Olen selaillut valmistajien sivuja ja yrittänyt ymmärtää missä RE85-muuntosarjassa olisi paras hintalaatusuhde
ja mikä kannattaisi hankkia B230FK:lla varustettuun 940:seen.
Olen harkinnut hankkivani jonkin näistä:
- Etanizer , n. 125 €
- Bioadapter, vain 85 €
- FlexiTune Auto, 186...224 € + postitus (kallis ?)
- FlexiTune II rakennussarja, 59 € + postitus
Onko perusteita maksaa FlexiTunen Auto:sta lähes kolme kertaa sen, mitä Bioadapter maksaa ?
Toisaalta mitä menettää tai jää saamatta jos hankkii FlexiTune II:n rakennussarjan ?
Kannattaako ostaa Flexitunen mukana tarjottavaa johtosarjaa vai pärjääkö tavallinen "autosähkömies" ilmankin ?
Mielelläni näkisin vielä perustelut annetuissa suosituksissa/ ei-suosituksissa .
Etanizer ja Bioadapter ovat pelkkiä tyhmiä purkkeja, jotka lisäävät vakiomäärän suuttimien aukioloaikaa, ilman mitään muita ominaisuuksia!
Syy, miksi minä ostin flexitune x4 auton oli
nimenomaisesti se (toimiva) täysautomatiikka kaikelle (lämpötila ja seokset).
Ei mitään kikkailua seoksien tai kylmäkäynnistyksen kanssa, jos sen kytkee lambdaan ja lämpötila-anturiin.
Tosin flexi vaatii kylmä- ja käynnistysrikastuksen säätämisen, koska vakiona ne ovat kylmille keleille riittämättömiä.
Ja bioadapterilla näkyy jengillä olevan moittimista toimituksissa ja toiminnassa.
Halpa ja hyvä? Osta kaksi, halpa ja hyvä! Tosin ne ovat erikseen.
Monille adaptereille mainostettu käyntiseoksen "säädettävyys" on täysin turha ominaisuus LH:n kanssa, varsinkin "tietokoneen" kanssa (tehdääkö nyt heti, vai haluatko tietokoneella tehtynä)!
LH hanskaa tilanteen ihan itse ilman ongelmia. Ja jos ongelmia mahdollisesti on, silloin vika on jossain LH antureissa tms. jos perusrikastus on oikea.
Ja ennenkaikkea, säätämisen (siis käynnistysrikastusten) tulee olla helppoa kenttäoloissakin (tienpäällä). Juuri tässä kohden flexi on "ylivoimainen". Jos purkki on asennettu helppoon paikkaan, säädöt saa tehtynä sekunneissa ja viimeistään minuuteissa flexillä.
Lisäksi en ole huomannut, että mikään muu (flexin lisäksi) "bioadapteri" osaisi kertoa käyttäjälleen esim. siitä, että suuttimien aukioloaika on saavuttanut 100%, mikä on mielestäni erittäin tärkeä ominaisuus, varsinkin jos pannua on hitusenkaan viritetty. Turboviripannussa on se riski, että se ikävä hyönteinen saattaa tulla visiitille (mäntäpistiäinen).
Mitä tuohon flexin johtosarjaan tulee, niin se kannattaa hankkia vain jos haluaa, ettei kajoa auton johtosarjaan millään tavalla (paitsi lambda, jos haluaa automatiikan).
Jos on yhtään sähkärin vikaa, niin pelkällä flexituneX4:lla pärjää perusvarusteilla toimitettuna ja edes sitä sarjan mukana tulevaa lämpötila-anturia ei tarvitse, jos sen kytkee LH:n anturin rinnalle.
Itse ostin pelkän flexitune X4:n ilman mitään ylimääräisiä kilkkeitä ja kytkin sen LH:n johtosarjaan siellä boxin liittimellä. Ainoa seikka, joka paljastaa käyttäjälle, ettei kaikki ole ihan tavallista, on se ledi, joka syttyy kojelaudassa kun virrat laitetaan päälle.
Nyt olen painellut menemään viinamäen miehenä jo likemmäs 10tkm flexin keralla, eikä valittamista ole mistään flexin ominaisuudesta. Puhdasta viinaa olen laskenut vinokoneen lävitse nyt yli 1,3m
3 ilman blandiksia tms. lutraamista, eikä krapulasta ole tietoakaan.

Oikea flexifuel-toiminta on minulle tärkeää siksi, ettei kaikkialta saa aina viinaa muualta kuin alkosta, josta saatavat aineet sopivat kuskille, mutteivat autolle.

Hintaa flexille tuli kuluineen (postitus €6.-) ja veroineen €193,75.-
Flexin takana on joku omituinen ruotsalaisen lainsäädännön omituisuus, eli voittoa tuottava yhdistys, jonka sijaintipaikka on tukholmassa. Joten jos ongelmia olisi ollut, olisin voinut ottaa laivamatkan sinne ja mennä koputtelemaan oven taakse, vaikka pesäpallon pelaamista varten.

Ihan knoppina, viimeisen rapian 400km työmatkan aikana kulutus oli 14,1L/100km, kun sai ajella pääosin omaan tahtiin ja ohituksiakin tuli vain muutama kymmenen. Eli omaan (ripeään)tahtiin ajaminen laski kulutusta sen litran verran per 100km.
Ps. Kuten EVO totesi, niin puola on aikas vihoviimeinen paikka ottaa sähkö boxille, koska sieltä tulee yllättävän
isoja takapotkuja, jotka pistävät suojaukset koville.