-> 3,5bar Vaatii muutoksia bensalinjaan tai 850 säätimen?
Long term fuel trim tapissa miinuksen puolella 98E:llä   <Kippis>
ja vastaavasti tapissa plussan puolella E85:lla
(long term fuel trimmin min/max korjausta laajemmaksi tarvittaessa)

tuo long term fuel trimmi tuntuu vaikuttavan myös open loopissa, eli on sellainen "peruskorjauskerroin"
short term vaikuttaa ilmeisesti sitte  vain closed loopissa
V40 DTA

Poissa [Max]

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V40 (vm.2004) ohjelmistopäivitys -> E85 käyttöön??
« Vastaus #55 : 26.03.2012, 20:25:53 »
Njoo...

Tietyissä kamppeissa flexifuel on toteutettu jälkeenpäin kahdella kartastolla joiden välimaastossa sitten  interpoloidaan. Vaatii vähintään toki sen että lambda on jokin muu kuin 0-1v hyppäystunnistin ja ecussa on riittävän laajasti venyteltävät rajapinnat.

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 263
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V40 (vm.2004) ohjelmistopäivitys -> E85 käyttöön??
« Vastaus #56 : 27.03.2012, 12:49:34 »
Helpoin tossa voisi olla niin, että kytkee ton E85 mokkulan, kun ajaa E85:lla ja ottaa pois, kun vaihtaa bensalle. Tekee fiksut liitännät, niin se on siinä ja mahdollisimman helppo käyttää.
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R

Poissa BuuBBa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • Recycle Racing #05
Vs: Volvo V40 (vm.2004) ohjelmistopäivitys -> E85 käyttöön??
« Vastaus #57 : 27.03.2012, 15:52:15 »
Kuulopohjaista juttua + mutuilua vielä päälle..

Ketjun aloittajan kaverin saabissa on vissiin polttoainelinjastossa valmiina anturi, joka seuraa etanolin määrää ja ecu osaa sen avulla säätää soppaa.

Bensavolvossa ei tällaista anturia ole ja itsekin epäilen, että lambdakorjaus ei osaisi noin paljoa sitä korjata..

Jossain myös olen kuullut tuollaisen anturin hinnaksi ~400€, mutta saako softattua volvon purkkeihin - en tiedä..

Suten ehdottama "mokkulajumppa" olisi varmaan halvin/helpoin tapa..
MYYDÄÄN: Suuttimia (KLIK), Uusi 1045(multilink) lukkoperä, 700-sarjan silotettu takaluukku.
Ex:Volvo 760 -88 Tbo x3, 960 2.5 -95, V70 2.0T -01, V70R -98 C70 T5 -00, S80 D5 AWD -07, S60 T3 -10, V70 T4 -11

Poissa jussin78

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 329
  • V70 2.5tdi -98 & V70 Bifuel -06
Vs: Volvo V40 (vm.2004) ohjelmistopäivitys -> E85 käyttöön??
« Vastaus #58 : 27.03.2012, 17:28:04 »
Helpoin tossa voisi olla niin, että kytkee ton E85 mokkulan, kun ajaa E85:lla ja ottaa pois, kun vaihtaa bensalle. Tekee fiksut liitännät, niin se on siinä ja mahdollisimman helppo käyttää.

Eikös jossain E85 purkeissa tule kojelautaan sellainen laatikko jossa nappi bensa tai E85???
Ja merkkivalot sitten ilmoittamassa mikä tila on käytössä..?

Poissa [Max]

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V40 (vm.2004) ohjelmistopäivitys -> E85 käyttöön??
« Vastaus #59 : 27.03.2012, 18:32:52 »
Eikös jossain E85 purkeissa tule kojelautaan sellainen laatikko jossa nappi bensa tai E85???
Ja merkkivalot sitten ilmoittamassa mikä tila on käytössä..?

Nää on taas näitä juttuja jotka jättäisin tekemättä.

 

Autoracing  KL-varaosat