Heitän oman lusikkani soppaan myöskin. Lähtökohtaisesti kesällä ja talvella ajetaan hyvillä renkailla ts. sellaisilla joissa ei mennä sakkorajalle vaan uusitaan jo selkeästi ennen sitä. Tietysti renkaiden kunto suhteutetaan keliin...
Pääsääntöisesti olen pyrkinyt siihen sykliin, että ostan syksyllä kesärenkaat ja keväällä talvirenkaat. Nyt onkin siis hyvää aikaa kuulostella taas talvi kokemuksia muilta renkaista ja keväällä halvennuksesta ostaa tuoreet kumit.
Mä uskon että talvirenkaiden erot ovat kaventuneet aika paljon, jos puhutaan vaikka ns. merkkirenkaista. Hakkapeliitta 10 ja 5 ero on merkittävä, mutta esim 5 ja 7 tai 5 ja 8 ei niinkään. Parin vuoden takaiset testivoittajat eivät voi olla aivan surkeat vielä tänä vuonna, eihän? Tällä mentaliteetilla pystyy järkeilemään itselleen uudehkot ja hyvät kumit, itselleen sopivaksi aikaa.
Olen ollut "aina" merkkirenkaiden puolestapuhuja, mutta viimeistään kokeilu kesärenkaiden linglongien kanssa osoitti sen että ihan turhaa höpöilyä ainakin mun osalta. Tästä syystä kiinnostaa myös esim. vannetukun uutuus-talvirengas (triangleko se oli). Niinsanottuun ykkösautoon on ajatus ensi keväänä ostaa uudet nastat (ja ajaa ne sisään vielä keväällä), mutta "kakkosautoon" tekis mieli ostaa tälle talvelle jotkut nastarenkaat.
Eikä sillä, että kakkosautossa olisi sen huonommat renkaat, vaan siihen nyt sattuu tarviimaan renkaat ensin ja tottakai sillä on helpompi kokeilla miltä vaikuttaa.
Edellä mainituista syistä hieman noita nettirengasostojakin pohdiskelin, kun tuntuu että moni tarjoaa vain ns. merkkirenkaita tai sitten jotain ihan hämäriä uusiopinnoitettuja renkaita...

Niihin uusiorenkaisiin mun ajatusmaailma ei vielä oo valmis.
Loppuun vielä todettakoon, että continentalin, nokian ja michelinin kesken kun on tullut ajettua useampia talvia niin mielenkiintoisia eroja löytyy. Uutena ei noilla millään oo mun mielestä ollu juurikaan eroa toistensa kesken, mutta mitä pidemmälle ajetaan, on michelin mun mielestä pysyny parhaimpana (ja tätä tekis mieli testata vielä seuraavalla merkkisarjalla, koska mulle tämä on tarkoittanut yhtä lisävuotta renkailla). Renkaita ollut samassa ja eri koossa, myöskin samassa ja eri autossa... Vaihto talvirenkaista yleensä pois noin luokkaa 5mm kieppeillä, jolloin voi myydä vielä eteenpäin tai jättää itselle ns. välikelin renkaiksi tms.